Skip to content

היופי שבדממה | מאקוטו פוג'ימורה

פיגמנטים כתושים של מינרלים ועלי זהב וכסף מומסים במים, משמשים את האמן היפני העכשווי הנודע, להתמודד עם הויזואליות של הדממה. סקרנים איך אפשר? בקרו בתערוכה במוזיאון טיקוטין בחיפה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"עבורי, האתגר באמנות, איננו היכולת ליצור יופי, אלא להבין איך הטכניקה של ציור "ניהונגה" (טכניקת ציור יפני שהתחנכתי עליו במשך 7 שנים כסטודנט לאמנות באוניברסיטת טוקיו לאמנויות יפות ביפן), ניתן ליישום באמנות עכשווית" מסביר האמן היפני העכשווי מאקוטו פוג'ימורה בשיח גלריה שנערך עימו במוזיאון טיקוטין בחיפה, לרגל פתיחת תערוכת היחיד שלו "היופי שבדממה". "אני פשוט מנסה לצייר, באמצעות חומרים מהטבע כפי שציירו במאה ה -17, מאחר ולא ניתן לקבל תוצאות כאלה בצילום או בעבודה דיגיטלית".

מאקוטו פוג'ימורה בשיח גלריה בתערוכת "היופי שבדממה"

היצירה של פוג'ימורה היא תצוגה של תוצאה של תהליך. העבודות המורכבות מכילות שכבות צבע, עשרות שכבות, שהוא מורח, שכבה על שכבה, במשך שנתיים. הוא עובד על 5 יצירות במקביל במהלך שנתיים ועוקב אחר התוצאות. פוג'ימורה משתמש בפיגמנטים כתושים ממינרלים טבעיים. לאבקה המתקבלת, הוא מוסיף מים. חלק מהעבודות עשויות משכבות צבע אטומות, כמו בשימוש בעלי הזהב והכסף המומסים, עבודות אחרות עשויות מצבעים מדוללים ושקופים שמתפשטים על גבי הנייר או המשי בצורה מבוקרת.

מינרלים ואבקות צבע

פוג'ימורה הוא אחד האמנים העכשוויים המובילים בעולם, העוסקים בצומת של אמונה ואמנות. הוא מנסה לחבר את האסתטיקה של יפן במאה ה -,17 ל 250 שנות הטראומה והרדיפה של הנוצרים ביפן. מטרת סדרת ה"שתיקה" שלו, היא לחקור את הממדים הנסתרים של יופי, יופי שנולד מקורבן וטראומה. סדרה זו של עבודות נוצרה לכבד את מורשת אביו בחקר מדעי הדיבור והשמיעה. הוא מנסה לתאר שתיקה גם את מה שאנו "שומעים" באמצעות שתיקה, כדי ללכוד חזותית את "גלי הקול" של השתיקה. רבים מהעבודות בסדרה זו בולטות במשטחי השבירה שלהן, והן כמעט בלתי אפשריות לצלם, ולכן מה שמופיע כאן מוגבל לתמונות שניתן לתרגמן למדיה הדיגיטלית.

נושא נוסף שהעסיק את פוג'ימורה ביצירתו, הוא "פוסט טראומה" לאסונות. הפלת בניני התאומים בניו יורק שהוביל אותו לעסוק בפאן החברתי שיתופי. הוא יזם את הקמת "טריבקה הזמנית" חלל גלריה מאולתר שישמש אמנים ליצור בתוך הכאוס של האפר והערפל. הציור הגדול "צ'אריס" (הומאג' לויליאם דה קונינג) בשכבות הזהב, הוא ביטוי להישרדות הזהב מהאש או מהאפר. חורבן הצונאמי הגדול ביפן שלקח חיי אדם רבים, הוביל אותו ליצור את היצירה "הליכה על המים".

הליכה על המים

מאקוטו פוג'ימורה, יליד 1960בוסטון, אמן, סופר ומרצה. הוכרז כזוכה פרס קרן וולף למדע ואמנות לשנת 2018 על תרומתו לתחום הכימיה הסופראמולקולרית. מאקוטו הגיע בשנת 2017 לשיא בקריירה שלו  כאשר נבחר לשמש יועץ האמנותי בסרט "שתיקה" של מרטין סקורסזה. הסרט המדובר נחשב ליצירת מופת בעיני המבקרים. לצפייה בראיון משותף של מאקוטו ומרטין סקורסזה.

נעילה : 27.5.2018

אוצרת : ד"ר אילנה זינגר בליין

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, שדרות הנשיא 89, חיפה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן