Skip to content

תיקי חקירה כנגד נתניהו: המשטרה ממליצה – היועץ המשפטי זורק לפח?

כשראש הממשלה טען בפני אוהדיו כי מרבית המלצות המשטרה להעמידו לדין מושלכות לפח, הוא הסתמך ככל הנראה על היועץ המשפטי לממשלה שהשליך לפח כמעט את כל המלצות המשטרה להעמיד לדין מי מבני הזוג נתניהו למעט מקרה בודד אחד שהסתיים בהחלטתו להעמיד לדין את רעיית ראש הממשלה וגם בו הטיפול מזדחל לאיטו, לאיטו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בנאומו מול חברי ליכוד בכנס תמיכה שנערך ב 19 בספטמבר 2017 בכפר המכביה זלזל ראש הממשלה בנימין נתניהו בהמלצות המשטרה להעמיד לדין ואמר: "…בשביל מה צריך חקירה. אז יהיו המלצות, נו אז מה?", "רוב המלצות המשטרה נגמרות בלא כלום", טען ראש הממשלה והוסיף: "למעלה מ-60% מהן מושלכות לפח ולא מגיעות לכדי כתב אישום. מדובר בהמלצות שמתבררות כהמלצות סרק".

נתניהו ידע על סמך מה הוא מתבסס. מרבית חקירות המשטרה כנגדו וכנגד רעייתו בהן המליצה המשטרה להעמיד מי מהם לדין, הושלכו כדבריו לפח בידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שסגר את התיקים זה אחרי זה.  מגפון בדק ומצא כי ב-9 תיקים שכללו  11 המלצות משטרה להעמיד לדין לפחות אחד מבני הזוג נתניהו, סגר היועץ המשפטי לממשלה 10 תיקים למעט תיק אחד שעסק בפרשה הידועה בכינויה פרשת הארוחות. לגביו הודיע מנדלבליט כי יוגש כתב אישום כנגד רעיית ראש הממשלה  וכל זאת בכפוף לשמוע. מאז הטיפול בתיק זוחל והשימוע טרם נערך.

נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט

1.

1997 פרשת בראון – חברון:  חקירת המשטרה, אותה ניהל ניצב סנדו מזור, הביאה להמלצה החמורה, לפיה יש להעמיד לדין את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את שר המשפטים, צחי הנגבי, את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור ליברמן, ואת ראש תנועת ש"ס אריה דרעי בעבירה של מרמה והפרת אמונים. בהנחיית היועה"מ התיק נגד נתניהו נסגר עקב חוסר ראיות מספקות ונקבע כי נתניהו  ככל הנראה לא היה מודע לקשר בין דרעי לבר-און, על אף שמהתנהגותו "עלו תמיהות".

2.

1999 פרשת עמדי, הידועה גם כפרשת ההובלות – פרשה שבה עלו חשדות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה ואחרים. תחילת הפרשה בפרסום של מרדכי גילת בידיעות אחרונות, בספטמבר 1999, שבו נטען כי בני הזוג נתניהו ניסו להעביר סכומים ניכרים ממשרד ראש הממשלה לקבלן אבנר עמדי, בגין עבודות פרטיות שביצע עבור משפחת נתניהו בתקופה שקדמה לבחירת נתניהו לראשות הממשלה בשנת 1996 ובמהלך כהונתו. בספטמבר 2000 המליצה משטרת ישראל להעמיד את נתניהו לדין, אולם היועץ המשפטי דאז, אליקים רובינשטיין, החליט שלא להגיש כתב אישום בנימוק של חוסר ראיות מספיקות. רובינשטיין הוציא דוח שבו ביקר את התנהלות נתניהו בפרשה.

3.

1999 – 2000 פרשת ביביטורס החלה בשורת טענות שהעלה העיתונאי רביב דרוקר במסגרת תחקיר התוכנית "המקור", ואשר שודרה בערוץ 10 במרץ 2011 ועסקה בקשריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בעלי הון ובמימון נסיעותיו ונסיעות בני משפחתו לחו"ל, בשנים 1999–2008.
מבקר המדינה יוסף שפירא, הגיש ב-23 במאי 2016, את הדו"ח השנתי, שאחד מפרקיו עוסק במימון הטיסות בזמן שנתניהו כיהן כשר, בין השנים 2003–2005. מהדו"ח עולה כי מתוך 15 טיסות, רק שבע היו במימון ממשלתי, ויתר הטיסות, בעלות כוללת של חצי מיליון ש"ח, מומנו על ידי גורמים חיצוניים ובהם ממשלות של מדינות אחרות, ארגון הבונדס, גופים ציבוריים, אנשי עסקים ואנשים פרטיים בעלי קשרים שונים לנתניהו או למשק הישראלי.
בינואר 2017 החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי הממצאים לא העלו חשד סביר לביצוע עבירה המצדיק פתיחה בחקירה פלילית
.

4.

1999 פרשת המתנות – באוקטובר 1999, פשטה המשטרה של ביתם הפרטי של בני הזוג נתניהו והחרימה ארגזים ובהם כ-700 מתנות שקיבל נתניהו מגורמים רשמיים במהלך כהונתו כראש ממשלה. בין המתנות ששיוויים מוערך במאות אלפי שקלים: מגשים מכסף וזהב, ציורים, פסלים, פמוטים, וכתר מזהב.
המלצת המשטרה הייתה להעמיד לדין את בנימין נתניהו בשורה של עבירות הקשורות לקשריו עם יגאל עמדי שהתבקש, על פי החשד, להעביר את המתנות לביתו של נתניהו. כמו כן, המליצה המשטרה להעמיד לדין את שרה נתניהו בחשד לגניבת מתנות ולהוצאת כספים במרמה.
היועץ המשפטי דאז, אליקים רובינשטיין, החליט שלא להעמיד את בני הזוג לדין והסתפק בדו"ח ציבורי חריף.


5.

2009 – 2015 פרשת החשמלאי – ב-17 בפברואר 2015, פרסם מבקר המדינה שפירא דו"ח אשר עסק בהוצאות הכספית של בני הזוג נתניהו במעונות ראש הממשלה בקיסריה ובירושלים. בדו"ח נאמר בין היתר שהחשמלאי אבי פחימה הועסק בבית משפחת נתניהו בקיסריה בניגוד לנהלים. נאמר שם שבשנת 2009 ביקשה משפחת נתניהו למנות את פחימה לחשמלאי של המעון בקיסריה. "ועדת השלושה", אשר קובעת את תקציב מעון ראש הממשלה, פסלה את מועמדתו של פחימה בשל קשריו המוקדמים עם משפחת נתניהו והיותו חבר מרכז הליכוד. על אף זאת, הועסק פחימה תוך מצג-שווא באמצעות חברה אחרת, זולה יותר, שזכתה במכרז והודיעה כי פחימה ישמש כקבלן משנה שלה. בפועל, קבע המבקר, שימש פחימה כקבלן הראש.
ב-29 במאי 2016 הודיעה המשטרה על המלצתה להעמיד לדין את שרה נתניהו בגין קבלת דבר במרמה. בספטמבר 2017 הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על הגשת כתב אישום ב"פרשת הארוחות" נגד שרה נתניהו וסיידוף, בכפוף לשימוע, ועל סגירת שני התיקים האחרים בעניינה של נתניהו (בעניין העסקת חשמלאי ובעניין העסקת מטפלת סיעודית לאביה של שרה).

6.

2014 פרשת ריהוט הגן – ביוני 2014נחשף בידיעות אחרונות  כי מבקר המדינה ייוסף שפירא העביר מידע ליועץ המשפטי לממשלה וינשטיין, שלפיו משפחת נתניהו לקחה לביתה הפרטי בקיסריה ריהוט שנרכש מכספי המדינה עבור מעון ראש הממשלה הרשמי בירושלים.
על פי הפרסום, הורה סמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, לעובדים לרכוש ריהוט חדש, זהה לריהוט שנמצא בווילה הפרטית של בני הזוג נתניהו בקיסריה. לאחר שהריהוט הגיע למעון ראש הממשלה הועבר הריהוט החדש לקיסריה, והריהוט הישן מקיסריה הועבר למעון ראש הממשלה בירושלים. המשטרה המליצה להעמיד לדין את שרה נתניהו בגין הפרשה.
ביני 2017 החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לסגור את התיק.

7.

2015 פרשת הארוחות – החשד בפרשה זו התעורר במסגרת תביעה של אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, נגד משרד ראש הממשלה. נפתלי טען כי מראשית חודש ספטמבר 2010 עד חודש מרץ 2013, בזמן ששהו במעון ראש הממשלה אורחים מקומיים, נרשם כאילו מדובר באורחים מחו"ל. כך נוצר מצב שבו המדינה ספגה הוצאה של מאות שקלים נוספים על כל מנה, משום שהתקציב לאירוח אורחים מחו"ל גבוה מהתקציב המקביל לאורחים מקומיים.
בספטמבר 2017 החליט היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט כי יוגש נגד שרה נתניהו, בכפוף לשימוע, כתב אישום בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים.

8.

2015 פרשת המטפלת – בעדותו של אב הבית נפתלי בשנת 2015 נטען גם ששרה נתניהו שכרה מטפלת סיעודית לאביה, תוך שהיא משיתה את ההוצאות על מעון ראש הממשלה. ארבע שנים קודם לכן פורסם שהמטפלת פוטרה, אחרי שהתלוננה על אלימות מצד שרה נתניהו נגדה. נתניהו ואחרים בסביבתם טענו מנגד שהמטפלת הפכה אגרסיבית אחרי שהתקבלו תלונות בדבר טיב טיפולה. בשנת 2016 התיק הועבר לאחר תום חקירה לפרקליטות ופורסם שהמשטרה המליצה להעמיד לדין את שרה נתניהו, עם אחרים.  היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט לסגור את התיק.

9.

2015 פרשת הוצאות מעון ראש הממשלה –  הפרשה כללה מספר פרשיות משנה אשר בעניינן עלה חשד לביצוע עבירות פליליות, בין היתר על ידי אשת ראש הממשלה שרה נתניהו וסמנכ"ל מבצעים ונכסים לשעבר במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, בהן חשד לקבלת דבר במרמה ולמרמה והפרת אמונים.
בדו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2015 חשף המבקר ליקויים חמורים ובהם גם הוצאות ענק בענייני ניקיון, כמו גם הוצאות ענק מדהימות לניקיון בווילה הפרטית של בני הזוג נתניהו בקיסריה כשהמבקר משתומם ומעיר כי למעט מספר סופי שבוע, בני הזוג מבלים את זמנם במעון ראש הממשלה הרשמי בירושלים. כך לדוגמא הוצאות מימון מים ענקיות כמו גם למילוי בירכת המים הפרטית של נתניהו בקיסריה. או הוצאות מוגזמות שחלוקו בין מספר תקציבים למימון ביגוד, איפור ועיצוב שיער. למרות חקירת המשטרה והמלצותיה להעמיד לדין את בני הזוג,  החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבלט לסגור את התיקים.

 

1 Comment

  1. גורן
    8 בינואר 2018 @ 11:19

    הגיע הזמן שפסטיבל " נתניהו " יסתיים אם הוא אשם יש להעמיד אותו לדיין אם לא אז די נמאס לשמוע כל יום על " השחיתות" של ראש הממשלה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן