Skip to content

"פלא": סיפור מלא חום על משפחה מלאת אהבה

ביקורת סרט: "פלא" הוא סיפור משפחתי על אהבה וחברות, שמועצם בזכות המשחק המצוין של השחקן הצעיר, ג'קוב טרמבלי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעיבוד על פי הנובלה בעלת אותו שם מאת רייקל ג'רמילו (שהשתמשה בשם הבדוי ר"ג פלאסיו), "פלא" יוצא בדיוק בעונה זו כסרט חורפי משפחתי מחמם לב, בעודו מכסה מגוון נושאים חשובים, כגון קבלה חברתית והתגברות על מצוקות. הסיפור המקורי נכתב בהשראת אירוע אמיתי שג'רמילו חוותה כאם, ועל כן כתבה את הספר הבדיוני באווירה מציאותית, תוך שהיא מאלצת את הקוראים להתמודד עם כמה שאלות משפיעות לאורך הדרך. בעוד הסרט עצמו נופל לתוך כמה מוסכמות סוגה טיפוסיות, הוא בסופו של דבר מצליח להשיג את מטרותיו. "פלא" הוא סיפור משפחתי על אהבה וחברות, שמועצם בזכות המשחק המצוין של השחקן הצעיר, ג'קוב טרמבלי.

"פלא": משפחה מלאת אמפתיה

הבמאי סטיבן צ'בוסקי ("כמה טוב להיות פרח קיר") קיבל החלטה נבונה לפצל את הסרט לפרקים שונים, המתארים את סיפורם של דמויות צעירות. אף על פי שאוגי (טרמבלי) הוא הגיבור הראשי, גישה זו מבטיחה שגם ילדים נוספים בעלילה, כמו אוליביה (איזבלה וידוביץ'), ג'ק וויל (נואה ג'ופ) ואפילו מירנדה (דניאל רוז ראסל) יזכו להאנשה ואפיון דמות. אמנם לא כולם זוכים לאותה כמות של עומק, אבל זה עדיין רעיון נחמד המאפשר לצופים לחוות את הסיפור דרך נקודות מבט שונות ולקבל סקירה מקיפה על המשפחה שבסיפור ועל הסובבים אותה. דמויות כמו ג'ק וויל ואוליביה היו יכולות להיות שטוחות, אבל הבמאי מצליח להוכיח שהן חשובות לסרט "פלא", כמו גם לאופי אדמותו של אוגי. צ'בוסקי מטפל במעברים אלה במיומנות, ולא משתהה על אף פרק יותר מדי זמן.

לתסריט עצמו, שיתוף פעולה בין צ'בוסקי, סטיב קונרד ו-ג'ק ת'ורן, יש למרבה הצער עליות ומורדות. בצד החיובי של הספקטרום, הנרטיב מכיל מסר חזק ומלא כנות שמדבר לצופים רבים. אמנם הסיפור נע במסלול צפוי מאוד, אולם הוא מעורר השראה ומרומם מצב-רוח. עם זאת, ההיצמדות לנוסחה המוכרת, טווה ב-"פלא" מספר סצינות רגישות ומניפולטיביות יותר מאשר מקדמות עלילה. כתוצאה מכך, יש מקרים שבהם הסיפור מאבד את זרימתו ואת המומנטום הטבעי כדי להוסיף עוד תחושות מצפוניות, שאינן נחוצות לתיאור הסיפור. החסרונות של התסריט אינם מספיקים כדי לשבור את "פלא", אבל הם בהחלט מונעים מהסרט מלהגיע לגדולה קולנועית.

הסיפור המעט קונבנציונאלי מורם על ידי עבודת משחק מרשימה, בעיקר של טרמבלי ("חדר"). הכוכב מוכיח שוב שהוא אחד השחקנים הצעירים הטובים ביותר כיום, תוך שהוא משלב קטעים דרמתיים וקומיים באופי של דמות נהדרת, שבהחלטת גורמת לצופים להזדהות ולחבב את אוגי. ג'וליה רוברטס ו-אוון וילסון מספקים מערכת תמיכה חזקה עבור אוגי – כאשר וילסון מנסה לגלם את האבא הנינוח בעל חוש ההומור, ואילו רוברטס כאם רחומה – שאין דבר החשוב לה יותר בחיים מאשר בנה. אמנם התפקיד של רוברטס מאוד צפוי – אך היא עושה זאת באמפתיה ומוסיפה אופי אישי לתפקיד.

מבחינת שחקני משנה, וידוביץ' זוכה בכל הקופה בעודה מגלמת את אוליביה – ועוברת מסע משל עצמה, שהיה יכול להיות משמעותי מספיק כדי לשאת סרט נפרד. חבריו ללימודים של אוגי טובים באותה המידה, ונכנסים לנעליהם במיומנות. ברייס גייסר בפרט, המגלם במלוא מובן המילה את הבריון הכיתתי, ומגיע לו הקרדיט במה שהוא ללא ספק תפקיד קשה ומאוד צבעוני. דויד דיגס ו-מנדי פטינקין מופיעים גם הם בסרט כחברי סגל בבית הספר של אוגי, ומביאים דמויות מלאות רגש וטובות לב.

בסופו של דבר, "פלא" מנצל את רוב הנכסים שלו – שחקני האיכות, ומצטייר כסרט משפחתי טוב יותר ממה שנראה תחילה. אמנם חובבי קולנוע לא ירוצו לראות זאת על המסך הגדול, אבל צופים המחפשים אחר זמן איכותי בקולנוע בוודאי ייהנו, כיוון ש-"פלא" מציע אופציה שפויה אל מול סרטי גיבורי העל, האקשן והפיצוצים שמציפים אותנו מכל ממד.

XXXXX

___
פלא | Wonder
בימוי: סטיבן צ'בוסקי
תסריט: סטיבן צ'בוסקי, סטיב, קונרד, ג'ק ת'ורן
שחקנים: ג'וליה רוברטס, אוון וילסון, ג'קוב טרמבלי
מקור: ארצות הברית
שפה: אנגלית
באקרנים בישראל: 16.11.17
הפצה בישראל: מסחרית
זמן: 113 דקות
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן