Skip to content

הסרט "קרא לי בשמך" יפתח את פסטיבל הקולנוע היהודי ה-19

הפסטיבל יתקיים בסינמטק ירושלים, 16-21 בדצמבר, 2017, ויכלול סרטים ובמרכזן דמויות מרתקות, כמו לאונרד כהן, בילי ווילדר, אפרים קישון, זאק פוזן, קוקו שאנל ועוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל הקולנוע היהודי ה-19 יפתח בחודש דצמבר 2017 עם "קרא לי בשמך" – עיבוד קולנועי לספרו של אנדרה אסימן, ובבימויו של לוקה גואדנינו – סרט זוכה שבחים ומסומן כאחד המובילים של עונת האוסקר המתקרבת.

"קרא לי בשמך" – הסרט הפותח את פסטיבל הקולנוע היהודי ה-19

הסרט מתאר את חופשת הקיץ של אליו בן ה-17 באיטליה של שנות ה-80, בוילה המשפחתית עם אמו הצרפתייה ואביו האמריקני. אל המקום מגיע אוליבר (ארמי האמר), עוזר ההוראה של אביו, גבר יפה תואר המעורר בקרב הנער רגשות לא מוכרים. מערכת יחסים מלאת תשוקה הולכת ונרקמת בין השניים, המתקרבים זה לזה על רקע מיניות שופעת, שורשים יהודיים משותפים ונופים מרהיבים של איטליה הכפרית.

השנה יוקרנו בפסטיבל יוקרנו כ-40 סרטים ובהם מיטב היצירה הקולנועית היהודית של השנה: קולנוע עלילתי בינלאומי, קולנוע ישראלי, קולנוע תיעודי בינלאומי, סרטים קצרים, קלאסיקות, רסטורציות  וסרטים שבמרכזם גדולי ההוגים והאמנים היהודים. כמו כן, יתקיימו בפסטיבל שתי תחרויות: תחרות בינלאומית ותחרות סרטים קצרים ישראליים.

הפסטיבל ינעל בהקרנת בכורה ישראלית עם הסרט "שעה אפלה" | "Darkest Hour" של במאי הקולנוע הבריטי ג'ו רייט ("כפרה" ו-"גאווה ודעה קדומה"). הסרט מביא אל המסך את הסיפור ההיסטורי הדרמטי ומעורר ההשראה של וינסטון צ'רצ'יל ועוקב אחר ארבעת השבועות הראשונים עם כניסתו לתפקיד ראש ממשלת בריטניה בשנת 1940 – בשעה האפלה ביותר, כאשר מלחמת העולם השנייה בעיצומה וגורלה של אירופה מונח על הכף. צ'רצ'יל (בגילומו של גארי אולדמן) עומד בפני מבחני המנהיגות המאתגרים ביותר, מתמודד עם מאבקי הכוח הפוליטיים, הלבטים המוסריים, והמורל הלאומי הירוד, ובוחר להוביל בדרכו הייחודית את אירופה אל שחר של יום חדש.

אירוע מיוחד בפסטיבל תהיה הקרנה מיוחדת לעותק משוחזר של  "זעם ותהילה" | "Rage and Glory" – יצירתו של אבי נשר משנת 1984, המאפשרת להביט בשפה קולנועית על המיתולוגיה הציונית. הסרט, בכיכובם של ג'וליאנו מר, רוני פינקוביץ׳ וחנה אזולאי-הספרי, יוקרן בעותק דיגיטלי חדש ומשוחזר שהופק ביוזמת סינמטק ירושלים וארכיון הסרטים הישראלי. עלילת הסרט עוקבת אחר אדי הקצב, אנרכיסט מושבע ולוחם לח"י, שנשלח לירושלים לתכנן ולבצע התנקשות בקצין בריטי בכיר. הצטרפותו לתא המחתרת הירושלמי טורפת את הקלפים אצל קומץ הקנאים הטירונים. מנהיג תא הלח"י חושש שלאדי הקצב יש תכניות נסתרות העלולות לעלות לכולם בחייהם. אדי ואנשיו עושים כמיטב יכולתם אבל ההתנקשות נכשלת. אחד מחברי המתחתרת נלכד, נשפט, נידון למוות ונתלה. משבר פנימי מתפתח ומאיים למוטט את התא והבולשת הבריטית הולכת וסוגרת על אנשיו. בסוף, כנגד כל הסיכויים, יוצאים הצעירים למבצע מתוחכם ונועז, שלמשתתפים בו סיכויים מעטים להישרדות.

פרס 'שומן' לקולנוע יהודי יוענק לסרט הזוכה בתחרות הבינלאומית ובה יוצגו הסרטים הבאים:

"א. קישון שמו הולך לפניו" | "Kishon" – יוצרים:  אריק ברנשטיין, אליאב לילטי | הפקה: אריק ברנשטיין, עלמה הפקות, ישראל, 2017. לקראת גיל 70 הזמין קישון את ידידו ירון לונדון לעזור לגולל את סיפור חייו. הסרט משחזר את הדיאלוג הנדיר, ובאמצעות אנימציה 'מקים לתחייה' את דמותו של קישון. דרך ראיונות אינטימיים, תמונות ארכיון נדירות וסרטי 8 מ"מ מהארכיון הפרטי של קישון, דמותו של קישון מספרת בכנות ובהומור על גלגוליו כסטיריקן, סופר בינלאומי ובמאי בחסד שזכה לתהילת עולם אך מעולם לא מצא לשקט נפשי (ההקרנה בנוכחות היוצרים).

"הכאב" | "Memoir of Pain" – עמנואל פינקל, צרפת, 2017. סרט שנוצר על בסיס פרקי האוטוביוגרפיה שכתבה מרגרט דיראס, חברה ברזיסטנס. מהלך הסרט מתאר את ניסיונותיה לגלות את עקבותיו של בעלה שנלכד בידי הגרמנים. פינקל מייצר עולם חושני לגמרי בעזרת המצלמה, העריכה, הפסקול ובעיקר בזכות הנוכחות האדירה של מלאני טיירי.

"האהבה סמיכה ממים" | "Love is Thicker than Water" – אמילי האריס, אטה דה יונג. בריטניה, 2016. גרסה בת זמננו לסיפור רומיאו ויוליה. וידה, צ'לנית יהודייה עשירה מלונדון, וארתור, שליח על אופניים וולשי ממעמד הפועלים שהקשר ביניהם עמד למבחן כאשר הם פוגשים את המשפחות ונאלצים להתמודד עם פערי תרבות ומעמדות. הסרט יוקרן במעמד במאי הסרט אטה דה יונג.

"הבלתי-נראים" | "The Invisibles" – קלאוס רפל, גרמניה, 2017. ביוני 1943, יצאה גרמניה בהכרזה הזכורה לשמצה כי ברלין הינה 'יודנפריי' – חופשיה מיהודים. 7,000 יהודים עוד נותרו בבירה. אלה הסתתרו בעליות גג, במרתפים ובמחסנים, לעיתים תחת חסותם של ברלינאים אמיצים. רק 1,700 מתוכם שרדו את המלחמה. הסרט  מביא את סיפורם של ארבעה מהניצולים, ושוזר היסטוריה שבעל-פה יחד עם שחזורים דרמטיים כדי להציג את סיפוריהם הייחודיים. מרצה אורחת: אירנה שטיינפלד, מנהלת מחלקת חסידי אומות העולם.

"החליפה האחרונה" | "The Last Suit" – פבלו סולרז, ארגנטינה, ספרד, 2017. סרט מסע על חברות בת שבעה עשורים, הנמתחת מפולין ועד לארגנטינה.  אברהם בורשטיין הוא חייט בן 88 עם הבטחה לקיים. בסוף מלחמת העולם השנייה, חבר הציל את חייו, ואברהם הבטיח שיום יבוא והוא יחזור כדי לספר לו את סיפור הישרדותו. שבעים שנים לאחר מכן, אברהם מחליט שהגיעה העת לחפש את חברו הוותיק.

מעבר לים" | "Across the Waters" – ניקולו דונאטו, דנמרק, 2016. השנה היא 1943, וארנה איצקין, ג'אזיסט יהודי, חי בקופנהגן עם אשתו ובנם. השמועה היא שהגרמנים מתכננים לגרש את כל היהודים הדנים, וכשמתחילות הפשיטות, המשפחה בקושי מצליחה לברוח. נאמר להם שדייגים מקומיים יוכלו להעביר אותם לשוודיה, אך במהרה משתפי פעולה עולים על עקבותיהם. דרמה מרתקת זו מבוססת על סיפורו האמיתי של סבו של הבמאי, אשר עזר להבריח יהודים דנים לשוודיה בשואה. הסרט יוקרן במעמד במאי הסרט ויציין 75 שנים להצלת יהודי דנמרק.

"קרבה" | "Closeness" – קאנטמיר בלאגוב, רוסיה 2017.  1998, נלצ'יק, צפון הקווקז, רוסיה. אילנה בת העשרים וארבע עובדת במוסך של אביה. ערב אחד מתכנסת המשפחה המורחבת כדי לחגוג את אירוסי אחיה דוד. באותו הלילה נחטפים בני הזוג הצעירים והמשפחה מקבלת דרישת כופר. בקהילה היהודית הסגורה, איש לא חושב לערב את המשטרה. איך תצליח המשפחה לגייס את הכסף ולשחרר את דוד? בלאגוב מציג סרט ביכורים מרהיב ומטריד, אשר שופך אור על משפחה בשעת משבר, ועל המעשים הנואשים להם היא מסוגלת כדי להציל את אחד מבניה האהובים. הסרט זכה בפרס פיפרסקי בפסטיבל קאן האחרון.

מסגרת מיוחדת תוקדש לסרטים שבמרכזם גדולי ההוגים והאמנים היהודים ובה יוקרנו הסרטים הבאים:

"אליס שלוי, המשך וסיום" | "The Re-Annotated Alice" – סרטה של פולה ויימן-קלמן, ישראל, 2017. הפקה: פולה ויימן-קלמן, סאלי גוטסמן, ג'ני אונגרליידר. לפני 20  שנה, יצרה פולה ויימן-קלמן את "אליס שלוי, מפורשת", סרט שחגג את הישגיה של אליס בגיל 70. הסרט החדש מוצא את אליס בגיל 90, כשהיא מתגברת על פטירת בעלה ומתמודדת עם תסכולי הזקנה ועם המוות הבלתי נמנע אך ממשיכה להילחם למען השלום, זכויות האישה וחברה הוגנת יותר. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם אליס שלוי, חברת הכנסת מרב מיכאלי , חברת הכנסת לשעבר נעמי חזן ורבה תמר אפלבאום.

"אף פעם לא משעמם: בילי ויילדר" | "Never Be Boring: Billy Wilder" של אנדרה שפר, יאשה הנובר גרמניה, הולנד, 2017. בילי ויילדר היה אחד מהכותבים והבמאים הגדולים והנחשבים ביותר בהיסטוריה של הוליווד. ויילדר, שהיה בין במאים רבים שברחו מהנאצים והתיישבו בארה"ב, זכה בשישה פרסי אוסקר ונודע בעיקר בזכות השנינות הצינית שלו. הסרט מתעמק בחייו ובעבודתו וכולל ראיונות ארכיון עם האמן עצמו ועם חבריו ושותפיו לדרך. לפני ההקרנה תתקיים הרצאה של  ד"ר נח בנינגה מהאוניברסיטה העברית.

בנוסף יוקרן בפסטיבל סרטו של בילי ויילדר "יחסי חוץ" משנת 1948, בכיכובה של מרלן דיטריך בתפקיד חברת קונגרס שמרנית מגיעה לברלין ההרוסה שאחרי מלה”ע השנייה ומנסה לחשוף את השחיתות של החיילים האמריקניים המבלים בקברטים מקומיים ולוקחים חלק פעיל בשוק השחור.

"בית House of Z" | "Z" של סנדי כרונופולוס, ארה"ב, 2017. סרט שבמרכזו זאק פוזן אחת האושיות המוכרות ביותר בתחום האופנה בזכות סגנונו האסתטי היחיד במינו. הסרט מציג דיוקן של אמן כאדם צעיר, מבט אינטימי בעליות ובמורדות של תעשיית האופנה, והצצה מאחורי הקלעים של אחד מהמותגים הנוצצים ביותר בעולם, אשר מגלה את שדה הקרב שבין האמנות והמסחר.

"קוף אחרי בני אדם: האנשים שמאחורי ג'ורג' הסקרן" | " Monkey Business: The Adventures of Curious George’s Creators" של אמה ראיין מיאזאקי, ארה"ב, 2017. מאז שיצאה לאור בשנת 1941, הפכה סדרת ספרי הילדים האהובה ג'ורג' הסקרן לתופעה תרבותית ומכרה למעלה מ-75 מיליון עותקים ביותר מ-25 שפות. באמצעות אנימציה, חומרי ארכיון וראיונות, חוקר הסרט את חייהם יוצאי הדופן של יוצרי הסדרה, הפליטים היהודיים מגרמניה בני הזוג ריי, שהיו בעצמם סקרנים והרפתקנים ממש כמו ג'ורג'.

"רבי וולף: ג'נטלמן בפני אלוהים" | "Rabbi Wolff: A Gentleman Before God" של בריטה ואוור, גרמניה, 2016. סרט על הרב ויליאם וולף המתקרב לגיל 90. כרב הראשי של צפון-מזרח גרמניה, תפקידו הוא להשגיח על הקהילות היהודיות של שוורין ורוסטוק, אלא שהוא מתגורר בבונגלו בפאתי לונדון. מדי שבוע טס מהית'רו לגרמניה. הבמאית מציגה את סדר היום הקדחתני של הרב וולף ומתבוננת בסיפור חייו העשיר והמסעיר ועד ההימלטות מגרמניה הנאצית, דרך הפרישה מקריירה ככתב פוליטי וכהונתו כרב מכובד.

לראשונה בפסטיבל: מסגרת המאגדת בתוכה סרטים עם זיקה יהודית, ובה יוקרנו הסרטים הבאים:

"לאונרד כהן – סיפור חיים" | "Leonard Cohen: I’m Your Man" של ליאן לונסון, ארה”ב 2016. סרט שבמרכזו קונצרט מחווה משנת 2005 בבית האופרה של סידני. מיזוג חגיגי של הופעה ושל סרט תיעודי. כהן, המצולם במהלך הקונצרט, מספר על ילדותו בקנדה, על ההשראה ששאב ממוזיקת בית הכנסת, על הקריירה שלו ועל דמותו כאמן וכגבר של נשים. ניק קייב ועד רופוס ווינרייט ובונו אשר הושפעו מכהן, נותנים הופעה נלהבת ומרגשת לרגל יום הולדתו ה-70 של כהן. לפני הקרנת הסרט יתקיים אירוע מוסיקלי מיוחד: קונצ'רטו לקולנוע, שיר פרידה – מחווה ללאונרד כהן – בליווי הרצאה של פרופ' מיכאל וולפה וביצוע של אנסמבל מוסיקאים לשיריו של ליאונארד כהן.

"ג'אנגו" | "Django" – סרטה של אטיין קומר , צרפת 2017. שבמרכזו הגיטריסט והמלחין הצועני ג'אנגו ריינהארדט. בשנת 1943 עת פריז תחת הכיבוש ג'אנגו הוא  מלך הסווינג הצועני המנגן לאולמות מלאים עד אפס מקום. בינתיים, בני עמו נרצחים במחנות ההשמדה. כאשר מכונת התעמולה הנאצית מבקשת לשלוח אותו לסיבוב הופעות בגרמניה הוא נאלץ לקבל החלטה בעלת חשיבות מכרעת.

"מרשל" | "Marshall" סרטו של רג'ינלד הודלין, ארה"ב, 2017. ב-1967 היה תורגוד מרשל לשחור הראשון שהתמנה לתפקיד שופט בבית המשפט העליון של ארה"ב. הסרט מתרחש שני עשורים קודם לכן ומציג את דמותו יוצאת הדופן דרך אחד המקרים המפורסמים שבהם היה מעורב כעורך דין פלילי, כאשר הגן, יחד עם עורך הדין היהודי סם פרידמן, על גבר שחור שהואשם באונס אישה לבנה. דרמת בית משפט אפקטיבית, עם עמוד שדרה ליברלי וטעם של פעם.

"החברים של טומקה" | "Tomka and his Friends" של חנפיסה קקו, אלבניה, 1977. סרט הנחשב לאחת מהיצירות האהובות ביותר בקולנוע האלבני. במרכזו  ילד בשם טומקה המשחק מדי יום עם חבריו בכפר על גדת הנהר. כאשר הנאצים פולשים למגרש המשחקים שלהם. הילדים הזועמים מחליטים להשיב מלחמה.

"פרשת מנטן" | "The Menten Affair" – טים אוליהואק, הולנד 2016. הסיפור של העיתונאי הנס קנופ ומרדפו  אחר פושע המלחמה ההולנדי המולטי-מיליונר, פיטר מנטן. כאשר מנטן מכריז על מכירה חלקית של אוסף האמנות שלו, החדשות מגיעות לעיתונאי הישראלי חביב כנען, שיוצר קשר עם הנס קנופ ומודיע לו כי בשנת 1943, מנטן שיגר שלושה קרונות רכבת עמוסים יצירות אמנות שדודות להולנד. אז החל קנופ במסעו לחשיפת עברו האמיתי של הנאצי לשעבר.  מרצה אורח: העיתונאי הנס קנופ.

במסגרת קולנוע ישראלי יוקרנו הסרטים הבאים:

"גלי הדף" | "Shockwaves" – סרטה של כנרת חי גילאור ,ישראל 2017 . שלושה סיפורים מעוררי השראה של שלוש משפחות שונות זו מזו, אשר בחרו להמשיך בחייהן. כשהילדים בכיתה שלי הלכו לקאנטרי השכונתי, אני שחיתי בין קטועי אברים. "בית הנופש" שלי היה מאוכלס בנכים על כסאות גלגלים, וזה בכלל לא הפריע לי. החלטתי לחזור למקום בו "גדלתי", היכן שהמלחמה נמשכת מדי יום במאבק הנכים לחיות חיים בעלי משמעות ורגילים ככל האפשר (כנרת חי גילאור). הקרנה בנוכחות היוצרים.

"#עובדים_על_זה" | "#Work_in_Progress" – של ברק הימן, תומר הימן, נדן פינס , ישראל 2017. סדרת רשת שיצרו ברק הימן ותומר הימן כחלק ממיזם "דיבור אחר" ובתמיכת YouTube Creators for Change. פרקי הסדרה מפגישים בין יוצרי יוטיוב מוכרים, להם עשרות אלפי עוקבים, ופעילים חברתיים, המשתייכים לקהילות שונות בחברה בישראל. המפגש בין שני העולמות – השונים כל כך זה מזה-מציג זווית מעניינת ומפתיעה על החברה הישראלית ועל אתגריה. ההקרנה בנוכחות היוצרים.

"איש ציפור" | "Man/Bird" של רותם מואב, ישראל 2017. דייוויד עלה מארה"ב בשנות השבעים, אבל מעולם לא הסתגל לגמרי לחיים בארץ והיה תלוי באשתו בכל ענייני היום-יום. כשהיא נפטרת מסרטן, דייוויד מרגיש שאיבד הכול. אחרי השבעה מגיעה לחלון הדירה שלו יונה לבנה ומתעקשת להיכנס. היונה נעשית לבת-הלוויה הצמודה שלו. היא יושבת על כתפו כשהוא מטייל בשכונה, ועל הגה המכונית כשהוא נוסע לבקר את הילדים. היא אפילו נכנסת אתו למקלחת לפעמים. המצב החדש עוזר לדייוויד להתגבר על תקופת האבל, אבל מעלה תהיות רבות.

"פלנטה אחרת" | "Another Planet" – ישראל, 2017. סרטו של אמיר יציב אמן הווידאו והקולנוע הניסיוני המציג סרט אנימציה תיעודי העוסק במודלים וירטואליים של אושוויץ. האם מודלים ממוחשבים מציעים דרך חדשה לייצג את הזיכרון ולהתמודד עם הטראומה? האם יכול הווירטואלי להחליף את הממשי, ולחולל תמורה בייצוגים העכשוויים של השואה? סרט זה עוקב אחר יוצרי המחנות הווירטואליים הללו, כל אחד בעולמו המדומה, וחושף את האובססיה סביב ייצוג השואה. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם האמן והבמאי אמיר יציב ועם אוצרת מוזיאון ישראל, לולה וילנקין.

"כיפת ברזל" | "Iron Dome"- אלון זינגמן, ישראל, 2017. סדרת דרמה על חיילים מזרמים שונים בדת שמתגייסים לנחל החרדי, ועל ההתמודדות שלהם עם צה"ל. הסדרה נוגעת באחד הנושאים הבוערים הכואבים והאקטואליים ביותר בחברה הישראלית ובחברה החרדית- גיוס חרדים לצה"ל. במהלך הסדרה, הצופים מקבלים הצצה מבפנים לעולם החרדי. במקביל, יראו איך המסגרת הצה"לית המוכרת משתנה כשנכנסים אליה חיילים עם פאות ושטריימל. למפקדים החילונים הם אמנם נראים בתחילת הדרך אותו דבר – חרדים – אבל במחלקה הזאת יש חמישים גוונים של שחור: ליטאים, חרדים לאומיים, נחנחים, ספרדים, שבאבניקים, חסידי ויז'ניץ ועוד. ההתמודדות של החיילים החרדים כפולה: מול העולם החילוני, ומול העולם שהשאירו מאחוריהם. בערב זה יוקרנו שני פרקים מן העונה השנייה שטרם הוקרנו בטלוויזיה. לאחר ההקרנה יתקיים פאנל בהנחיית היוצרת, פרסומאית ופעילה חברתית חרדית אסתי שושן בנושא שיוויון או נטל – בֵין הִיבַדְלוּת להִיטַמְעוּת.

"השבבניקים" | "Shababnikim" – סדרת טלוויזיה ישראלית, מאור זגורי, אלירן מלכה, ישראל, 2017. הבוקר שלהם מתחיל בשעה 9:00, במקווה המפואר של שערי חסד. אחרי זה – הפוך וקרואסון שקדים בבית קפה של בצלאל. משם לנוכחות בבית מדרש. סשן ערב מתחיל בסיבוב קניות בקניון, וממשיך לעל האש בגן סאקר, שידוך בלובי של הילטון, וסיבוב על הג'יפ עד שנגמר הדלק. אבל כל זה נגמר כשלראשות הישיבה נכנס משגיח קפדן ומחמיר. אבינועם, מאיר, גדליה ודב יודעים שהציבור לא סובל חרדים ויותר מזה, את השבאבניקים. אבל הם הולכים בדרכם, עם הרבה פאן ועם הראש בקיר. שני פרקים.

במסגרת הקולנוע התיעודי יוצגו הסרטים הבאים:

"היורש" | "The Heir" – של אדית יוריש, קנדה 2016 . סרט קנדי העוקב אחרי סבה של יוצרת הסרט שבשנת 1938 נגנבו על ידי הנאצים יצירות האמנות שהיו שייכות למשפחתו. שבעים שנים לאחר מכן, הוא יוצא להשיב את הציורים הגנובים. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאית אדית יוריש ועם אוצרת מוזיאון ישראל שלומית שטיינברג.

"הקרב על מספר 5" | "The N°5 War" – סרטו של סטפן בנהאמו, צרפת 2017. סיפורו של הבושם שאנל 5 שנוצר בשנת 1921 על ידי קוקו שאנל. בשנת 1924, מימנו האחים ורטהיימר את מלוא עלויות המימון והייצור של הבושם, אלא ששאנל, ניצלה את קשריה במשטר וישי ואת חוקי האריאניזציה של תקופת המלחמה כדי לדחוק את האחים ורטהיימר מחוץ לעסק. היא נכשלה, אך המשיכה ליהנות מהרווחים והפכה לאחת הנשים העשירות בעולם.

"זכרו את בגדד" | "Remember Baghdad" – סרטה של פיונה מרפי, בריטניה 2016. סיפורה הלא נודע של עיראק מנקודת מבטם של היהודים, ראשוני הפליטים העיראקיים. מפיקניקים על גדות החידקל, דרך נשפים מלכותיים ועד לגרדום, לכלא ולבריחה, מסע בעקבות סיפורים אישיים מרגשים, מהעבר ועד לימינו .חייהן  של ארבע משפחות יהודיות המנסות למצוא הגיון בתהפוכות העתים, וסיפורו של איש אחד השב לעיראק כדי לקנות בית. הקרנה בנוכחות יוצרי וגיבורי הסרט.

"להציל את אושוויץ" | "Saving Auschwitz" – סרטו של יונתן חיון, צרפת 2016. סרט החוקר את התפקיד העכשווי של מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו שבעים שנים לאחר שחרור המחנה ומעלה שאלות כמו מהו התפקיד של אושוויץ? מהו הייעוד הראוי למחנה? אם מחנה ההשמדה אושוויץ עלול לאבד את המשמעות האמיתית שלו, ואולי עלול אפילו להיעלם לחלוטין? הסרט יוקרן בנוכחות מפיקת הסרט סימון ההרי.

"לוב – האקסודוס האחרון" | "Libya – The Last Exodus" של רוג'רו גבאי. איטליה 2017.  דיוקן מרגש של הקהילה היהודית שבעבר שגשגה בלוב. מהכיבוש האיטלקי, דרך שלטון זר ועד לדו-קיום העדין עם האוכלוסייה הערבית המקומית. הסרט יוקרן בנוכחות גיבורי הסרט והיוצרים.

"סוניה הגדולה" | "Big Sonia" – סרטם של לאה ורשאווסקי וטוד סולידיי, ארה"ב 2016. דיוקן אינטימי ונוגע ללב של סוניה ורשאווסקי בת ה-91, אישה קטנה וססגונית, מנהלת את המתפרה שלה בקניון ללא חנויות אחרות. כבר למעלה מ-30 שנה סוניה מוכרת גם כניצולת השואה היחידה בקנזס סיטי אשר מדברת בציבור על חוויותיה מהמלחמה. כאשר סוניה מקבלת הודעת פינוי, עליה לבחור בין פתיחת חנות חדשה לבין פרישה.

"רחוב סן-מור פריז, הרובע העשירי – השכנים" | "209 Rue Saint-Maur, Paris, 10ème – The Neighbors" – סרטה של רות זילברמן. צרפת 2017. רות זילברמן בחרה בניין פריזאי אקראי, שלא ידעה לגביו דבר. משך שנים רבות ניהלה חקירה במטרה לאתר את הדיירים הקודמים של הבניין ברחוב סן-מור 209, כדי שתוכל לשחזר את סיפורה של קהילה אנושית זעירה זו במהלך הכיבוש הנאצי. היא מצאה אותם בפריז ופרבריה, במלבורן, בניו יורק ובתל אביב. היא צילמה אותם יחד עם לבני הבניין, הדיירים הנוכחיים, ומנסה ללכוד את מה שנותר מאותם חיים שבורים.

"וינה לפני רדת הלילה" | "Vienna Before Nightfall" – סרטו של רובר בובר, צרפת, אוסטריה וגרמניה 2017. הבמאי משחזר את זיכרונות הסבא-רבא שלו, אשר חי בווינה בסמוך לאינטליגנציה הווינאית של התקופה. כשהוא קורא מחדש בעבודותיהם של שטפן צווייג, יוזף רות, ארתור שניצלר, זיגמונד פרויד ואחרים הוא מגלה מחדש את ההיסטוריה האישית והזהות שלו. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאי רוברט בובר ועם ד"ר מישל טאובר.

"הסרט הישראלי הקצר"– תחרות נושאת פרסים לזכרו של בניה צוקרמן ז"ל:

"אש תוקד" | "A Fire Will Burn" – בבימוי טוהר לב ג'יקובסון, ישראל 2017 . יצירה המלווה את שגרת הפנאי הציבורית בגן סאקר בירושלים. בגן מתקבצים בשעות הלילה תלמידי ישיבות, כנקודת מפגש לזרמים בחברה הישראלית.

"הדב" | "The Bear" – בימוי דורין שוורצמן, ישראל 2017 . בדירה חשוכה ואטומה לעולם החיצון, אב ובת יושבים יחדיו לצפות בטלוויזיה.

"זוגות זוגות" | "Two of Every Kind", בימוי: אפרת חן וייס, נאור זנא, נטע בר, המכללה האקדמית ספיר, ישראל 2017. המבול. זוגות-זוגות מחיות השדה עולים לתיבת נח במטרה להציל את עצמם. בין הזוגות נמצאים גם שני טווסים זכרים. הייתנו להם לעלות לתיבה?

"סיבוב 2" | "Round Two" – בימוי: חגי אדוריאן. ישראל 2017 . עדי מגלה שהסרטן תוקף אותה בפעם השניה, וכדי לא לסבול היא בוחרת הפעם בדרך התמודדות אחרת.

"קרן היסוד 13" | "Block 13" – בימוי: אופיר פרץ, ישראל 2017. דוד, נער דתי בן 16, יוצא למסע חטאים בלילה הקדוש של השנה היהודית כדי להחזיר את אמונתו המתערער בבורא.

עוד בפסטיבל אירועים מיוחדים: תחרות הסרט הקצר לזכר בניה צוקרמן ז"ל. הקרנת סרטי בוגרות המחזור השלישי של השלוחה החרדית בביה"ס לקולנוע מעלה, יום הסרט הביתי (Home Movie Day),  אירוע המוקדש להקרנה של סרטי "הום מוביז" בפורמטים 8 מ"מ, סופר 8 ו-16 מ"מ. "ירושלמים מבפנים ומבחוץ" Jerusalem Outsiders and Insiders – הקרנת סרטים ושיחה עם יוצרים חרדים ודתיים לשעבר . הקרנת שני הפרקים שיפתחו את העונה השנייה של הסדרה המצליחה "כיפת ברזל" ((Iron Dome הנוגעת באחד הנושאים הבוערים הכואבים והאקטואליים ביותר בחברה הישראלית ובחברה החרדית – גיוס חרדים לצה"ל. "זמן של אור " A time of light תערוכה המוקדשת לחוקר הסרט העברי יעקב גרוס ז"ל הותיר אחריו אוסף מרתק ומגוון – תמונות, גלויות, כרזות וציורים, שלו ושל חלוצי הסרט העברי, יעקב בן דב וברוך אגדתי, בעקבותיהם פסע למעלה ממחצית ימיו.

הפסטיבל יתקיים ב-16-21 בדצמבר, 2017, בסינמטק ירושלים, מחיר כרטיס: 39 שקל. טלפון לרכישת כרטיסים: 9377*. לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים: www.jer-cin.org.il

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן