Skip to content

עיקר החדשות – יום רביעי 06 דצמבר 2017 (מהדורת הערב – מורחבת)

כותרות המהדורה     הבית הלבן מאשר: טראמפ יכיר היום בירושלים כבירת ישראל; צפוי להביע לראשונה תמיכה בפתרון שתי המדינות (מדיני)     חמאס: סיכמנו עם עבאס לפתוח בתהליך מאוחד כדי להדוף את הסכנות; אבו מאזן צפוי לנאום לאחר ההכרזה הערב (מדיני)     דריכות בטחונית לקראת נאום טראמפ, גדודי אל אקצא: "הכרזת מלחמה"; ארדן: "אין מודיעין שתפרוץ […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות


כותרות המהדורה

    הבית הלבן מאשר: טראמפ יכיר היום בירושלים כבירת ישראל; צפוי להביע לראשונה תמיכה בפתרון שתי המדינות (מדיני)

    חמאס: סיכמנו עם עבאס לפתוח בתהליך מאוחד כדי להדוף את הסכנות; אבו מאזן צפוי לנאום לאחר ההכרזה הערב (מדיני)

    דריכות בטחונית לקראת נאום טראמפ, גדודי אל אקצא: "הכרזת מלחמה"; ארדן: "אין מודיעין שתפרוץ אלימות". במזרח ירושלים מזהירים: "ישראל לא למדה כלום" (בטחוני)

    אחרי טראמפ: מדינות נוספות מבקשות: להעביר את השגרירות לירושלים (מדיני)

    דיווח: סוכלה תוכנית של ארגון טרור אסלאמי להתנקש בחיי ר"מ בריטניה (חוץ)

    עיתון בסין פרסם הוראות כיצד להתגונן מפני מתקפה גרעינית (חוץ)

    דו"ח העוני: עליה של 1.2 אחוז בשיעור הילדים העניים בישראל (חדשות)

    בשורה להורים: בוטל המכס על יבוא מוצרי תינוקות עדשות ומסגרות למשקפיים (צרכנות)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: מעונן חלקית. בצפון הארץ, במרכזה ובצפון הנגב עדיין צפויים גשמים מקומיים, ברובם קלים.

    חמישי: בשעות הבוקר, עדיין ייתכנו גשמים קלים בצפון הארץ ובמרכזה. תחול ירידה קלה נוספת בטמפרטורות ויוסיף להיות קר מהרגיל לעונה. בלילה חשש מקרה בעמקים.

    שישי: נאה עד מעונן חלקית, תחול עלייה קלה בטמפרטורות אך הן עדיין תהיינה נמוכות מהרגיל לעונה. בלילה חשש מקרה באזורים המועדים.

    שבת: נאה בד"כ, הטמפרטורות יעלו והלחות תרד. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון.

    ראשון: בדרך כלל מעונן בעננות בגובה רב. תחול עלייה קלה נוספת בטמפרטורות, בעיקר בחוף ,בשפלה ובנגב. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בצפון ובהרים.

החורף חזר: שלג בחרמון, גשם ברחבי הארץ

החורף שחזר הבוקר לרוב חלקי הארץ הביא איתו שלג קל שהחל לרדת גם בחלקים התחתונים של החרמון. גשם צפוי להמשיך לרדת ברוב חלקי הארץ, וקיים חשש מהצפות בדרום

חדשות

דו"ח העוני: עליה של 1.2 אחוז בשיעור הילדים העניים בישראל

בשנת 2016 חיו בישראל יותר מ-1.8 מיליון עניים, מתוכם 842 אלף ילדים, כך עולה מדוח שפירסם הביטוח הלאומי

– ניסנקורן: "דוח העוני מהווה עדות נוספת למאבק החשוב שמנהלת ההסתדרות"

    העליון: הרשות הפלסטינית תפצה ב3 מיליון שקל משפחה של עובד בזק שנרצח באינתיפאדה * משפחתו של אדם שנרצח באינתיפאדה תפוצה במיליוני שקלים לאחר שמחבל פלסטיני בן 15 ירה בו למוות מטווח קצר, 10 ימים בלבד לאחר שחזר ממחנה של הרשות הפלסטינית בו למד להשתמש בנשק. * השופט סולברג הטיל את האחריות לרצח על הרשות הפלסטינית – ונשיאת העליון הבהירה: "הרשות אימנה את המחבל בנשק ועודדה אותו לבצע מעשי טרור"

    פיטורי העובדים בנגב קרמיקה יידחו למארס 2018 – בניסיון למצוא קונה למפעל * העובדים יקבלו בונוס אם המפעל יימכר עד תחילת פברואר 2018 * ההבנה גובשה בעקבות מאמצי פשרה של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בשיתוף פעולה עם שר הכלכלה, אלי כהן (דה מרקר)

    נובל אנרג'י: מיקומה של אסדת הגז הטבעי מול חופי הכרמל- עובדה מוגמרת * תושבי האזור אומרים כי תוצר הלוואי של גז האסדה מסכן את בריאותם ומבקשים להעתיק את מיקומה. אך בחברה מסרבים וטוענים כי הושקע כסף רב בהקמתה וניתן לכך היתר (הארץ)

    המפכ"ל מסרב לחשוף את יומנו "מטעמי שמירה על ביטחון הציבור" * הממונה על חופש המידע במשטרה סירב לפרסם את לו"ז המפכ"ל, ואמר כי זו "הקצאת משאבים לא סבירה". בתי המשפט דחו בעבר נימוקים הנוגעים לעלות מסירת יומנים של ראשי ערים (הארץ)

    מחר: שביתה בעשרות ישובים ברחבי הארץ * ארגון המורים ממשיך במאבקו על העלאת השכר, והודיע שמחר לא יתקיימו לימודים בכמה רשתות חינוך ובישובים רבים ברחבי הארץ (חדשות10)

פוליטי

    פרשה 1803: שני חשודים נוספים נחקרים, בהם ראש מועצה מכהן * שני חשודים נוספים הגיעו לחקירה ביחידה הארצית לחקירות הונאה במסגרת פרשת השחיתות בראשל"צ. בתוך כך, ח"כ דוד ביטן נחקר בפעם השניה במשרדי יחידת להב 433

בטחוני

דריכות בטחונית לקראת נאום טראמפ, גדודי אל אקצא: "הכרזת מלחמה"; ארדן: "אין מודיעין שתפרוץ אלימות". במזרח ירושלים מזהירים: "ישראל לא למדה כלום"

שלושה ימי זעם הוכרזו ברשות הפלסטינית והארגונים השונים קוראים להפגנות מחאה. * הזרוע המבצעית של אש"ף: "נגיב כמו לאחר ביקורו של שרון באל-אקצא בשנת 2000" * בצה"ל הכינו תוכנית הכוללת "מדרגות" של כוננות, שיופעלו בהתאם לצורך. *  הנקודה הרגישה ביותר היא כמובן ירושלים, אך יש חשש מפני אלימות גם בחברון. המועד הרגיש ביותר הוא יום שישי

– הרשות הפלסטינית: "לא נוכל לשלוט על רגשות בני עמינו ביחס לירושלים"

– המצרים מזהירים מפני אלימות אזורית

– דיווח: ארה"ב מתגברת את האבטחה בשגרירויותיה במזרח התיכון

– המשטרה מגבירה היערכות בירושלים לקראת הכרזת טראמפ * תחנות המשטרה במחוז מתבקשות לבצע פעילות מוגברת על מנת למנוע פעילות עוינת: "ארגוני הטרור השונים הכריזו על מחר ומחרתיים כימי זעם"

מדיני

הצצה ראשונה לנאום שבו יכיר טראמפ בירושלים

גורמים בממשל מסרו לסוכנות AP פרטים מההצהרה ההיסטורית שיישא הנשיא. טראמפ ידגיש שגבולות העיר והריבונות ייקבעו במו"מ, יקרא לירדן להמשיך בתפקידה המיוחד באתרים הקדושים, וההכרזה תהיה "הכרה במצב ההיסטורי והנוכחי" ולא הצהרה פוליטית

הבית הלבן מאשר: טראמפ יכיר היום בירושלים כבירת ישראל; צפוי להביע לראשונה תמיכה בפתרון שתי המדינות

בשעה שמונה בערב (שעון ישראל) יישא טראמפ את הנאום ההיסטורי. "הנשיא רואה במהלך הכרה במציאות". בנוסף יורה טראמפ להתחיל בהעברת השגרירות מת"א לירושלים אך המהלך צפוי לקחת מספר שנים כדי לאפשר להכין את סידורי האבטחה כנדרש * בכיר בממשל טראמפ הסביר כי הנשיא מאמין שהמהלך יכול לסייע דווקא לתהליך השלום

– הנשיא האמריקאי צפוי להביע לראשונה תמיכה בפתרון שתי המדינות * בכירים בבית הלבן אמרו בתדרוך לכתבים כי הנשיא האמריקני יביע נכונות לאימוץ המדיניות של שלושת הנשיאים שקדמו לו

– הסנאטור קרוז: קורא לטראמפ להכיר בירושלים

– אבו מאזן לאו"ם: "המהלך יוביל לסוף תהליך השלום" * שעות לפני הכרזת טראמפ על העברת השגרירות לירושלים, שלח יו"ר הרשות הפלסטינית מכתב בהול למזכ"ל האו"ם, בבקשה שימנע את המהלך אבו מאזן דורש ממועצת הביטחון להתערב במהלך של טראמפ, שלדבריו "יחסל את התקווה האחרונה לשלום באזור"

– נתניהו שמר על שתיקה בעניין ירושלים, אבל שלח מסר בעברית * רה"מ נשא נאום בכנס הג'רוזלם פוסט ולא התייחס להכרזתו הצפויה של נשיא ארה"ב טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל. מאוחר יותר כתב, כי "הזהות הלאומית ההיסטורית שלנו מקבלת ביטוי חשוב היום"

חמאס: סיכמנו עם עבאס לפתוח בתהליך מאוחד כדי להדוף את הסכנות; אבו מאזן צפוי לנאום לאחר ההכרזה הערב

ראש הלשכה המדינית של חמאס הוסיף כי הכרתו הצפויה של טראמפ בירושלים כבירת ישראל היא סוף התהליך המדיני. * אבו מאזן צפוי לשאת נאום הערב בעקבות נאומו של טראמפ

מזכיר המדינה האמריקאי: "הצוות של טראמפ עדיין מחויב מאוד לתהליך השלום, מגבש גישות חדשות" * מזכיר המדינה האמריקאי נאם בבריסל לפני ההכרה של הנשיא בירושלים כבירת ישראל, וטען כי על האנשים "להאזין בתשומת לב" לנאום טראמפ במלואו. הוא אמר שהוא עדיין רואה "הזדמנות טובה מאוד לשלום", ושהצוות בראשות קושנר עמל על כך בשקדנות

התגובות בעולם:

– ח"כ אחמד טיבי: "הצהרת טראמפ היא פיגוע מדיני רב נפגעים"

– ח"כ זועבי: "ירושלים היא בירת המדינה הפלסטינית, ונמשיך להיאבק על כך"

– השגריר הפלסטיני בבריטניה: "הכרזת טראמפ – מכת מוות לתהליך השלום"

– הליגה הערבית הכריזה על כינוס חירום לקראת הכרזת טראמפ

איראן: חמינאי: "החלטת ארה"ב להעביר את השגרירות – סימן לכישלונה, הפלסטינים ינצחו", "הם רוצים מלחמה אזורית על מנת להגן על המשטר הציוני"

בוליביה: אם ארה"ב תכיר בירושלים כבירת ישראל נבקש כינוס מועצת הביטחון

בריטניה: ירושלים צריכה להיות הנדבך האחרון בהסדר המדיני

– ר"מ בריטניה: אשוחח עם טראמפ על ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל "ירושלים צריכה להיות מחולקת בין ישראל למדינה הפלסטינית"

– שר החוץ הבריטי: מודאגים מהכרת ארה"ב בירושלים כבירת ישראל

גרמניה: מודאגים מעימותים במזרח התיכון בשל ההכרה בירושלים

טורקיה: הכרזתו הצפויה של טראמפ – טעות חמורה. ההכרה בירושלים תוביל ללחימה בלי סוף נראה לעין * ארדואן: "הכרה בירושלים כבירת ישראל תועיל רק לארגוני הטרור"

ירדן: מלך ירדן: "פתרון מצבה של ירושלים צריך להיות מושג על פי משא ומתן", "ההתכחשות לזכות האיסלאמית בירושלים תגביר האלימות"

סוריה: סוריה נגד הכרזת טראמפ הצפויה: "גולת הכותרת של גירוש העם הפלסטיני"

סין: "מודאגים מכך שהכרזת טראמפ תחריף את הסכסוך באזור"

סעודיה: מלך סעודיה הודיע לנשיא טראמפ שהעברת השגרירות לירושלים היא צעד מסוכן שיעורר זעם בקרב המוסלמים

רוסיה: הקרמלין: רוסיה מודאגת מהמצב הקשה בין ישראל לפלסטינים – "הכרזת טראמפ עלולה להחריף את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים"

אחרי טראמפ: מדינות נוספות מבקשות: להעביר את השגרירות לירושלים

לאחר הודעתו של הנשיא האמריקאי, נשיא הפיליפינים הביע רצון עז להעתיק את שגרירותו לבירה. מדינה נוספת במזרח אירופה פנתה למשרד החוץ בבקשה זהה (מעריב)

    ארה"ב: הקונגרס אישר קיצוץ חד בכספי הסיוע לרשות הפלסטינית

    הביקור הדיפלומטי הסתיים בגינוי * לבקשת השגריר הפלסטיני, יו"ר הפרלמנט הטוניסאי גינה בחריפות את ביקורם של פרלמנטרים אפריקנים בכנסת. "הפרה בוטה של אמנות בינלאומיות ונטייה בלתי מוצדקת לטובת הצד הישראלי", אמר המחוקק הטוניסאי שכינס דיון חירום בפרלמנט כדי לדון בביקור (החדשות)

חוץ

דיווח: סוכלה תוכנית של ארגון טרור אסלאמי להתנקש בחיי ר"מ בריטניה

שני צעירים בני 20 ו-21 נעצרו בשבוע שעבר בחשד שתכננו להניח פצצה מאולתרת סמוך למשכנה של ר"מ בריטניה ברחוב דאונינג 10 ואז לנצל את המהומה ולהרוג את ראש הממשלה כשכוחות הביטחון יוציאו אותה מהבניין (סקיי ניוז)

עיתון בסין פרסם הוראות כיצד להתגונן מפני מתקפה גרעינית

העיתון הרשמי הממלכתי בעיר ג'ילין שבצפון מזרח סין, הסמוך לגבול עם צפון קוריאה, פרסם הוראות כיצד להגן על עצמם מפני התקפה גרעינית. סין הביעה דאגה רבה מתוכנית הגרעין והטילים של צפון קוריאה. (רויטרס)

טייסים גרמנים סירבו להשתתף בגירוש פליטים

מחאת הטייסים הביאה לביטולן של יותר מ-200 טיסות של מבקשי מקלט שהרשויות החליטו לגרש לאפגניסטן, בטענה כי מדובר בארץ בטוחה. ממשלת גרמניה מקדמת תכנית שנועדה לעודד עזיבה מרצון של פליטים ומציעה לכל אחד כ-3000 יורו (החדשות)

טילרסון נתקל בכתף קרה בביקורו באיחוד האירופי, שזועם על מדיניות הממשל

שר החוץ של ארה"ב נחת בבריסל ערב הכרזתו הצפויה של טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל, וזכה לביקורת משרת החוץ של האיחוד. טילרסון, שכסאו מתנדנד, נמנע מעימות פומבי עם מקבילתו (הארץ)

    ארה"ב: פרקליטו של טראמפ: התובע המיוחד לא ביקש מידע על עסקיו של טראמפ בגרמניה

    – מושל קליפורניה הכריז על מצב חירום בעקבות שריפת חורש

    – מספר דרי הרחוב בארה"ב בעלייה – לראשונה מ-2010 * כ-550 אלף מאזרחי ארה"ב הם דרי רחוב. העלייה האחרונה במספרם מיוחסת בעיקר לשגשוג הכלכלי בחוף המערבי, שהזניק את מחירי השכירות ודחק רבים באזור לרחוב (הארץ)

    הודו: רעידת אדמה בעוצמה 5.5 הורגשה בניו דלהי

    הונדורס: מועמד האופוזיציה דורש ספירה מחדש של הקולות

    סוריה: פוטין הכריז על ניצחון וכיבוש שתי גדות נהר הפרת מידי ארגון דאעש

    קוריאה: המתיחות מול צפון קוריאה: ארה"ב תטיס מפציצים באזור במסגרת תרגיל

    רוסיה: פוטין הודיע: אתמודד לכהונה נוספת כנשיא רוסיה גם ב-2018 * נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין שזוכה לתמיכה של 80% בסקרים, הודיע על מועמדותו המחודשת לנשיאות המדינה. * הבחירות במדינה יערכו בחודש מארס 2018 ועד כה לא קמו לנשיא יריבים משמעותיים במרוץ להנהגת המעצמה הגרעינית

    תימן: הקואליציה בהנהגת ערב הסעודית הגבירה את ההפצצות על הח'ותים

    – לפחות 40 עיתונאים מוחזקים בשבי המורדים בבירה

צרכנות

בשורה להורים: בוטל המכס על יבוא מוצרי תינוקות עדשות ומסגרות למשקפיים

שר האוצר חתם על הצו המבטל את המכס על מוצרי תינוקות נבחרים, בהם מוצצים, בקבוקים וכיסאות לילדים. * בנוסף יבוטל המכס גם עבור עדשות ומסגרות למשקפיים. * עלות התוכנית היא 48.8 מיליון שקל

בריאות

    תקודם תוכנית להוספת 27 אלף מיטות אשפוז עד 2040 * המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לקדם תוכנית מתאר ארצית שתבחן את צורכי מערכת הבריאות בישראל עד 2040. התוכנית תקדם הקמה של בתי חולים ציבוריים חדשים ברחבי הארץ, כדי להיערך לגידול הצפוי באוכלוסייה. כבר כיום יש בישראל מחסור בבתי חולים, ולפי הערכות, עד 2040 יידרשו עוד 27 אלף מיטות אשפוז. * כיום יש בבתי החולים בישראל 16 אלף מיטות אשפוז – ממוצע של 1.8 מיטות לאלף נפש, לעומת ממוצע של 3.7 מיטות ב-OECD (דה מרקר)

נדל"ן

    שוק הנדל"ן בשפל של שלוש שנים – 2018 עומדת להיות שנת המבחן * מחיר למשתכן והמיסוי על משקיעים הביאו לצניחה במספר העסקות ולהתמתנות של עליות המחירים * אם מחיר למשתכן תתפוגג על רקע האיומים בבחירות, המחירים עשויים לזנק * בינתיים, הכנסות המדינה ממס רכישה על משקיעים צללו בכ–700 מיליון שקל מתחילת 2017 (דה מרקר)

כלכלה

    שערים יציגים (06/12/17): דולר = 3.513 ; ליש"ט = 4.6988 ; אירו = 4.1527 ; פרנק שוויצרי = 3.5509

    חובת הדיווח הוחמרה: תחול על מי שמכניס ומוציא מישראל 50 אלף שקל ויותר * התיקון לחוק איסור הלבנת הון, שאושר אתמול, הוריד את חובת הדיווח מ-100 אלף שקל * כמו כן בוטלה ההקלה לעולים חדשים והם ייאלצו להצהיר על הכנסת 50 אלף שקל למדינה, בניגוד ל-1.25 מיליון שקל עד היום (דה מרקר)

    מפנמה ועד דרום קוריאה: האיחוד האירופי פרסם רשימה שחורה של 17 מקלטי מס * האיחוד האירופי פירסם אתמול לראשונה רשימה שחורה של מקלטי מס, שכוללת 17 טריטוריות, בהן ברבדוס, פנמה ודרום קוריאה. בנוסף, פורסמה רשימת מעקב שבה 47 מדינות שהתחייבו לשנות את חוקי המס שלהן כדי לעמוד בתקני האיחוד האירופי. הרשימה הזו כוללת טריטוריות כמו הונג קונג, שווייץ וטורקיה. (פייננשל טיימס)

    סין מפסיקה לייבא פלסטיק משומש למיחזור; המרוויחות הגדולות: חברות הכימיקלים האמריקאיות * סין אחראית כיום ליותר מ-50% מיבוא הפלסטיק המשומש בעולם. בעקבות הפקת גז טבעי, ארה"ב היא המקום הזול ביותר לייצור פלסטיק (בלומברג)

טכנולוגיה

    תוכנת ריגול של אלביט עקבה אחרי מתנגדי המשטר באתיופיה * סייברביט, חברה־בת של אלביט, סיפקה לממשלת אתיופיה תוכנת ריגול ששימשה לריגול אחר עיתונאים ומתנגדי משטר, כך חושף דו"ח מיוחד של אוניברסיטת טורונטו. התוכנה הושתלה באמצעות מיילים תמימים והתגלתה בזכות פעיל זכויות אדם שסירב לפתוח את המייל. (כלכליסט)

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן