Skip to content

איכות השלטון: לאסור על השתתפות נתניהו, ביטן וכץ בהצבעות על "חוק ההמלצות"

השתתפותם של נתניהו של ביטן בישיבות ועדת הפנים, והצבעתם בוועדה בעניין החוק הנוגע אליו, ובנוסף, השתתפותו של השר אריה דרעי בוועדת השרים לענייני חקיקה, פסולות לחלוטין – נטען במכתב ששגרה התנועה לאיכות השלטון ליועצים המשפטיים, מנדלבליט וינון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולאייל ינון היועץ המשפטי של הכנסת בקריאה שיוציאו הנחיה ברורה בדבר השתתפותם של חברי הכנסת נתניהו, ביטן וכץ בהצבעות במליאה בנוגע להצעת ,חוק ההמלצות", ויאסור עליהם השתתפות בהצבעות אלו כל עוד הם מנוגדי עניינים, וכן על אריה דרעי בהצבעות עתידיות, ככל שיהיו, על החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה.

במכתבה מציינת התנועה כי בימים האחרונים מקודם בבהילות חריגה הצעת חוק סדר הדין הפלילי, הוראות לעניין המלצה של רשות חוקרת, בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשותו של חה"כ דוד אמסלם, ובמליאת הכנסת, שם עברה אמש בקריאה ראשונה ברוב של 47 תומכים מול 37 מתנגדים. נוכח בהילות הטיפול בחֹוק והלחצים שמפעילים אמסלן וביטן, כפי הנראה, בטווח הזמן של השבוע הקרוב, תעלה הצעת החוק לדיונים משלימים בוועדת הפנים והגנת הסביבה, ולאחר מכן תעלה להצבעה ואישור במליאה.

בעת הזאת נמצאים מספר חברי כנסת ושרים בשלבים שונים של חקירת משטרה. בהם חקירת ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, ושר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מר חיים כץ, שר הפנים אריה דרעי ו(שהתפטר מתפקיד חבר הכנסת), לבסוף ויו"ר הקואליציה חה"כ דוד ביטן.
כל אלו
מהווים  חלק מוועדת השרים לענייני חקיקה של הממשלה, אשר קובעת – הלכה למעשה – את גורלה של כל הצעת חוק המונחת על שולחן הכנסת והיא נודעת אלים כולם באופן אישי.

היועצים המשפטיים ינון (מימין) ומנדלבליט - למנוע ניגוד עניינים
היועצים המשפטיים ינון (מימין) ומנדלבליט - למנוע ניגוד עניינים

לטענת התנועה לאיכות השלטון הנה מול עינינו כל  אלו "אמורים ליטול חלק בהליך אישורו של חוק אשר יכול וייטיב עמם באופן פרסונלי".
חמורה מכך היא חברותו של חה"כ דוד ביטן בוועדה אשר דנה בהצעת החוק, ונזכיר – חברות חדשה שהולדתה אך ורק לשם תמיכתו של ביטן בהצעת החוק, תחת חה"כ בנימין בגין אשר סירב לתמוך בו.
מדגישים באיכות השלטון.  ומוסיפים בהקשר לכך ש"כידוע, אסור לעובד ציבור להימצא במצב בו קיימת אפשרות ממשית של ניגוד עניינים". הסיבה להתהוותו של הכלל הזה היא החשש שעניין אחר שיש לעובד הציבור ישפיע על דרך פעולתו או על שיקול הדעת שלו.


"השתתפותם של חברי הכנסת הנמצאים תחת חקירה פלילית בהליכי הצבעה הנוגעים באופן ישיר לתוצאות חקירתם הפלילים, וכאשר הם בניגוד עניינים חמור ואינהרנטי, אינה ראויה, אינה עומדת בעקרונות היסוד של המשפט המנהלי, ומרסקים את אמון הציבור בנבחריו ובדרך שבה הם מקבלים החלטות" נכתב בפניית התנועה ליועה"מ וליועץ המשפטי לכנסת

"חמורות מכל, כאמור, הן השתתפותו של חה"כ ביטן בישיבות ועדת הפנים, והצבעתו בוועדה בעניין החוק הנוגע אליו, והשתתפותו של השר אריה דרעי בוועדת השרים לענייני חקיקה", חוזרים ֹמדגישים כותבי הפניה במכתבם ליועצים המשפטיים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן