Skip to content

תקרית הדמים בקוסרא – המתנחלים " טיילו" ללא אישור וללא ידיעת צה"ל

תחקיר צה"ל מעלה כי ההתרחשות האלימה בה נורה למוות פלסטיני בידי מתנחלים שיצאו ללוות טיול בר מצווה פרטי - לדבריהם, אירעה מבלי ש ה"טיול" אושר בידי כוחות הביטחון ונערך על דעת המתנחלים. עו"ד עדי קידר מארגון "חוננו": "ההחלטה של משטרת ישראל לחקור את הקורבנות מקוממת...במקום לרדוף, להשיג ולעצור את המחבלים שביצעו את המעשה הנורא הזה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהמשך לעימות בין מתנחלים שיצאו אתמול (חמישי) לטיול פרטי על אדמות קוסרא ונקלעו לעימות עם פלסטינים מקומיים, עימות שהסתיים הריגתו של פלסטיני תושב קוסרא  החל צה"ל בחקירת האירוע. היום (שישי) נמסר כי מתחקור ראשוני של האירוע שבוצע על ידי מח״ט שומרון, אלוף-משנה גלעד עמית, והוצג הבוקר למפקד אוגדת איו״ש, תת-אלוף ערן ניב, עלה כי מדובר בטיול שכלל כעשרים נערים ושני מבוגרים.
כאשר הקבוצה התקרבה לכפר קוסרא הותקפו המטיילים על ידי מידי אבנים. במקום בוצע ירי שפגע באחד הפלסטינים. אחד המבוגרים דיווח על האירוע למח״ט שומרון שהחל בנסיעה למקום באופן מידי והקפיץ כוחות נוספים למקום.

בשל קושי לאתר את המקום המדויק של המטיילים, הגיע למקום מח״ט שומרון, אלוף-משנה גלעד עמית, תוך כ-20 דקות ואבטח את המטיילים עד להגעת כוחות צבא נוספים שחלצו אותם מהמקום ופעלו לסיום הפרת הסדר באמצעים לפיזור הפגנות.

שניים מהמטיילים נפצעו באורח קל מזריקות האבנים ופונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים בילינסון. אחד מהפלסטינים שנפצעו טופל רפואית על ידי כוחות רפואה צבאיים ולאחר ניסיונות החייאה נקבע מותו. נבדקת טענה לפיה פלסטיני נוסף נורה ונפצע ברגלו ופונה על ידי סהר אדום לבית חולים בשכם. 

חילוץ הנוער - (צילום: יש דין)
חילוץ הנוער - (צילום: יש דין)

עוד עלה בתחקור כי בניגוד להצהרות המתנחלים שהטיול ותוואי הדרך שלו היו ידועים לצה"ל וקיבלו אישור לבצעו. הרי  שלא התקבל שום אישור מצה״ל לבצע את הטיול וזאת בניגוד לנוהל הנדרש. בהתאם להערכת המצב בחטיבה, קיום טיולים במקום זה מצריך אבטחה מיוחדת של כוחות ביטחון. בצה״ל קיים מנגנון תיאום טיולים המאפשר לכלל המטיילים לשהות באופן בטוח באזור המחייב היערכות ביטחונית. עוד מסר כי תחקור האירוע נמשך.

אתמול (חמישי) נחקר אביו של הנער שערך את טיול בר חד עם מלווה נוסף שלקח חלק בטיול בחשד לגרימת מוות ברשלנות, שימוש רשלני בנשק ואי מילוי הוראה חוקית. כזכור, חקירת המשטרה באה לאחר שהשניים ביצעו ירי במהלך עימותים שפרצו במקום בין קבוצת בני נוער שהשתתפו בטיול לצעירים פלסטינים, שכתוצאה ממנו נהרג חקלאי, תושב קוסרא  שלדברי בנו  ודווחים פלסטינים עבד את הקרקע בסמוך לתוואי הטיול ונקלע לעימות שלא ברצונו, עימות בו שילם בחייו. .
החשדות הנוגעים לשניים מתמקדים בירי וכן בעובדה שהטיול שהתקיים סמוך לשכם, נערך ללא אישור מתאים מצה"ל.

ההורים שנחקרו, שוחררו קודם לכן בשעות הערב מבית החולים בילינסון בפתח תקווה בתום סדרת בדיקות, לאחר שנפצעו בעימותים. מיד לאחר מכן הגיעו השניים מלווים בעורך דין מטעם ארגון הימין חוננו, והגישו השניים תלונה בתחנת המשטרה באריאל נגד הצעירים הפלסטינים. אל ההורים התלווה גם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי שומרון. הם ביקשו להקדים תרופה למכה ובקשו להתלונן אלא שאז נחקרו ההורים בנוגע לחשדות שיוחסו להם.

ההורים זעמו על עצם חקירתם וטענו כי זוהי בושה שהם אלו שנחקרו. "אם הבן של ארדן או של אלשיך היה בטיול כנראה שהם לא היו נחקרים", אמרה אחת האימהות שבנה השתתף בטיול הפרטי.

עו"ד עדי קידר מארגון "חוננו" תקף בחריפות את החלטת המשטרה לחקור את ההורים. "ההחלטה של משטרת ישראל לחקור את הקורבנות מקוממת", אמר. "הילדים ניצלו רק בזכות תושייתם של האזרחים שהצילה אותם ממוות ודאי. במקום לרדוף, להשיג ולעצור את המחבלים שביצעו את המעשה הנורא הזה משטרת ישראל מראה לאויב באיזה צד היא נמצאת, המשטרה מחלישה את כוחו של העם היהודי ולצערי אנשים שרואים מהצד יתכן ומקבלים כח להמשיך ולפגוע חלילה באזרחי ישראל. אנו קוראים למפכ"ל לטפל לאלתר בעניין, לסגור את התיקים, ולהתייחס אליהם כנפגעי עבירה לכל דבר ועניין".

מצה"ל נמסר כי כוחות צה״ל ימשיכו לפעול לביטחון תושבי המרחב, ולאפשר לטייל בגזרת יהודה, שומרון והבקעה באופן בטוח.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן