Skip to content

העין הרואה שומעת: תערוכה יפהפיה של חירשים וכבדי שמיעה בירושלים

בתערוכה המרגשת של חרשים, כבדי שמיעה ומתנדבים בסיום קורס שהעבירה האמנית רויטל כהן בבית זוסמן בירושלים, דיברו הצלמים הנפלאים דרך האור שנכנס בעדשת מצלמתם. בין התמונות החושניות והנושאים שנבחרו לתערוכה המרשימה: פורטרטים של גברים בלב הסהרה במרוקו, מעדנים מזילי ריר שהוכנו ללא בישול, נופים ירושלמים, מדרגות מכמירות לב, בובות, לילה בשוק מחנה יהודה, חתולי רחוב […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתמול נפתחה תערוכת הצילום: "העין הרואה שומעת". תערוכת סיום של קורס צילום שהעבירה האמנית רויטל כהן לקבוצת חירשים וכבדי שמיעה בבית זוסמן בשכונת קריית יובל בירושלים. עשרות מבקרים נרגשים, הצלמים, בני משפחותיהם, אנשי מחלקת התרבות בעיריית ירושלים, מתנדבים שליוו את הקורס, ומנהלי ועובדי בית זוסמן שעושים עבודת קודש, כולם חגגו אתמול הישג תרבותי, אמנותי, חברתי נפלא בטקס ההשקה של התערוכה הנדירה.

גבר מרוקאי. אחד הפורטרטים בסידרת הגברים המרוקאים בסהרה המוצגת בתערוכה

מזמן לא הייתי במפגש שכולו שמחה, אהבה, חדוות יצירה, וחברות אמיתית וכנה במפגש מחמם את הלב עם אנשים עם מוגבלויות שרואים ויוצרים בעיניים ומפיצים את אמנותם דרך קרני האור שנלכדו בעדשת מצלמתם. אתמול היתה חגיגת אמנות נדירה ומיוחדת במינה.

"אני חירשת ודוברת שפת הסימנים. ואני גם עוסקת באמנות: מציירת ומצלמת. הפנים חשובות עבורי. אני כל הזמן מסתכלת על הפנים של האנשים במיוחד כשאני מתקשרת איתם. אני קוראת שפתיים, וגם כשאני דוברת בשפת הסימנים (או בג'וסטותבתקשורת עם המקומיים) אני מסתכלת על הבעת הפנים שלהם. הפנים חושפות הרבה מעבר למילים." – כך כותבת דלית אבנון, ליד הצילומים שהביאה מן הסהרה במרוקו, בסיור מאורגן עם חירשים שהיתה בו.

חתיכים מרוקאיים מן הסהרה שתועדו במצלמתה של דליה אבנון, חירשת ודוברת שפת הסימנים בטיול למרוקו מטעם בית זוסמן

 

איך מלמדים חרשים וכבדי שמיעה לצלם?…

אני חושבת על האתגר ההוראתי הענק בפרוייקט הזה. איך יוצרים תקשורת בין שומעים לבין התלמידים כבדי השמיעה והחירשים? רויטל נעזרה בצוות מתנדבות מלאכיות שהתגייסו לתרגם את דבריה למשתתפי הקורס. מי בשפת הסימנים, מי בהקלדה סימולטנית למחשב של דבריה שהוקרנו באותיות גדולות על מסך בכתה, ומי בתקצירים שניתנו לתלמידים לאחר השיעור.

 

מדרגות. פרט מכמיר לב בצילום של אתי ברוך מהמתנדבות בבית זוסמן

 

התערוכה תוצג במשך השבוע הבא בבית זוסמן בשכונת קריית יובל בירושלים. המקום פתוח לפחות בין השעות: 10:00 בבוקר ועד 16:00.

גלריה ממבחר הצילומים בתערוכה ממעדנים תאווה לעיניים ולחיך, ועד לצבעים והריחות במחנה יהודה, וחתולי צמרת וחתולי רחוב.

משהו לנשנש: רואו פוד. יצירה גסטרונומית וצילומית.

משהו קטן לאכול... רואו פוד ממטבחה ומעדשת מצלמתה של תמר דוברייצר

הצילומים נעשו במהלך הקורס במקומות שונים. אם בסיורים מתוכננים יחד עם חברי הקבוצה, אם כצילומי סטודיו תחת תאורה מבוקרת ומתוכננת, ובין אם בשוטטויות אישיות בטיולים, מחוץ לבית,  או במפגש עם אובייקטים בתוך הבית. כל אחד בחר את הנושא שמדבר אל ליבו, וביטא אותו בצילומים שיצר בעזרת הכלים המקצועיים שרכש במהלך הקורס.

הצבעים של הלילה בשוק מחנה יהודה. צילום: רחל לוי.

 

בובות כאובייקט בצילום סטודיו של ורדה אלסטר

וסידרת החתולים מעלובי החיים ועד לחתולים בצמרת של נירה פדרקין

 

הטקסט של נירה פרדקין בתערוכה על החתולים שצילמה
והחתול הדוגמן הזה שהפך לכוכב הפוסטר לתערוכה. צילמה: נירה פרדקין בסידרת חתולי בית וחתולי רחוב
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן