Skip to content

עיקר החדשות – יום רביעי 27 ספטמבר 2017 (מהדורת הלילה)

  כותרות המהדורה     נתניהו בטקס לציון יובל להתיישבות ביו"ש: "לא תהיה יותר עקירת יישובים יהודים או ערבים" (פוליטי)     שנוי במחלוקת? שגרירים מאפריקה הגיעו לטקס בגוש עציון (פוליטי)     נערכים לעימות קרקעי: חמאס כורה מנהרות בתוך הרצועה (בטחוני)     בישראל מעריכים: איראן מפתחת טילים מדויקים חדשים ורוצה דיביזיה בסוריה (בטחוני)     ארגון הטרור אש"ף, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

    נתניהו בטקס לציון יובל להתיישבות ביו"ש: "לא תהיה יותר עקירת יישובים יהודים או ערבים" (פוליטי)

    שנוי במחלוקת? שגרירים מאפריקה הגיעו לטקס בגוש עציון (פוליטי)

    נערכים לעימות קרקעי: חמאס כורה מנהרות בתוך הרצועה (בטחוני)

    בישראל מעריכים: איראן מפתחת טילים מדויקים חדשים ורוצה דיביזיה בסוריה (בטחוני)

    ארגון הטרור אש"ף, יקבל מידע מודיעיני מהמשטרה הישראלית: האינטרפול קיבל בקשת הרשות הפלסטינית להתקבל לארגון כחברה מן המניין; תוכל לקבל מידע רגיש על המאבק בטרור (מדיני)

    האו"ם הזהיר 150 חברות הפועלות בהתנחלויות שיוכנסו לרשימה שחורה; חלקן הודיעו שייצאו מישראל (מדיני)

    טראמפ יציג הערב את רפורמת המס הגדולה: מתכנן לבטל ניכויי מס בטריליון דולר (חוץ)

    בניסיון לעצור את משאל העם, שוטרים ספרדים יוצבו בקלפיות בקטלוניה (חוץ)

    בדרך לעימות: עיראק מתכוונת לשלוח כוחות לשטח שנשלט ע"י הכורדים (חוץ)

    דיווח: הטליבאן ניסה לחסל את שר ההגנה מאטיס (חוץ)

    מחאת הנכים; יו"ר ההסתדרות: "נשבית את המשק אם לא תהיה התקדמות במו"מ עם הנכים" (חדשות)

    פרשת אזריה: איזנקוט קיצר את עונשו של אלאור אזריה בארבעה חודשים בלבד  (חדשות)

חדשות

מחאת הנכים; יו"ר ההסתדרות: "נשבית את המשק אם לא תהיה התקדמות במו"מ עם הנכים"

יו"ר ההסתדרות התריע כי אם לא יימצא פתרון לנושא קצבאות הנכים, הוא ישקול להשבית את המשק אחרי החגים. "המטרה היא לראות את המשבר מאחורינו, הלב שלנו איתכם", אמר למובילי המחאה – ודחק בהם להגיע לפשרה

– יו"ר "נכה לא חצי בן אדם": "יום היסטורי, מודה לניסנקורן"

פרשת אזריה: איזנקוט קיצר את עונשו של אלאור אזריה בארבעה חודשים בלבד

מכתב ששלח היום לאזריה הודיע הרמטכ"ל על קיצור עונשו מ-18 חודשי מאסר בפועל ל-14 חודשים  מ"שיקולי חסד ורחמים". איזנקוט ציין כי העובדה שאזריה לא הביע חרטה השפיעה על שיקוליו. הפצ"ר התנגד לקיצור העונש * אלאור אזריה הודה לרמטכ"ל על קיצור עונשו, אך הוסיף וטען כי ירה מתוך תחושת סכנה: "הבא להורגך השכם להורגו". אזריה הוסיף ונימק: "אנו מלאי חמלה, מקדשים את החיים ורודפי שלום – ואויבינו תאבי דם יהודי", בנוסף תקף את הפרקליטות הצבאית: "מצר על כך שהמליצה שלא לקצר את עונשי ולו ביום אחד"

– שפטל: "נבקש חנינה מנשיא המדינה", "אני מעריך שיקל עוד את העונש" – "יש סיכוי שבסופו של דבר סך כל זמן המאסר יהיה חד ספרתי. אני לא מתחרט על כלום"

פוליטי

נתניהו בטקס לציון יובל להתיישבות ביו"ש: "לא תהיה יותר עקירת יישובים"

נשיאת העליון הגיבה לעתירה בנוגע להגעת שופטים לטקס הממלכתי, וטענה כי דיני האתיקה אינם מאפשרים לשופט להשתתף בו. לדבריה לשופטים אסור לקחת חלק באירועים פוליטיים או להביע בפומבי דעה בעניין שנוי במחלוקת ציבורית *  היועמ"ש מנדלבליט נגד נשיאת בג"ץ: "טקס ההתיישבות – אירוע ממלכתי" * בתנועה לאיכות השלטון הפצירו בה להפוך את ההחלטה: "חשש מפני פגיעה בהפרדת הרשויות" * כצפוי, בג"ץ דחה את העתירה נגד השופטת נאור: "מעמד איו"ש שנוי במחלוקת ציבורית עמוקה", "ההחלטה נחוצה להגנה על עצמאות הרשות השופטת".

– שופט העליון לשעבר, טירקל: "החלטתה של השופטת נאור – בעייתית"

– בן גביר: "נאור השתתפה באירועי הקרן החדשה"

שנוי במחלוקת? שגרירים מאפריקה הגיעו לטקס בגוש עציון

בניגוד לשופטי בית המשפט העליון, קניה, מיאנמר, רואנדה, נפאל ואנגולה שלחו את שגריריהם לטקס בגוש עציון. (nrg)

רגע לפני הטקס החגיגי: מועצת יש"ע ברשימת דרישות לראש הממשלה

מועצת יש"ע פרסמה את מסמך הדרישות שהוצגו לראש הממשלה בנימין נתניהו מספר שעות לפני הטקס בגוש עציון שיציין 50 שנה לשחרור יו"ש. בין הדרישות: הפסקת האפליה בפיתוח תשתיות ביהודה ושומרון ודרישה לכבישים עוקפים, מים וחשמל, השלמת פערי הבנייה שנדחו ב-8 שנות ההקפאה בזמן ממשל אובמה ואישור התכניות בחברון, נגוהות ומגרון (כיפה)

נדחתה שוב ישיבת אישורי הבנייה ביו"ש

ראש הממשלה דחה בתיאום עם ראשי ההתיישבות את כינוס מועצת התכנון העליונה עד לאחר החגים. * נתניהו: לא נוכל לקדם כעת בנייה ביו"ש, כדי לא להביך את האמריקאים"

    מסתמן: המלצה לאישום נגד חיים כץ בגין שוחד * המשטרה ככל הנראה תמליץ להאשים את שר הרווחה בשוחד במסגרת פרשת השחיתות בתעשייה האווירית (חדשות10)

בטחוני

נערכים לעימות קרקעי: חמאס כורה מנהרות בתוך הרצועה

בארגון הטרור נערכים לעימות עם צה"ל וחופרים מנהרות שמטרתן תקיפה בתוך הרצועה ולא כלפי יישובים ויעדים בתוך ישראל. * בעוד החומה בגבול עזה הולכת ונבנית, מעריכים במערכת הביטחון כי פני החמאס אינם להסלמה, אך כל האפשרויות נמצאות על השולחן (nrg)

בישראל מעריכים: איראן מפתחת טילים מדויקים חדשים ורוצה דיביזיה בסוריה

במערכת הביטחון מעריכים שאירן רוצה להציב בסוריה דיוויזיה קבועה שתאגד את כל הכוחות והארגונים הלוחמים לצידה ובראשם חיזבאללה, ומעבירה מדי חודש כ-100 מטוסי אספקה לסוריה. * עוד נקודה לדאגה: האיראנים משפרים את יכולת ייצור הטילים המדויקים ומעוניינים להעביר אמצעי לחימה אלו לארגוני טרור בעיראק, לבנון, סוריה, תימן וגם לעזה * בכירים במערכת הביטחון הישראלית מעריכים כי החלטה אמריקאי סופית בנושא הסכם הגרעין עם איראן תתקבל רק בהתאם לאינטרסים של ארה"ב.

    בסיוע המודיעין הישראלי, עשרות פיגועים סוכלו בעולם בשנתיים האחרונות * בשל העלייה בפיגועי דאעש, ארגוני המודיעין הישראלי הידקו את יחסיהם עם מקביליהם במדינות ידידותיות. לפי הערכות, ברית רוסיה-איראן בסוריה תתפרק בקרוב בשל תחרות על ההשפעה במדינה (הארץ)

    בתקיפה המיוחסת לישראל בסוריה – הושמדו טילים איראניים מדויקים (חדשות10)

    שני מטוסי קרב הוקפצו לעבר מטוס אזרחי ירדני שהתקרב למרחב האווירי של ישראל

מדיני

ארגון הטרור אש"ף, יקבל מידע מודיעיני מהמשטרה הישראלית

האינטרפול קיבל בקשת הרשות הפלסטינית להתקבל לארגון כחברה מן המניין; תוכל לקבל מידע רגיש על המאבק בטרור

הלחץ הדיפלומטי הכבד של ישראל לא צלח: ארגון השיטור הבינלאומי החליט לצרף את הפלסטינים כחברים.

מלבד הניצחון התודעתי שבהישג המדיני, המשמעות היא שלפלסטינים תעמוד האפשרות להוציא צווי מעצר לקציני צה"ל המבקרים במדינות שונות בעולם ולקבל מידע רגיש על המאבק בטרור * מקור מדיני ישראלי: "הנזק הוא בעיקר מורלי ולא ממשי, אך מסמן מגמה מדאיגה" * בהצבעה שהתקיימה בעצרת הכללית של הארגון הבינלאומי לשיטור פלילי בבייג'ינג, הצביעו 75 מהמדינות החברות בארגון בעד המהלך, 24 מדינות התנגדו ו-34 נמנעו.

– שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל מאליכי: "המדינות שהצביעו לצרפנו בחרו לדחות מניפולציות ציניות ובריונות פוליטית"

– השר אלקין: "עלינו לבטל באופן מיידי את כל החלטות הקבינט על המחוות לרשות הפלשתינית"

– נתניהו: "הלוחמה הדיפלומטית הפלסטינית לא תעבור ללא מענה"

האו"ם הזהיר 150 חברות הפועלות בהתנחלויות שיוכנסו לרשימה שחורה; חלקן הודיעו שייצאו מישראל

הנציב העליון לזכויות האדם של האו"ם הודיע לחברות מישראל ומהעולם שהן עלולות להיכנס לרשימת חברות הפועלות בניגוד לחוק הבינלאומי. בכירים ישראלים: החברות לא מבחינות בין ישראל להתנחלויות ומפסיקות את פעילותן לגמרי (הארץ)

גורם ביטחוני: עיכוב בדיקת הירי בירדן מעיב על היחסים עמה

חודשיים לאחר תקרית הירי בשגרירות בירדן בה ירה למוות מאבטח ישראלי בירדני שלדבריו ניסה לדקור אותו, החקירה עדיין נמשכת: המלך עבדאללה מפעיל לחץ כבד על ישראל לסיים את הפרשה. בכירים במערכת הביטחון: כל יום שעובר בלי החלטה פוגע ביחסים עם ירדן ומקשה על המלך להתמודד עם דעת הקהל (חדשות2)

    נתניהו לשליח טראמפ ולשגריר ארה"ב: "ההנהגה הפלסטינית פוגעת בסיכוי לשלום"

    משרד החוץ הרוסי גינה את הפיגוע בהר אדר * משרד החוץ הרוסי גינה את הפיגוע שבו נרצחו שלושה בני אדם בכניסה לישוב הר אדר. "אין הצדקות למתקפות כאלה, לא משנה מה הסיבות לכך" (חדשות10)

    שר הביטחון של אזרבייג'ן ביקר בישראל * הפגישה התקיימה על רקע המשך המתיחות בחבל נגורנו-קרבאך בין אזרבייג'ן לארמניה וכן על רקע החקירה הנמשכת של משרד הביטחון סביב האירוע המיוחס לחברת אירונאוטיקס. לא ברור האם בין שרי הביטחון נידונו עסקאות נשק נוספות לעתיד (nrg)

חוץ

טראמפ יציג הערב את רפורמת המס הגדולה: מתכנן לבטל ניכויי מס בטריליון דולר

ביטול ניכויי המס תייצר הכנסות של 1.3 טריליון דולר לממשל הפדרלי שיאפשרו לאזן את הורדת מס החברות והורדת המס לעשירים ביותר במדינה.

התוכנית תכלול, בין היתר, הורדת מס החברות מ-35% ל-20%, הורדת המס לעשירים ביותר בארה"ב ל-35% והפחתת מדרגות המס מ-7 ל-3. כמו כן קובעת הרפורמה מס חד פעמי על רווחים בהיקף של כ-2.6 טריליון דולר שמחזיקות חברות אמריקאיות בחו"ל. * הרפורמה גם תשים קץ לבעיית המיסוי של רווחי תאגידים בחו"ל על ידי מעבר לשיטת מיסוי מבוססת טריטוריה, במסגרתה מרבית רווחי החברות בחו"ל יהיו פטורים ממס בארה"ב.

84 מחוזות בהם המס הם מעבר לממוצע הארצי בשליטת הדמוקרטים. עם זאת, גם עשרות חברי קונגרס רפובליקאים ניצבים בפני בעיה – 52 מהם מייצגים מחוזות שהם ניכויי המס הם מעבר לממוצע הארצי. * בשמונה מתוך עשרת המחוזות שבהם ניכויי המס הגבוהים ביותר רוב התושבים תומכים במפלגה הדמוקרטית והמחוזות מיוצגים על ידי חברי קונגרס וסנאט דמוקרטים. (וושינגטון פוסט | בלומברג)

בניסיון לעצור את משאל העם, שוטרים ספרדים יוצבו בקלפיות בקטלוניה

לאחר שורה ארוכה של צעיד מניעה, בהם פשיטה על משרדי הממשלה המקומית ומעצר בכירים בה, הודיעה ממשלת ספרד כי שוטרים יעמדו בעמדות ההצבעה ביום ראשון ובסמכותם לעצור מצביעים *  גם אחרי כל צעדי המניעה, הממשלה המקומית בקטלוניה הודיעה כי לא ניתן לעצור את משאל העם. (הארץ)

בדרך לעימות: עיראק מתכוונת לשלוח כוחות לשטח שנשלט ע"י הכורדים

הפרלמנט בבגדד קרא להכניס חיילים עיראקיים לאזור כרכוכ, המוחזק ע"י כוחות הפשמרגה מאז 2014, בעוד שרה"מ חיידר אל-עבאדי דרש לבטל את תוצאות משאל העם הכורדי (מעריב)

– ע"פ התוצאות רישמיות: 92% מהמצביעים במשאל העם בחבל הכורדי בעיראק תמכו בעצמאות

– ראש ממשלת עיראק: על הכורדים לבטל תוצאות משאל העם

– הפרלמנט העיראקי אישר שליחת כוחות לכורדיסטן

– רוסיה: מעודדים את עיראק והכורדים להגיע לפתרון שיבוסס על מדינה אחת

דיווח: הטליבאן ניסה לחסל את שר ההגנה מאטיס

ביקורו של שר ההגנה של ארה"ב היה אמור להיות סודי. הטליבן ירו 40 טילי נ"ט על שדה התעופה, אך הוא כבר לא היה שם. (ערוץ 7)

    נשיא צרפת קורא להקמת כוח צבאי אירופי "לתגובה מהירה" –  "בגלל ששכחנו להגן על אירופה היא איטית, חלשה ולא יעילה" * בנאומו הציג נשיא צרפת את תוכניותיו ל"שינויים עמוקים" באיחוד האירופי. בצל עליית הימין הקיצוני ביבשת, אמר נשיא צרפת כי על האיחוד "להמציא את עצמו מחדש" (ניו יורק טיימס)

    פוטין: רוסיה השמידה את כל מאגרי הנשק הכימי שברשותה

    עיראק: משלחת צבאית מטעמנו תצא לאיראן

    אוקראינה: כ- 30,000 בני אדם פונו מבתיהם בעקבות פיצוץ אדיר שאירע כ-270 קילומטרים מערבית לעיר קייב. הפיצוץ אירע בבסיס צבאי וראש הממשלה שהגיע לאיזור טען כי הוא נגרם באשמת "גורמים חיצוניים" (חדשות2)

    עיראק: לוחמי דאעש פתחו במתקפה במערב הבירה בגדאד

    תאילנד: 5 שנות מאסר נגזרו על רה"מ לשעבר ינגלוק צ'ינאווט * יינגלאק שינוואטרה, ראשת ממשלה תאילנד לשעבר, נמלטה מתאילנד לפני כחודש מחשש מתוצאות המשפט שהתרחש היום; היום גזר עליה בית המשפט העליון של תאילנד 5 שנות מאסר בגין תרמית האורז, שעלתה למדינה מיליארדים

צרכנות

    ריקול לקטשופ אסם 750 גרם – בגלל טעם לא אופייני; משרד הבריאות עודכן בנושא * התקלה נגרמה בעקבות שימוש בכמות גדולה מדי באחד מהמרכיבים

    מחיר העוף עומד לעלות? הממשלה תפצה את המגדלים – על חשבון הצרכנים * המדינה עומדת לחתום על הסכם פיצוי למגדלי הפטם שיוציא חלק מהם מהענף, אך יגרום לירידה בהיצע – ולהתייקרות העוף כתוצאה מכך (דה מרקר)

    אפקט חוק השקיות: 80% ירידה בצריכת שקיות ניילון * המשרד להגנת הסביבה מדווח כי ברבעון השני של 2017 נמכרו 95 מיליון שקיות ע"י הקמעונאים הגדולים, מספר המשקף ירידה של כ-80% לעומת הרבעון המקביל אשתקד (גלובס)

    בתוך שנתיים: מחירי גבינות צהובות ירדו ב-10% מאז פתיחת השוק ליבוא; במשרד הכלכלה מעוניינים להגדיל את מכסות היבוא של גבינות קשות * לפי נתוני משרד הכלכלה, נתח השוק של המותגים המובילים ירד, עם זאת, תנובה וטרה לא נפגעו מבחינה כספית מאחר ששוק הגבינות הצהובות הארוזות בצמיחה. בעוד שנתח השוק של תנובה קטן בשנתיים האחרונות בכ-9.3% – מנתח שוק של 76.7% ב-2015 ל-69.6% בשנה הנוכחית – הרי שהודות לגידול בסך המכירות, תנובה דווקא רשמה גידול בהכנסות. * בתוך כך, ועדת מכסות של משרד הכלכלה והתעשייה תפרסם מחר את ההליך התחרותי ליבוא גבינות קשות לשנת 2018. שתעמוד השנה על כ-6,100 טון, לעומת 5,400 ב-2017, גידול של 7%. (גלובס | כלכליסט | דה מרקר)

כלכלה

    שערים יציגים (27/09/17): דולר = 3.546 ; ליש"ט = 4.7567 ; אירו = 4.1622 ; פרנק שוויצרי = 3.635

    מלחמת הסחר כבר כאן: ארה"ב הטילה מכס של 220% על המטוס החדש של בומברדיה הקנדית * בואינג הגישה תלונה נגד בומברדיה, וכעת ההסכם שלה עם דלתא למכירת 75 מטוסים עומד בסימן שאלה (בלומברג)

    המלחמה של סין בזיהום האוויר עשויה לזעזע את שוק הסחורות * מורגן סטנלי מזהיר כי הגברת האכיפה נגד מפעלים מזהים בסין צפויה לגרום לעליית מחירי המתכות בעד 9% (בלומברג)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן