Skip to content

משפט שלמה של נהגי המוניות

על שופט התחבורה לפסוק בין בעיית נהגי המוניות לבין הוראות החוק. נהגי המוניות מבקשים להפעיל מונה, בעלי התחנות קובעים מחיר קבוע. הפתרון המוצע לנהגים: הפעילו מונה ותנו הנחה בסוף הנסיעה. הנהגים: "בעיה כלפי שלטונות המס". השופט: אני לא אכריע מיד. אני צריך לחשוב. משפטן: "ייתכן והכרעת הדין תהווה תקדים". כך או אחרת, על השופט להכריע […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כ 20 נהגי מוניות, בהם 2 נהגות, מאזור נהרייה ועכו, זומנו ביום ראשון השבוע לדיון בתביעה שהגיש נגדם משרד התחבורה בגין אי הפעלת מונה בעת נסיעות מיוחדות בעיר. בדיון שנערך בבית משפט השלום עכו בפני שופט התעבורה הבכיר יעקב בכר, העלו מרבית הנהגים בין השאר טענה לבעיה זהה. מחד, הם נדרשים להפעיל מונה ולגבות על פיו את מחיר המונה ומאידך מנהלי ובעלי תחנות המוניות דורשים מהם לגבות מחיר נסיעה אחיד בעיר – 15 עד 18 שקלים.
הנחיית בעלי התחנות לנהגיהן פשוטה – הפעילו מונה ובסיום הנסיעה תנו הנחה על מנת שמחיר הנסיעה יוותר כפי שהוא.
לנהגים, כך טענה ענת כהן אלקריאף, נהגת מונית מנהרייה, זה קשה. "עלינו גבות מהנוסע מחיר אחיד שהוא נמוך בהרבה ממחירון המונה אם נפעילו, ומאתנו דורשים או להפסיק את המונה כשיגיע לסכום המחירון הקבוע, או לתת הנחה בסוף הנסיעה כדי שהתשלום יהיה על פי המחיר הקבוע".

כלומר, כל עוד המחיר הוא אידאה פיקס (מחיר קבוע שאינו ניתן לשינוי), בתום כל נסיעה גם אם לעיתים מדובר בנסיעה קצרה מאוד בה המונה יורה על 13 שקל ופחות, הם גובים את אותו המחיר –  15 שקלים. זה המקום לציין כי במרבית המקרים מחירון המונה בתום הנסיעה יהיה גבוה מהמחיר הקבוע.
"עלינו לתת הנחה, או לעצור את המונה", הסבירה אלקריאף לבית המשפט. "אבל יש לנו בעיה מול שלטונות המס. אתה נותן הנחה אחת, שתיים, שלוש, ארבע. אבל כשזה מגיע לעשרות הנחות שעלולות להסתכם במאות או אלפי שקלים ביום, הרי ששלטונות המס, במס הכנסה או במע"מ פשוט לא יאמינו לנו וידרשו מאתנו את המס על מחיר המונה המלא לפני ההנחה, יוצא שאנחנו הופכים להיות עבריינים בעל כורחנו כשכל מה שאנו מבקשים זה להתפרנס".
עד התביעה, מפקח משרד התחבורה אברהים סֹוויטאת  הסביר בקצרה לבית במשפט את מהות העבירה של ענת – לדבריו בתחילת נובמבר 2016 הוא עלה לנסיעה עם הנהגת בשדרות הגעתון בעיר וביקש לנסוע עד קניון ארנה "היא אמרה לי שעלות הנסיעה היא 20 שקלים. ביקשתי ממנה במידית להפעיל מונה והיא השיבה לי  שהייתי צריך לבקש הפעלת מונה לפני תחילת הנסיעה והיא סירבה", "כשהגענו ליעד שילמתי לה 20 ₪ וביקשתי קבלה והיא הדפיסה לי קבלה".

נהגי המוניות: מימין ענת כהן אלקריאף, משמאל, ברוך ברק
נהגי המוניות: מימין ענת כהן אלקריאף, משמאל, ברוך ברק

ענת הודתה בבית המשפט שאכן לא הפעילה  והסבירה: "לצערי הרב, הבעיה קיימת בעכו, בנהרייה, בכרמיאל , במעלות ובעוד ערים רבות בישראל שנהגי המוניות לא מפעילים מונה. כי יש מחירי פיקס שנקבעים על ידי בעלי התחנה. הנה, בנֹובמבר 2014 עשינו הפגנה על אי הפעלת מונה ושלחנו מכתב לאדם בשם ישראל שפורר במשרד התחבורה בו הסברנו את הבעייתיות".
בהעתק מכתב אותו הציגה אלקריאף בפני השופט ועליו חתמו עשרות נהגי מוניות נכתב כי "בעלי התחנות מנהיגים מחירים.. ונאמר לנו לא לגבות תוספות המגיעות לנו על פי דין כגון בגין תעריפי שבת ולילות, גביית תשלום עבור מזוודות ותוספת נוסע שלישי". עוד מספרים הנהגים במכתבם כי בעקבות  כך התרגלו הנוסעים למחיר אחיד ואם הם מבקשים להפעיל מונה, הנוסעים עוברים למונית אחרת.

אסור לך להפעיל מונה בנהריה, כאן אין לך זכות להפעיל מונה

"זה נכון" העיד בבית המשפט ברוך ברק, נהג מונית מנהרייה, "אנחנו נמצאים כן בין הפטיש לסדן. בין בעל התחנה לבין משרד התחבורה. כשבעל התחנה מורה לי כשעלי לנסוע מנקודה את לנקודה שניה ולגבות מחיר קבוע של 18 שקלים, אין לי את שיקול הדעת להפעיל מונה. אם אפעיל ואקח את מחיר המונה, בעל התחנה יפטר אותי". הוא סיפר לבית המשפט כי קרה מקרה בו לקח זוג תיירים והפעיל מונה כחוק. בסיום הנסיעה המונה הורה על 31 שקלים. "בעל המלון אליו הסעתי את התיירים אמר לי: "אסור לך להפעיל מונה בנהריה, כאן אין לך זכות להפעיל מונה", עניתי לו שיתלונן במשרד התחבורה".  ברק הוסיף כי הוא פנה לסמנכ"ל משרד התחבורה כפי שמופיע במכתב הנהגים אותו הציגה ענת אלקריאף לפני השופט, לו היה שותף לכתיבתו והוא הפנה  אותם לחוקר בשלוחת המשרד בחיפה וזה הציע להם לפנות עם הבעיה לממונה להגבלים עסקיים במשרד התחבורה. גם אליו פנו הנהגים "ועד היום אנחנו מחכים לתשובה שלא הגיעה מעולם", אמר העד.
"זו בעיה" הסביר למגפון אלי רחמתי בעלי תחנת מוניות "מוניות 10" בנהרייה. "ניסינו לא מזמן להעלות את המחיר, בקרוב למחירון המונה הממוצע. זה לא עבד. תוך זמן קצר חשנו בירידה דרסטית של כמות הנוסעים שפשוט עברו לתחבורה ציבורית. היה זול יותר לנסוע באוטובוסים ואנו נותרנו ללא עבודה".
– אתם, אתה ושאר בעלי התחנות באזור, מחייבים את הנהגים להפעיל מונה ובעצם יוצרים לעצמכם סוג של כסת"ח…
"אין מה לעשות, החוק מחייב להפעיל מונה ולכן שיתנו הנחה בסוף הנסיעה. אחרת נישאר בלי עבודה. שיפסיקו להתלונן. נהגי המוניות רוצים רק להעלות מחירים ולא חשוב בשביל מה".
– פניתם למשרד התחבורה עם הבעיה הזו?
"ברור. ארגון המוניות הארצי פנה פעם אחרי פעם למשרד התחבורה והציע פתרון לבעיה. הצענו שיקבע מחיר מחירון לאותה עיר או אזור והנהג ידפיס מראש את מחיר המחירון במונה לפני תחילת הנסיעה ואז תסתיים הבעיה. כי לנוסע לא יעניין מרחק או זמן נסיעה, אם יש פקקים בדרך או אין. זה לא ישפיע על המחיר שהודפס מראש במונה"  
– ומה הייתה תשובת משרד התחבורה?
"  זה בבדיקות, וכלום.. שום תשובה להצעה הזו. הם פשוט לא מעוניינים לפתור את הבעיה".
– למה?
"כי במשרד התחבורה מעדיפים לחסל את ענף המוניות המיוחדות, ממש כך".

בתום הדיון ביקשה ענת מבית המשפט לבטל את כתב האישום שלה כמו גם לכל הנהגים שנתבעו באותו יום: "מהסיבות שמניתי לפני בית המשפט" אמרה אלקריאף לשופט, "אני מבקשת לבטל את כתב האישום נגדי ומבקשת בכל לשון של בקשה שזה לא יהיה התיק שלי בלבד, אלא שיבטלו לכל הנהגים את כתבי האישום".

אנחנו נהגי המוניות פשוט נמצאים במצוקה

"זו בעיה שעל המדינה, שר התחבורה ומשרד התחבורה לטפל בכך באופן אישי, כי זאת בעיה. כל עוד יינתן מענה ופתרון לבעיה, אנחנו נהגי המוניות פשוט נמצאים במצוקה. אנחנו עובדים המון שעות רק כדי לפרנס את המשפחות שלנו בכבוד", הסבירה ענת לשופט.
התובע בשם המדינה, עורך הדין ניר אברהם, הגיב לכך ואמר לשופט: "אני לא חושב שבמקרה זה, עם כל האמפתיה שיש לי, יש לנקוט בגישה של ביטול כתב האישום", הוא הסביר והוסיף כי "ניתן להתחשב לכך בטיעונים לעונש בעניין זה. הפסיקה (החוקתית א.מ) קבעה שלא משנים מחיר אם המחיר שנקבע נמוך או גבוה ממנו…אין דרך לבדוק את זה כי לא עשינו מדידת מרחק ונסיעות ניסיון באותם תנאים שהפקחים עשו באותו זמן (הכוונה לנסיעה בה נסע הפקח הסמוי א.מ)..אם הייתה דרך אחרת ויכול ותהיה דרך טכנולוגית אחרת, אז המצב ישתנה".
"איך אתן כאן פסק דין עם קנס נמוך או אחר מבלי שזה ישפיע על התיקים האחרים", נאנח השופט בכר והביט את התובע. "אני צריך לחשוב, לכן לא אתן את הכרעת הדין היום. ההכרעה תינתן  ב 1 למרץ 2018 בשעה 12:00" הוא החליט.

תגובת משרד התחבורה

ביום שני אחר הצהריים פנה מגפון אל משרד התחבורה ושאל מדוע משרד התחבורה מתעלם לכאורה מבעיה זו, מדוע ציבור הנהגים לא נענה למכתבים השונים  ומה הפתרון המוצע במשרדך לתחנות ודרכן לציבור הנהגים?
אתמול, שלישי, בשעות אחר הצהריים נענה מגפון כי מדובר "בבעיה מורכבת שהועברה לטיפול מומחי תחבורה ולכן התגובה מתעכבת.  הבוקר (רביעי) הגיעה התשובה המעורפלת: "מאחר והנושא עומד ותלוי בבית המשפט, אנו מנועים מלהגיב בנושא". משפטן העוסק בענייני תחבורה, עקב בעניין אחר המשפט ואמר למגפון כי למעט קנס נמוך, כל החלטה שיפוטית אחרת, עלולה להוות תקדים מעניין.

לשם כך נדרשו מֹומחים? - תגובת משרד התחבורה
לשם כך נדרשו מֹומחים? - תגובת משרד התחבורה

 מבקר המדינה: מודעים למצוקת התחבורה ולכן מבקרים את איכות שירות נסיעה הציבורית

תוך כך משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור פנה השבוע לציבור על מנת לקבל את התייחסותו לנושא איכות הנסיעה והשירות בתחבורה הציבורית בישראל. זאת לצורך דוח ביקורת בנושא זה שיתפרסם במהלך שנת 2018.

על פי נתוני הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, יותר ישראלים בוחרים להשתמש בתחבורה הציבורית. ברבעון הראשון של 2017, השתמשו בתחבורה הציבורית כ-217 מיליון נוסעים, מדובר בעלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

משרד מבקר המדינה הודיע כי הוא נוקט באחרונה בהתאם לנסיבות בהליך של שיתוף הציבור לצורך קבלת מידע שיסייע במיקוד נושאי הביקורת והרחבת בסיס הנתונים. זאת כהשלמה לתהליך הקבוע  והמוסדר של עבודת הביקורת.

"המטרה לשמוע מציבור המשתמשים בתחבורה הציבורית על חוויית השימוש והנסיעה בתחבורה הציבורית על בסיס יומיומי – זמן ההמתנה; תדירות; צפיפות; עלויות; חוויית השירות ; תשתיות (מיקום תחנות, מצב תחנות )ועוד. בנוסף, מעוניין  משרד מבקר המדינה לשמוע את אלה אשר היו רוצים להשתמש בתחבורה הציבורית אך לא מתאפשר להם או שבוחרים שלא להשתמש בתחבורה ציבורית ממגוון סיבות", מסבירים במשרד המבקר.  "מדובר בקבלת מידע לגבי כל שירותי התחבורה הציבורית בישראל (אוטובוס, רכבת, רכבת קלה, מוניות, מטרונית, וכיו"ב).  ולכן הציבור מתבקש לענות על שאלון מקוון  קצר, שבאמצעותו ניתן לחוות דעה על התחבורה הציבורית בישראל.

על השאלון המקוון ניתן להשיב באתר מבקר המדינה, בעמוד הפייסבוק של המשרד או באמצעות הטלפון הסלולארי על ידי סריקת הקוד בתחתית העמוד. זמן המענה על השאלון מוערך בכ- 5-7 דקות.  במשרד המבקר מבקשים להבהיר כי המענה על השאלון נעשה בעילום שם, וכל המידע שיתקבל באמצעותו ישמש לצרכי משרד מבקר המדינה בלבד. אין חובה לענות על כל שאלות השאלון. ניתן לענות על השאלון עד ליום  א' 31.12.2017.

 


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן