מראות מממלכות אבודות – הסדרה הים-תיכונית

מימו יודיצ׳ה (איטליה) הוא מגדולי הצלמים בני זמננו, אמן שעוסק בחיפוש וביטוי הקול הפנימי והרגש באמצעים אמנותיים יוצאי דופן וברגישות לסוגיות חברתיות . לדבריו, הייתה התערוכה "מראות מממלכות אבודות – הסדרה הים-תיכונית" (במקור: Medditerraneo) כורח אינטלקטואלי מבחינתו, וביטאה ״צורך בנחמה ועידוד״. התערוכה באדיבות המוזיאון לאמנות עכשווית Modern and Contemporary Art of Trento and Rovereto נודדת באגן בים התיכון, חוזרת אל מקורותיה, כאשר בישראל תוצג לראשונה במוז"א, מוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב.

מראות מממלכות אבודות – הסדרה הים-תיכונית

מימו יודיצ׳ה (איטליה) הוא מגדולי הצלמים בני זמננו, אמן שעוסק בחיפוש וביטוי הקול הפנימי והרגש באמצעים אמנותיים יוצאי דופן וברגישות לסוגיות חברתיות . לדבריו, הייתה התערוכה "מראות מממלכות אבודות – הסדרה הים-תיכונית" (במקור: Medditerraneo) כורח אינטלקטואלי מבחינתו, וביטאה ״צורך בנחמה ועידוד״. התערוכה באדיבות המוזיאון לאמנות עכשווית Modern and Contemporary Art of Trento and Rovereto נודדת באגן בים התיכון, חוזרת אל מקורותיה, כאשר בישראל תוצג לראשונה במוז"א, מוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב.

מראות מממלכות אבודות
מראות מממלכות אבודות

אחרי שהתאכזב מהישגיה של אמנות ששמה לה למטרה לעסוק ישירות בחיי היום-יום, החל יודיצ׳ה בחיפושיו אחר ״רגשות עזים״, תוך שהוא תר אחרי השורשים הקדומים של הקיום האנושי שלו-עצמו, חוזר ומגלה את ההווה בעודו מתבונן בעבר. בשנים 1990–1995 ערך יודיצ'ה מסעות צילום במזרח התיכון, במהלכם ביקר במקומות רבים שסייעו לכונן את אוסף הדימויים המרכיבים את "הממלכות האבודות". אתרים ארכיאולוגיים, פסלים, פסיפסים, נופים, יסודות של הטבע –כל אלה סוללים נתיב של תצלומים בעלי פורמט אחיד.

הטיפול המיוחד בשחור ולבן בעבודות הללו מייתר את הצורך או הרצון לקבוע תאריך, עונה או זמן לתצלום, כשכל תצלום מעניק דימוי מוחלט, מנותק מזמן ומקום. יודיצ'ה מתמקד במושאי צילום נבחרים ובו בזמן מדגיש את הדינמיקה של מעשה הצילום באמצעות ״הסתכלותו האיטית״, המאפשרת  היפתחות לרובדי פרשנות שונים. יחסי הגומלין בין אור וצל, השפעת האור על מראות של שמים או לשרידי אמפיתיאטראות, המתח הדרמטי ומלא החיוּת בציורי קיר קדומים והבעות הפנים העל-זמניות של ראשי השיש –  כל אלה הם, במילותיו של יודיצ׳ה, "החיים הנמשכים", דימוי המעורר ״התבוננות פנימית״.

יודיצ׳ה, מרחיק מתצלומיו את הדמות האנושית (אך אינו שוכח  אותה) ומתמקד במקומות עצמם; ייתכן, כי כך הוא חוזר ומתמקד באדם – לא כייצוג בלבד אלא כמושא פעיל, בעל נקודת מבט התואמת את זו של הצלם. באתרי הים התיכון אנו הולכים שבי אחרי הדימוי של ההיסטוריה עצמה, אחרי עיי חורבות, אחרי צורות עתיקות שיצרה שחיקת הסלעים,אחרי עצמתו האין-סופית של הים, שקו האופק המדומה תוחם אותו ברַכּוּת, אחרי ניתוצם הנוגע ללב של פסלים ומבנים שידעו את תהפוכות גורלם של ממלכות וסמליהן. וכך אנו שבים מגלים  כי כולנו אזרחי "הים שלנו", מגלמים תרבויות של שלוש יבשות השוכנות לחופיו, חלק מהתרחשויות בנות זממנו ובאותה העת- מקורותיו של המקום.

למידע נוסף: אתר
המוזיאון  www.eretzmuseum.org.il

רח' חיים לבנון 2, רמת אביב. טל': 03-6415244.

מראות מממלכות אבודות
מראות מממלכות אבודות

אחרי שהתאכזב מהישגיה של אמנות ששמה לה למטרה לעסוק ישירות בחיי היום-יום, החל יודיצ׳ה בחיפושיו אחר ״רגשות עזים״, תוך שהוא תר אחרי השורשים הקדומים של הקיום האנושי שלו-עצמו, חוזר ומגלה את ההווה בעודו מתבונן בעבר. בשנים 1990–1995 ערך יודיצ'ה מסעות צילום במזרח התיכון, במהלכם ביקר במקומות רבים שסייעו לכונן את אוסף הדימויים המרכיבים את "הממלכות האבודות". אתרים ארכיאולוגיים, פסלים, פסיפסים, נופים, יסודות של הטבע –כל אלה סוללים נתיב של תצלומים בעלי פורמט אחיד.

הטיפול המיוחד בשחור ולבן בעבודות הללו מייתר את הצורך או הרצון לקבוע תאריך, עונה או זמן לתצלום, כשכל תצלום מעניק דימוי מוחלט, מנותק מזמן ומקום. יודיצ'ה מתמקד במושאי צילום נבחרים ובו בזמן מדגיש את הדינמיקה של מעשה הצילום באמצעות ״הסתכלותו האיטית״, המאפשרת  היפתחות לרובדי פרשנות שונים. יחסי הגומלין בין אור וצל, השפעת האור על מראות של שמים או לשרידי אמפיתיאטראות, המתח הדרמטי ומלא החיוּת בציורי קיר קדומים והבעות הפנים העל-זמניות של ראשי השיש –  כל אלה הם, במילותיו של יודיצ׳ה, "החיים הנמשכים", דימוי המעורר ״התבוננות פנימית״.

יודיצ׳ה, מרחיק מתצלומיו את הדמות האנושית (אך אינו שוכח  אותה) ומתמקד במקומות עצמם; ייתכן, כי כך הוא חוזר ומתמקד באדם – לא כייצוג בלבד אלא כמושא פעיל, בעל נקודת מבט התואמת את זו של הצלם. באתרי הים התיכון אנו הולכים שבי אחרי הדימוי של ההיסטוריה עצמה, אחרי עיי חורבות, אחרי צורות עתיקות שיצרה שחיקת הסלעים,אחרי עצמתו האין-סופית של הים, שקו האופק המדומה תוחם אותו ברַכּוּת, אחרי ניתוצם הנוגע ללב של פסלים ומבנים שידעו את תהפוכות גורלם של ממלכות וסמליהן. וכך אנו שבים מגלים  כי כולנו אזרחי "הים שלנו", מגלמים תרבויות של שלוש יבשות השוכנות לחופיו, חלק מהתרחשויות בנות זממנו ובאותה העת- מקורותיו של המקום.

למידע נוסף: אתר
המוזיאון  www.eretzmuseum.org.il

רח' חיים לבנון 2, רמת אביב. טל': 03-6415244.

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן