Skip to content

"מר שטיין און ליין": קומדיה קלאסית בלב הטכנולוגיה המודרנית

"מר שטיין או ליין" הוא קומדיה רומנטית משעשעת, המבוססת על אי הבנות, פרשנות לטכנולוגיה מודרנית והומור מבדר בסגנון הקולנוע הקלאסי; אולם במרכז הסרט גם המדיה החברתית, המשמשת כיום ככלי התקשורת המרכזי למציאת אהבה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מר שטיין און ליין" הוא הסרט השלישי באורך מלא בבימויו של סטפן רובלן, ונזקפים לו גם שלושה סרטים קצרים. רובלן כתב את התסריטים לכל יצירותיו בעצמו, ונראה כי הבמאי מרגישה חולשה מסוימת לגיל השלישי. גם הסרט "מר שטיין און ליין" עוסק ביחסי הדורות למושג האהבה והזוגיות, אלא שהפעם נקשר גם עולם ההיכרויות באינטרנט.

"מר שטיין און ליין": פייר רישאר הוא הקשיש באתר האינטנרט

בתפקיד הראשי מופיע פייר רישאר, אגדה קומית צרפתית ותיקה, לאחר שבשנות השבעים והשמונים היה השחקן הקומי המצליח ביותר בצרפת, עם סרטים כמו "חברים בלי מזל" ו-"הבלונדיני עם הנעל השחורה". עתה, כשהשחקן בן 83 ועם יותר מ-50 שנות משחק בסרטים וללא הפסקה, הוא מגלם ב-"מר שטיין און ליין" את פייר, דמות מלאת רוך ואנושיות. רישאר מגובה קומית על ידי השחקן יאניס לספר, בניסיונו הראשון על המסך הגדול, לאחר שהופיע בסדרות טלוויזיה צרפתיות.

בסרט, פייר מגלם אלמן בן 75 שחי לבדו בדירה, ומזה כמה שנים לא יצא ממנה. הוא מרגיש בודד, ללא אשליות, ללא מניע לקום בוקר, ולכן דירתו מבולגנת, ההיגיינה האישית שלו מוזנחת והוא אינו מוכן לאכול בריא. בתו, סילבי (סטפן ביסו), רוצה לעזור לו להתגבר על בדידותו, ולקשר אותו עם העולם החיצון. בתקווה לעורר את סקרנותו, סילבי מעמידה לרשות אביה מחשב חדש, שבו יוכל לפגוש אנשים חדשים. בשל מגבלתו הטכנית של פייר להתמודד עם הגאדג'ט החדש, סילבי מבקשת מאלכס (לספר) – החבר של בתה, ז'ולייט (סטפני קריינקור), המתגורר בביתה ומחוסר עבודה, להעביר קורס מחשבים לאביה. אלכס מסרב, אך בסוף מסכים כי סילבי משלמת לו.

פייר מקבל הזדמנות לחיות מחדש, הודות לעולם שהוא אינו מכיר – האינטרנט. אלכס מלמד אותו איך להפעיל את המחשב, והדבר מוביל בסופו של דבר ליצירת פרופיל באתר היכרויות. שם פייר פוגש את פלורה היפהפייה (פאני ואלט), ופייר מחליט להיפגש איתה. אולם הבעיה, שהתמונה בה משתמש פייר היא של אלכס ולא שלו. השלב הבא הוא לשכנע את אלכס להגיע לדייט במקומו. מכאן בעצם מתחילה מסכת הסתבכויות, אי הבנות והחלפת זהויות, שמעניקות טעם לחייו של פייר.

הקבלה מתבקשת היא בין הסרט "מר שטיין און ליין" לבין הקלאסיקה הרומנטית "סיראנו דה ברז'ראק" של אדמון רוסטאן. כאמור, הסרט הוא מעין ברז'ראק מודרני בעידן האינטרנט, אלא שהפרופיל המזויף מוביל לאתר היכרויות, שגם שם אפשר לכתוב פרפרזות ושירה חושנית. פייר מסתיר את גילו, בדיוק כמו שברז'ראק החביא את אפו, והמשורר באתר האינטרנט שולח אדם נאה לפגוש את הבחורה היפה…

הרעיון שבו רואים את פייר שקוע בעולם ההיכרויות הווירטואלי הוא די מרגש, כפי שרואים אותו בסצינה מצחיקה שבו הוא פותח את החלון בבית במקום במחשב. הסרט, כאמור, אינו מצחיק כמו סרטיו הוותיקים של רישאר, אלא בעיקר משעשע ומביא למצב רוח טוב, בייחוד בקטע המביך שבו מגיעות בבת אחת לביתו: הבחורה היפה, בתו ונכדתו.

מי שמכיר קולנוע צרפתי, בוודאי יכול לטעון כי העלילה צפויה מראש, אולם האופן שבו רובלן מוביל את הסרט הוא הכיף שבהנאת הצפייה – כלומר, שום דבר לא נלקח ברצינות. "מר שטיין און ליין" הוא פארסה הומוריסטית, ועל כן זה אינו סרט שמתיימר לזכות בפרסים בפסטיבלים, אלא בעיקר מבדר ומעביר זמן איכות בקולנוע.

XXXXX

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן