Skip to content

החל משפטו של ראש עיריית אשקלון

התביעה הציגה את טיעוני הפתיחה לפיהם מוצגת השיטה בה פעל איתמר שמעוני לקבל כספי שוחד. כיצד שילם לנשים על מנת להשתיק תביעות בגין הטרדה מינית וכיצד פעל להשגת שליטה באתר חדשות מקומי ולחיסולו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דיון ההוכחות במשפטו של ראש עיריית אשקלון המושעה, איתמר שמעוני החל התנהל היום (שלישי( בבית המשפט המחוזי בתל אביב בראשות השופטת לימור מרגולין-יחידי. "אנו פותחים היום בפרשת תביעה בתיק שעניינו שחיתות שלטונית ובמרכזו ראש עיריית אשקלון. תיק זה מהווה עוד פרק חשוב והכרחי במלחמה בשחיתות הציבורית, המהווה תרבות רעה וממאירה. כתב האישום מגולל כיצד ניצל הנאשם איתמר את רום מעמדו לרעה על מנת לבצע עבירות חמורות של לקיחת כספי שוחד לצורך חילוצו מהסתבכות אישית אליה נקלע", פתחה עורכת הדין קרן צבירן שמנהלת את תיק התביעה מטעם פרקליטות המדינה עם עורכת הדין והילה גבאי.
עורך דינו של איתמר שמעוני, מנחם רובינשטיין ביקש לתקן את כתב האישום: "יש לי השגה תחת הכותרת 'גיוס הכספים'…חומר החקירה שהועמד לרשותי בניגוד למה שנכתב פה יודע לספר בדיוק ממי ניתנו הכספים, איך הם ניתנו ורובם מכספי בני משפחתו הקרובים… ההערה שלי חשובה כיוון שיש תחושה שניתנו כספים ממקורות עלומים…כל שקל ואגורה ידוע מאיפה הם..זה היה צריך להיגרע מכתב אישום".
השופטת מרגולין השיבה כי: "נושא זה אמור היה להיות מולבן ולא בפתח דיון הוכחות. נציגת הפרקליטות אמרה בתגובה לדבריו: "אם היינו יודעים מה מקור הכספים לא היה מופיע בכתב האישום שוחד והפרת אמונים".

שמעוני (צילום ארכיון: חדשות 10 )
שמעוני (צילום ארכיון: חדשות 10 )

הסכמי פיצוי על הטרדה מינית
על פי כתב האישום, במהלך שנת 2014, קיבל איתמר שמעוני מכתבי דרישה משתי נשים, שהעלו טענות לפגיעה מינית מצדו. לאחר מו"מ, חתם איתמר שמעוני במועדים שונים על שני הסכמי פיצוי עם אותן נשים, שבמסגרתם נדרש לשלם להן למעלה ממיליון שקלים. איתמר שמעוני פנה לאחיו עופר ולנאשם משה פונטה, שהיה יד ימינו, איש סודו ואמונו של ראש העיר, וביקש שיסייעו לו בגיוס הכספים כדי להיחלץ ממצוקתו. פונטה ועופר נענו לבקשתו של איתמר ופעלו, בידיעתו, לגיוס הכספים ממקורות שונים, ביניהם מיזמים וקבלנים שונים הפועלים בעיר באשקלון, אשר נתנו את הכספים עבור איתמר שמעוני ובקשר עם תפקידו הציבורי כראש העיר.

קבלת שוחד והשתלטות על אתר חדשות שביקר בחריפות את ראש העירייה
בשני האישומים הראשונים מתואר כיצד קיבל איתמר שמעוני שוחד בסך 466 אלף שקל מאנשי העסקים יואל דוידי וגבי מגנזי, שפעלו בין היתר בתחום הנדל"ן, על מנת להטות את ראש העיר למשוא פנים בעבורם. הכסף מדוידי הוסוותה, בין היתר, באמצעות הסכם שיווק וחשבוניות מס כוזבים. בתמורה, פעל ראש העיר שמעוני, בעצמו ובאמצעות אחרים, לטובת קבלת החלטות המיטיבות עם דוידי ומגנזי.

לפי האישום הראשון, בין איתמר שמעוני לבין הקבלן דוידי התקיים קשר מושחת של תן וקח ביחס לשורת טובות הנאה. דוידי ועופר שמעוני השתמשו בעסק התיווך שבבעלות עופר כאמצעי להעברת שוחד בסך כ-366 אלף שקל, במסווה של עמלות תיווך, והכל בידיעתו של ראש העיר. מתוך סכום זה, 177 אלף שקל העביר עופר שמעוני לאחיו לשם מימון הסכמי הפיצוי. במסגרת יחסי התן וקח, בידיעתו של איתמר, רכש דוידי את הבעלות באתר האינטרנט "אשקלון 10", אשר ביקר בצורה נוקבת את פעילותם של איתמר שמעוני והעירייה, בידיעה שלא מדובר בעסקה כלכלית רווחית עבורו.
לטענת התביעה, מיד עם הרכישה, השבית דוידי את פעילות האתר, וזאת בידיעתו של שמעוני. בתמורה לפעולותיו של דוידי פעל איתמר שמעוני, בעצמו ובאמצעות אחרים, לקידום האינטרסים של דוידי בעיר אשקלון ובין היתר סייע לו לקבל היתרי בנייה לפרויקטים שונים בתחום הנדל"ן בעיר, אישורים שונים לעסקיו ועוד, וכן פעל להשפיע על אופן הקצאת שטחי הפרסום של העירייה במקומונים בעיר, באופן שייטיב עם דוידי, שהיה בעל מקומון. האחים שמעוני נאשמים בקבלת שוחד והלבנת הון ואילו דוידי נאשם במתן שוחד והלבנת הון.

באישום השני נאשם איתמר שמעוני כי במאי 2015 לקח, באמצעות פונטה, שוחד בסך 100 אלף שקל מאיש העסקים גבי מגנזי, אשר גם הוא בעל אינטרסים בעיר אשקלון. כספים אלו שימשו אף הם את איתמר שמעוני למימון תשלומי הסכמי הפיצוי. בתמורה לכספים שקיבל, פעל איתמר שמעוני, בין באמצעותו ובין באמצעות אחרים, לקדם עניינים של מגנזי בעיר. בגין כך, נאשמים שמעוני ופונטה בעבירות של קבלת שוחד ותיווך לשוחד, והלבנת הון.

האישום השלישי מתייחס לנאשמים פונטה ומילר. באישום נטען, כי כחלק ממסע גיוס הכספים למימון הסכמי הפיצוי, פנה פונטה למילר, עורך דין בעיר אשקלון, וביקש ממנו סיוע כספי בעבור איתמר שמעוני. במענה לבקשתו, העביר מילר לפונטה סכום של 75 אלף שקל אשר שימשו למימון תשלומי הסכם הפיצוי. כחודשיים לאחר קבלת הכספים, ערכו פונטה ומילר הסכם הלוואה כוזב, שנחזה כאילו נערך ונחתם יום לפני ההעברה הבנקאית. בגין זאת, נאשם פונטה בתיווך לשוחד והלבנת הון ומילר נאשם במתן שוחד למתווך והלבנת הון.

באישום הרביעי נאשמים איתמר שמעוני ופונטה בעבירה של הפרת אמונים. באישום נטען, כי בנוסף לשוחד בסך 466 אלף שקל שקיבל שמעוני מדוידי וממגנזי, הוא קיבל באמצעות מקורבו פונטה למעלה מ-575 אלף שקל, רובם ממקורות לא ידועים, לצורך מימון הסכמי הפיצוי"
האישום החמישי נוגע לעבירות מס של איתמר שמעוני ושל דוידי, בגין אי דיווח לרשויות המס אודות ההכנסות שקיבלו מן העבירות שביצעו ורישומים כוזבים שביצעו.

שמעוני ופרקליטיו בבית המשפט (צילום: אשקלון נט)
שמעוני ופרקליטיו בבית המשפט (צילום: אשקלון נט)

הפרקליטות: לאסור חזרתו של שמעוני לתפקידו
לצד כתב האישום הגישה פרקליטות מחוז ת"א ביקשה לאסור את המשך עיסוקו של איתמר שמעוני כראש עיריית אשקלון וכן בקשה להטלת ערבויות והטלת עיכוב יציאה מן הארץ על כל הנאשמים. בבקשה נאמר, כי "המשך עיסוקו של ראש העיר, בתוך העירייה, כשמתוקף תפקידו הוא נמצא כל העת בסביבתם של עובדי העירייה ומנהליה הבכירים העתידים להעיד כנגדו, כאשר ענייניהם העסקיים של נותני השוחד נידונים כל העת בעירייה, מעלה חשש אינהרנטי להישנות עבירות דומות. תפקיד ראש העיר כרוך באין ספור החלטות מסוג אלו בגינן מואשם שמעוני. לאור עוצמת הראיות והתמונה העולה מהן בנוגע להתנהלותו המתוחכמת בעבירות אלו – יש מקום להרחיקו ממוקדי הכוח אשר מאפשרים ביצוע העבירות", טענה הפרקליטות.

כזכור, ב-5 בחודש ינואר נעצר לראשונה ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני למשך 18 ימים. שמעוני מצדו הצהיר לא אחת כי בכוונתו להילחם על חפותו, וטען כי הוא מאמין שבמסגרת ההליך השיפוטי "האמת תצא לאור". למרות שהגשת כתב האישום נגד שמעוני הייתה די ידועה, עם הגשת כתב האישום נחשף הציבור לאישומים המפורטים נגד ראש העיר, ובעצם החומרים מחדרי החקירות נחשפים במלואם. שמעוני עצמו הגיב ואמר כי: "אני נחוש להיאבק על חפותי".
בנאום הפתיחה טענה הפרקליטות: "באוקטובר 2013 נבחר הנאשם איתמר לראשות עיריית אשקלון. זמן לא רב אחר כך, החלו אירועים מעברו לרדוף אותו והביאו להסתבכות אשר הולידה את התיק שלפנינו. לטענת התביעה הרקע לסיפור המעשה אינו שנוי במחלוקת ברובו, ומוסכם על הצדדים :
• אין מחלוקת כי חודשים ספורים לאחר היבחרו, קיבל הנאשם איתמר שני מכתבי דרישה לפיצוי בגין פגיעה שגרם לשתי נשים על רקע אישי.
• אין מחלוקת כי הנאשם איתמר חתם על הסכם פיצוי כספי עם כל אחת מהנשים.
• אין מחלוקת כי סך הכול נדרש הנאשם איתמר לשלם למעלה ממיליון ₪ בתקופת זמן של שמונה חודשים.
• אין מחלוקת כי כספים אלו שולמו , ובזמן, לאותן נשים.
• אין מחלוקת כי לנאשם איתמר לא היו מקורות מימון עצמאיים לכספי התשלומים, גם לא לנאשמים עופר ופונטה.

הפרקליטות: אז מאיפה הכסף??

"מי מימן עבור הנאשם איתמר את הסכמי הפיצוי הנדיבים, אם לומר את המעט, בתוך זמן קצר?, , שאלה התובעת
"מימון הסכמי הפיצוי ומסע גיוס הכספים הם בליבו של כתב האישום. הנאשם איתמר, אשר כיהן כראש עיר, משרה ציבורית בכירה בה טמונים כוח והשפעה, ניצל את מעמדו בכדי לייצר מקורות מימון לצרכיו הפרטיים בהתנהלות נפסדת וחמורה זו, הלה קעקע ורמס ברגל גסה את האמון הציבורי אשר ניתן לו מתוקף תפקידו".
"בחקירותיו הרחיק עצמו הנאשם איתמר מאיסוף הכספים, הכחיש את מודעותו למקורם של הכספים אשר שימשו למימון ההסכמים וטען כי הטיל את משימת האיסוף על מקורביו, הנאשמים עופר ופונטה, והפרטים נמצאים בידיעתם בלבד. מדובר בעוד תיק שבו נבחר ציבור מבקש שבית המשפט ילך שולל אחר הטענה כי גורמים שונים שלהם אינטרסים בהחלטותיו מעתירים עליו ממונם (…) לגרסה שכזו אין מקום באופן כללי ובוודאי שלא ניתן להאמין לה בנסיבות תיק זה".

"מתוך מצוקתו, פנה לנאשם עופר ,אחיו, ולנאשם פונטה, חברו הקרוב ואיש סודו, על מנת שאלה ייסעו לו בגיוס הכספים (…) הוא יודע היטב, כי אין לאף אחד מהם את היכולת הכלכלית העצמאית לממן את ההסכם – כי הנאשם עופר היה מובטל כשנה ונזקק בעצמו לעזרה כלכלית מאחרים".

הנאשם איתמר פונה אליהם הוא יודע היטב, כי אין לאף אחד מהם את היכולת הכלכלית העצמאית לממן את ההסכם – כי הנאשם עופר היה מובטל כשנה ונזקק בעצמו לעזרה כלכלית מאחרים, כי הנאשם פונטה אינו מועסק דרך קבע ואין לו מקורות הכנסה סדירים, לפחות לא כאלו שמס הכנסה מכיר. לצד זאת הוא יודע כי לנאשמים עופר ופונטה קיים מעמד בעירייה ובעיר אשקלון וכי הדבר גלוי וידוע שאלה הם עושי דברו של ראש העיר".

"אנו נוכיח כי הנאשמים עופר ופונטה שימשו כזרועו הארוכה של הנאשם איתמר לצורך גיוס הכספים ולנאשם איתמר היה ברור , בשעה שפנה אליהם, כי הנאשמים עופר ופונטה יידרשו לפנות לגורמים שלישיים על מנת לגייס את הכספים. נוכיח כי יחד פעלו השלושה לגיוס הכספים מגורמים שונים בעלי אינטרסים, יזמים וקבלנים בעיר אשקלון.
בהתאם לתכנית זו ניתנו כספים מנאשמים דוידי ומילר וכן מקבלן נוסף בעיר , מגנזי, והכל בתמורה לכך שהנאשם איתמר יקדם את האינטרסים העסקיים שלהם בעיר אשקלון. יתר הכספים ששימשו למימון ההסכם ניתנו גם הם, ברובם, מגורמים שלישיים אשר זהותם אינה ידועה לתביעה.
הנאשמים איתמר, עופר ופונטה היו ערים היטב לפסול בגיוס כספים בדרך זו עבור ראש עיר מכהן, ועל כן, מלכתחילה, ובכוונת מכוון, פעלו באופן אשר יהיה בו לרקוח מצג יצירתי המרחיק לכאורה את הנאשם איתמר ממשימת גיוס הכספים, ממקורות הכספים וזהות נותני השוחד, כאשר הנאשמים עופר ופונטה משמשים כחוצץ בין הנאשם איתמר לפעולת איסוף הכספים מנותני השוחד והשימוש שנעשה בהם לצורך תשלומי הסכמי הפיצוי".

(צילום ווידאו: אשקלון נט)

נפריך את טענת שמעוני לפיה הכספים גויסו עבורו מבלי שידע או שאל למקור הכספים

עוד נטען כי התביעה תפריך את טענת הנאשם איתמר (…) לפיה הכספים גויסו עבורו מבלי שידע או שאל למקור הכספים. מעבר לחזקת השכל הישר נביא ראיות המוכיחות את מודעותו של הנאשם לחלק ממקורות הכספים, מודעות אשר תוכח באמצעות האזנות סתר, פעילות יחידת העיקוב ועוד.
הנאשם דוידי, אחד מאנשי העסקים הבולטים בעיר אשקלון, נתן שוחד בסכום של 366,000 ₪ (…) כאשר השוחד הוסווה כעמלת תיווך אשר שולמה לנאשם עופר עבור שרותי תיווך נדלני אשר נתן לכאורה לנאשם דוידי. לא פחות מ- 177,000 ₪ מתוך כספים אלו הועברו לטובת תשלומי הסכמי הפיצוי.

תר נראה כיצד הוזעקו גורמים מקצועיים באישון הלילה על מנת לחתום על היתר בנייה לנאשם דוידי שאילולא כן היו נגרמים לנאשם דוידי הפסדים כלכליים כבדים (…) נביא ראיות לאופן בו התנהל הנאשם פונטה במסע לאיסוף הכספים עבור הסכמי הפיצוי כיצד הקפיד לעדכן את הנאשם איתמר בסטאטוס "איסוף הכספים" ובמקורות מהם נאספו הכספים ובין היתר מגנזי.

לסיכום נאום בפתיחה של התביעה
"כתב האישום כולל אישום הפרת אמונים המיוחס לנאשמים איתמר ופונטה בצוותא בגין למעלה מ- 500,000 ₪ אותם קיבל הנאשם איתמר ובהם עשה שימוש לצורך תשלום ההסכמים. מקורם של כספים בצדדים שלישיים אשר זהותם אינה ידועה למאשימה, מלבד 75,000 ₪ אשר במקורם בנאשם מילר. המאשימה תראה כי הנאשם איתמר עשה שימוש בכספים אלו ביודעו כי מקורם של הכספים בצדדים שלישים אליהם פנה פונטה על מנת לגייס את הכסף, ותבקש לשכנע את בית המשפט כי גם על פי גרסתו שלו עבר הנאשם איתמר עבירה של הפרת אמונים, שכן ראש עיר אשר מבקש ומקבל למעלה מחצי מיליון שקל לשימושו הפרטי, בזמן קצר, מבלי שהוא מברר את מקור הכספים ואת טיבם חוטא בהכרח בעבירה של הפרת אמונים שכן ייתכן ויידרש לקבל החלטות בעניינם של נותני כספים בעתיד".
"יש בידינו האזנות סתר"
התביעה הוסיפה כי בעת הצגת הראיות בפני בית המשפט, היא תפרסם גם האזנות סתר בהם נשמעים הנאשמים מדברים בקודים. "נחשוף הסכמי הלוואות מזויפים שנוצרו בדיעבד על מנת לספק כיסוי להזרמת הכספים, נעיד עוקבים ונציג תוצרי פעילות של יחידת העיקוב ביחס לנאשמים איתמר ופונטה, נשמע מעד מדינה כיצד הוא העביר כספים ממגנזי לנאשם פונטה בסמוך למועד בו שולם תשלום בגין הסכמי הפיצוי."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן