Skip to content

"שעה אפלה": גארי אולדמן מנצח במלחמה

"שעה אפלה" של ג'ו רייט מתאר באופן מסוגנן את הימים הראשונים של וינסטון צ'רצ'יל כראש ממשלת בריטניה, ונהנה מהמשחק המהפנט של גארי אולדמן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"שעה אפלה" הוא המיזם האחרון של ג'ו רייט, והבמאי מתמודד עם הדמות ההיסטורית החשובה, ראש ממשלת בריטניה – וינסטון צ'רצ'יל, בימיו הראשונים בתפקיד בעת מלחמת העולם השנייה. רייט אינו זר לסרטים תקופתיים, לאחר שיצר את "גאווה ודעה קדומה" (2005), היה מועמד לאוסקר עבור "כפרה" (2007) וכן זכה להכרה על "אנה קרנינה" (2012). רייט ניסה את מזלו גם בגרסה מודרנית לדרמה "הסוליסט" (2009), מותחן הפעולה "האנה" (2011) וכן סרט הפנטזיה עם תקציב ענק שירד לטמיון: "פן" (2015). בעוד ש-"פן" זכה לעלבונות מצד המבקרים, ובצדק, הבמאי חוזר למה שהוא יודע לעשות הכי טוב – מבט מסקרן על דמות היסטורית. הסרט "שעה אפלה" של רייט מתאר באופן מסוגנן את הימים הראשונים של צ'רצ'יל כראש ממשלת בריטניה, ונהנה מהמשחק המהפנט של גארי אולדמן ("האלמנט החמישי").

"שעה אפלה": גארי אולדמן כוינסטון צ'רצ'יל חזק מתמיד

"שעה אפלה" נוצר על פי התסריט שכתב אנתוני מקרטן. התסריטאי, המחזאי והסופר זכה למועמדות לאוסקר בשנת 2014, עבור "התיאוריה של הכל". הוא אף כתב את הספר 'Death of a Superhero', כמו גם את התסריט לסרט שנעשה בעקבות הצלחת ספר זה. לאחרונה גם סיים לכתוב את התסריט לסרט המצופה אודות להקת 'קווין': "רפסודיה בוהמית". מקרטן הוכיח עצמו כמומחה באריגת חיים אישיים ומקצועיים של דמויות היסטוריות, וכך עשה גם בהצלחה עם צ'רצ'יל בסרט "שעה אפלה". התסריט מציג מצד אחד את האתגר של צ'רצ'יל לזכות באמון העם הבריטי, כמו גם המנהיגים הפוליטיים באותה עת, ומצד אחר מוצא נקודות עניין משעשעות בחייו האישיים של האדם ובמערכות היחסים שלו. עם זאת, בעוד התסריט של מקרטן מביא את העוגן לסרט, זה עדיין לא עוצמתו החזקה ביותר של "שעה אפלה".

מעלה זו שמורה ללא ספק לדמות של אולדמן כצ'רצ'יל, ועבור תפקיד זה – השחקן עבר שעות רבות של איפור כדי להידמות לראש הממשלה לשעבר. אולדמן נעלם באופן חיובי אל תוך צ'רצ'יל, ומביא את האדם כולו לחיים – מעשן סיגארים ללא הפסקה, קשה למצוא רגע בסרט שהוא לא שותה לשוכרה, ואפילו מאמץ את דרך דיבור הייחודית והאופיינית לצ'רצ'יל. ללא ספק, "שעה אפלה" הוא הסרט של אולדמן, והוא משתמש בעוצמה זו ומביא את התפקיד הטוב ביותר שלו עד כה. צ'רצ'יל מצטייר כדמות חמה, לרוב עם הרגליים על הקרקע, אך בעיקר מאיימת ומפחידה את הסובבים אותה. בסצינה אחת בלתי נשכחת, אולדמן אף מציג את צ'רצ'יל עם פגיעות רבה, שמאזנת ומשלימה את דמותו.

כמובן, אולדמן נתמך באופן מצוין גם בשחקני משנה נהדרים. יחסי הגומלין שלו עם בן מנדלסון ("קשר דם"), כמלך ג'ורג' השישי, מתמלאים בנימוס בריטי מתוח מאוד, המתרגמים לסצינת דרמה משכנעת ואמינה. קריסטין סקוט-תומאס כאשתו של צ'רצ'יל, קלמנטין, פועלת גם היא כדי להחצין את רגשות והומור ראש הממשלה, אם כי הדמות לא עושה הרבה מלבד להבליט תכונות אלה בבעלה. רונלד פיקאפ ("מלון מריגולד האקזוטי") ו-סטיבן דיליין ("משחקי הכס"), כ-נוויל צ'מברליין וכרוזן הליפקס, בהתאמה, מגלמים יריבים נחוצים לצ'רצ'יל, ויש להם עומק מסוים ברעיונותיהם הסותרים את צ'רצ'יל – איך להוביל את בריטניה במלחמה. התפקיד המאתגר ביותר עבור דמותו של צ'רצ'יל היא לילי ג'יימס ("סינדרלה", 2015) המגלמת את מזכירתו, אליזבת לייטון. כמו קלמנטין, תפקידה העיקרי של אליזבת בעלילת "שעה אפלה" היא להדגיש את התבונה, ההומור והפגיעות של צ'רצ'יל – או במילים אחרות, הצד האנושי של הדמות ההיסטורית. עם זאת, לייטון לא נהנית עד הסוף מפיתוח דמותה, אם כי המשחק של ג'יימס מביא את המזכירה הצעירה לחיים עם כריזמה וקסם.

ובכל זאת, "שעה אפלה" הוא סיפורו של צ'רצ'יל, ואף על פי שהסרט מקריב דמויות משנה מעוגלות היטב למען ראש הממשלה, זה גם לטובתו של אולדמן, שכן זה מאפשר לו לזהור. מי שעוד פעל כדי להדגיש את המשחק של אולדמן כצ'רצ'יל הוא הצלם, ברונו דלבונל ("אמלי"), שמביא חזות עשירה להפליא באופן שהוא משחק עם האור. יחד עם המוזיקה המורכבת שנכתבה על ידי דריו מריאנלי, "שעה אפלה" מביא סביבה מרהיבה להפליא לסיפורו של צ'רצ'יל. חשוב לציין, כי מבחינת היבטים טכניים, יש לציין לטובה גם את צוות האיפור, הפאה והתותבות, שהביאו להתמרה המושלמת שבין אולדמן לצ'רצ'יל.

אין הרבה פתרון לתעלומה של "שעה אפלה" – מדוע צריך היה לספר עלילה זו. ככזה, הסרט עשוי להיות מרתק עבור אלה שכבר מתעניינים בהיסטוריה של צ'רצ'יל או במלחמת העולם השנייה – והסרט אף עובד כבן לוויה מצוין לסרט "דנקרק" של כריסטופר נולאן, שהופץ מוקדם יותר השנה. "שעה אפלה" יהיה ללא ספק מועמד לכמה פרסים השנה, וסביר להניח שאולדמן יהיה מועמד לפרס האוסקר על תפקיד השחקן הטוב ביותר. מלבד הופעתו של אולדמן והסגנונית של רייט, "שעה אפלה" הוא 125 דקות של קולנוע מבדר, כמו גם דרמה ביוגרפית משעשעת למדי.

XXX

___
שעה אפלה | Darkest Hour
בימוי: ג'ו רייט
תסריט: אנתוני מקרטן
שחקנים: גארי אולדמן, קריסטין סקוט-תומאס, בן מנדלסון
מקור: ארצות הברית, בריטניה
שפה: אנגלית
באקרנים בישראל: 04.01.18
הפצה בישראל: מסחרית
זמן: 125 דקות
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן