Skip to content

"הפרעה בקצב הלב": דרמה בריאה על ביורוקרטיה וטכנולוגיה

ביקורת סרט: "הפרעה בקצב הלב" מצליח לרגש, להכעיס, לאהוב ולהתעצבן מחדש, בסרט דרמה משכנע, אמיתי ובנוי היטב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הודות לטכנולוגיה המודרנית ולשינויים הבין-דוריים המשתמשים בתקשורת עקיפה (במקום ישירה), כיום ניתן להעביר מסרים – כולל משמעותיים ביותר, רק באמצעות מסרונים. הסרט "הפרעה בקצב הלב" של בוריס חלבניקוב ("חיים ארוכים וטובים"), מתחיל עם מסרון המבשר על בקשה לגירושין.

"הפרעה בקצב הלב": יטשנקו וגורבצ'בה מתגרשים?

עלילת הסרט הדרמתי הרוסי נפתחת עם הדמות המרכזית: אולג (אלכסנדר יטשנקו) – פרמדיק מוכשר אבל פזיז, העובד באמבולנס ומעניק שירותי טיפול נמרץ, כשכל מטרתו היא להציל חיים. אורח חיים זה מוביל את אולג להתנהגות מעוותת: שילוב בלתי יציב של שתייה לשוכרה, מסיבות פראיות ובעיקר נתק מאשתו שעובדת כאחות, קטיה (אירינה גורבצ'בה). במהלך ביקור יום הולדת בביתו של אביה של קטיה, נראה שאולג מעדיף אלכוהול על פני אשתו, וגורם לקטיה לקבל החלטה עיקשת להתגרש מבעלה שבמצוקה – כאמור, באמצעות מסרון.

בעוד נקודת המבט של קטיה אינה מקבלת ביטוי במרבית זמן הסרט (אחד הפגמים של הסרט הוא חוסר האיזון בין שתי ההשקפות המנוגדות), רוב העלילה מתמקדת בחיי היומיום של אולג, וכיצד הוא בוחר להתמודד עם ההישגים שלו בעבודה, מאשר עם אשתו. כך לדוגמה, הוא חייב להתמודד עם הבוס החדש בעבודה, איש קר וביורוקרטי שמעדיף לחסוך בתקציבים מאשר את חייהם של המטופלים.

הסצינות החזותיות המציגות את אולג כפרמדיק המטפל בחולים, אשר נעות בין התקפי לב למצבים גרפיים שבהם אנשים נדקרים מסכין, בנויות להפליא, ומאפשרות למצלמה הרועדת והקופצנית להכניס את קהל הצופים ממש אל תוך הסצינה. צילום תזזיתי זה, ביד אחת עם העריכה המהירה, עוזרים להמחיש את אופיו המורכב של אולג, אולם גם מציגים בחוכמה את מערכת היחסים של אולג וקטיה. אינפוזיה מטפורית ואינטליגנטית זו נכנסת עמוק ללב הצופים, בעיקר בסצינה טראומטית במיוחד, כשמגיעה שיחת חירום אכזרית, שבה אולג חייב להציל את חייה של ילדה צעירה שהתחשמלה.

סצינות אלה לבדן לא יכולות להחזיק סרט שלם בפני עצמו, על אף ש-"הפרעה בקצב הלב" מביא מבט מציאותי מסקרן ומשכנע על חיי היומיום של חובשים. אמנם הסרט מתפתח כדרמה איטית במיוחד המתקדמת שלב אחר שלב במשך כ-116 דקות, הסצינות עצמן מהירות ופועמות ביעילות. למרבה המזל, הסרט מעולם לא נקלע למלודרמה זולה או קטעי קיטש, ועל אף שחציו השני מעט חוזר על עצמו, לעתים קרובות הצופים מעדיפים לוותר על עוד קטע של טיפול בפציינטים ובנפגעים, ולו בשביל לחזור לראות האם אולג יצליח לשקם את מערכת היחסים שלו.

"הפרעה בקצב הלב" (המכונה בלועזית 'אריתמיה' – דופק לב לא סדיר), הוא דרמה משכנעת ובנויה היטב, ולמרות שמתרחשת ברוסיה המודרנית, העלילה עוסקת בבעיות אוניברסליות ובמערכות יחסים הקשורות ומרגשות את כלל האנושות.

XXX

___
הפרעה בקצב הלב | Arrhythmia | Arythmia
בימוי: בוריס חלבניקוב
תסריט: נטליה משכנינובה
שחקנים: אלכסנדר יטשנקו, אירינה גורבצ'בה, ניקולאי שרייבר
מקור: רוסיה
שפה: רוסית
באקרנים בישראל: 11.01.18
הפצה בישראל: מסחרית
זמן: 116 דקות
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן