Skip to content

ביקורת על דברי חוטובלי – "שילוב של בורות ויהירות .. צריך לפטר אותה"

גל גינויים על דברי סגנית שר החוף לפיהם יהודי ארצות הברית הם "אנשים שלעולם לא שולחים את ילדיהם להילחם עבור ארצם" וכי אינן מגיעים לכותל המערבי ומשתמשים בו לניגוח פוליטי בלבד. עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, "סגנית השר ממשיכה לחבל באופן קשה ביחסי ישראל עם יהודי התפוצות ולגלות בורות מדהימה ביחס ליהדות צפון אמריקה". […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין, התייחס הבוקר (חמישי) לדבריה של סגנית השר ציפי חוטובלי שנאמרו אתמול (רביעי) בראיון לערוץ i24news, לפיהם יהודי ארצות הברית הם "אנשים שלעולם לא שולחים את ילדיהם להילחם עבור ארצם", וכי "לרובם אין ילדים המשרתים כחיילים, באפגניסטן ובעיראק". כצפוי דברי סגנית שר החוץ עוררו כזעם בקרב יהדות ארצות הברית ובארץ .
אני שב לכאן מביקור בארצות הברית. ראיתי את האהבה העצומה של יהדות התפוצות לישראל. ראיתי גם דאגה עמוקה וכאב מהתרופפות הגשרים המחברים בין ישראל ליהדות התפוצות", אמר הנשיא.

ריבלין הזכיר כי "בן גוריון דבק בהכרעתו להתפשר, למען ביסוס ושימור הקשר בין ישראל ליהדות התפוצות. שנתיים לאחר הקמת המדינה, הוא חתם על הסכם היסטורי עם מנהיג יהדות ארצות הברית ג'ייקוב בלאושטיין. הסכם יחיד במינו, בין מדינה לבין נציגיו של עם. בהסכם זה נקבע אופי הקשר והמרחק בין שתי הקהילות היהודיות הגדולות של זמננו – זו של ישראל וזו של ארצות הברית".

גם ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו גינה הבוקר את דבריה של סגניתו ומטעמו של נתניהו נמסר כי "אין מקום להשתלחות כזאת, והדברים הפוגעניים אינם משקפים את עמדתה של מדינת ישראל".

חוטובלי פרסמה הבהרה לאחר פרסום הדברים, שבה טענה כי רשת i24news הפיצה "רק חלק קטן מהריאיון המלא" וציינה כי "יש ליהדות ארה"ב תרומה גדולה מאוד, אבל לא ניתן להתנות את הקשר לישראל במדיניות הממשלה". אלא שבראיון המלא המובא כאן לעיניי ציבור הקוראים, הדברים נאמרו ולא הוצאו מהקשרם כפי שניסתה לטעון סגנית שר החוץ.

סגנית השר חוטובלי ממשיכה לחבל באופן קשה ביחסי ישראל עם יהודי התפוצות ולגלות בורות מדהימה ביחס ליהדות צפון אמריקה
עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, מסר בתגובה לדבריה כי "סגנית השר חוטובלי ממשיכה לחבל באופן קשה ביחסי ישראל עם יהודי התפוצות ולגלות בורות מדהימה ביחס ליהדות צפון אמריקה. מזה שנים רבות צבא ארה"ב אינו בודק את דתם של חייליו אך בפעם האחרונה שבדק, הנתונים הצביעו על כך ששיעור החיילים היהודים בצבא האמריקאי היה גבוה משיעורם באוכלוסייה וזאת מבלי להזכיר את עשרות האמריקאים המגיעים מדי שנה לשרת בצה"ל כחיילים בודדים. רק לפני שבועיים טענה בכנס בוושינגטון כי יהודי ארה"ב רוקנו את היהדות מתוכן. היא מרשה לעצמה לדבר בביטחון, ביהירות, ובעיקר בקרתנות על עולם שלם של תרבות יהודית שאין לה מושג וחצי מושג עליו, ועוד לטעון כי "זה יעד חשוב לקרב את היהודים האמריקנים לישראל." טוב עשה ראש הממשלה שהחליט לגנות הפעם את דבריה לאחר נזק מתמשך, אך טוב יותר יעשה אם ימנע ממנה כליל להתבטא בנושא ולהמשיך לחבל, או ימנע מגפני וליצמן לנהל את הממשלה." בפני יהדות התפוצות בביטול מתווה הכותל והעברת חוק הגיור".

יו״ר סיעת המחנה הציוני יואל חסון, הגיב כי ״לאור התבטאויות סגנית שר החוץ חוטובלי סיעת המחנה הציוני תפסיק את שיתוף הפעולה הפרלמנטרי ואת הקיזוזים אתה עד שתתנצל על דבריה", הזהיר חבר הכנסת.

"אנו רואים בחומרה רבה את הפגיעה והזלזול ביהודי התפוצות. משום כך נפסיק לאלתר את קיזוזי הסיעה עם סגנית השר – בתקווה שכך נצמצם למינימום את הנוכחות של חוטובלי בפגישות עם מנהיגים ודיפלומטים מהעולם ואולי נמנע חלק מהנזק העצום שהיא גורמת""  אמר חסון.

ח"כ מיכל רוזין  (מרץ), גינתה את דברי חוטובלי והתייחסה גם לתגובת ראש הממשלה: "ראש הממשלה עושה שקר בנפשו, כשמנסה לצייר את עמדותיה של חוטובלי, כנוגדות את עמדת הממשלה. ההיפך הוא הנכון, דבריה מבטאים אחד לאחד את מדיניות הממשלה; ממשלה בראשותו ובניצוחו של נתניהו מחוקקת חוקי עמותות, מסמנת לוחמים ולוחמות לשעבר כ"בוגדים", פועלת לשלילת הטבות מס מארגונים ועמותות שפועלים לישראל אחרת, ומחוקקת חוק לאום גזעני שמחלק, בין השאר, ליהודים יותר ויהודים פחות. שרים וחברי כנסת תוקפים בבוטות את היהדות הפלורליסטית, שהיא רוב רובה של יהדות התפוצות. סוגרים את שערי המדינה"

דבריה הם השתלחות מעליבה ומטומטמת צריך לפטר אותה

"איזו השתלחות מעליבה ומטומטמת", אמר ח"כ איציק שמולי (עבודה). "במקום רק לגנות את דבריה, ראש הממשלה צריך לפטר את חוטובלי מעיסוק בנושאי החוץ – ממילא אף אחד לא ירצה יותר לקבל את פניה באמריקה. ליהדות אמריקה חלק גדול וחשוב בתרומתה ושגשוגה של מדינת ישראל, ויש בינינו קשר משפחתי בל יינתק".

יו"ר העבודה אבי גבאי מסר בתגובה לדברים: "נתניהו אמנם כבר הספיק לגנות את הדברים, אבל חוטובלי, הלוחמת הגדולה ומטיפת המוסר שהעבירה את שירותה הצבאי באטלנטה, מבטאת יפה קו של ממשלה שהחליטה להקריב את היחסים עם יהודי ארה"ב עבור פוליטיקה קטנה". חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) הוסיפה: "לא די בהתנערות מדברי חוטובלי – צריך מדיניות נכונה ומדינה יהודית ודמוקרטית עם יהדות מקבלת ומחבקת את כל זרמי היהדות".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי דבריה של סגנית שר החוץ הם: "שילוב של בורות ויהירות". "הממשלה הזו לא מפסיקה לפצל ולשסע את העם היהודי, גם בארץ וגם בחו"ל", אמר לפיד.

ח"כ רחל עזריה (כולנו) מסרה בתגובה כי "הזלזול של ציפי חוטובלי בקשר של יהודי העולם לכותל הוא מעשה שמערער את היחסים העדינים של מדינת ישראל עם יהדות ארצות הברית. היא טוענת שהם שוקעים בחיים נוחים ולא מתאמצים להגן על ישראל. בתקופה שהBDS משליט אווירת טרור באוניברסיטאות, הבחירה של סטודנטים יהודים להזדהות עם ישראל היא בחירה לא נוחה, אמיצה וערכית שנובעת מהעובדה שיהודים בכל העולם הם משפחה אחת גדולה. את הקשר עם הקהילה הזאת יש לחזק ולטפח ולא להגרר לביטויים מעוררי מחלוקת. הכותל הופך בתקופה האחרונה למקור למאבקים פוליטיים. הגיע הזמן שיהדות התפוצות תקבל ייצוג בניהול השוטף של הכותל, ולהחזיר את האתר הקדוש להיות מקום שמאחד את יהודי כל העולם".

חוטובלי  – הראיון המלא – צפו מהדקה ה 13

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה אתמול בראיון ברשת

i24news כי רוב יהודי ארה"ב לא מבינים את ישראל כיוון שהם "מעולם לא שלחו את ילדיהם להילחם עבור ארצם", והוסיפה: "רובם חיים חיים נוחים למדי. הם לא מרגישים איך זה להיות תחת התקפת טילים, ואני חושבת שחלק מזה זה לחוות את הדברים שישראל מתמודדת אתם באופן יומיומי". ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו גינה את דבריה "הפוגעניים" של חוטובלי, כלשונו, ומסר כי "יהודי התפוצות יקרים לנו והם חלק בלתי נפרד מעמנו. אין מקום להשתלחות כזאת ודבריה אינם משקפים את עמדתה של מדינת ישראל".
דבריה של חוטובלי נאמרו במהלך ראיון בו דובר על השסע הגובר בין הקהילה היהודית-אמריקאית לבין ישראל ולמשבר שהתעורר ביוני האחרון בעקבות הקפאת מתווה הכותל ודחיית גיור  רפורמי על ידי החרדים ממלפגות הקואליציה.
סגנית השר טענה כי זו סערה בכוס מים והסבירה כדוגמה  כי רחבת התפילה בכותל המערבי, המכונה "עזרת ישראל", רוב הזמן ריקה, "והסיבה שהיא ריקה היא שרוב הזמן האנשים האלה בכלל לא מעוניינים לבוא לכותל", אמרה חוטובלי. לדבריה, יהודי ארה"ב השתמשו במחלוקת שנוצרה לצורכיהם הפוליטיים. חוטובלי גם התייחסה למה שהגדירה "הדיקטטורה הליברלית" במרחבים האקדמיים, שלדבריה מסרבת לשמוע דעות שונות. היא מתחה ביקורת על אוניברסיטת פרינסטון, שלאחרונה מנעה ממנה לנאום בעקבות מחאת סטודנטים יהודים, ואמרה כי היא לא מטופלת כמו שצריך בידי ארגון הקמפוס היהודי.

כשהתבקשה להסביר אם כן, למה יהודים אמריקאים לא מרגישים מחוברים לישראל, השיבה חוטובלי כי ייתכן שהם "צעירים מדי מכדי לזכור איך זה מרגיש להיות יהודי ללא מדינה יהודית". כמו כן, היא ציינה כי הם אינם מבינים את המורכבות של האזור. "אנשים שמעולם לא שלחו את ילדיהם להילחם עבור ארצם. לרוב היהודים אין ילדים שמשרתים כחיילים, הולכים למארינס, לאפגניסטאן או לעיראק".

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן