Skip to content

'דון קרלו' יצירתו הנשגבת של ורדי בהפקה גרנדיוזית באופרה הישראלית

'דון קרלו' מאת ג'וזפה ורדי הפקת ענק מרהיבה בהשתתפות כ - 250 איש על הבמה קונפליטים בין דת ומדינה, האיקויזיציה ואכזריות המלוכה הספרדית, מאבק על חופש דת ומדינה, ושחרור לאומי בחוויה מוסיקלית ואנושית גדולה מהחיים באופרה הישראלית בניצוחו של דניאל אורן ובבימויו של ג׳נקרלו דל מונקו האיטלקי. 9-23 במרס בבית האופרה בתל-אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בדיוק לפני 151 שנים בפריז, ב-11 במרץ 1867, הועלתה האופרה המונומנטלית 'דון קרלו' מאת ג'וזפה ורדי בבכורה עולמית. הפקה חדשה רבת משתתפים של אופרה זו תעלה בחודש מארס על במת האופרה הישראלית, בניצוחו של מאסטרו דניאל אורן, הידוע בקשר המיוחד שלו ליצירותיו של ורדי.  הבמאי האיטלקי הוותיק והידוע ג׳נקרלו דל מונקו-צוקרמן המביים אופרות בכל בתי האופרה החשובים בעולם כולל המטרופוליטן בניו יורק, לה סקאלה במילנו והאופרה הממלכתית בווינה – יביים את האופרה. דל מונקו- צוקרמן הוא גם בנו של זמר הטנור הנודע מריו דל מונקו.

דון קרלו של ורדי - הפקת ענק מרהיבה עם 250 משתתפים באופרה הישראלית. צילום: יח"צ.

הפקה זו משלבת סצנות ססגוניות גדולות במיוחד ורבות משתתפים ומתייחסת באופן נאמן לאירועים ההיסטוריים של רוח התקופה אליה ורדי מתייחס ביצירתו.

רוב חוקרי ומבקרי ורדי מאוחדים בדעה כי 'דון קרלו' היא יצירתו הנשגבת ביותר של ורדי. היא מביעה בדרך הגלויה ביותר את השקפת עולמו הליברלית-הומניסטית, והיא מאחדת את כל אמצעיו האופראיים, החל באריות בל-קנטו בצורות המסורתיות, צורות של דואטים ואנסמבלים שיצר במיוחד לאופרה זו, וכן את כל אמצעי הגראנד אופרה הצרפתית.

מתח וקונפליקטים בין דת ומדינה. שיקוף תקופה היסטורית באירופה באופרה דון קרלו. צילום: יח"צ.

האופרה מבוססת על 'דון קרלוס' אחד ממחזותיו הידועים של פרידריך שילר שנתפס הומניסט וליברל כוורדי עצמו. יחד עם מחברי הליברית שלו, שמר ורדי  על מהלך המחזה כמעט ללא שינויים.

ורדי עסק ברבות מיצירותיו בסיפורים אישיים בתוך מערכת ערכים חברתית ופוליטית ומשלב לא מעט ביקורת ביצירותיו. ב'דון קרלו'  הוא עוסק במאבק בין הכנסייה לשלטון באיטליה של תקופתו אך מרחיק עדות אל ספרד תחת שלטונו של המלך פיליפ השני ואל פרק אפל בהיסטוריה הספרדית מהמאה ה- 16, אל התקופה בה שלטה האינקוויזיציה. 'דון קרלו' מתפרשת  על פני מערכת קונפליקטים השלובים זה בזה, וכל אחד מקבל עיצוב מוסיקלי משלו: מאבק בין דת למדינה , המאבק ההיסטורי שראשיתו בימי הביניים, בין הכנסייה למלוכה כאשר ורדי מציג  את שני הכוחות כאכזריים ודורסניים. הכנסייה מיוצגת על ידי דמותו המאיימת של האינקוויזיטור הגדול, ישיש עיוור בן תשעים הנעדר כל רגש אנושי שהוא, בעוד המלך הוא רודן חשדן ואכזר.

דרמה אנושית בתקופה חשוכה של האינקוויזיציה ומשטר רודני של מלוכה אכזרית בספרד. צילום: יח"צ.

המאבק לחופש ולשחרור לאומי, נושא שבלט באופרות של ורדי עד להקמת ממלכת איטליה (1861) והוסיף להדהד בהן גם לאחר מכן.  באופרה זו הוא מגולם במאבק של הפלנדרים לשחרור מהעול הספרדי.

ובנוסף, קונפליקטים בין אישיים, מערכות יחסים הבאות לידי ביטוי במיוחד בדואטים הרבים באופרה. האופרה מגוללת את סיפור דמותו המסוכסכת של דון קרלו, נסיך הכתר הספרדי שארוסתו, אליזבת דה ולואה, נישאת לאביו, פיליפ השני, מלך ספרד כחלק מהסכם שלום. המתח בתוך המשולש הסופני הזה מועצם בפעולותיה ובתככיה של הנסיכה אבולי, המאוהבת בדון קרלו, ובעצותיו השנונות של האציל הליברלי, המרקיז מפוזה, וכמובן במעורבותו הסמכותית של האינקוויזטור הגדול, חסר הרחמים ונטול החמלה.

צוות הסולנים בהפקה זו :

בתפקיד דון קרלו:  הטנור הארגנטינאי גוסטבו פורטה והטנור הרוסי סרגיי פוליאקוב, בתפקיד אליזבת: זמרת הסופרן הישראלית אירה ברטמן, בתפקיד רודריגו:  הבריטון הספרדי חואן חסוס רודריגז והבריטון הרומני יונוץ פאסקו. בתפקיד פיליפ השני:  זמרי הבס הקוריאניים אינסונג סים וסימון לים, בתפקיד אבולי:  זמרת המצו סופרן הרומנייה יודית קוטאסי וזמרת המצו סופרן הגיאורגית קטבאו קמוקלידזה, בתפקיד האינקוויזיטור הגדול:  זמר הבס האוקראיני איבגן אורלוב וזמר הבס הגיאורגי ג'ורג' אנדגולאדזה. בתפקיד הנזיר: זמר הבס האיטלקי קרלו סטריולי וזמר הבס הישראלי ולדימיר בראון, והסולנים הישראליים איתן דרורי, אשרי שגב, טל ברגמן, טל גנור, טלי קצף וטל גנור עודד רייך, יאיר פולישוק, גבריאל לובנהיים, אנטון אלכסייב, רועי סרוק ואנטולי קרסיק.

דון קרלו - מאבק לחופש דתי ולאומי. צילום: יוסי צבקר

בנוסף לסולנים מהארץ והעולם ישתתפו בהפקה זו :מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתן שמייסר ותזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון. בנוסף לעשרות שחקני האופרה הישראלית.

 

תאריכי המופעים:

שישי 09/03/2018 13:00,  שבת 10/03/2018 20:00,   ראשון 11/03/2018 20:00                     שלישי 13/03/2018 20:00,  רביעי 14/03/2018 20:00,  שישי 16/03/2018 13:00                     שבת 17/03/2018 20:00,  ראשון 18/03/2018 20:00,   שני 19/03/2018 20:00                      שלישי 20/03/2018 18:00,  חמישי 22/03/2018 20:00, שישי 23/03/2018 13:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן