Skip to content

ביקורת סרט – פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-33 חיפה: "אחים בחורף"

"אחים בחורף" הוא סרט הבכורה של הבמאי הלינור פלאמסון: עלילה קשה, קרה, אפלה ואיטית, כשמדי פעם הבלחות של הומור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צורות נעות בחושך, רעש של מכונות תעשיה כבדות הטוחנות את הפסקול ובחור צעיר המנסה לעשות קסמים – ליצור יש מאין לבקבוק שיכר תוצרת בית. האיש הזה הוא אמיל (אליוט קרוסט הובה, זוכה פרס השחקן בפסטיבל לוקרנו). אמיל עובד עם אחיו הבכור, יוהאן (סימון סירס), במה שנראה כמכרה אבן גיר במחוז מבודד אי שם בדנמרק. העולם המנוכר של התעשייה הכבדה מנוצל עד למקסימום.

"אחים בחורף": הבדידות שבקור הקפוא

הסרט "אחים בחורף" מקנה אווירה של עובדים החיים על כוכב לכת אחר, שכולו פסולת, אבק ושלג. באותה מידה, זה יכול היה להיות גם סרט כלא, כיוון שחיי הפועלים מוגבלים מן העבודה ומשגרת חייהם, משועממים במעונות הקרים שלהם. כנראה מסיבה זו, אמיל מנסה לעשות עוד קצת כסף כיס ומייצר אלכוהול בבית, בעוד חבריו לעבודה להוטים לשתות אותו.

אולם עשיית כסף ושגשוג אינם רק עניין של אמיל. יש גם בחורה צעירה, אנה (ויקטוריה כרמן סונה), שאמיל מרגל אחריה דרך חלון מטבחה ואף גונב את תחתוניה. ויש גם רובה מסוג M1 שאמיל מתעסק איתו, צופה בסרטוני הדרכה של הצבא במכשיר וידאו ישן.

כשעובד נשכב על ערש דווי כתוצאה משתיית אחד הכהילים תוצרת בית, אמיל מוצא עצמו בעימות עם הבוס (לארס מיקלסן, "בית הקלפים") ועמיתיו לעבודה. אפילו הקשר האימהי עם אנה מתרסק, ואנה מתאהבת ביוהאן, שלא לדבר שהוא גם מושך יותר מאמיל.

פלאמסון, שגם כתב את התסריט, העניק כותרת משנה לסרט: 'מחסור בסיפור אהבה', המדגיש את בדידותו של אמיל. המשחק של קרוסט הובה הוא ממסך של פגיעות, בוז וקסם. בחלק גדול מן הסרט הוא משוטט באזורים ריקניים (ביער, בשלג וכדומה), בדומה לסרטיהם של אנדריי טרקובסקי / דיוויד לינץ'. עם זאת, המחסור באהבה משתקף גם בחוסר עלילה. יש סירוב נחוש מצד הבמאי להפגין התקדמות בסיפור או לטוות פינות: האקדח המפורסם של אלפרד היצ'קוק (במקרה זה רובה) מופיע באופן מפורש במערכה הראשונה, אך לאורך הסרט לא משתמשים בו… לאלימות המתפרצת בסרט ולפיצוצים המזדמנים במכרה אין ערך קולנועי ברור. תגרה בעירום מוחלט בין האחים משכנעת, אולם נמצאת איפשהו באמצע הדרך בין סצינת סלפסטיק לבין רצח משפחתי. או שלא?!

המקום שבו הסרט מקבל השראה הוא בדיוקנאות העובדים השונים בסביבת העבודה שלהם. התעלול המצולם חוזר על עצמו כמה וכמה פעמים בסרט, אולם מטרתו או חיוניותו אינו ברור. בנוסף, גם תפקידה של אנה בסרט אינו ברור – אמנם היא מושא יחיד לתשוקתם של שניים, אך אין לה הקשר, רקע או מעמד בעלילה. אין זו אשמתה של כרמן סונה, כיוון שהיא הדמות האנושית היחידה בכל הסרט. יתכן שזה העניין אחרי הכל…

למרות הצמרמורת העולה מסרט אמנותי גרידא זה, יש גם משהו חם בלב "אחים בחורף", מה שהופך אותו לראוי לצפייה, אם כי בעיקר לחובבי סרטי פסטיבלים, או פריקים של סרטים שבדרך כלל לא רואים בקולנוע.

XXXXX

2 Comments

  1. רותה
    14 באוקטובר 2017 @ 14:05

    הי שי.
    לדעתך הסרט אחים בחורף יוקרן בבתי הקולנוע או בסינמטקים?
    פספסתי אותו והייתי שמחה….

    בכלל יש רשימה ארוכה של סרטים מהפסיטבל בחיפה שאני שואלת את עצמי את אותה שאלה לגביהם.
    יודעת שבקרוב עולה "על גוף ונפש", אבל ידוע לך על אחרים?

    תודה רותה

    • שי שגב
      14 באוקטובר 2017 @ 14:07

      נכון להיום, עוד לא נמצא מפיץ בארץ לסרט "אחים בחורף". אנא שימי לב, סרט מאוד מאתגר…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן