Skip to content

נשיאת העליון לנשיאי בתי המשפט: כל מי שמבקש להֹופיע בכנסים, ישקול אם כן ויעשה זאת לפי הכללים

במכתב חריף שנכתב בעקבות תחקיר עובדה ונשלח מלשכת נשיאת בית המשפט העליון תוקפת הנשיאה השופטת אסתר חיות את הברית הפוליטית בין שרת המשפטים איילת שקד לראש לשכת עורכי הדין עו"ד אפי נווה בוועדה למינוי שופטים וֹמכנה אותה "מסוכנת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות שגרה היום (ראשון) מכתב נוקב לידי נשיאי ונשיאות בתי המשפט בישראל. במכתבה היא מבקרת בחריפות את התנהלות ראש לשכת  עורכי הדין עו"ד אפרים (אפי)  נוה שהסתובב בין השופטים ובאי כנס באילת עם מיקרופון סמוי ואפשר לקהל הצופים לחדור אל תוכי השיחות האינטימיות בין נוה לעורכי דין, שופטים, שרת המשפטים איילת שקד ופוליטיקאים המעורבים בוועדה למינוי שופטים.
ובמקבל לכך את התנהלות התלקקות של שופטים ועורכי דין המעוניינים להיבחר לקידום בבתי המשפט מול נוה ושקד.  "במישור הראשון – מתברר כי יש מי שסבור שאין כל פסול בקידום מינויים של שופטים בישראל על פי אג'נדה פוליטית", כותבת חיות ומסבירה כי " שיתוף פעולה בין לשכת עורכי הדין ובין הגורמים הפוליטיים בוועדה, כברית מוצהרת ,טומן בחובו סכנה כי הבחירה תחתור לקידום אג'נדה פוליטית על חשבון שיקולים מקצועיים. פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער לחלוטין את יסודותיה כמערכת עצמאית ובלתי תלויה". לנשיאה אין ספק שהיא מתנגדת לשיתוף הפעולה בין לשכת עורכי הדין המונהגת בידי נוה לפוליטיקאים ואומרת: "בכוונתי לעשות כל הניתן כדי להגן על עצמאותה של הרשות השופטת וכדי למנוע פוליטיזציה שלה".

ברית מסוכנת - נוה ושקד (צילום מסך מתכנית עובדה)
ברית מסוכנת - נוה ושקד (צילום מסך מתכנית עובדה)

שיתוף פעולה מקצועי בין נציגי הרשות השופטת ובין לשכת עורכי הדין, סבורה הנשירה, הוא מקצועי וענייני היות ו "הוא שיתוף פעולה בין שני הגורמים המונחים בראש ובראשונה משיקולים מקצועיים בבחירת המועמדים האיכותיים ביותר לתפקיד".
לעומת זאת זאת קובעת נשיאת העליון ש " שיתוף פעולה בין לשכת עורכי הדין ובין הגורמים הפוליטיים בוועדה, כברית מוצהרת ,טומן בחובו סכנה כי הבחירה תחתור לקידום אג'נדה פוליטית על חשבון שיקולים מקצועיים".

אפי מה קורה איתי? אפי נוה והשופט ברק טל
אפי מה קורה איתי? אפי נוה והשופט ברק טל

חיות זועמת על התנהלותו של נוה וכותבת כי "העובדה שמארגני הכנס ומארחיו קיימו עם השופטים שיחות שהוקלטו לצורך הכתבה היא בעייתית מאוד במישור היחסים בינם ובין השופטים", כותבת חיות.
"שופטים מגיעים לכנסים כאלה יותר נינוחים ולא פורמליים", הסבירה אישיות משפטית למגפון, "הם באים לשוחח ולדבר ולא פורמאלי. איש מהם לא העלה על דעתו שהוא מוקלט בסתר".
– אכן כן, אבל בכתבה המדוברת נראים שופטים שפשוט מלקקים לאפי…
"נכון וחיות כועסת על כך ומסבירה לנשיאים כי בישיבות הקרובות יצטרכו לקבל החלטות בנושאה הזה, אבל איש מהם (השופטים) לא חשב שהוא מגיע לתוכנית ריאליטי. כשכנסים הופכים לתוכנית ריאליטי, זה כבר סיפור אחר".

"התוכנית מציבה גם בפנינו השופטים מראה, על האופן שבו התנהלו אחדים מאיתנו באותו כנס, והתמונה הנגלית אינה מחמיאה, בלשון המעטה .אני בטוחה כי מה שראינו אינו מעיד על הכלל, אך גם כך יש להפיק ממה שראינו את הלקח הדרוש. על הלקחים שיש להפיק נדבר בישיבה הקרובה", כותבת השופטת חיות ומסבירה כי בינתיים עד שלא יתקבלו החלטות מערכתיות שלפיהן יצטרכו שופטים לנהוג כראות עיניהם וכי " כל מי שמוזמן להשתתף בכנס כזה או אחר ,יצטרך להחליט לעצמו, אם הוא מעוניין להשתתף אם לאו".
יחד עם זאת, הנשיאה רואה בדיאלוג בין עורכי הדין לשופטים כבעל ערך ולכן היא דורשת נכון לעכשיו כי " השופטים שיבחרו להמשיך ולהשתתף בכנסים נדרשים להקפיד על הכללים שנקבעו בעניין זה על ידי הנהלת בתי המשפט, על ידי ועדת האתיקה ועל ידי נשיאת בית המשפט העליון ולנהוג באופן ההולם את מעמדנו כשופטים".

ברביעי האחרון שודרה כתבת התחקיר בתוכנית עובדה ובה הוצגו שיחות מצולמות בין נוה לשופטים שמשוחחים  איתו על תמיכתו בקידומם המשפטי ועל התנגדות שרת המשפטים לשופטים שיש להם בארון איזשהו שלד של השמאל.
הכתבה נעשתה בעזרתו של  ראש לשבת עורכי הדין נוה שהסתובב במהלך כנס לשכת עורכי הדין באילת עם מקרופון מוסווה  כשהמצלמות מכסות אותו בגלוי.
"ראינו שם מצלמות", אמרה למגפון אישיות שהשתתפה בכנס, "אבל הבנו ש"הבומים",  רחוקים מיתנו. לא חשבנו שנוה מסתובב עם מיקרופן סמוי ולא ידענו שאנו בתוכנית ריאליטי."

1 Comment

  1. גורן
    27 בנובמבר 2017 @ 14:37

    איך אמר בזמנו השופט אהרון ברק נשיא בית המשפט העליון לגבי המשפטנית רות גבינזון כאשר ניסתה להיבחר היא לא באג'נדה שלנו האם לברק לא הייתה אג'נדה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן