Skip to content

שנה לאחר פינוי עמונה – הצבא מונע מבעלי האדמות הפלסטינים גישה לאדמתם

שלוש שנים אחרי פסיקת העליון ושנה לאחר שאדמות הפלסטינים הושבו לידיהם, מתנחלי עמונה ואחרים מגיעים באורח חופשי לשטח המאחז לשעבר ומחכים ליום בו ישובו אל השטח ומבעלי הקרקעות נמנעת היכולת לעבדן באורח חופשי - צדק נוסח צה"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום (חמישי) שלוש שנים אחרי פסיקת בג"צ, ושנה לאחר פינוי המאחז הלא חוקי עמונה, בעלי הקרקעות מהם פונה המאחז שהשתלט על קרקעות פרטיות, בעלי הקרקעות לא מסוגלים כמעט לעבד את אדמותיהם באופן חופשי לאורו של צו ישן שהוצא לקראת פינוי סרבני הפינוי, עליו חתם אלוף פיקוד מרכז אוני נומה ולפיו  הצו בא "להשליט חוק וסדר במרחב, למנוע הקמת מבנים בלתי חוקיים בו ולמנוע אירועי חיכוך בהם עלולים להיגרם פגיעות בגוף או ברכוש".

הצו שנועד במקור למנוע אירועי חיכוך בין מתנחלים שמבחינתם הם בעלי הקרקע על פי חזון משיחי, לשוב למקום בו שכן המאחז לבין בעלי האדמות שהקרקע שייכת להם, מונע כיום בפועל צו המסרב את כניסת הפלסטינים להיכנס ולנוע באדמותיהם באופן חופשי. נכון לעכשיו הצבא מסרב לאפשר לפלסטינים גישה חופשית לאדמתם, ומוכן רק להעניק להם גישה על פי היתרים באופן מוגבל ובמשורה, ורק לאחר תיאום מוקדם וקבלת אישור מהמנהל האזרחי.  בסיטואציה הזו הפלסטינים מתקשים לעבד את אדמותיהם השייכות להם באופן פרטי.

בעלי הקרקעות נוטעים זיתים באדמתם (צילום: יש דין)
בעלי הקרקעות נוטעים זיתים באדמתם (צילום: יש דין)
צילום: יש דין
צילום: יש דין
הסבר צה"ל לצו אלוף הפיקוד
הסבר צה"ל לצו אלוף הפיקוד

מנגד, הצבא כמעט אינו פועל למנוע גישת מתנחלים ונציגיהם לשטח. רק בשבוע שעבר התקיימה בגבעה שבה עמד המאחז תפילה לציון שנה לפינוי. תפילה שנערכה כאמור על אדמות פרטיות השייכות לבעליהן החוקי והם תושבי הכפרים סילוואד, טייבה ועין ירוד.

בידי הפלסטינים כמו הארגון לזכויות אדם "יש דין", מצוי תיעוד וראיות לכך שתושבים ישראלים מגיעים למקום באין מפריע. כך לאחרונה, מי ששימש כרב המאחז לשעבר, הרב יאיר פרנק, הצהיר כי בכל יום שישי תושבי המאחז נכנסים לשטח האסור בכניסה. בראיון שהעניק הרב פרנק לערוץ 7 הסביר הרב בין השאר: לגוש עציון לקח 18 שנה לחזור?, אנו נחזור עוד לפני כן. פרנק לא התייחס לעובדה כי המתנחלים בעידוד המועצה האזורית ובעצימת עיניים מכוונת ממשלת ישראל שדדו קרקעות לא להם.

ראיון עם הרב פרנק - רב עמונה לשעבר: אני מגיע לעמונה כל שישי
ראיון עם הרב פרנק - רב עמונה לשעבר: אני מגיע לעמונה כל שיש

תגובת צה"ל
הבוקר, מגפון פנה לדובר צה"ל וביקש את תגובת צה"ל לטענות הקשות הגורסות כי צה"ל עומד מנגד כשהמתנחלים נכנסים לשטחי הפלסטינים ללא מפרע ומֹונע זכות בסיסית זו מבעליהם החוקיים שכאמור, זכותם על הקרקעות נבחנה היטב בבית המשפט העליון ובהוראתו פונה הפולשים, ודווקא מנועים מלעבד את קרקעותיהם באורח חופשי, כשצה"ל נאחז בקיום הוראת צו מיושן.
מצה"ל נמסר כי "במרחב המדובר קיים צו תיחום אשר הוצא לאור הערכת המצב הביטחונית.  על-פי הצו, אסור להיכנס למרחב, לשהות בו או להקים בו בינוי ללא היתר.
הצו חל על האוכלוסייה הישראלית והפלסטינית כאחד.
אכיפת הצו מבוצעת על ידי כוחות הביטחון בהתאם לסדר העדיפויות והמשאבים הקיימים".

גורמים צבאיים הוסיפו כי באפשרות בעלי הקרקע לפנות למת"ק (מנהלת תאום וקישור) בבקשה לתאם כניסה לקרקע, כפי שהוסבר לעורך דין הפועל מטעמם של הפלסטינים. בנוסף, מבדיקה שנערכה, לא מוכרת כל פניה כזו למת"ק.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן