Skip to content

ללקק את האצבעות

וגם – מה לצ'רלי צ'פלין ולמרתון פסנתר ביום רביעי ייפתח פסטיבל הפסנתר החמישי בניהולו האמנותי של מיכאל וולפה. ארבעה ימים של כיף והתוודעות לאספקטים שונים של הכלי, 23.12.2017-20.12.2017 תיאטרון ירושלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפעם לא מדובר בתחרות יוקרתית נוסח תחרות רובינשטיין שבה נדרשים המתחרים לשלוט ברפרטואר עצום ותובעני – אלא במסע היכרות עם מגוון צדדים פחות מוכרים של המוזיקה לפסנתר – מסע בו ישתתפו זה לצד זה אמנים משכמם ומעלה, ילדי פלא ותלמידים מהתיכון לאמנויות בירושלים.

את פסטיבל הפסנתרים החמישי, בניהולו האמנותי של פרופ' מיכאל וולפה, תפתח הקרנה של "אורות הכרך" – סרטו המופלא של צ'רלי צ'פלין כאשר את הסרט האילם בשחור לבן ילוו הפסנתרן בשארה הארוני ורעייתו הכנרת עדי.

השנה יחגוג הפסטיבל מלאת 190 שנה למותו של בטהובן בנגינת הסונטות האחרונות האהובות שלו. את הפסטיבל יפתח המנצח והפסנתרן הנודע דויד גריילסאמר  בביצוע הקונצ'רטו הרביעי בסול מז'ור פרי עטו של בטהובן. הקונצ'רטו האהוב יהיה במרכזו של הקונצרט שייפתח עם סימפוניית פראג המוצרטית ומיד אחריה תבצע התזמורת הסימפונית רשות השידור את "INTRADA", יצירתו של המלחין והכנר עטור הפרסים יונתן קרן. בסוף הקונצרט ינגן הפסנתרן והמנצח גריילסאמר את הקונצ'רטו הבטהובני.

בתיאטרון יוקם "פיאנו בר". הגיטריסט המחונן יובל גרשטיין ילווה את הזמרת בעל קול הקטיפה המצמרר לסלי פיליפס בשירי עם ונעימות ג'ז.

תום כהן ינצח על תזמורת ירושלים מזרח ומערב ומקהלת הנוער של ימק"א בתכנית ייחודית של עיבודים המבליטים את הקסם של אלבניז הספרדי, גריג הנורבגי וחצ'טוריאן הארמני. כדובדבן על הקצפת – יועלו עיבודים ייחודיים לשירי חנוכה וחג המולד.

 ליאור ליפשיץ בן ה-13 ינגן את סונטת אור הירח
ליאור ליפשיץ בן ה-13 ינגן את סונטת אור הירח

את סדרת הקונצרטים "בטהובן לאור הירח" תפתח הפסנתרנית הידועה אירנה ברקוביץ בביצוע הסונטה הבשלה בדו מינור (אופ' 111), האחרונה מבין 32 הסונטות שכתב המלחין הגאון. מיד אחריה ינגן ילד הפלא –  ליאור ליפשיץ בן ה-13 את הסונטה לאור ירח (אופוס 27 מס' 2). אילן ציקמן ינגן את הפתטית, ובחצות את ה"סערה". עדן אגרנט מגד ינגן שלושה קטעים קצרים של ברהמס ואת הפרק הראשון של הסונטה לאור ירח.
הפסנתרן והמחנך אריאל הלוי ינגן את הסונטה אופוס  109 ואת "אור ירח" של דביסי. את "הסערה" של בטהובן הצעיר יותר (אופוס 31 מס' 2) ינגן ניזאר אלחאת'ר.

בני הזוג בשארה ועדי הארוני ינגנו את סונטת "האביב" אותה הלחין בטהובן לפסנתר ולכינור. ולחובבי רומנטיקה לילית ינגן בשארה הארוני את ה"אפסיונטה" (אופוס 57) בשעות הלילה הקטנות, ואילו מלאכי רוזנבאום  ינגן את הסונטה בסי מינור של ליסט.

על כלים שקדמו לפסנתר תעלה תזמורת הבארוק בניצוחו של דויד שמר יצירות מפרי עטם של ויוולדי, ראמו, יוהן סבסטיאן באך ובנו קרל פיליפ עמנואל באך. וכן יצירה של המלחין בן זמננו פטר פלאנייבסקי. מי שרוצה להתענג על קבלת שבת בהנחיית מיכאל וולפה יוכל להצטרף לשירת נוסטלגיה נוסח "החמה מראש האילנות נסתלקה" מאת ביאליק למוזיקה של פנחס מנקובסקי.

את הפסטיבל יחתום במוצ"ש הפסנתרן המחונן אנדי פלדבאו בליווי שתי זמרות אורחות – יעל חונה ושי טרי. הם יעלו שירים מתוך "פורגי ובס" של גרשווין וקטעים מתוך "סיפור הפרברים" של  ליאונרד ברנשטיין.

בקונצרט הסיום החגיגי ינצח דויד גריילסאמר על התזמורת הסימפונית רשות השידור שתלווה את עינב ירדן שתנגן את הקונצ'רטו החמישי של בטהובן ("הקיסר"). שלישיית ירושלים שהגיעה לביקור מולדת קצרצר – הפסנתרן ירון רוזנטל, הכנר רועי שילוח והצ'לן אריאל טושינסקי תנגן את הקונצ'רטו המשולש של בטהובן.

במהלך הפסטיבל תתקיים סדנת רישום חופשי בהדרכת דינה קופלמן ויוקרנו הסרטים "הרקוויאם של ברטוק", "מריה קאלאס" וסרט על ליאונרד ברנשטיין.

לקהלים המגוונים שיגיעו לפסטיבל צפויה הנאה רבה לא רק מהנגינה ומהמוזיקה אלא מעצם  ההתרחשות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן