Skip to content

ההפגנה ה 47 בפתח תקווה – עימותים בין מני נפתלי לשרגא אליעד

המאות שהגיעו לכיכר לאחר החלטת בית המשפט העליון, חזו בנפתלי שהתפרץ והפריע לדברי אליעד. אליעד: "אפשר להוריד אותי מהבמה, אפשר לשים מוזיקה ולעשות בי 'מעשה דפני ליף', ולא לשמוע את מה שיש לנו לומר, אבל מי שמניף את דגל שלטון החוק - חייב לכבד את החוק ...חייב לכבד את חופש הביטוי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

עימות דברים שהתגלה אמש (מוצאי  שבת) בין מני נפתלי לאליעד שרגא, יו"ר התנועה למען איכות השלטון, התפתח אמש (שבת) בעת ששרגא נאם מעל הבימה הקטנה בכיכר גורן.  לאחר החלטת בית המשפט העליון שנתנה בתחילת השבוע שעבר ובה נקבע כי אין צורך לרישיון להפגנה תחת כיפת השמים וכי המפגינים יכולים להמשיך בהפגנותיהם בכיכר גורן למרות התנגדות המשטרה. הגיעו כ- 400 איש להפגנה  ה 47 בפתח תקווה.
כזכור במהלך החודשים האחרונים נדרשו המפגינים להתמודד עם מגבלות שונות שהטילו המשטרה ובג"ץ. בשלב מוקדם הכריזה המשטרה על ההפגנות כהתקהלות אסורה, לאחר מכן הוגבל מספר המשתתפים ואף נאסר שימוש באמצעי הגברה. עו"ד אליעד התייחס בנאומו בעיר להחלטת בית המשפט.
אך כששרגא שהתייחס לכל סעיפי החלטת בית המשפט, התייחס גם לקביעת בית המשפט שמעצר נפתלי ואלדד יניב בעת שהיו בדרכם להפגנה (בתחילת אוגוסט) לא היה המוצדק אך לא קבעה כי זה נעשה בניגוד לחוק, החליט נפתלי להתפרץ לדבריו, עלה עם מיקרופון משלו וטען כי השופטת אסתר חיות לא קבעה כי המעצר של אלדד יניב ושלו בדרכם להפגנה אינו חוקי, זאת על מנת ששניהם, הוא ואלדד לא יוכלו לתבוע את המשטרה על מעצר שווא.  בקרב הקהל התעורר כעס, ומספר המפגינים צעקו לעברו: " תן לו לסיים". נפתלי שהבין כי הוא טעה, ביקש מאלעד להמשיך בדבריו.

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

"אתם רואים איך זה עובד?, ככה אי אפשר לעשות מחאה למען שלטון החוק, אנחנו לא יותר טובים מאנשים אחרים כשאתה עומד ונלחם על ערכים", הגיב אליעד להתפרצות לדבריו.
נפתלי שעמד לצידו החליט לחתוך: "אמרת את דברך, תודה רבה" , אמר וירד מהבימה, אלעד ביקש להמשיך את נאומו אך דבריו עומעמו על ידי מוסיקה שהושמעה ברקע.

ההפגנה השבועית נגד השחיתות השלטונית בפתח תקווה בנוכחות מאות אנשים בכיכר, לא רחוק  מביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, במחאה על התנהלותו במסגרת החקירות נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא הביאה אלפי מוחים לכיכר כפי שציפו נפתלי ויניב.  נאומו של יו"ר התנועה לאיכות השלטון התארך והדבר עורר נרגנות בקרב הנואמים שטרם נאמו וככל הנראה גם עובדה זו הביאה את נפתלי לנסות ולהפסיק את דברי הנואם. מני נפתלי, הכחיש כי הפריע לדבריו של שרגא, ונענה בקריאות "שקרן, תנו לו לדבר" מהקהל. לדבריו, הוא זה שקרא לשרגא לנאום, ומצוי עמו בקשרי חברות.

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

עו"ד שרגא: "אפשר לראות מנוכחות המשטרה הדלילה, שהמשטרה הפנימה את פסק הדין, לפיו לא צריך רישיון כדי להפגין. בית המשפט הכיר בכך שההפגנות הן נגד השחיתות, למול הטענה שהן פוליטיות. אנחנו מוחים נגד התופעה שכבר התרגלנו אליה, שחקירות נמשכות שנים כי נוח לגלגל אותן. זו נורמה שצריכה לעבור מהעולם. מנדלבליט צריך להחליט לכאן או לכאן, אבל אי אפשר לתת לפרשות להימרח כמו מסטיק". דבריו של שרגא בהפגנה הופרעו על ידי מוזיקה רועשת. מני נפתלי, ממובילי המחאה, הכחיש כי הפריע לדבריו של שרגא, ונענה בקריאות "שקרן, תנו לו לדבר" מהקהל. לדבריו, הוא זה שקרא לשרגא לנאום, ומצוי עמו בקשרי חברות.
שרגא הגיב לכך ואמר מעל הבימה: "על זה בדיוק מה שאני מדבר חברה, אפשר לסגור לי את המיקרופון, אפשר להוריד אותי מהבמה, אפשר לשים מוזיקה ולעשות בי 'מעשה דפני ליף', ולא לשמוע את מה שיש לנו לומר, אבל מי שמניף את דגל שלטון החוק – חייב לכבד את החוק, מי שמרים את חופש המחאה חייב לכבד את חופש הביטוי".  "כשאנחנו נלחמים נגד ההסתה של השלטון נגדנו, אז לא נסית אחד נגד השני כי אז אנחנו לא יותר טובים מהם. אם לא נלך יחד, ולא נפרגן אחד לשני, ולא נבוא מאהבה – לא נביא את השינוי!". "זה בושה, זה בושה וחרפה"  זעם אחד המפגינים, עלה לבמה וקרא לעבר הקהל: "תנו לו לדבר". בקרב המוחים התגלו חילוקי דעות. אך חלק גדול מהקהל הגיב בקריאות: "תנו לו לדבר".
שרגא פנה לקהל ואמר: "כשאתה נלחם על ערכים, אתה חייב לקיים אותם. כשאנחנו נלחמים על חופש הביטוי, אז גם אם ברוך מרזל יגיע לבית המשפט וירצה להצטרף לעתירה – ניתן לו, כי זה חופש הביטוי, (…) כשאנחנו עומדים ומוחים פה נגד ההסתה שאנחנו אוכלים בשנים האחרוניות מהמנהיגים שלנו אנחנו כאן במקום הזה לא נשתיק האחד את השני (…) אנחנו כל כך מעטים וכל כך חסרים במשאבים, אם לא נפרגן אחד לשני לא נביא את השינוי.

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי


"לאף אחד אין את המונופול על המחאה לאף אחד אין מונופול על המחאה. אני מבקש לעזוב את הפלגנות בצד, ולהרים את הדגל של חופש הביטוי וחופש ההפגנה". סיים את אליעד את דבריו. הקהל הגיב במחיאות כפים ובקריאות: הון שלטון, עולם תחתון".

מוטי אשכנזי, מפקד מוצב בודפשט ומוביל תנועת המחאה לאחר מלחמת יום הכיפור, קרא מעל הבימה לכלל הציבור להגיע להפגנות. "אני לא רואה פה כיפות סרוגות, אני לא רואה פה כיפות שחורות ואני מזכיר לכל יהודי באשר הוא יהודי כי בליבה של עשרת הדיברות כתוב – לא תחמוד, ושם כתוב – לא תשקר, ושם כתוב לא תגנוב, ולכן אני קורא לכם, כל אחד מהציבורים הללו לא לשכוח את היהדות (…) הדמוקרטיה לא מתחילה בבית המשפט, הדמוקרטיה מתחילה במוסר והמוסר היהודי לא מקבל שלמונים, לא מקבל שרעם שלוקחים לעצמם, המוסר היהודי תובע דין צדק ליתום ולאלמנה (…) היכן הדור הצעיר? אנחנו זקוקים לכם" קרא אשכנזי. "אני נושא מכאן פעם נוספת קריאה לציבורים שאינם כאן, לציבור שלא ממצה את הזכות להפגין ולמחות". "התקשורת אשמה", קרא לעברו אדם מהקהל ואשכנזי הגיב: "התקשורת, אתה לא יכול להאשים אותה, היא שייכת לטייקונים והם מגנים על עצמם".

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

אלדד יניב, תקף בנאומו מעל הבימה את השרים משה כחלון, נפתלי בנט ואיילת שקד, השותקים לדבריו מול החקירות, וקרא לאופוזיציה להצטרף להפגנות. "אם לא תבואו נפגין גם נגדכם", אמר.
בתחילת ההפגנה התייחס יניב לחקירות נתניהו ואמר: "אחרי החגים הגיע וגם ארבע חקירות באזהרה בחשד לשחיתות של ביבי בימים הקרובים, אנחנו נהיה ברחובות בכל הכוח, וגם מול בתי השרים בנט, שקד וכחלון ששותקים כמו דגים במקום לומר לביבי 'אתה טובע בחקירות, לך הביתה' – בדיוק כמו שנתניהו עצמו אמר לאולמרט. יהיה חורף חם ולא נוותר עד שננצח".

אמש, איתמר ברגר - המחאה בצומת נהרייה
אמש, איתמר ברגר - המחאה בצומת נהרייה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן