Skip to content

למרות המתיחות: וועד יישובי שומרון והמועצה האזורית שומרון יקיימו עצרת מרכזית ליד קוסרא

מעצר עשרות חשודים מהכפר הפלסטיני ולמרות שבשטחים הוכרזה כוננות ותוגברו כוחות בחשש להתגברות מהומות מחר עם תום תפילות הצהריים, יקיימו המארגנים טיולי משפחות ונוער ויסיימו בעצרת מרכזית בסמיכות לכפר. הפלסטינים חוששים מפרוגרום ופנו בבקשת עזרה למשטרה ולצה"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהמשך לכוונת וועד מתיישבי שומרון והמועצה האזורית שומרון לקיים מחר, יום שישי, עצרת מרכזית בהשתתפות אישי ציבור וביניהם ראש מועצת שומרון יוסי דגן ושר החקלאות אורי אוריאל, בסמוך למערה בה הסתתרו מיידויי אבנים ילדי יצהר שיצאו לטיול בר מצווה פרטי ביום חמישי האחרון. פנתה אתמול תנועת יש דין באמצעות עורכי הדין מיכאל ספרד ומיכל פסובסקי במכתב בהול למפקד משטרת מחוז ש"י, ניצב משה ברקת מפקד ולאלוף פיקוד מ רכז רוני נומה, והביעה חשש כי קבוצות מתנחלים ינצלו את המצב, יגיעו לתוככי הכפר  קוסרא במטרה לפגוע בתושבי ולייצר פרובוקציות אלימות באיזור. במכתבם דורשים עורכי דין שתהיה הערכות הולמת שתמנע פגיעה אפשרית בתושבי הכפר.
באתר "הקול היהודי", פורסם השבוע קול קורא לתושבים וחפצים בכך, להגיע לטיול המוני שינוע במסלול אותו תכננו המטיילים לעשות עד שהותקפו. ל"אחר שחגיגת בר המצווה של אביצור ליבמן הסתיימה באופן קשה ביום חמישי האחרון כאשר במהלך טיול שקיים עם חבריו, עם אחיו ואביו סמוך למגדלים, תקפו אותם פורעים ערבים באבנים, לקחו אותם בני ערובה בתוך מערה ואיימו שישחטו אותם, ארגנו תושבים מהשומרון יחד עם משפחות הנערים וועד מתיישבי השומרון והמועצה האיזורית שומרון, טיול המוני להשלמת המסלול שתכננו הנערים לבצע", נכתב בפרסום הטיול והעצרת.

"חשוב לנו שיהיה ברור. אנחנו לא פוחדים לטייל בארצנו" אומר יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון "אנחנו רוצים לתקן את החוויה הקשה שהייתה לילדים האלו. מגיע גם לו לחגוג בר מצווה כמו שצריך ואנחנו מזמינים את הציבור הישראלי להצטרף לבר מצווה הזו שהאמירה שיוצאת ממנה היא: "באנו לחיות כאן בשלום בלי לפחד. אנחנו נטייל בכל מקום ולא נחשוש לילדינו".

חילוץ הילדים בחמישי שעבר (צילום: יש דין)
חילוץ הילדים בחמישי שעבר (צילום: יש דין)
חילוץ הילדים בחמישי שעבר (צילום: יש דין)
חילוץ הילדים בחמישי שעבר (צילום: יש דין)

"קשה לחשוב על מהלך מכוער וחסר רגישות יותר מאשר לקרוא להמוני ישראלים להגיע לזירה שבה מבחינתם של הפלסטינים רק לפני ימים אחדים נרצח תושב כפרם ונפצע קשה תושב נוסף", נכתב במכתבה של "יש דין",  "אין ספק שמדובר ביוזמה שמטרתה להלהיט את הרוחות, ליצור תחושת איום ופחד ברב תושבי הכפר ולייצר דינמיקה שבסופה כוחות הביטחון יפנו את כלי נשקם לעבר הפלסטינים".

עוד נכתב: "לא ייתכן שתושבי האזור הישראלים, שחלק מהם אוחזים באידאולוגיה גזענית של עליונות יהודית ופועלים ללבות את היצרים ולפגוע בביטחון של האזרחים הפלסטינים המצויים תחת כיבוש ולפיכך הם נעדרי זכויות, קשרים וכוח, יורשו להיכנס בחופשיות לאדמות הפרטיות של חקלאי הכפרים הפלסטינים, משל היו מעל החוק, ויפגעו בכל מי שנקלע בדרכם והכל תוך העלמת עין של כוחות הביטחון באזור".

על פי  נתוני "יש דין", מאז 2010 יש דין תיעד כ-40 מקרי אלימות ופגיעה ברכוש נגד תושבי הכפר קוסרא מצד אזרחים ישראלים, ובתוכם בולטים ארבעה אירועים  משמעותיים יותר –  לפני כשלוש שנים, ב-7 בינואר 2014, נכנסו כעשרה מתנחלים לכפר קוסרא ככל הנראה כדי לבצע פעולת תג מחיר, ונלכדו על ידי פלסטינים שהחזיקו בהם עד שהגיעו כוחות הביטחון. בשעתו טען אחד המעורבים כי היה מדובר בטיול עם משפחות.  ב-23/10/13  נכנסו אזרחים ישראלים לקוסרא, שחלקם חמושים. הם ככל הנראה גרמו נזק לבית, ולאחר מכן ירו לעבר פלסטינים שהגיעו למקום. אדם אחד נפצע קשה. בספטמבר 2011 ירו אזרחים ישראלים על חקלאים מקוסרא, לאחר שהפלסטינים דרשו מהישראלים לצאת מבור מים שבשדות הכפר, ובמרץ 2011 נכנסה קבוצה של ישראלים חמושים לקוסרא תקפו חקלאים פלסטינים וירו לעברם. לפחות שלושה פלסטינים נפצעו. 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי הסמכות לשמירה על תושבי קוסרא נתונה בידי צה"ל ולא בידי המשטרה, "כניסה של אזרחים לשטחים היא באחריות של צה"ל. ללא קשר כוחות הביטחון ערוכים למתן מענה לכל תרחיש", לשון התגובה.
ביחידת המנהל האזרחי מסרו בתגובה כי הנושא הנו באחריות צה"ל ולא בסמכותם ומשום כך, על מגפון לפנות לצה"ל לקבלת תגובה.

אלא שבצה"ל טוענים כי להם לא ידוע דבר ולאחר בדיקה מול מכותבי המכתב (לשכת האלוף), עולה כי מכתב הדרישה להגנה בפני המתנחלים לא התקבל.  "פנייה זו אינה מוכרת לגורמים הרלוונטים בפיקוד המרכז, במידה ותתקבל תענה במישרין לפונה", נמסר למגפון.

הלילה: 20 חשודים מקוסרא  נעצרו בחשד לתקיפת המתנחלים וכוחות צה"ל

את האחריות למניעת כניסת מתפרעים יהודים לקוסרא הטילו המנהל האזרחי, המשטרה והצבא זה על כתפי זה,  אך  הלילה (חמישי) בתאום מושלם פעלו כוחות הביטחון בכפר. 20 מבוקשים החשודים במעורבות מהכפר נעצרו הלילה במבצע חטיבתי רחב היקף בכפר קוצרה שבמרחב החטיבה המרחבית ״שומרון״ בשיתוף כוחות צה"ל, משטרת ישראל, מג״ב והמנהל האזרחי, כך מסר דובר צה"ל.  החשודים נעצרו בחשד למעורבות בתקיפת הנערים והמלווים שטיילו ביום חמישי שעבר סמוך לכפר, ובחשד להשתתפותם  בהפרות סדר האלימות שהתרחשו בימים האחרונים בהן גלגלו גם סלעים לעבר אזרחים. התקרית אירעה כשכוחות צה״ל אבטחו קבוצת מתנחלים מיצהר  שהחליטה להגיע לסיור נוכחות באדמות הכפר.  מצה"ל ומהמשטרה נמסר כי החשודים (18 בגירים ו2 קטינים) הם תושבי הכפר אליהם הגיעה המשטרה אמצעות שימוש במגוון פעולות חקירה מורכבות הן במישור הגלוי והן במישור הסמוי תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ואשר הובילו לאיתור החשודים וכי  "כוחות הביטחון ימשיכו לפעול לשמירה על ביטחון האזרחים במרחב".

מעצר החשודים (צילום: דובר צה"ל)
מעצר החשודים (צילום: דובר צה"ל)
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

מבירור מגפון  עלה כי למרות מעצר החשודים בתקיפת מתנחלים וחיילי צה"ל ולמרות המתיחות הקשה שנוצרה בשטחים עקב הכרזת נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ על הכרת אמריקה רשמית בירושלים כבירת ישראל, ולמרות שמצה"ל נמסר היום שעם סיום הערכת המצב המטכ״לית הוחלט על תגבור כוחות של מספר גדודים, וכן של מערכי האיסוף וההגנה המרחבית ביהודה ושומרון ובנוסף הוגדרו כוחות כוננות נוספים להתפתחויות אפשריות. אין בכוונת המארגנים להנמיך פרופיל ולקיים מחר את מסלולי הטיולים והעצרת המרכזית בסמוך למערה הסמוכה לקוסרא.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן