Skip to content

דו"ח המבקר – איום הרחפנים: הממשלה הזניחה את הטיפול בנושא

בדו"ח מיוחד קובע מבקר המדינה כי הממשלה מתעכבת בהיערכות לאיומי טרור ופשיעה באמצעות עשרות אלפי רחפנים אזרחיים בישראל. המל"ל התעכב וחיל האוויר נותר ללא מענה ראוי - ובינתיים, צה"ל, המשטרה ורשות התעופה האזרחית מגלגלים אחריות, זה על זה. משרד רה"מ: "רה״מ נתניהו כבר פנה למדינות אחרות שעומדות מול אותה בעיה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדינת ישראל – הקבינט המדיני ביטחוני, המל"ל, צה"ל, משטרת ישראל, וזרועות הביטחון אינם ערוכים בכל הנוגע לסכנה הטמונה עם רחפנים שמקורם מחוץ למדינה, כך קובע דו"ח של מבקר המדינה יוסף שפירא שפורסם אתמול (רביעי). מדובר בדו"ח מיוחד בעניין ההערכות הלאומית להגנה מפני רחפנים. כמו כן נקבע כי הקבינט טרם קיבל החלטות המסדירות את הטיפול בכלי טיס אלה בתוך גבולות המדינה. בשנים האחרונות חלה האצה משמעותית בפיתוח ובייצור של רחפנים בעולם והורחב משמעותית השימוש בהם לצרכים אזרחיים וצבאיים. זאת הודות להוזלת מחירם, פשטות ההפעלה שלהם ושיפור היכולת שלהם. "התגברותו של איום זה טומנת בחובה סיכונים שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בחיי אדם ואף בביטחון המדינה", נכתב בדו"ח. . לדברי שפירא, גורמי טרור או גורמים פליליים עלולים לנצל את המצב ולעשות שימוש לרעה בכלי טיס אלה.
אחד הליקויים החמורים שנמצאו הוא היעדר גורם אחראי להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם בשטח המדינה. המבקר ציין כי בין צה"ל למשטרה עלו אי הסכמות, ואף גורם לא ראה את עצמו אחראי לנושא. זה מטיל את האחריות על זה.
לדברי שפירא, גורמי טרור או גורמים פליליים עלולים לנצל את המצב ולעשות שימוש לרעה בכלי טיס אלה. עוד צוין בדו"ח כי בחודש מרץ 2015 החל המל"ל לקיים עבודת מטה בנושא, אך הקבינט טרם קיבל החלטה בעניין. כתוצאה מכך, קובע המבקר, בשנתיים וחצי האחרונות קיים ואקום בנושא ולא ניתן מענה הולם ברמה הלאומית. המבקר אף העיר כי למרות ההאצה בתחום, המל"ל גם לא העלה בפני ראש הממשלה המלצה לקבוע גוף שיהיה אחראי להתמודדות עם הרחפנים עד למימוש החלטת הממשלה, לכשתתקבל. בנוסף לכך מדגיש המבקר שקיים סיכון לפגיעה בבטיחות התעופה. הוא הוסיף כי למרות שריבוי כל הטיס הזעירים בשמי המדינה טומן בחובו סיכון בטיחותי, בין היתר לתעופה האזרחית, חוק הטיס אינו דורש את רישומם של הרחפנים המשמשים לצרכי פנאי וספורט. כמו כן יש לציין שבשנת 2016 התרחשו בארץ 24 אירועי בטיחות שבהם היו מעורבים רחפנים, לעומת 14 אירועים בשנת 2015, כלומר עלייה של כ-70 אחוזים וכי אמצעי האכיפה של רשות התעופה האזרחית אינם מספקים מענה מיטבי לצורך אכיפה יעילה של חוק הטיס על מפעילי רחפנים, כך שקיים סיכון לפגיעה בבטיחות התעופה.

משרד מבקר המדינה בדק את ההערכות הלאומית להגנה מפני איום זה, כמו גם את הסמכות והאחריות של הגופים הרלוונטיים, וכך גם את אכיפת דיני הטיס כלפי המפעלים. הביקורת בוצעה בצה"ל, בשב"כ, במטה ללוט"ר, במשרד לביטחון פנים ובמשטרת ישראל.  "נכון לחודש ספטמבר 2017 , מועד עדכון הביקורת, טרם הוסדרה האחריות הלאומית לפתרון בעיית איום הרחפנים שמקורם בשטח המדינה", מסכם המבקר, "על אף שבמל"ל נערכת זה כשנתיים וחצי עבודת מטה לצורך הסדרת האחריות להגנה מפני איום הרחפנים, לא התקבלה עדיין החלטה כוללת ומוסכמת על ידי הקבינט המדיני-ביטחוני. עקב כך, קיים למעשה ריק (ואקום) בתחום זה באופן שלא ניתן מענה הולם ברמה הלאומית להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם בשטח מדינת ישראל, וגדל הסיכון לפגיעה בביטחון המדינה".

רחפן לצרכי מודיעין
רחפן לצרכי מודיעין

תגובות

ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל רואה חשיבות רבה בדו"ח, הבוחן את ההיערכות הלאומית להגנה מפני כלי טייס בלתי מאויישים- רחפנים, ופועלת כל העת לקידום הנושא, במטרה לשמור על בטחון הציבור".  במשטרה מבקשים להדגיש, כי "משטרת ישראל בשיתוף פעולה מקצועי והדוק עם רשות התעופה האזרחית , צה"ל ומשרד הבטחון מקדמים את הטיפול בתחום- בהיבטים מבצעיים, חקירתיים ומשפטיים וכן מסדירה  בימים אלה  נוהל משותף לטיפול ואכיפת העבירות עפ"י חוק הטייס,  לצד בחינת מענה טכנולוגי אשר איננו מפורט מהטעמים הברורים".

מצה"ל נמסר בתגובה לדוח כי הממצאים יילמדו, וצה"ל יפעל ליישום הליקויים. "כפי שצוין בדוח, מדובר באיום מורכב המהווה אתגר טכנולוגי המשותף לצבאות רבים בעולם ופתרונות המדף הקיימים אינם מספקים. בחודשים האחרונים האיץ צה"ל את פעילותו באופן משמעותי במטרה להגן על מדינת ישראל מפני רחפנים בתחומי אחריותו".

עבודת המטה בנושא נעשית בשיתוף הגופים הביטחוניים האחרים ולאחרונה הוקמו שני צוותים משותפים: צוות לבניין הכוח בהובלת משרד הביטחון וצה"ל אשר יעסוק בהיבטי הפיתוח של היכולות הטכנולוגיות וצוות לתיאום תפיסת ההפעלה בין כלל הגורמים", מסר דובר צה"ל. "צה"ל יקצה משאבים לקידום דרכי ההתמודדות עם איום הרחפנים בהתאם לסדרי עדיפויות במענה לכל לאיומים, זאת תוך ניהול סיכונים מושכל".

עוד הוסיפו כי "צה"ל ימשיך לפעול בהגנה על מדינת ישראל ושטח האווירי. יודגש כי בשנה האחרונה הביא חיל האוויר להפלתם של מספר רחפנים כחלק ממשימותיו להגנת שמי המדינה".
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "סוגיית הרחפנים מוכרת ומטופלת ומדינת ישראל היא מהחלוצות בעולם במתן מענה לבעיה" לטענת משרד ראש הממשלה, "ב 14.5.17 קיים בנימין נתניהו דיון בנושא וב 28.6.17  התקיימה ישיבת קבינט, זאת בנוסף לדיונים מקצועיים במסגרת המל״ל".  עוד נמסר כי "רה״מ נתניהו הנחה את המל״ל יחד עם משרד הביטחון והמשרד לביטחון הפנים לקדם מוכנות לאומית לסוגיית הרחפנים" וכי "רה״מ נתניהו כבר פנה למדינות אחרות שעומדות מול אותה בעיה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן