Skip to content

"אמנות מסוכנת" במוזיאון חיפה

אשכול תערוכות המורכב מאמנות רחוב (גרפיטי) שנדדה לקירות המוזיאון, ממיצבים, מיצגים, פיסול, צילום, ציור ואיור, שכולם עוסקים בנושאים חברתיים: בעיית הפליטים המקומית והעולמית, מאבק הנחלשים, הקהילה הלה"טבית, המגזר הערבי, אלימות המשטרה, המגדר הנשי, הגירה ועוד. זהירות, סכנה!

אשכול תערוכות חדש נפתח בחודש שעבר במוזיאון חיפה. המושג "אשכול תערוכות" נטבע בשנים האחרונות עבור פתיחה יעילה משותפת של תערוכות שונות בחללי המוזיאונים, לעיתים אף תחת נושא משותף ולעיתים אף לא. אני דווקא בעד. הפרומו שקיבלתי במייל לאשכול החדש, "אמנות מסוכנת" נראה לי מאד מסקרן ועל כן הצפנתי במיוחד לחיפה, לראות ולחוות.

השם שניתן לנושא המשותף מעלה תהיות. האם האמנות היא מסוכנת? האם אמנות מחאה מסכנת את יוצריה במשטר דמוקרטי או מסכנת את צופיה? האם העיסוק במחאה מהווה סכנה? האם הצפיה באמנות מסוכנת למישהו?  לאחר שהסתכנתי, מצאתי כי האמנות המוצגת, אינה מסוכנת. להפך, היא חושפנית, נשכנית, בועטת ובעיקר יפה וחכמה ובחירת האוצרות בעבודות האמנות הללו מצוינת ומקיפה את שלל הצרות של כלל היוניברס.

התערוכה מורכבת מאמנות רחוב (גרפיטי) שנדדה לקירות המוזיאון, ממיצבים, מיצגים, פיסול, צילום, ציור ואיור, שכולם עוסקים בנושאים חברתיים: בעיית הפליטים המקומית והעולמית, מאבק הנחלשים, הקהילה הלה"טבית, המגזר הערבי, אלימות המשטרה, המגדר הנשי, הגירה ועוד. אוצרת התערוכה מכניסה את התערוכות לקטגוריית "ארטיביזם" – אקטיביזם וארט. לדעתה, פעילות האמנים בעיסוקם בסוגיות הללו, מהווה אקטיביזם בפני עצמו.

מריה מריה אחא-קוצ'ר (פרו) , אמנית פמיניסטית המציגה דיווח חזותי המתאר נשים במחאות ציבוריות. היא הופכת צילומים לציורים דיגיטליים ומדפיסה אותם בפורמטים גדולים המוצגים במקומות ציבוריים. אוצרת: סבטלנה ריינגולד.

מריה מריה אחא קוצר

חוק וסדר / Ame77

אמן הגרפיטי AME72 יצר מיצב המורכב מעשרה דימויים של שוטרים בגודל טבעי והציב אותם בכיוונים מנוגדים. בצד אחד שוטרים שמחים ובצד השני שוטרים כועסים. השוטרים דמויי הלגו, מדמים התעמתות בין שוטרים לקהל. השוטרים ממוקמים לאורך המסדרון כך שההתחככות עם השוטרים היא בלתי נמנעת. אוצרת: רויטל סילברמן גרין.

ame72

מאבק, מחאה – אביר, מסכה

התערוכה מציגה התייחסות לאירועים של זירות מאבק, הפגנה או מחאה. בתערוכה מודגשים שני דימויים בולטים: המסכה והאביר. המסכה משמשת להסוואה והגנה. היא מופיעה כאן בייצוגים של מפגינים, רעולי פנים ושוטרים. אוצרת: רויטל סילברמן גרין.

נטע הררי נבון
אסד עזי
קרן ענבי
היידי שטרן

היידי שטרן

צח שיף

 

שיתופי פעולה /גיל יפמן

גיל יפמן מציג שני פרויקטים של שיתוף פעולה עם קולקטיב הנשים האפריקאיות "קונצ'יטה" (סריגת קרושה) ועם האמן דב אור נר. נשות הקולקטיב הן נשים פליטות אפריקאיות שנכלאו ועברו התעללות בארץ מוצאן. כאן הן עוסקות לפרנסתן וכתהליך טיפולי פוסט טראומטי, בעבודות סריגה גדולות המוצגות בתערוכה כגלילי שטיחים מגולגלים ניצבים. שיתוף הפעולה הנוסף עם דב אור נר, מציג סרט וידיאו סוריאליסטי, העוסק בשואה, פורנוגרפיה ומוות. בסרט, אור נר (ניצול שואה שאיבד את הוריו באושוויץ) מגלם את היטלר ויפמן את פנלופה, אישה שחורה עם כובע סרוג כשן זהב, הנראה כווגינה. הם מהלכים שלובי ידיים, כמו רוחות רפאים, בין אתרים בקיבוץ יד מרדכי. את התצוגה משלימים תצלומים ופרטי ביגוד המופיעים בסרט. אוצרת: סבטלנה ריינגולד.

גיל יפמן, דב אור נר, קולקטיב קונציטה

אין מקום / DEDE וניצן מינץ

DEDE אמן גרפיטי ידוע בציורי ציפורי הענק שלו על קירות תל אביב ובת זוגו ניצן מינץ הידועה בכיתוביה במרחבים הציבוריים בתל אביב, חברו ליצירה משותפת מודפסת ומודבקת על קירות המרחב המוזיאלי. תופעת המעבר של אמנות הרחוב לכתלי המוזיאון נפוצה כיום בעולם כולו ומקבלת הכרה מוזיאלית בעצם הצגתה שם.

דהדה, ניצן מינץ

למפדוזה / ויק מוניז

רפרודוקציה של יצירתו של מוניז שהשתתפה בביאנלה ה-56 בונציה 2015. היצירה במקור היא סירת נייר באורך 14 מ', שנבנתה לזכר 360 מהגרים שטבעו במהלך מסעם מלוב לאיטליה. הסירה מצופה בדפי העיתון האיטלקי שדיווח על  הטרגדיה, הושטה במימי הגרנד קנאל בונציה ועגנה ליד יאכטות של עשירי עולם. אוצרת: סווטלנה ריינגולד.

ויק נוניז

מבקשי המקלט בישראל – המאבק נגד כליאה ללא הגבלה / אורן זיו

אורן זיו, צלם עיתונות ממקימי קולקטיב "אקטיבסטילס", מציג צילומי תיעוד מאבק הכליאה במתקן חולות והיה שותף לצעדת המחאה שלהם. אוצרת: סבטלנה ריינגולד.

אורן זיו - גינת לוינסקי

נעילת התערוכה : 14.4.18

מוזיאון חיפה לאמנות, רחוב שבתאי לוי 26, חיפה |

שעות פתיחה:

ימים א-ד   16:00-10:00

יום ה        19:00-16:00

יום ו         13:00-10:00

יום שבת    15:00-10:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן