Skip to content

האבא שלה הוא "וונוס"

התערוכה של פאטמה אבו רומי "וונוס פלסטינה" שזה עתה ננעלה בגלריה לאמנות אום אל פחם, משאירה טעם של עוד. בציורי השמן הצבעוניים והמוקפדים, מבטאת האמנית התרסה נגד מציאות מגדרית ומגזרית ביצירות בהם מככב אביה. ללא כל ספק, מחכים לתערוכה הבאה!

הוונוס של פאטמה אבו רומי איננה אישה. היא גבר בדמותו של אביה המבוים בסצינות המושפעות מציוריהם הקלאסיים של וולאסקז וטיציאן. הדמות השוכבת על יצועה המכוסה בבדים רכים מתקיימת בדמות אביה הישן על גבי כיסויי מיטה צבעוניים ומכוסה חלקית. וונוס של אבו רומי מסמלת אהבה, אהבה לאביה אליו היא קשורה ומעריכה, ממנו היא שואבת את האנרגיות המניעות אותה והוא מופיע ברבות מיצירותיה.

פאטמה אבו רומי,1 Venus, שמן על _בד, 2017_קרדיט יחצ

ציורי השמן הקלסיים מוקפדים בדיוקם, בעלי גווני אדום מלכותי המאפיין את מרקמם האורנמטי של בדי האיסלאם. האוצרת ד"ר יעל גילעת מסבירה "בציוריה של אבו רומי, אין עירום נשי. גבר בגלבייה לבנה, שרוע על מיטה עטויה כיסוי חגיגי מפואר, מפנה את גבו, הוא מותש, חלש, חולה – אבל עדיין בכוחו להפוך לאיקונה של התנגדות". אבו רומי משתמשת בהיפוך, הוונוס שלה איננה כליל היופי, אלא משמשת כבבואת המציאות.

1024px-RokebyVenus Diego Velazquez 1651

השימוש בדמות גבר כ"וונוס" ביצירות אמנות, הופיע כבר ב-1617 ביצירתו של האמן ההולנדי הנדריק גולציוס " ונוס והאהבה – יופיטר ואנטיופ". (הערה: לי הדמות נראית כגבר בעל שדיים, יכול להיות שיהיו כאלה שיחלקו על דעתי).

Hendrick_Goltzius_-_Jupiter_en_Antiope

הצייר והפסל הבולגרי העכשווי קרסימיר קולב החי ועובד באוסטריה, יוצר ב-2011 את "מרס וונוס" כהומאז' לטיציאן. ביצירתו, אף הוא משתמש בהיפוך תפקידים: וונוס "כובשת" את מארס – האהבה גוברת על המלחמה.

MARS-CONCURRED-BY-VENUS80x95 web site of Krassimir Kolev

פאטמה אבו רומי ילידת 1977, גרה בישוב טמרה בגליל המערבי. הנדסאית עיצוב פנים והדרכלית ובוגרת בהצטיינות מהמכללה לאמנות אורנים 2005. השתתפה בתערוכות קבוצתיות רבות. ב-2011 הציגה תערוכת יחיד "סיפור אישי" בגלריה לאמנות אום אל פחם. ב-2012 הציגה את תערוכת היחיד השניה שלה "בין כאב ליופי" במוזיאון לאמנות האיסלאם.

פאטמה אבו רומי בהשקת הקטלוג 2017

עבודות נוספות מהתערוכה ניתן לראות באתר הגלריה לאמנות אום אל פחם

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן