Skip to content

צה"ל מסרב לשחרר למעצר בית חייל חולה אפילפסיה

רב"ט ד. הלוקה במחלת הנפילה הסגיר עצמו לצה"ל אחרי שערק. מרגע מעצרו הוא לקה במספר התקפי נפילה ואף שהה סוף שבוע בביתו אליו נשלח מבית החולים היות ובכלא 4 לא יכלו לספק לו השגחה צמודה. למרות הכול צה"ל מתעקש כי החייל ירצה מעצר עד תום ההליכים נגדו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חייל צה"ל כבן 20 ערק מצה"ל, הסגיר את עצמו, נעצר ומאז כלוא למרות היותו לוקה במחלת האפילפסיה. למחרת יום מעצרו הוגש כנגדו כתב אישום בו בקשה הפרקליטות הצבאית מעצר עד תום הליכים ומאז הוא כלוא שעבר מספר התקפי נפילה. פרקליטת החייל פנתה לצה"ל בבקשה לשחררו למעצר בית עד למשפטו אך שלטונות הכלא הצבאי דחו את בקשתה.

בתחילת דצמבר הנוכחי החליט רב"ט  ד. חייל ששימש כנהג אלוף, להסגיר את עצמו לצה"ל לאחר שערק ארבעה וחצי חודשים מהצבא. ד. התגייס לצה"ל למרות מחלת האפילפסיה בה לקה. במינון תרופתי נכון ועם שעות שינה סבירות, יכול היה לנהוג ולחיות בצבא, מסבירה עורכת הדין הצבאית מירי יעקב גביש.
ד. שקיבל תחילה פרופיל 21 המשחרר אותו מצה"ל סירב להשתחרר ונאבק לגיוסו, מאבק שנשא פרי. בחודש יולי 2016 הוא גויס עם פרופיל 45 והחל לשרת כנהג אלוף. שירות שהיה לשביעות רצון מפקדו, עד שזה, עבר מתפקידו לתפקיד אחר ו-ד. מצא עצמו ביחידה אחרת בתפקידים בהם לא הצליח למצוא את עצמו ולדבריו מבלי שיכול היה ליטול טיפול תרופתי סדיר עם שעות שינה הנדרשות לו.
תוך כך הדרדר מצב משפחתו – הוריו נקלעו לחובות גדולים וחילוקי הדעות הובילו לגירושים ולהחלטה למכור את ביתם לכיסוי החובות.  החייל נכנס למצוקה והחליט לערוק, בין השאר על מנת יוכל לעזור להוריו.

אילוסטרציה
אילוסטרציה

לפני פחות מ-20 יום, ב -7 לדצמבר, התייצב ד. במשטרה  הצבאית והסגיר את עצמו לאחר היעדרות של  כ4.5 חודשי עריקות. הוא נעצר ולמחרת היום הובא לפני שופט. מכאן הדרדר מצבו הרפואי. פרקליטתו הסכימה למעצר עד תום הליכים בתנאי שייבדק על ידי רופא ולטענתה זה לא קרה. יום לאחר מעצרו, התמוטט החייל ופונה לבית החולים בת השומר לאחר שלקה בהתקף אפילפסי.
לאחר טיפול הוא שוחרר עם המלצה לטיפול תרופתי עם מעקב צמוד של 24 שעות. מכיוון שבכלא הצבאי לא היה ניתן לספק לו מעקב צמוד, החליטו השלטונות לשחררו ל"חופשה" לביתו, שם יוכל לנוח ולקבל את המעקב והטיפול הנדרש. בחלוף השבת, ביום ראשון התייצב ד. ונכלא שוב.
לטענת הפרקליטה, עורכת הדין יעקב גביש, הוא לא קיבל את הטיפול הדרוש ולא נבדק בידי רופא נירולוג מומחה, אלא בידי רופא כללי שקבע שהחיל יכול להישאר בכלא. מאז לקה החייל ב 3 התקפים נוספים שחייבו את פינוי לטיפול בבתי החולים – תל השומר ואסף הרופא.

יצוין כי על פי פקודות הצבא, נערך מפגש בין כלוא לרופא בתוך 24 שעות ממעצרו של כל חייל והרופא הוא הקובע את הכשירות של כל חייל למעצר. מרפאת כלא 4 מאוישת כל שעות היממה ובמידת הצורך ניתן לפנות כלוא למיון באופן מידי.

עו"ד מירית יעקב גביש
עו"ד מירי יעקב גביש

יעקב גביש לא מבינה את התעקשות הצבא להותירו בכלא. "במהלך העריקות מרשי לא קיבל טיפול תרופתי סדיר ומצבו הרפואי הדרדר והחמיר ולכן הוריו ומרשי יחדיו החליטו כי על מרשי  להסגיר את עצמו על מנת שיוכל לקבל טיפול רפואי סדיר ותוך כך להסדיר את מעמדו בצה"ל וכדי שייבדק ויוחלט באם הוא כשיר להמשך שירות צבאי", כתבה הפרקליטה לסא"ל אופירה אלקבץ פרקליטת מחוז דרום בצה"ל והוסיפה: "מאז הוא שהה מרבית הזמן בבית החולים או בביתו שכן לא נמצא כשיר להימצא במתקן כליאה".  בצה"ל חושבים אחרת ונכון להיום רב"ט ד. מצוי בכלא הצבאי ומצבו מדרדר.

מצה"ל נמסר  כי ב-7 בדצמבר 2017, התייצב החייל בכלא הצבאי לאחר היעדרות של כארבעה וחצי חודשים מהשירות הצבאי. למחרת הוגש נגד החייל כתב אישום בגין עבירה של היעדרות מן השירות שלא ברשות. כמו כן, הוגשה בקשה למעצרו עד תום ההליכים המשפטיים בעניינו. בהסכמת עורכת דינו, ולאחר עיון בחוות דעת רפואית של רופא הכלא לפיה החייל כשיר למעצר, הוארך מעצרו בשלב זה, עד ל-21 בדצמבר 2017 ובסיומו יתקיים דיון נוסף להמשך מיצוי ההליכים המשפטיים. מטעמי צנעת הפרט לא ניתן לפרט אודות המצב הרפואי והאישי של החייל.

עורכת הדין יעקב גביש אינה מקבלת תגובה זו וטוענת כי למרות טענות הצבא לא הוגשה חוות דעת של רופא שרב"ט ד. כשיר למעצר.  בנוגע להסכמתה להארכת מעצרו עד תום הליכים היא אומרת: "התקיים דיון שני ב-13/12 בו התנגדתי למעצרו וביקשתי את שחרורו כי מרשי לא מובא בפני נוירולוג צבאי ולא נמצא תחת השגחה צמודה בניגוד להמלצה רפואית – בצה"ל פעלו להיפך, הם נעלו אותו לבד לכמה שעות".  בנוגע להמשך מעצרו אומרת יעקב גביש: "בשלב זה השופט ביקש לקבל את תגובת הכלא והמתנו כמעט 3 שעות לתגובה שהייתה מלאה באי דיוקים וביקשתי שוב שישוחרר ממעצר. השופט לא הסכים והסכמתי להארכה בימים כי השופט כתב שתוך 24 שעות ייבדק וזה לא קרה".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן