Skip to content

שייקספיר באופרה: חלום ליל קיץ בהשראה הוליוודית

מחווה לג׳ינג׳ר רוג׳רס ופרד אסטר, שירלי טמפל וג'ודי גארלנד, צ׳רלי צ׳פלין, גראוצ'ו מרקס בהפקת האופרה ”חלום ליל קיץ" מאת בנג'מין בריטן בבימוי עידו ריקלין ובניצוחו של מאסטרו דניאל כהן. תור הזהב של הוליווד ותעשיית החלומות באופרה החדשה בהשתתפות סולנים ישראליים ובריטיים. המופעים: במשכן האופרה בתל אביב בין 4.1.18-17.1.18
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפקה חדשה של האופרה ”חלום ליל קיץ" מאת בנג'מין בריטן תעלה בבכורה עולמית על בימת האופרה הישראלית בינואר 2018.  המחזה הנודע ”חלום ליל קיץ" של שייקספיר, הופך תחת ידיהם של עידו ריקלין הבמאי והמנצח מאסטרו דניאל כהן למחוות אהבה לקולנוע האמריקאי, ולדיאלוג מרתק בין אמנויות התיאטרון, הקולנוע והאופרה.

חלום ליל קיץ: שייקספיר באופרה הישראלית. צילום: לירן לוי

המלחין הבריטי בנג'מין בריטן הלחין את האופרה בשנת 1960 הנחשבת לאחת היצירות המבריקות והעשירות ביותר שלו. הוא ארג את הדרמה השקספירית המשעשעת לאופרה מרתקת. בריטן ובן זוגו פיטר פירס כתבו יחד את הליברית המבוסס על המחזה המקורי ומאפשר להנות מיופיו ועושרו של הטקסט הפיוטי. המוסיקה הגדושה בהרמוניות, נעה ממוסיקת פיות מסתורית ומכושפת, דרך דרמת אוהבים יצרית, ועד למוסיקה בדחנית וליצנית, בהתאם לדמויות ולמתרחש בעלילה.

המחזה "חלום ליל קיץ" הוא סיפור על ממלכת יצורי-קסם, פיות ושדונים, שמהתלים ללא רחם בבני האדם. שני זוגות צעירים שנקלעים ליער המכושף, מגלים שם את משמעות האהבה, התשוקה, הנאמנות והחופש בלילה של שכרון חושים. זהו גם סיפור על חבורת שחקנים חובבים, שמתאמצים בכל כוחם להעלות, בחוסר כישרון, מחזה טראגי, שהופך לפארסה פרועה. בשיא המחזה הופך אחד מהם, במעשה כשפים, למפלצת בעלת ראש חמור, ולמושא תשוקותיה של מלכת הפיות.

"תמיד אהבתי את 'חלום ליל קיץ'. ככל שאני מתבגר אני חש שאני אוהב יותר יצירות של צעירים או של זקנים. אני מרגיש ש'חלום ליל קיץ' נכתב על ידי אדם צעיר מאד ולא חשוב בן כמה באמת היה שקספיר כשחיבר את המחזה" (בנג'מין בריטן, ערב הצגת הבכורה העולמית של 'חלום ליל קיץ' 5 ביוני 1960).

הומאז' להוליווד וכוכביה

בשנת 1934 פנו אולפני וורנר אל במאי התיאטרון האירופי הדגול מקס ריינהרדט, וביקשו שיביים עבורם את "חלום ליל קיץ" -הסרט המדבר הראשון לפי המחזה של שקספיר. ריינהרדט ביים את הסרט בנאמנות מרבית לרוח המחזה. בזכות העיצוב היפהפה של היער המכושף, והכוכבים הרבים (ביניהם מיקי רוני, ג׳יימס קאגני ואוליביה דה הבילנד) ריינהרדט הצליח ליצור סרט מושלם הנחשב ליצירת מופת קולנועית.

הסרט המיתולוגי היה מקור ההשראה של הבמאי עידו ריקלין, אשר החליט למקם את האופרה של בריטן בתור הזהב של הוליווד של שנות ה-30, עם הכוכבים והכוכבות הגדולים מהחיים. זוהי מחוות אהבה לסרטים הקלאסיים של האולפנים הגדולים, הכוכבים, הבמאים, ילדי-הפלא, וגם הפועלים האלמונים בשירות ״תעשיית החלומות״.

בהפקה שתעלה באופרה הישראלית העלילה מתרחשת על סט של אולפן הוליוודי בזמן צילומי הסרט "חלום ליל קיץ". מקום של פנטזיה, בו חלום מתערבב במציאות, ובו אפשר לחולל קסמים וליצור אשליות. עשרות הדמויות של העלילה מעוצבות לפי אגדות הקולנוע ההוליוודיות: מלך הפיות השתלטן הוא כמובן הבמאי. המלכה הקפריזית והלץ השובב, הופכים לג׳ינג׳ר רוג׳רס ופרד אסטר, הפיות הקטנות מעוצבות בדמותה של ילדת הפלא שירלי טמפל. כאשר אחד הפועלים הופך לחמור, מושא תשוקותיה של הדיווה הגדולה, הוא גדל למימדי ענק על גבי מסך ההקרנה והופך לקינג-קונג מארץ החמורים. להמולה יצטרפו גם דורותי והאריה של ״הקוסם מארץ עוץ״, צ׳רלי צ׳פלין, גראוצ'ו מרקס ועוד רבים.

כאשר האורות כבים, הגיבורים נסחפים לתוך עולם קסום, עוברים טלטלות רגשיות, כואבים ואוהבים, אבל מובטח שהם יחזרו בקרוב, חכמים ומפויסים, למציאות היום-יומית… – בדיוק כמו בסרט! סוף טוב הכל טוב!

הפקה זו היא פרי עבודה של צוות יוצרים ישראלים מובילים ובראשם הבמאי עידו ריקלין, המנצח דניאל כהן ואיתן שמייסר, מעצב התפאורה אלכסנדר ליסיאנסקי, מעצב התלבושות אורן דר, הכוריאוגרף יורם כרמי, מעצב התאורה אבי יונה בואנו (במבי)  ומעצב הווידאו נמרוד צין.

שלל הדמויות של "חלום ליל קיץ" יבוצע על ידי צוות הסולנים המובילים של האופרה הישראלית לצד סולני אופרה בריטיים, שלרובם זוהי הופעת הבכורה באופרה הישראלית. את הסולנים ילוו תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון ומקהלת הילדים מורן.

בין זמרי האופרה המשתתפים בהפקה:

הילה בג'יו (טיטניה, מלכת הפיות), ג'ונתן למלו וג'ושוע בלום (בוטום ההופך לחמור), אלון הררי ויניב ד'אור (אוברון, מלך הפיות), השחקן יוסי צברי (פאק השדון), וכן בתפקיד זוגות האוהבים יעל לויטה ומורן אבולוף (הלנה), ענת צ'רני ואנה הנטלי (הרמיה), ג'ייסון ברידג'ס ורופרט צ'רלסוורט (לייסנדר) ועודד רייך ורוס רמגובין (דמטריוס).

תאריכי המופעים:

חמישי 04/01/2018 20:00, שישי 05/01/2018 13:00, שבת 06/01/2018 20:00, שני 08/01/2018 20:00, שלישי 09/01/2018 20:00, חמישי 11/01/2018 20:00,שישי 12/01/2018 13:00, שבת 13/01/2018 ,20:00 ראשון 14/01/2018 18:00, רביעי 17/01/2018 20:00

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב

אירועים לקראת הבכורה:

בשבת 30.12.17 בשעה 11:00 יספר הבמאי עידו רקלין על הקונספט המיוחד של ההפקה החדשה באופרה הישראלית. הוא יתאר איך מביימים אופרה? ואיך מעבדים את שקספיר לאופרה?. דניאל כהן, המנצח הישראלי המככב בבתי אופרה רבים בעולם, יספר על הייחוד ביצירות של בריטן. סולני האופרה יספרו על תהליך העבודה עם הבמאי על הדמויות באופרה.

כן ייערכו סיורים מאחורי הקלעים של האופרה שעה לפני הרמת המסך בתאריכים מסויימים, ושיחה עם חלק מן המשתתפים באופרה לאחר סיומה בתאריכים נבחרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן