Skip to content

10 אלפי מפגינים בהפגנת הבושה השלישית בתל אביב

אלפי מפגינים קראו לנתניהו להסיק מסקנות ולהתפטר. "שוחד, שוחד, שוחד", קראו המפגינים. הרב שרלו, איש המחנה הציוני דתי: "אורבת לנו סכנה לאבד את האמון במקבלי ההחלטות". עו"ד אביה אלף: "באנו להזכיר לכם אם שכחתם, על נבחרי הציבור לשרת את העם ולא העם את נבחריו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפחות 10 אלפי בני אדם השתתפו אמש (מוצאי שבת) בהפגנה השלישית שנערכה בשדרות רוטשילד בתל אביב.  "נתניהו לכלא מעשיהו", קראו המפגינים שפתחו את ההפגנה בשיר רלוונטי לחנוכה – באנו חושך לגרש. המפגינים נשאו שלטים שעל חלקם נכתב: "עם שלם עבד של אמסלם", מושחתים נמאסתם", "מושחתים הביתה", ו"מטאטאים את המושחתים". במקביל לכך נערכו הפגנות דומות עם מאות מפגינים ברחבי הארץ. בירושלים מול בית ראש המשלה, בחיפה, בעפולה, בנהריה ובצומת צמח שבצפון.
למרות שיכרון החושים של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתהדר בעת האחרונה בהצהרת נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בה הכיר בירושלים כבירת ישראל, למרות השביתה הצפויה היום (ראשון) ולמרות החיכוכים הקשים עם הפלסטינים על רקע הצהרת טראמפ, מארגני ההפגנה השבועית, עו"ד אלדד יניב ואב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה מני נפתלי, הצליחו להביא רבבות משתתפים בשלושת העצרות שכמותן לא נראו בעיר מאז המחאה החברתית ב-2011.  בעקבות המחאה נסגרו לתנועת כלי רכב הרחובות אלנבי, רוטשילד, אחד העם, יהודה הלוי, ביל"ו וכל הרחובות הסמוכים להם.


צילום רחפן באדיבות מני נפתלי

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

לעומת ההפגנה הקודמת בה אסרה המשטרה לנאום מהבימה המרכזית מול הבימה, אפשרה הפעם המשטרה לקיימה כשהנואם הראשי של הערב היה הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול ופעיל ציבורי בולט בזרם הדתי-לאומי. שרלו התקבל בקריאות "אמיץ", ואמר בין השאר כי "שחיתות מהווה סכנה אסטרטגית לחברה בישראל. משמעותה של שחיתות זה ניצול כוח בידי מה שניתן לו הכוח, כוח שמשתמשים בו לא למטרות שניתנו לו. הכוח חיוני אבל מסוכן ויכול לדרדר את המדינה לתהומות. הנביאים הזהירו את נושאי הכוח מפני הכוח השלטוני. היא עלולה להוביל להחלטות לא ענייניות כמו 'הון-שלטון' ועוד", "אורבת לנו סכנה לאבד את האמון במקבלי ההחלטות. אם נצטרך תוכנית כלכלית איך נדע שזה לטובת העם? איך יהיה אמון כשנצטרך ללכת למלחמה? הסכנה השלישית לשחיתות היא המשפט המפורסם 'כולם עושים את זה'. אם בארזים נפלה השלבת מה יגידו אזובי הקיר? הדרך להילחם בשחיתות לא עוברת בדרכים אחרות אלא על ידי פיזור הכוח. יש חשיבות למשפט 'תקשורת חופשית'. אני קורא לממשלת ישראל להפסיק לחוקק חוקים שונים בטיעונים של משילות, רוצים לפגוע ברשויות האחרות", אמר הרב. שארלו הזהיר את המפגינים ואמר כי אלו "הלוחמים בשחיתות צריכים להיזהר מכמה דברים,  מניפולציה – אין משהו מסוכן ליושרה ממניפולציה ולהשתמש במאבק נגד השחיתות בלבד ולא למטרות אחרות. וכי צריך להיזהר מלינץ' ומשיפוט וממערכת ציבורית מתלהמת. היו כאן סיסמאות שאסור להגיד. ולבסוף מה שיכול להפריע למאבק בשחיתות זה חוסר החמלה כלפי אנשים עם בעיות נוספות, עובדי טבע ותושבי דרום תל אביב. מי שמתכחש לבעיות שלהם לא יוכל להילחם נגד השחיתות. ביחד נהפוך את החברה לישרה יותר, צודקת יותר ומאוחדת יותר".

הרב יובל שרלו (צילום: ציפי מנשה)
הרב יובל שרלו (צילום: ציפי מנשה)

לאחר נאומו אמר מני נפתלי: "הוא לא מפחד משלטון מושחת, הוא אמר את הדברים בנחת ולא פחד כשאמרו לו 'זאת הפגנה של שמאלנים'. אנחנו בשבוע השלישי, השדרה מלאה. המחאה היא על הכתפיים שלי ואף אחד לא ייקח אותה לכיוון שלו, לא שמאל ולא ימין, אתם באים בשבילכם". על הבמה בכיכר הבימה אמר נפתלי: "הפוליטיקאים עובדים אצלכם, מי שלא מתאים נעיף אותו. אנחנו אומרים לפוליטיקאים אין יותר קומבינות ושוחד, יצאנו לשנות את השיטה".

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

 

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה


ראש השב"כ לשעבר עמי אילון נאם ואמר:  "באתי לכיכר היום ורק היום כי לפני שבועיים הטרידה אותי תגובתו של ראש הממשלה להפגנה. האמירה שכאשר שורפים דגלי ישראל בעולם עלינו להתאחד כולם ולא להפגין נגד השחיתות השלטונית – זה הבהיר היכן עליי להיות. באתי להגיד לראש הממשלה את מה שהוא לא רוצה להבין: השחיתות השלטונית מסוכנת לישראל יותר מחמאס, חיזבאללה ואיראן", "יש בעם חוסן אזרחי לפרוח ולשגשג במאבק מתמשך ואת זה עושים עשרות שנים אבל זה רק בתנאי שהמנהיגות נקיית כפיים ולא מושחתת. למנהיגות מושחתת שאינה נקייה אין לה סמכות מוסרית ולא יהיה לה כוח לשלוח את צעירינו לקרב", אמר אילון והוסיף: "מנהיגות מושחתת – אין לה מוסריות לחתום על שלום ולעשות ויתורים. למנהיגות מושחתת אין סמכות לחוקק חוקים כי הם הופכים את כולנו לשותפים לשחיתות. מנהיגות מושחתת לא תוביל ומאיימת עלינו והיא איום עלינו כחברה. כמי שרואים בנו פוסט ציונים ועוכרי ישראל – אני אומר לראש הממשלה – המדינה היא לא אתה, היא שלנו, של כל השבטים, של כל החברה הישראלית".

ראש המטה לביטחון לאומי וכיועץ המדיני של ראש הממשלה נתניהו, פרופ' עוזי ארד נאם אף הוא בהפגנה ואמר כי "כשהיתי ראש המועצה לביטחון לאומי רציתי התנהלות על פי החוק כי הוא קודש בדם, אבל נתניהו לא קיבל את זה. נתניהו פיתח טיעון שהוא חופשי לנהל את המדינה על פי סגנונו ואת ענייני המדינה ברמה הלאומית וזכותו לפרש את החוק ולנהוג בדרכו. על הדבר הזה נאבקתי קשה ושום דבר לא יצא החוצה ובחדרי חדרים זה היה כפוי טובה כי קשה להיאבק בראש ממשלה. כשביקורת המדינה התייחסה לקבלת ההחלטות ברמה הלאומית היא כתבה ש'ראש הממשלה פעל בניגוד לחוק וללשונו'. סיפר פרופ' ארד. "כשראש הממשלה בהמשך מסמס את סמכויות המועצה לביטחון לאומי והמשיך בדרכו ראינו את התוצאות ב'צוק איתן', בנושאים מדיניים אחרים ובעוד נושאים שחלקם לא ידוע".

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

עורכת הדין אביה אלף שעבדה 26 שנים בפרקליטות המדינה ובתוכן שימשה גם מנהלת המחלקה הכלכלית לטיפול בעבירות צווארון לבן וחקרה את החשדות שהצטברו נגד ח"כ ושר הביטחון כיום, אביגדור ליברמן סביב החברות שהקים בעת היותו אזרח פרטי. קראה לראש הממשלה ושריו: "באנו להזכיר לכם אם שכחתם, על נבחרי הציבור לשרת את העם ולא העם את נבחריו ולכן אנחנו פה. לא אור קטן, אלא אור איתן". במקביל למחאה בתל אביב הפגינו לא רחוק מכיכר הבימה כ 10 מפגיני ליכוד והביעו תמיכה בנתניהו.

נהרייה
נהרייה
צומת נהריה
צומת נהריה
חיפה (צילום: צביקה בן חיים)
חיפה (צילום: צביקה בן חיים)
צמח (צילום: איציק גרינוולד)
צמח (צילום: איציק גרינוולד)

1 Comment

  1. גורן
    19 בדצמבר 2017 @ 12:03

    שלט התומך בBDS קריאות נאצים לעבר תושבי דרום תל אביב ושלטים נגד הכיבוש האם זו הפגנה נגד השחיתות ? או הפגנה שהמטרה שלה היא פוליטית הפתרון בקלפי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן