Skip to content

"ארץ מתוקה" יפתח את פסטיבל הקולנוע בערבה

הפסטיבל, שזכה למוניטין בארץ ובעולם, מציע חוויה קולנועית שונה ומיוחדת במינה, ומציג את הסרטים תחת כיפת השמיים בלב שמורת הטבע עשוש שבערבה התיכונה, כאשר הנוף עוצר הנשימה של המדבר מוסיף את תרומתו לסרטים שעל הבד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מערבון המעמת בין המתנחלים הלבנים לאבוריג'ינים באוסטרליה, "ארץ מתוקה" ("Sweet Country") של הבמאי וורוויק תורנתון יפתח את פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-6 בערבה, שיתקיים בין התאריכים 09-18 בנובמבר, 2017.

"ארץ מתוקה"

כמו בשנים קודמות, גם הפעם מבקש הפסטיבל להציג את מיטב סרטי השנה, ביניהם כמה יצירות יוצאות דופן שבדרך כלל אינן מגיעות כלל למסכי הקולנוע בארץ. כך למשל, "העודף בשבילך" (Keep the" Change") – סיפור אהבה משעשע ומקורי של הבמאית רייצ'ל ישראל, בין שני צעירים אוטיסטים, שזכה השנה בפרס הקהל בפסטיבל טרייבקה ולאחר מכן גם בפרס הביקורת בקארלובי וארי.

"חייה הפרטיים של אישה מודרנית" ("The Private Life of a Modern Woman") – סרטו החדש של הבמאי/תסריטאי ג'יימס טובאק (שכתב גם את "באגסי" ואת "המהמר") עם סיאנה מילר, אלק בולדווין וצ'רלס גרודין, המתרחש כמעט כולו בדירת גג ניו יורקית מפוארת. מפיק הסרט, מייק מילר, יבוא כדי להציג אותו.

מן הקצה השני של העולם, מגיע "הלילה בו שחיתי" ("The Night I Swam") – סיפור יפני מקסים על ילד בן שש שמבלה יום שלם בגפו. סרט שאינו זקוק אפילו לשורה אחת של דיאלוג כדי להסביר את עצמו, למבוגרים ולילדים גם יחד.

"הלילה בו שחיתי"

בין הסרטים החדשים שטרם הוצגו בארץ, אפשר יהיה לראות את סרטו של מיכאל האנקה: "סוף טוב" ("Happy End"), המועמד מטעם אוסטריה לפרס האוסקר הזר; "מתחת לעץ" ("Under the Tree"), המועמד מטעם איסלנד לתחרות האוסקר הזר הקרובה, ויגיע בליווי הבמאי הפסטיין גונאר סיגורדסון; "הרצח השלישי" ("The Third Murder") – סרט המתח המסוגנן להפליא של הבמאי היפני הירוקאזו קורה-אדה; "המחזר" ("The Charmer") – סרט דני על מהגר שמנסה נואשות לשרוד במערב ולא להישלח חזרה הביתה.

בין האורחות שיגיעו לערבה, לאונור סראיי, שזכתה השנה במצלמת הזהב של פסטיבל קאן על סרט הביכורים שלה: "ברוכים הבאים למונפרנאס" ("Montparnasse Bienvenue"); הבמאית, התסריטאית והשחקנית נעמי לבובסקי מצרפת, תלווה את סרטה "מחר ולנצח" ("Tomorrow and Thereafter"), שהיה סרט הפתיחה בפסטיבל לוקרנו; כמו כן, קלואי ז'או, במאית ילידת סין שצילמה בארצות הברית את "הרוכב" ("The Rider") – סרט שהחל לאסוף פרסים כבר בקאן, והמשיך ברקיאוויק, באתונה ובדוביל.

ממזרח אירופה עומדים להגיע הבמאי האוקראיני סרגיי לוזניצה שיציג את הסאגה רחבת הממדים שלו, "נפש עדינה" ("A Gentle Creature"); השחקנית אירנה גורבצ'בה והמפיקה נטליה דרוזד ילוו את הצגת "הפרעה בקצב הלב" ("Arrhythmia") – הסרט הרוסי שקצר פרסים בסוצ'י, קרלובי וארי וגם בחיפה; מסלובקיה, יגיע יוראי להוצקי, במאי "נינה" "(Nina") – סרט מרגש ונוגע ללב על ילדה בת 12 שמתקשה להשלים עם גירושי הוריה.

לראשונה השנה, עומד הפסטיבל להעלות תכנית מיוחדת, "לצחוק מחדש", המוקדשת לקומדיה האילמת, ובה כמה מן הסרטים המזהירים והמשעשעים ביותר שהופקו אי-פעם בהוליווד, מוצגים ומלווים בפסנתר על ידי סרג' ברומברג, אחד הרסטורטורים המובילים היום בתחום שיחזור ושיפוץ הקולנוע הקלאסי.

"יול"

רסטורציה מסוג קצת אחר הוענקה לסרט הטורקי המפורסם ביותר שהופק אי-פעם, "יול", ("Yol"), שזכה בדקל הזהב של פסטיבל קאן 1982. הסרט שצולם במחתרת, הוברח למערב ושם נערך בחיפזון לפני שנשלח לפסטיבל, זכה אחרי 35 שנה למתיחת פנים רצינית כאשר אחד המפיקים שליווה אותו מן ההתחלה, דונט קויטש, אסף את כל החומר שצולם, ערך וסידר אותו מחדש לפי רצונו של הבמאי המנוח אילמז גינאי, הוסיף אפיזודה שישית לחמש שהיו בו במקור ויגיע עם העותק החדש לפסטיבל, כדי לספר את כל המעללים וההרפתקאות שליוו את מבצע "יול" מתחילתו ועד היום.

בין הסרטים הנוספים בתכנית: "אהבה חסרה" ("Loveless") של אנדרי זבייגינצב (פרס צוות השופטים בפסטיבל קאן, פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל מינכן); "אדם של יושרה" ("Lerd") – סרטו רב העוצמה של הבמאי האיראני מוחמד ראסולוף, שזכה לפרס "מבט מסוים" בקאן; "כלת המדבר" ("The Desert Bride") מארגנטינה שמחזיר אל הבד את פאולינה גרסיה, כוכבת "גלוריה";"לאקי" ("Lucky") – סרט עלילתי שהוא כולו מחווה אוהב ומשועשע להארי דין סטנטון, אחד משחקני האופי הגדולים של הוליווד, שהלך לעולמו לפני כמה שבועות בלבד בגיל 91. "לאקי" היה סרטו האחרון.

במהלך הפסטיבל, ובעקבות סרט הפתיחה יוצג מחווה מיוחד לקולנוע האוסטרלי אותו יגיש מבקר הקולנוע ואיש הטלוויזיה, דייוויד סטראטון, סמכות בינלאומית בנושא. הוא בחר את שלושת הסרטים המייצגים לדעתו בצורה הטובה והנאמנה ביותר את הקולנוע של ארצו: "פיקניק בצל ההר" ("Picnic at Hanging Rock") של פיטר וויר, "חזית החדשות" ("Newsfront") של פיליפ נויס ו-"לנטנה" ("Lantana") של ריי לורנס.

מיזמים נוספים

"קצר במדבר – 5" – פרויקט הפקת סרטים קצרים של הפסטיבל. בשיתוף מועצה אזורית ערבה תיכונה וקרן גשר. גם השנה יוקרנו במסגרת פרויקט "קצר במדבר" שני סרטים שהופקו וצולמו במהלך השנה האחרונה בערבה ויוקרנו בפסטיבל בהקרנת בכורה עולמית: "קילומטר 147" של הבמאי בועז פרנקל – גופת גמל מוטלת באמצע כביש הערבה, בדיוק על הקילומטר ה-147, על גבול בין שני ישובים. אף אחד מהם לא מסכים לקחת אחריות. שחקנים: מנשה נוי, רותם קינן; "בדרך חזרה" של הבמאי משה רוזנטל – אורי, איש משפחה ותושב הערבה, מנהל מערכת יחסים סודית עם עודד, בחור צעיר מהמושב. במהלך טיול משותף של השניים במדבר, הם נאלצים להתמודד עם ההשלכות הטרגיות של סוג הקשר שלהם. שחקנים: ליאור אשכנזי, שחר נץ. אל הבמאים הישראלים הצעירים תצטרף קבוצה של בני גילם מטורקיה שיציגו תכנית נבחרת מסרטיהם.

"בדרך חזרה"

בין הסרטים הישראליים בתכנית, שמוליק מעוז וצוותו ילוו את "פוקסטרוט" להצגה מיוחדת בערבה ולידו "האופה מברלין", שזכה בפרס העריכה בירושלים ויוצג גם הוא בנוכחות יוצריו.

 לטובת הצופים הצעירים (ויש להניח שהוריהם ישמחו לא פחות) עומד הפסטיבל לציין את יום הולדתו ה-30 של "הנסיכה הקסומה" ("The Princess Bride") אגדה קולנועית יחידה במינה של הבמאי רוב ריינר, וכן את "הסיפור שאינו נגמר" ("The Never-ending Story") – אגדה מופלאה לא פחות המבוססת על ספרו רב המכר של מיכאל אנדה.

את הפסטיבל יזמו מפיק הקולנוע אייל שיראי וראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, ד"ר אייל בלום. מנהליו האמנותיים זו השנה הרביעית, עדנה ודן פיינרו.

מידע כללי, מכירת כרטיסים ואפשרויות לינה בערבה, באתר האינטרנט של הפסטיבל  www.aravaff.co.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן