Skip to content

אמנות אפריקאית בת זמננו – אביניון

אמנות אפריקאית בת זמננו איננה משהו שרואים יום יום, תערוכה שכזו מוצגת בימים אלו בארמון האפיפיורים באביניון. ביקרנו צילמנו והנה הרשמים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אביניון שבדרום צרפת היא אחת מעריה המפורסמות של צרפת, שכן שימשה כמקום מגוריהם של חמישה אפיפיורים בין השנים 1309 ועד 1378. קלמנט החמישי קבע בה את משכנו אחרי שנכשל בהתמודדות עם המהומות שפרצו עם בחירתו. הארמון שהיה בתחילה מנזר קטן שופץ והורחב לענות על הדרישות, שכללו בין היתר התגננות כנגד התקפות, משמש היום כאתר הסטורי ומוזיאון ובין היתר מארח תערוכות שונות.

שלושה אנשים עבודה בבד - צילום: עמית מנדלזון

בימים אלו מוצגת במקום תערוכה מעניינת במיוחד של אומנות אפריקאית בת זמננו, לא בדיוק משהו שרואים לעיתים קרובות ובהחלט שונה מתערוכות אתניות אפריקאיות רגילות או אמנות בת זמננו שמקורה במערב.

אישה - פיסול בעץ לא מעובד - צילום: עמית מנדלזון

את הפריטים תרם לתערוכה האספן ז'אן פול בלשר שמסעו בעקבות האמנות האפריקנית המודרנית יצרה אוסף קטן יחסי אך בן אלפי פריטים ובעקבותיו קרן פרובנסלית שמטרתה לקדם את האמנות האפריקנית ולהוות מעיין גן עדן ליוצרים.

איש הפח - צילום: עמית מנדלזון

חמישה יוצרים המוצגים בתערוכה, נדרי לו מסנגל, אולו אמודה מניגריה, אמאיגואר דולו ממאלי, ג'מס רוברט קוקו בי מחוף השנהב, ובמסי טראור מסנגל.

המנצח - ממוטות ברזל המיועדים לתעשיית הבניה - צילום: עמית מנדלזון
שילוב - צילום: עמית מנדלזון

האמנים עושים שימוש בחומרים שונים לחלוטין האחד מהשני, מיצירות בבד בשילוב חפצי יום יום, דרך חימר, אבן שיש, עץ לא מעובד, או מתכת וכלה בפסולת יום יומית.

הצועדים - צילום: עמית מנדלזון
צועדים צילום: עמית מנדלזון

התערוכה הינה חלק מהסיור בארמון האפיפיורים כל שבמחיר הכרטיס תזכו לבקר בכל הארמון הענק והמעניין אבל למי שמעוניין רק בתערוכה, היא אכן שווה את המחיר.

מסיכה מפסולת יומיומית - צילום: עמית מנדלזון
פנטזיה מקרטון - צילום: עמית מנדלזון

עיקר העניין בתערוכה הוא בעצם ההשפעה המסורתית על האומנים הן מבחינת החומר והן מבחינת המהות, אך עם גישה מודרנית בת זמננו ומתן דרור לדמיון של האמן ושל הצופה.

השליט - פיסול באשפה - צילום: עמית מנדלזון

התאורה הלקוייה במקום מצד אחד מקשה על הצילום אך מצד שני יוצרת תחושה שהמשחק של אור וצל הוא חלק מתהליך היצירה.

לוחם - פיסול בברונזה - צילום: עמית מנדלזון
אם ובנה - פיסול באבן שיש - צילום: עמית מנדלזון

חלק מהאמנים למדו והתמחו ביצירה בחומרים קלאסיים אצל הוריהם, וחלקם התמחו אצל אמנים אפריקאים ידועים.

ממתין - עבודה בצינורות אלומיניום - צילום: עמית מנדלזון

התערוכה מעניינת במיוחד אם כי לא תדרוש יותר מחצי שעה והשילוב עם ביקור בארמון בהחלט שווה השקעה של כמה שעות ו- 12 יורו – כעקרון לב ליבה של התערוכה הוא בארמון האפיפיורים אם כי פספר לא קטן של פריטים מפוזר במוזיאונים שונים ברחבי העיר כהשלמה (ללא תוספת מחיר)

ראש אדם מנייר - צילום: עמית מנדלזון

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן