Skip to content

עיקר החדשות – יום ראשון 29 אוקטובר 2017 (מהדורת הבוקר)

  כותרות המהדורה     קרב בקואליציה: בליכוד טוענים: "נעלה את החוק הצרפתי להצבעה" (פוליטי)     חוק "ירושלים רבתי" לא יעלה היום להצבעה (פוליטי)     אלקין: נקדם בקרוב הפרדה של שכונות פלסטיניות מירושלים (מדיני)     חודש התיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית (מדיני)     דיווח ערבי: נכשל נסיון חיסול ראש מנגנוני הביטחון של חמאס בפיצוץ מכוניתו; החמאס […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

    קרב בקואליציה: בליכוד טוענים: "נעלה את החוק הצרפתי להצבעה" (פוליטי)

    חוק "ירושלים רבתי" לא יעלה היום להצבעה (פוליטי)

    אלקין: נקדם בקרוב הפרדה של שכונות פלסטיניות מירושלים (מדיני)

    חודש התיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית (מדיני)

    דיווח ערבי: נכשל נסיון חיסול ראש מנגנוני הביטחון של חמאס בפיצוץ מכוניתו; החמאס מאשים את ישראל, אך ככל הנראה מדובר בפעולה של דעא"ש (בטחוני)

    חיזבאללה טוען בקמפיין חדש בעברית: "פעלנו בתוך שטח ישראל" (בטחוני)

    דרמה בספרד: הפרלמנט של קטלוניה הצביע בעד עצמאות; ספרד שללה את האוטונומיה של קטלוניה; נשיא קטלוניה יואשם במרידה; בחירות ייערכו בעוד חודשיים (חוץ)

    דיווח: נשיא כורדיסטן עשוי להתפטר, יפקיד סמכויותיו בידי בכירי הממשל (חוץ)

    כתבי אישום ראשונים הוגשו בחקירת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב (חוץ)

    טראמפ: כל מסמכי קנדי ייחשפו פרט לפרטי הסוכנים (חוץ)

    בפעם השלישית בארבע שנים: תושבי איסלנד בוחרים ראש ממשלה; מפלגת השלטון נותרה הגדולה בפרלמנט אך ייתכן שלא תרכיב קואליציה (חוץ)

    הצלחה לצבא המצרי: חשף מערה סודית של דאעש בסיני (חוץ)

    הרש"פ נגד חרדים במזרח ירושלים: "ידועים בשיעור הילודה הגבוה" (חדשות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית, ייתכן גשם מקומי קל בצפון הארץ ובמישור החוף. הטמפרטורות נמוכות מהרגיל בעונה. הלילה: מעונן חלקית עד מעונן בצפון הארץ יתכן גשם מקומי

    שני: גשמים מקומיים ירדו בעיקר בצפון הארץ ומישור החוף. בשעות הבוקר יתכנו סופות רעמים יחידות לאורך מישור החוף. תחול ירידה קלה של הטמפרטורות. הטמפרטורות נמוכות מהרגיל. משעות אחר הצהריים הגשמים ייחלשו.

    שלישי: מעונן חלקית יתכן גשם קל בצפון הארץ ובמרכזה. הטמפרטורות נמוכות מהרגיל בעונה בעיקר בהרים.

    רביעי: מעונן חלקית יתכן גשם קל בצפון הארץ ובמרכזה. הטמפרטורות נמוכות מהרגיל בעונה בעיקר בהרים.

חדשות

ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) שיזם את הצעת "החוק הצרפתי", שמגן על ראש ממשלה מכהן מפני חקירות משטרה, הכחיש את הדיווחים על דחיית ההצבעה בחודש. בריאיון לתקשורת אמר הבוקר

אמסלם: "אני לא מכיר שום הסכם, אם לא יכבדו אותנו – לא תהיה קואליציה".

תוך כך, בראיון שהעניק לגלי צה"ל, חשף ח"כ אמסלם את שמה של ש"ר התובעת שתבעה את שרה נתניהו למרות צו איסור פרסום שהוטל על שמה. אמסלם התמם: "אני לא מבין מדוע לא פורסם שמה המלא בציבור". יצוין כי חבר הכנסת בעל חיסיון מפני תביעה בגין מעשהו

הרש"פ נגד חרדים במזרח ירושלים: "ידועים בשיעור הילודה הגבוה"

ממשלת הרשות דורשת מהמשל האמריקני לסכל את התוכנית להקמת שכונה חרדית בשטח שדה התעופה הנטוש בעטרות: "ניסיון ליצור רוב יהודי ולחסל כל סיכוי להגעה להסדר שלום" (News1)

    שעון החורף נכנס לתוקף: המחוגים הוזזו שעה אחורנית

פוליטי

קרב בקואליציה: בליכוד טוענים: "נעלה את החוק הצרפתי להצבעה"

למרות הסיכומים, לטענת חבר הכנסת דודי אמסלם, החוק, שאמור למנוע חקירות רה"מ, לא יעלה להצבעה בעוד חודש אלא יוקדם כבר כעת – "אי אפשר ככה לנהל קואליציה". * יו"ר ועדת השרים לחקיקה, איילת שקד, מתנגדת בחריפות למהלך – "למרות איומי הליכוד, לא תהיה הצבעה" – "היה סיכום מפורש שהחוק לא יעלה כרגע – לכן גם היום הוא לא יעלה"

– ביטן: "נצביע היום על החוק הצרפתי או שחוקים לא יעברו" * יו"ר הקואליציה טוען כי בניגוד לסיכומים, בבית היהודי מפיצים לתקשורת הודעות על "מותו" של החוק האוסר חקירות רה"מ ולכן יביא אותו לדיון והצבעה. בבית היהודי מתעקשים: החוק לא יעלה

– גורמים בקואליציה: נמשכים המגעים לפשרה

חוק "ירושלים רבתי" לא יעלה היום להצבעה

 לדברי גורם מדיני בכיר, הדיון וההצבעה על החוק לסיפוח התנחלויות לירושלים לא יתקיימו היום. לדבריו, הוא נדחה בשל הצורך בתיאום הנושא מול הבית הלבן (חדשות10)

    אבי גבאי: "במפלגת העבודה יש רק מנהיג אחד" * יו"ר המפלגה התייחס לטענות נגדו לפיהן הוא מתנהל בכוחניות ואמר כי מותר להעביר ביקורת, אבל רק אדם אחד במפלגה מקבל החלטות. (חדשות2)

    מרצ מזגזגת: "אנחנו כן נאמנים לערכי הציונות" * בתגובה לחשיפת 'מקור ראשון', סותרת מרצ את דברי הדוברת והמזכ"ל שלה, שאמרו כי היא "איננה יכולה להגדיר את עצמה כמפלגה ציונית". בניגוד לכך, אומרת יו"ר המפלגה גלאון כי "לא ראינו טעם לכתוב את המובן מאליו". בימין תקפו: "יותר מעציב ממרגיז" (nrg)

    סקר חדשות 10: הליכוד 26 מנדטים, יש עתיד 21 מנדטים, המחנה הציוני 20, הרשימה הערבית המשותפת 12,  הבית היהודי 10, כולנו 7, מרצ 7, ישראל ביתנו 6, יהדות התורה 6. לא עוברות את         אחוז החסימה: ש"ס 3, יחד 2. * נתניהו מוביל באחוז ההתאמה לראשות הממשלה, עם 28%            

בטחוני

דיווח ערבי: נכשל נסיון חיסול ראש מנגנוני הביטחון של חמאס בפיצוץ מכוניתו; החמאס מאשים את ישראל, אך ככל הנראה מדובר בפעולה של דעא"ש

כלי התקשורת של חמאס ברצועה מדווחים כי מפקד כוחות הביטחון בעזה, תאופיק אבו נעים, נפצע כתוצאה מניסיון התנקשות באמצעות פיצוץ ברכבו שהתרחש ליד מחנה הפליטים נוסיראת. מצבו ככל הנראה בינוני.  באירוע נפגעו אזרחים נוספים * טרם ידוע מי עומד מאחורי ניסיון ההתנקשות; המודיעין המצרי מסייע לחמאס בחקירה. * למרות שהחמאס האשים כי ישראל אחראית לניסיון החיסול "מטילים את האחריות על ניסיון ההתנקשות על הכיבוש הציוני". לפי חקירה ראשונית עולה כי אנשי דאע"ש המתנגדים להסכם הפיוס הפלסטיני הם האחראים למטען הנפץ, או אחד הארגונים הסלפים, בתגובה לגל המעצרים של פעילי שני הארגונים ברצועה

חיזבאללה טוען בקמפיין חדש בעברית: "פעלנו בתוך שטח ישראל"

בהודעה של משתמש המכונה "התקשורת הצבאית המרכזית" התפרסמו מספר תמונות. עם זאת, זו אינה הפעם הראשונה שהארגון משתמש בצילומים לטובת לוחמה פסיכולוגית (מעריב)

    קריסת מנהרה בג'באליה שבצפון הרצועה: 4 מחבלים חולצו ללא רוח חיים (MivzakLive)

מדיני

אלקין: נקדם בקרוב הפרדה של שכונות פלסטיניות מירושלים

בפעם הראשונה מאז 67' הממשלה יוזמת את הקטנת שטח הבירה. החוק יאפשר הקמת רשות נפרדת לשכונות פלסטיניות מעבר לגדר ההפרדה ולגרוע מהעיר לפחות מאה אלף פלסטינים (הארץ)

חודש התיאום הביטחוני עם הרשות הפלסטינית

לאחר שלושה חודשים בהם התקיימה פעילות משותפת באופן חלקי בלבד בין ישראל למנגנוני הביטחון ברמאללה, בימים האחרונים חודשה הפעילות במלואה (חדשות2)

דנון: "גורמים אנטי ישראליים מנצלים כספי סיוע להסתה"

בעקבות הפרסום על התוכנית הנרחבת של האו"ם ושל הרשות הפלסטינית למאבק משותף בישראל ול"מעבר לעצמאות פלסטינית", אמר שגריר ישראל לאו"ם: "נמשיך לפעול יחד עם ארה"ב נגד כל ניסיון לפגוע בנו בזירה הבינלאומית" (nrg)

    דיווח: מצרים תעביר השליטה במעבר רפיח לרשות הפלסטינית

חוץ

דרמה בספרד: הפרלמנט של קטלוניה הצביע בעד עצמאות; ספרד שללה את האוטונומיה של קטלוניה; נשיא קטלוניה יואשם במרידה; בחירות ייערכו בעוד חודשיים

שעות לאחר שראש ממשלת ספרד ביקש מהסנאט את הסמכות להדיח את נשיא קטלוניה ולשלוח כוחות מיוחדים לאזור החבל וזכה לתשואות. התכנס הפרלמנט הקטלוני לדון בתגובות במהלך. והצביע בעד עצמאות מספרד, באקט הצהרתי הנחשב לא חוקי בעיני הממשלה במדריד. ההכרזה התקבלה בתשואות על ידי ההמון, ורחובות ברצלונה התמלאו בחוגגים. "אחרי המאבק העצום שעברנו, סוף סוף השגנו את המטרה"

– בהצבעה החשאית בעד עצמאות השתתפו רק מפלגות תומכות עצמאות, 70 חברי פרלמנט הצביעו בעד עצמאותה של חבל הארץ. 10 הצביעו נגד בעוד ששניים נמנעו.

– תוך דקות, הסנאט במדריד הפעיל את סעיף 155 בחוקה הספרדית, שמאפשר לממשלה המרכזית להשתלט על השלטון המקומי של המחוז. הממשלה הספרדית הודיעה כי נשיא קטלוניה יואשם במרידה והממשלה הקטלונית כולה תפוטר. בחירות במחוז נקבעו ל-21 בדצמבר. ראש ממשלת ספרד: "שואפים לחזור לנורמליות מהר"

– צו רשמי אישר את העברת הסמכויות לסגנית ר"מ ספרד: ממשלת ספרד פרסמה כרוז לפיו השלטון הקטלוני אינו לגיטימי יותר, וכי סגנית ראש הממשלה תיקח את השליטה על חבל הארץ ותמנה פקידי ממשל ממדריד במקום שרי הקבינט הקטלאני. לא ברור כיצד חילופי השלטון יתבטאו בחינוך, בבריאות ובשיטור

– במקביל, שר הפנים פיטר את מפקד המשטרה המקומית וסיפח לעצמו את סמכויותיו, שוטרי קטלוניה קיבלו הוראה להישאר נטרליים בסכסוך

– נשיא קטלוניה: יש להתנגד באופן דמוקרטי להשתלטות ספרד – "אני לא רואה את עצמו כנשיא מודח" * בנאום שהוקלט מראש, התייחס לראשונה קרלס פוג'דמון להכרזת העצמאות, ולסנקציות שנקט הממשל המרכזי במדריד, ובראשן הדחתו מהתפקיד. והבטיח: "נמשיך לבנות מדינה חופשית".

– האיחוד האירופי, ארה"ב, גרמניה, איטליה: "לא מכירים בעצמאות הקטלאנית, נמשיך להתנהל מול מדריד" * משרד החוץ האמריקאי הודיע שקטלוניה היא חלק מספרד וכי ארה"ב תומכת בצעדים שנוקטת ממשלת ספרד על מנת "להשאיר אותה חזקה ומאוחדת". נשיא האיחוד האירופי: ננהל קשרים רק עם מדריד

 – נשיא הפרלמנט האירופי: אף אחד לא יכיר בקטלוניה כמדינה עצמאית

– לבנתיים, נראה שהסערה לאחר הכרזת העצמאות והסנקציות מצד ספרד שככו במעט, והעיניים נשואות ליום שני, לראות כיצד יפעל הפרלמנט במדריד

– קולות מקטלוניה: "תהיה פה התנגשות בין שני כוחות – נהיה חייבים להתקומם" * העיתונאי גילם ג'נובז, התומך בעצמאות קטלוניה, משוכנע כי היא תוכל להיות מדינה עצמאית גם אם לא תזכה לתמיכה של אף מדינה: "אם נוכל להראות לעולם שאנחנו הריבון בטריטוריה שלנו, מבחינת גבולות, מסים ומשטרה, אז התמיכה תגיע. האיחוד האירופי תמיד היה פרגמטי" (דה מרקר)

דיווח: נשיא כורדיסטן עשוי להתפטר, יפקיד סמכויותיו בידי בכירי הממשל

נשיא כורדיסטאן העיראקית: ברזאני לא יאריך את תקופת כהונתו לנשיאות, טרם ברור אם יתפטר או ילך לבחירות. * התקשורת בחבל הארץ טענה כי סגן נשיא הפרלמנט קיבל מכתב מברזאני עצמו, שאמור להיות מובא בפני חברי הפרלמנט, ובו הודיע על צעדיו

כתבי אישום ראשונים הוגשו בחקירת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב

שופט פדרלי אישר את הגשת האישומים הראשונים בחקירה אותה מוביל התובע המיוחד רוברט מולר שאחראי על חקירת מעורבות רוסיה בהליך הבחירות לנשיאות ב-2016, לא ברור מה תוכן האישומים ונגד מי הם הוגשו, וההערכה היא שמספר בכירים יובאו למעצר כבר בשני הקרוב כך מדווח ה-CNN * השמות שהוזכרו עד עתה כמועמדים ראשונים לקבלת כתבי אישום: מייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, ופול מאנאפורט, יו"ר מטה בחירות של טראמפ * הערכות: מאמץ ללחוץ על חשודים משניים להעיד נגד טראמפ ומשפחתו, תמורת המרת סעיפי אישום חמורים בסעיפים קלים יותר ועונשים חמורים פחות.

– מולר רשאי לחקור גם כל פרשה אחרת שתעלה במהלך החקירה המרכזית, כראות עיניו, לרבות חשדות לעבירות פיננסיות שביצעו בכירים במטה הבחירות של המועמד טראמפ.

– לבנתיים נחשף כי בניגוד להכחשות, המידע שהעבירה עו"ד הרוסייה לאנשי טראמפ ביוני 2016 נחלק עם הקרמלין בחודשים שלפני הפגישה. עוד נחשף כי מלבד קמפיין קלינטון גם אתר הממסד הרפובליקאי השתתף במימון חברה שפרסמה דו"ח על טראמפ ורוסיה אך אמרה כי לא מימנה את עבודתו של מחבר המסמכים בעניין נשיא ארה"ב.

טראמפ: כל מסמכי קנדי ייחשפו פרט לפרטי הסוכנים

נשיא ארה"ב הודיע כי הוא ישחרר את כל מסמכי קנדי, למעט השמות והכתובות של סוכנים שעדיין בחיים, "על מנת להשקיט את כל הקונספירציות"

בפעם השלישית בארבע שנים: תושבי איסלנד בוחרים ראש ממשלה; מפלגת השלטון נותרה הגדולה בפרלמנט אך ייתכן שלא תרכיב קואליציה

תוצאות חלקיות: לפי ספירת 40 אלף קולות, 25% מהמצביעים בחרו במפלגת העצמאות מהימין-מרכז, ולמקום השני הגיעו הירוקים שעשויים להקים ממשלת שמאל-מרכז. * פרשנים מעריכים כי בעקבות הבחירות תקום קואליציה בראשות מפלגת הירוקים. עם זאת, אזרחי האי אינם צופים יציבות ממשלתית או כלכלית, במדינה שעדיין מתאוששת מהמשבר הכלכלי העולמי * רבים צופים חודשים של שיחות

    נשיאת טיוואן נחתה בשטח ארצות הברית בניגוד לבקשת סין

    קובה: האשמות ארה"ב על המתקפה הקולית – מניפולציה פוליטית

    סגן נשיא ארה"ב: "אין כוח חזק יותר לשמירת השלום מאשר הגרעין האמריקני"

    קמבודיה הסגירה עשרות אזרחים סינים בחשד לסחיטת מיליארדי דולרים

    אוסטרליה: רה"מ מינה סגנית חדשה בעקבות משבר האזרחות של סגנו

    אפגניסטן: חייל אמריקאי נהרג, ושישה נוספים נפצעו בהתרסקות מסוק דרומית לבירה קאבול

    ארה"ב: ועדת המודיעין השיגה גישה לחשבונות של חברה שריגלה אחרי טראמפ

    – "הפילוג בארה"ב חמור כמו בימי ויאטנם" * סקר חדש מצביע: מרבית הציבור האמריקני חושב שהקיטוב בחברה חמור ביותר. 71 אחוזים ענו כי הפוליטיקה האמריקנת הגיעה ל-"נקודת שפל מסוכנת" ורק 14 אחוזים חושבים שרמת הכונת של הפוליטיקאים טובה או מצויינת (וושינגטון פוסט)

    – לפחות ארבעה בני אדם נהרגו בסופת שלגים במינסוטה

    – הבית הלבן: טראמפ יכריז בשבוע הבא על מינוי יו"ר הבנק הפדרלי

    ברזיל: מאות משתתפים בניסיונות הכיבוי של שריפה גדולה במרכז המדינה

    טורקיה: 49 חברי דאעש נעצרו בחשד לתכנון פיגוע

    מצרים: מונה רמטכ"ל חדש לצבא * הנשיא א-סיסי החליף את הרמטכ"ל המכהן בשלוש השנים האחרונות

    – הצלחה לצבא המצרי: חשף מערה סודית של דאעש בסיני * הצבא המצרי איתר בשבת מיסתור במרכז סיני שבו הוסתרו חומרים להכנת חומרי נפץ מאולתרים וכלי רכב ששימשו את מחבלי דאעש. * הדובר המצרי מסר כי ארבעה אופנועים נחשפו במערה כמו גם כלי רכב ממונע נוסף וחומרים כימיים להכנת פצצות. (עניין מרכזי)

    נפאל: 31 הרוגים לאחר שאוטובוס בדרכו לבירה קטמנדו סטה מהכביש והידרדר לתוך נהר

    סומליה: לפחות 23 הרוגים וכ-30 פצועים בפיצוץ מכונית תופת בבירה מוגדישו * כ-20 נוספים לכודים במלון

    עיראק: הלוחמים הכורדים וכוחות הצבא סיכמו על הפסקת אש

    קוריאה: מזכיר ההגנה האמריקני: "ארה"ב לעולם לא תשלים עם צפון קוריאה גרעינית" – "שימוש של קוריאה הצפונית בנשק גרעיני ייענה בתגובה צבאית"

    קניה: הבחירות החוזרות לנשיאות יידחו מחשש לאלימות

    – הבחירות בקניה: עלה לשמונה מניין ההרוגים בעימותים

בעולם

    קזחסטאן מחליפה את האלפבית שלה בפעם השלישית תוך מאה שנה * תחילה היא נכתבה באותיות ערביות, לאחר מכן בכתב קירלי ועכשיו היא חוזרת לסימנים הלטינים: הנשיא הורה להחליף האלפבית הקזחי כדי להתייעל טכנולוגית, וגם כדי להתרחק מרוסיה (הארץ)

    השפלה פומבית ועד מאסר: רואנדה נלחמת במשתמשים בשקיות פלסטיק * החוק ברואנדה אוסר לייבא, לייצר, למכור ולהשתמש בשקיות פלסטיק, והוא נאכף ביד קשה (הארץ)

 

   

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן