Skip to content

החיים כסרט ריגול: בכיר רוסי נפגש עם נציגי האופוזיציה הסורית, בכנסת ישראל

רוסיה מנהלת שיחות חשאיות עם נציגי האופוזיציה הסורים, לקביעת עתיד ארצם, בעודה מנהלת בפומבי מדיניות פרו-אסד מובהקת. בשיחות שהתנהלו לפני ימים ספורים בארץ, הסורים הציעו הליכה לבחירות דמוקרטיות או חלוקה לשתי מדינות. אבל לפני כן - דרשו את עזיבתו של אסד, לאלתר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רוסיה מנהלת שיחות חשאיות עם נציגי האופוזיציה הסורים, לקביעת עתיד ארצם, בעודה מנהלת בפומבי מדיניות פרו-אסד מובהקת. בשיחות שהתנהלו לפני ימים ספורים בארץ, הסורים הציעו הליכה לבחירות דמוקרטיות או חלוקה לשתי מדינות. אבל לפני כן – דרשו את עזיבתו של אסד, לאלתר

מאת נורית קרטן וצבי זינגר

אומרים שהמציאות עולה על כל דמיון, ונראה שכך הם הדברים בפרשה הזו. בעוד כל העולם עומד מנגד וכועס על הרוסים, נראה כי האחרונים התעשתו ועושים צעדים להסרתו של אסד מהשלטון. והיכן הם עושים זאת? במדינה האחרונה שיכולה לבוא בחשבון. האויבת המרה, מדינת ישראל. ככה זה במשחקי ריגול ויחסים בינלאומיים. הבלתי צפוי קורה במקום הכי לא הגיוני. הרוסים פגשו את הסורים בלב הדמוקרטיה הישראלית – משכן הכנסת.

השגריר יעקובלב והעוזר הרושם ( יוטיוב)
השגריר יעקובלב והעוזר הרושם (יוטיוב)

נציגי האופוזיציה הסורית הגיעו לארץ תחת חסותו של ח"כ הדרוזי איוב קרא ובחיסיון מוחלט. בלשכתו הקטנה בכנסת פגשו הסורים את שגריר רוסיה בישראל, סרגיי יעקובלב ועוזרו, שהקפיד לשתוק ולרשום מדי פעם.

במהלך השיחה ביניהם היה ברור שרוסיה ויתרה על אסד וכעת מנסה להשיג כמה שיותר רווח, לפני שתשתנה המפה הפוליטית ואולי הגיאוגרפית. השגריר יעקובלב רצה לדעת מה יהא גורלם של אלה הקרובים לאסד. "אסד ייפול. מה עם האנשים סביבו? אלה שתמכו בו?"

שני דוברים דומיננטיים היו שם ולצורך נוחות הקריאה יכונה האחד "סורי" והשני "סורי 2". סורי היה הדובר העיקרי, דיבר בשקט ואילו סורי שניים היה תוקפני יותר בתגובותיו, ונראה פחות ותרן. לא שמישהו ויתר.

לא כל מי שרצח, איש צבא. האופוזיציה לא תהרוג את כולם

השגריר ניסה להבהיר כי מי שרצח והרג וטבח הם אנשי צבא, שמלאו פקודות. ונענה ש"לא כולם צבא". במיוחד לגבי אלה המקיפים את אסד. יעקובלב הסכים שאסד צריך לצאת – הסורים השתמשו במילה lift . הסרתו. הרמתו. אבל התכוונו למעשה לסילוקו. הם ציינו שעזיבת אסד את סוריה תעשה טוב לאזרחים, קודם כל מבחינה מוראלית.

אולם, הקצינים יישארו וימשיכו להיות בסוריה. ואז אמר סורי 2 שאם אסד יישאר יש סביבו אנשים שאולי ימותו. כלומר, הם על הכוונת – אנשים כעאסף שווקאת, סגן הרמטכ"ל הסורי  ומאהר אסד, אחיו של הנשיא שאומרים שהוא מנהל היום את המתקפות על חומס. אלה הקרובים ביותר לאסד כיום. גיסו ואחיו. ברם, האופוזיציה מודעת לכך שמרבית האנשים אינם יכולים לעשות דבר נגד ההוראות שהם מקבלים, חיילים ואזרחים.

השגריר הרוסי ביקש להבין בדיוק למי מתכוונים בני שיחו כשמדברים על האופוזיציה. "אין אופוזיציה מאוחדת" אמר. הוא הבהיר שלרוסים ידוע על יותר משלוש קבוצות. הסורים הבהירו לו שיש הסכמה בין הקבוצות לגבי העתיד.

בחירות זו בעיה. השגריר הרוסי ( יוטיוב)
בחירות זו בעיה. השגריר הרוסי (יוטיוב)

סורי 2 ביקש להבהיר שאין בכוונת האופוזיציה להרוג את הנשארים מקרב כוחות אסד. "לא עשו את זה במצרים ואפילו לא בלוב". השגריר התעקש ואמר שהרי יש כעס רב, במיוחד במקומות כמו חומס, ומי שימצא נשק יהרוג.כנקמה. סורי 2 השיב שהקרובים לאסד יעזבו לסיביר, לקטאר, למקומות אחרים ואמר "אני בטוח שהאופוזיציה לא תהרוג את כולם". יעקובלב נשען לאחור ואמר "או.קיי. לפחות זו הבטחה טובה" ואז החלו לדבר על העתיד, על היום שלמחרת.

בחירות דמוקרטיות או שתי מדינות

"מי ייקח את השלטון?" שאל הרוסי ולא ממש אהב את התשובה: אנחנו הולכים לבחירות דמוקרטיות" אמר סורי. " זו אפשרות ראשונה. השנייה היא חלוקה לשתי מדינות – האחת, מדינה לסונים. השנייה לעאלווים, דרוזים ושאר המיעוטים. כמו בדרום-סודן.  אף צד לא יסכים שהצד השני יוביל" .

השגריר הרוסי אמר מיד "בחירות זו בעיה" וסורי ציין ש"הציבור יחליט מה הוא רוצה. ברור שיש כמה מדינות שיש להן בעיה עם בחירות, אבל זו אפשרות אחת. צריך לתת לאזרחים אפשרות אחרת".

ייעקובלב הבהיר שהסודנים נלחמו למעלה מ-30 שנים בטרם התקבלו לאו"ם ונענה שהם, הסורים לא רוצים שזה מה שיקרה אצלם. "אם אסד יוסר כעת, לדעתי – כולם יסכימו לשתי האפשרויות. אסד חייב לצאת. חייבים לעצור את מה שקורה!"

הרוסי, התמקח. "חייבים לעצור את האלימות, למצוא פשרה, מבלי שאף אחד יאמר לאף אחד לעזוב". הסורים הבהירו לו שזה לא אפשרי. "אם אתה תומך בו ומאפשר לו להישאר – אתה אומר לו שהאידיאולוגיה שלו לרצוח את בני עמו, נכונה". יעקובלב נופף בידו לשלילה ונענע בראשו בחוזקה כשסורי אמר פתאום משהו על מפלגת הבעת' כקומוניסטית : " בעת' היא לא מפלגה קומוניסטית, לא סובייטית" כאילו הבין שטמון בהקשר הזה סיכון.

הרוסים לא רוצים עוד מבצע של ברית נאט"ו, בסוריה

אנחנו הרוסים, נגד אלימות (יוטיוב)
אנחנו הרוסים, נגד אלימות (יוטיוב)

סרגיי יעקובלב הבהיר לבני שיחו כי "הדבר היחידי שצריך זה למצוא פשרה. אנחנו (הרוסים – נ.ק.) לחלוטין נגד אלימות, נגד רצח אזרחים, נגד הפצצות על חומס או כל עיר אחרת". ובניסיון לשכנע את הסורים לראות את הדברים מזווית אחרת פנה לדרך הפחדה – "כמה נזק נגרם? אף אחד לא יודע. אנחנו לא רוצים עוד מבצע של נאט"ו, בסוריה. ואז יהיו עוד מאות הרוגים. מה זה יועיל? תגיד לי?!" פנה לשניים.

"אז תגיד לו להפסיק את האלימות!" אמר סורי 2 והשגריר נכנס לעמדת התגוננות: "שר החוץ שלי היה שם לפני שבוע – עשרה ימים! על מה אתה חושב שהם דיברו?הם דיברו על המצב". ואז סורי התחיל לדבר שוב ובסיום אמר את המילים שגרמו לשגריר להירגע. "מתי אתם חושבים שאתם יכולים להסיר אותו? אנחנו חושבים שלרוסיה יש את הכוח להביא את הדברים לסיום. הדבר האחד שהוא מעל לכל – תנהלו משא ומתן עם אסד, שעליו לעזוב". ואז אמר את המילים שרוסיה ציפתה לשמוע: "יכול להיות שרוסיה תמשיך להיות הכוח הדומיננטי בסוריה, גם אחרי שאסד יוסר".

דמוקרטיה זה בעיה. לרוסים ( יוטיוב)
דמוקרטיה זה בעיה. לרוסים ( יוטיוב)

השגריר הישיר מבט לסורי ואמר: "אני לא חושב שנסכים לפצל את סוריה לשתיים – שלוש מדינות. לא נסכים".

 והם דיברו על אפשרויות ועל הנעשה במצרים ומדינות אחרות כדוגמה. על הסיכוי להשכין שלום, "שלום של דם" אמר אחד מהם. והשגריר הרוסי סיכם – עדיין בניסיון לגרום להם להשאיר את אסד: "לו אני במקומכם, ובישראל – הייתי מעדיף אסד אחד רע על פני אחים מוסלמים טוב. יש בעיות במצרים ואף אחד לא מדבר על זה. כמו בלבנון, כמו בטורקיה". אולם הדוברים איתנים בדעתם שאסד צריך ללכת.

אם אסד יגיע להאג – גם פוטין יגיע אתו, כמגבה הרציחות

ח"כ איוב קרא אישר ל"מגפון" שקישר בין הצדדים, אבל טען שהיה זה מפגש אינטרנטי. באמצעות הסקייפ. ""אני חושב שטובת ישראל מחייבת לא לשתוק", אמר. "אני לא בעד התערבות צבאית, אבל אני מתנגד לשתוק כאשר עולם החופש צועק לעזרה. אנחנו לא יכולים לעצום עיניים – ובטח שהעם היהודי, שהעולם עצם את עיניו בזמן השואה, לא יכול לעצום עיניים.

"לכן קראתי לשגריר הרוסי אלי למשרד ונתתי לו לשמוע את האופוזיציה הסורית דרך הסקייפ. הוא מאוד הרגיש לא נוח עם זה, אבל אמרו לו וסיפרו לו בדיוק מה קורה. שוחחו אתו איזה חצי שעה בסקייפ. אמרו לו שהם הולכים לתבוע את אסד לדין, בבית הדין הבינלאומי בהאג והסבירו לו שאם אסד יגיע להאג – גם פוטין יגיע אתו, כי הוא מגבה את רציחתם והוא שותף לדבר פשע".

על נוכחות נציגים דרוזים מהגולן בפגישה, סירב ח"כ איוב קרא להרחיב את הדיבור. "יש הרבה דברים שעדיין אי אפשר לדבר עליהם", אמר. "גם עכשיו נמצאים אנשים בכל מיני פינות, בעולם הקטן-הגדול הזה. אנחנו דואגים. יש דברים מאוד גדולים שאנחנו, כישראלים, עשינו בכל הדבר הזה".

קיומו של המפגש – פנים אל פנים – תועד במצלמה נסתרת. בסרטון שצולם, מתועד חלק קטן מהמפגש אך די בו כדי להבין שמדובר בדברים הרי גורל לסוריה, לאזרחיה ולאזור כולו.

בחדר היו מספר אנשים, כולל אחד שניים מנכבדי העדה בארץ. המצלמה הייתה מכוונת על הרוסים בלבד, כנראה גם כדי להגן על הסורים מפני נקמנות המשטר. הסרטון הועלה ליו-טיוב בתאריך 26.02.2012, מסיבות בלתי ברורות. אולי כדי להביך את רוסיה, או את ישראל. אולי לתפוס את הרוסים במילתם.

לאיראן יש השפעה על הצבא הסורי יותר מאשר לאסד עצמו

המגשר. ח"כ קרא (צילום: Jusmine)
מגשר. ח"כ קרא (צילום: Jusmine)

"זה לא חס וחלילה נגד מישהו", המשיך קרא והסביר את מניעיו לגישור. "בהתחלה רצינו שתהיה פשרה (בין משטר אסד למתנגדיו – צ.ז.) כדי שתהיה שליטה בסוריה. יש לנו עניין גדול מאוד שהגבול יהיה שקט. אבל אחרי שהוא עשה את ה'נכבה' ואת ה'נאכסה' ותקף שגרירויות בדמשק, הבנתי שאיראן שולטת בו אבסולוטית ואי אפשר להשיג אתו פשרה. אין שום סיכוי! לאיראן יש השפעה על הצבא הסורי יותר מאשר לאסד עצמו. ולכן המשמעות של הבחירה (במתנגדי אסד – צ.ז.) היום היא החלשת איראן והחיזבאללה. המשמעות היא שאנחנו מחלישים את המדינה שמאיימת הכי הרבה על קיומה של מדינת ישראל".

לדברי קרא, במגעיו עם האופוזיציה הסורית, "הרבה ממתנגדי אסד אומרים לנו בריש גלי: 'אם תעזרו לנו – בחיים לא נילחם נגדכם. המאבק שלנו נגד איראן – לא נגדכם'. ואם הם יבגדו בישראל – גם אז תישאר לנו חצי כוס מלאה, כיוון שאנחנו מחלישים את איראן".

קרא מספר כי בתחילה התייחס השגריר הרוסי לנושא כאל תעמולה. "הוא אמר לי בהתחלה שעשיתי לו פרופגנדה. אמרתי לו: 'אנשים נרצחים בסוריה כמו זבובים ברחובות, כל יום יש עוד 100-200 גופות ברחובות. אתה לא יכול להגיד על זה פרופגנדה. תשמע את האמת, תעביר לפוטין את התמונה, כפי שהם רואים אותה'".

אף אחד לא יגיד לאף אחד. יעקובלב (יוטיוב)
אף אחד לא יגיד לאף אחד. יעקובלב (יוטיוב)

באיזשהו שלב, לדברי קרא, הסכים אתו השגריר הרוסי ש"צריך להעיף את אסד כדי שיהיה שקט". לאחר מכן היה מעין ויכוח לאן נכון להעיף אותו. "הוא הבין. הייתה תמימות דעים. אין מנוס, אלא לסלק את אסד כדי שהעסק הזה יירגע. אז היה ויכוח לאן. אני הצעתי לו: קחו את אסד לרוסיה, מה זה משנה לנו – העיקר שיהיה שקט בסוריה וייפסקו הרציחות. אז הוא אמר: 'לא, לא – עדיף קטאר'".

מצפייה בסרטון נראה כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו היה מודע לקיומה של השיחה ולמשתתפיה. במהלך השיחה נשמע בבירור קול בעברית המודיע לאיוב שראש הממשלה מחכה לו "במליאה, מאחורה".

סגן השר קרא אומר עוד ל"מגפון", בתשובה לשאלה: "יש הרבה מפגשים. חסויים כרגע. אני לא רוצה לדבר על זה. מה שאני כן יכול לומר לך שבהתחלה היו הרבה מפגשים של ניסיון להפסקת אש. האמנתי בהתחלה אמונה שלמה שאסור להפיל את אסד כי במקומו יבואו קיצוניים. אבל אני לא אחכה עד שאחמדינג'אד יבוא לרמת הגולן כדי לזרוק אבנים על חיילי צה"ל".

ארגון תרופות ומזון מתרומות

קרא מגלה עוד ל"מגפון" כי לאחרונה הסכים ראש הממשלה לבחון אפשרות, לאישור יוזמה שלו למשלוח תרופות ומזון לתינוקות וילדים בסוריה. "היה לי ויכוח עם ראש הממשלה. הוא טען שיש לנו גבול שקט ואני אמרתי לו שאסד נלחם בנו לא דרך הגבול אלא באמצעות חמאס וחיזבאללה. אז מה ההבדל? בסופו של דבר אני שמח שרוב השרים היום כולל שרים לשעבר מהאופוזיציה, מצדדים בעמדה שלי. בהתחלה הייתי לבד בעמדה הזאת. אפילו שכנעתי את ראש הממשלה שאני הולך ליזום משלוח תרופות ומזון לילדים ולתינוקות – לא מכספי הציבור אלא מתרומות של חברות וארגונים בינלאומיים. הוא אמר לי: 'זה מעניין ושווה בדיקה'".

לצפייה בסרטון: 

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=UTcOqsv2BB8

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן