Skip to content

שווה ביקור – ארמון הלונגשום – מארסיי

לא כל ארמון הוא ארמון למגורי אצילים, ארמון הלונגשום במארסיי הוא בעצם מזרקת ענק מדהימה ביופייה, ומאכלס מוזיאונים. הוא תוכנן ונבנה כ"חגיגת מים" ומשמש עד היום כפארק משחקים לילדי ותושבי שכונות מרכז העיר.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הוא אמנם בקצה הרחוב בו אני גר אבל זה לא אומר שלא שווה לראות אותו. ארמון הלונגשום במארסיי הוא אחת מיצירות הארכיטקטורה המדהימות ביותר שראיתי בחיי הקצרים. לא דורש כרטיס כניסה וגם לא תיאום מראש והוא פתוח כל השנה מהבוקר ועד שעות הערב.

ארמון הלונגשום - צילום: עמית מנדלזון

הארמון הענק שמתוייג כאחד מהגנים הציבוריים המרשימים ביותר בצרפת נבנה כדי לחגוג את חנוכת "תעלת מארסיי" המובילה מים מנהר הדוראנס לעיר. אבן היסוד למבנה הונחה ב- 15 לנובמבר 1839 אבל היה צורך בעוד 30 שנה על מנת לסיימו, עקב ביורוקרטיה וחוקים מקומיים אבל בעיקר עקב ההוצאה הענקית.

ארמון הלוגשום - יצירת מופת - צילום: עמית מנדלזון

המבנה תוכנן על ידי האדריכל אנרי אספרנדיו שתכנן בין היתר גם את כנסיית לה מאג'ור ואת ה-Notre Dame de la Garde, שעם השנים הפכה לסמל העיר בעיקר עקב מיקומה היוצא מהכלל שכן מכל פינה בעיר ניתן לראות אותה, ארמון הלונגשום הוא בעצם מזרקת ענק ומוגדר כטירת מים.

פרט מפסלי המזרקה המרכזית - צילום: עמית מנדלזון

הארמון מעולם לא שימש למגורים לאיש אלא כמקום מושבה של מחלקת המים האזורית. בחלקו האחורי נמצא פארק ענק שבתוכו בעבר היה גן חיות, לפני 4 שנים שוחזר גן החיות אבל במקום בעלי חיים הוצבו בו עשרות פסלי פלסטיק צבעוניים של בעלי חיים.

פסל - צילום: עמית מנדלזון

שנים מאוחר יותר הועברו שני המוזיאונים: מוזיאון הטבע והמוזיאון לאומנות יפה למקום וכל אחד מהם מאכלס אגף, המוזיאונים היו שם בעבר והועברו ורק בשנים האחרונות הוחזרו למקום.

מרפסת עמודים - צילום: עמית מנדלזון

הארמון פתוח לקהל הרחב ומשמש כאחד אתרי הצילום היפים ביותר בעיר. והוא משקיף על שדרת הלונגשום

הספינקס וברקע עוד יצירה של האדריכל - Notre dame de la garde - צילום: עמית מנדלזון

הפארק הענקי והמטופח מאחורי המבנה המדהים משמש לציבור כאתר משחקים לילדים, מקום לברוח מהרעש לקרוא ספר בניחותא או לשתות כוס קפה בשמש.

תופסים שמש - צילום: עמית מנדלזון

אחזקת מזרקה בסדר גודל שכזה היא עסק יקר ודורש עבודות תכופות, בימים אלו הסתיימה סדרת עבודות, שנמשכה מספר חודשים, לשיקום המזרקה.

מרפסת העמודים - צילום: עמית מנדלזון

המבנה סימטרי לחלוטין וקשה מאוד לצלמו ממרחק קרוב ללא עדשה רחבה במיוחד. בצידו הימני נמצא מוזיאון הטבע, והשמאלי מכיל את המוזיאון לאומנות יפה, שני המוזיאונים מהווים אטרקציה לכשעצמם ותיירים רבים מוצאים דרכם לארמון מדי יום לבקר בהם.

עיטור תקרה - שמש - צילום: עמית מנדלזון

תיירות זה נחמד אבל הפארק משמש בעיקר את תושבי השכונות בסביבה כמקום בו ניתן לאפשר לילדים חופש פעולה, רכיבה על אופניים, קורקינט, משחקי כדור ולקטנים ומגרש משחקים עם מתקנים לזאטוטים.

פסל חזית - צילום: עמית מנדלזון

הלונגשום ממוקם אמנם במרכז העיר במרחק הליכה סביר לחלוטין מכל מקום, אבל לאלו שמתקשים, משני צידיו נמצאות תחנות הרכבת הקלה ובצידו הצפוני תחנת מטרו ואוטובוסים משכונות צפון העיר.

מצלמים - צילום: עמית מנדלזון

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן