Skip to content

שלמו טמבלים, שלמו

צרכן טיפש משלם הון תועפות, לא הגיע הזמן שתלמדו קצת יותר על המכשיר הזה שאתם על כך אוהבים? לא הגיע הזמן שתבינו שאיש לא נותן לכם מתנות ומה שנראה כמו מתנה בעצם עושה לכם חור ענק בכיס, ואל תתבלבלו יצרני המכשירים ספקי השירות והתשתית ויצרניות מערכות ההפעלה משתפים פעולה כדי לשתות כל שקל יורו או […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הטלפונים הסלולרים שינו את אמצעי העברת המידע והתקשורת בין בני אדם, לטוב ולרע אבל במקביל הם חשפו צרכנות רעה שנובעת מטיפשות וחוסר הבנה בסיסי ואינני מדבר על כת האייפוניסטים שישפכו כל שקל/דולר/יורו המצוי בכיסם כדי להחזיק בידיים, ואחר כך לנפץ את המסך של המכשיר הנהדר, אולי, אבל לא שווה רבע מהסכומים המושקעים בו, ותאמינו לי אני עדיין נדיב.

מי יותר חכם הטלפון או המשתמש? - צילום: עמית מנדלזון

באמת, אולי כדאי שנתחיל במחירים. למרות שבימים אלו ניתן בקלילות למצוא חלופות זולות ואימתניות למכשירי הדגל הממותגים, עדיין ירכשו אנשים (והישראלים, יותר מכולם) את המותגים שרק שמם מכפיל את המחיר.

עניין שדרוג האייפון מבחינתי הוא עסק לפסיכיאטריה מודרנית, אבל היות ולא בפסיכים עסקינן, רק אומר: לא חמורים, האייפון הישן שלכם לא נהיה איטי יותר כשיוצא אייפון חדש, זה הכסף שבכיסכם שרוצה לצאת יותר מהר מהארנק.

הטלקומוניקציה בכלל והניידת בפרט הן מכונות לזלילת כסף. אולי כי הציבור לא מבין כיצד זה עובד, אולי בגלל שאיננו יודע כיצד לקרוא את החשבונות אותם הוא מקבל, ואולי בגלל שלציבור יש יותר כסף ממה שאנחנו רוצים להאמין, אבל אל דאגה, כל תעשיית הסלולר תסייע לכם להיפרד ממנו מהר מכפי שאתם חושבים.

אז הנה כמה עובדות:

אפליקציה לחיטוט באף עוד אין?

כולם רוצים אפליקציות. זה חינם, אז למה לא? כי זה מפוצץ את הזיכרון המוגבל של הטלפון, והמעבד התותח של המכשיר ממש לא רלוונטי ללא זיכרון מסיבי. מי קיבינימט צריך ווייז כשאין לו רכב? מי צריך אפליקציה שתמדוד לו דופק, שימו שתי אצבעות על צידו הפנימי של פרק כף היד ותתחילו לספור. למה שלא תבדקו כמה מהאפליקציות הנהדרות על המכשיר שלכם חסרות שימוש, ולהוסיף חטא על פשע עובדות ברקע וזוללות זיכרון פנימי חיוני. למה קיבינימט להוריד ולהתקין את אפליקציית הטוויטר, למשל ולא להכניס קיצור דרך לאתר, הרי תכלס זה יהיה בדיוק אותו דבר.

אפליקציות ענק כמו פייסבוק והמסנג'ר שלו שוקלות 400 מגה בייט ביחד, מעבר לזה שהן חונקות את המכשיר ומחסלות את הסוללה, הן מגושמות ושומרות המון מידע מיותר על המכשיר עצמו, ואף מילה על העובדה שהן פולשניות כמו קולונוסקופיה ויש להן גישה לכל המידע על המכשיר שלכם והיכולת לקרוא אותו ולהעביר אותו הלאה, אלוהים יודע למי.

כל עניין הזיכרון פירושו מכשיר איטי, והצרכן הטמבל המצוי ירוץ לקנות חדש כי הטלפון שלו איטי.

אז לידיעתכם יש גירסא קלה לפייסבוק ולמסנג'ר ביחד ששוקלת 7 מגה-בייט במקום 400, עובדת בלי לאכסן טונות של זבל על המכשיר, עם מינימום מידע ברקע והכי חשוב אין לה הרשאה לאסוף מידע על ומהמכשיר שלכם. דהיינו, איננה פולשנית. כן צצות בה פרסומות מדי פעם, אבל האם אי פעם ספרתם את הפרסומות שפייסבוק מאכיל אתכם. בזמן שהוא מחסל את רוחב הפס שלכם ומכריח אתכם לצרוך עוד ועוד מידע עליו אתם משלמים כמו טאטלעך?

עדכנת כבר את 256 האפליקציות על המכשיר שלך הבוקר?

עדכונים זה ברוך אחר, הרי אנחנו משלמים על כמות מידע עולה ויורדת. עדכונים זה נחמד אבל התכיפות שלהם מטורפת ועולה כסף. כל עדכון פירושו שימוש בכמות המידע היורד עליו אתם משלמים. ואנחנו מעדכנים יום יום ואחר כך מתפלאים על החשבון.
אם תתייחסו לטלפון כאל אלבום תמונות ווידאו. תגלו מהר מאוד שהמכשיר שולח יד לארנק שלכם. כרטיסי זיכרון עולים כסף, וזיכרון המכשיר עצמו איננו מספק ואם הוא מספק הרי שכבר שרפתם במילא המון כסף על מכשיר יקר.

רוצה להיות צלם – קנה מצלמה אמיתית !

מצלמה מרובת פיקסלים משמעותה תמונות במשקל ענקי, שוב זיכרון, ולאיכות התמונות אין במילא משמעות על המסך שלכם ומוקטנות אוטומטית כשאתם משתפים אותן במדיה החברתית, אם כן מדוע לשלם הרבה כסף על מכשיר עם מצלמת מוגבלת, קנו מצלמה אמיתית וחיסכו כסף. למצלמה מרובת פיקסלים אין שום תועלת פרט לאגו האישי של מחזיק המכשיר.

וואטסאפ 

וואטסאפ הוא אפליקציה נהדרת, אבל פולשנית להחריד, יש לה גישה ליישום ה-SMS הסטנדרטי כדי לקרוא אותו וגם כדי לשלוח למשרדי החברה (שימו לב כיצד מתבצע האישור האוטומטי של מספר הטלפון שלכם בהתקנה). אם לא הבנתם עדיין מדובר בבעיית אבטחה קשה, שכן בנקים רבים מעבירים קודי אישור לפעולות שונות ב-SMS. אבל גם בלי זה העדכונים הבלתי נגמרים של יישום ענק מעל ומעבר למחויב במציאות, עבודה ברקע, ושמירת מטמון גדול פירושה אכילת הזיכרון והאטת המכשיר ו… רצים לקנות חדש. שלא לדבר על ההרגל של רבים להעביר סרטוני וידאו אחד לשני כאילו למקבל יש שרת בסדר גודל של אמזון לפחות.

וואללה? יש לכם דיל?

אה יש לכם דיל? הכל כלול? האם אי פעם בדקתם לכמה מידע באמת אתם זקוקים? רק כדי לוודא שאתם לא משלמים פי ארבע ממה שאתם באמת זקוקים לו. וגם הטלפון שכביכול קיבלתם חינם, איננו חינם ומותנה בחוזה דרקוני לטווח ארוך שבתוכו אתם משלמים לפחות פי שניים על המכשיר והרבה מעל ומעבר לכמות המידע אותו אתם מקבלים ומעבירים.

גם האנדרואיד הוא זבל

האיפון הוא מחלה פסיכיאטרית אבל האנדרואיד הוא מחלה חשוכת מרפא ולא מעט באגים הקשורים בזיכרון נגררים מגירסה לגירסה בלי שטכנאי הגוגל טורחים לתקן אותם. ההנחה שבגירסה מתקדמת יותר הבאג פתור מוטעית, לכן רכישת מכשיר עם מערכת הפעלה מגירסה מתקדמת יותר היא בזבוז כסף.

מסחטת כספים צדדית

תעשייה שלמה קמה כדי לעודד בזבוז כספים על מנת לתקן, כביכול, ליקויים במכשירים הקיימים. אף חברה לא טורחת להתקין למכשירים מסכים בלתי שבירים. הרי זה אפשרי ולא מהיום. אבל המשתמש המצוי יסתובב שבועיים, חודש ואולי שלושה חודשים עם מסך שבור ואז ירוץ לקנות מכשיר חדש, למרות שאפשר להחליף את הזכוכית (וגם זה לא זול).

אורך חיי הסוללות פטתי ויישומים כבדים אוכלים סוללות מהר מהרגיל, מה הבעיה קונים בטריה חיצונית, זו בדיוק הבעיה "קונים" במקום שמפתחי האפליקציות יעשו מאמץ לייעל אותן הם בונים על הכיס שלכם. ואתם…קונים. כרטיסי זיכרון עולים כסף וכל טמבל הולך על כרטיסי המפלצת שכבר עולים כמו טלפון קטן.

ולקינוח, מכשירים יקרים הופכים להיות יעד לגניבות אז צריך ביטוח? בוודאי שצריך.

בקיצור צרכן טיפש משלם הון תועפות, לא הגיע הזמן שתלמדו קצת יותר על המכשיר הזה שאתם על כך אוהבים? לא הגיע הזמן שתבינו שאיש לא נותן לכם מתנות ומה שנראה כמו מתנה בעצם עושה לכם חור ענק בכיס, ואל תתבלבלו יצרני המכשירים ספקי השירות והתשתית ויצרניות מערכות ההפעלה משתפים פעולה כדי לשתות כל שקל יורו או דולר מכיסכם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן