Skip to content

שחרזדה היפהפיה מתרוצצת בחוצות פריז בסיפור אהבה קומי-טראגי

בעיתוי של חג הפורים, אין מושלם ומשעשע מלראות את תחפושת שחרזדה, המתרוצצת ברחובות פריז, עם הבורקה השחורה העוטפת את גופו האתלטי של ארמן. בסרט "סיפור כיסוי" ארמן החבר האוהב של לילה, מחופש לאישה, מנסה לפרוץ את המחסומים האלימים שמציב לאהבתם אחיה המוסלמי הפאנאט שמופיע פתאום בפריז רגע לפני שהם יטוסו לממש מילגת לימודים יוקרתית בניו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעיתוי של חג הפורים, אין מושלם ומשעשע מלראות את תחפושת שחרזדה, המתרוצצת ברחובות פריז, עם הבורקה השחורה העוטפת את גופו האתלטי של ארמן. בסרט "סיפור כיסוי"  החבר האוהב של  לילה, מחופש לאישה, מנסה לפרוץ את המחסומים האלימים שמציב לאהבתם אחיה המוסלמי הפאנאט שמופיע פתאום בפריז רגע לפני שהם יטוסו לממש מילגת לימודים יוקרתית בניו יורק.

משולש אהבה רומנטי עם סיטואציות מגלגלות מצחוק. סיפור כיסוי סרטה של סו עבדי. צילום: יח"צ

"סיפור כיסוי" בעברית או "חפש את האשה" בצרפתית הוא סרטה העלילתי הראשון של הבימאית סו עבאדי ילידת איראן שברחה עם משפחתה לצרפת. הסרט הלכאורה קליל ומהנה, ועשוי כקומדיה רומנטית של סיפורי אלף לילה ולילה המתרחשת בפריז של היום, הוא למעשה סרט מחאה על דיכוי הנשים תחת האיסלאם הרדיקלי.

זהו מין סיפור רומיאו ויוליה קצבי וסוחף שמציג את פריז כעיר שסועה בין תרבויות האיסלאם הקיצוני ותרבות המערב הצרפתית. זהו סיפור דרמטי על אהבה אסורה בעיר האורות שמוצפת ביוצאי ארצות האיסלאם. מה קורה למשפחות מהגרים שברחו מאיראן בעקבות המהפכה, או הפיי נואר רגליים שחורות, הכינוי הצרפתי הלועג והגזעני ליוצאי צפון אפריקה שהגרו לפריז.

המפגש בין האוהבים מתרחש בין כתלי האוניברסיטה. הוא בן למשפחת מהגרים מאירן שברחו מאימת האייטולות וההשתלטות הדת הפנאטית על ארצם. והיא בת למשפחה מוסלמית יוצאת צפון אפריקה שמחפשת את עתידה בבירת צרפת. שניהם זוכים במילגת לימודים בניו יורק. ערב יציאתם, מופיע האח הגדול השטוף באידיאולוגיה מוסלמית פנאטית שספג בתימן, ומטיל את חיתיתו על אחותו לילה, ואת נחת זרועו על אהובה ארמן. בשם האיסלאם הוא כולא אותה בדירתם ואוסר על ארמן להיפגש איתה.

ריקוד מחאה ברחובות פריז נגד משטר המהפכה באיראן הרומס זכויות נשים. הצילום באדיבות קולנוע חדש

הסרט מלא סיטואציות קומיות של מתחים בין תרבויות. שסעים בין צרפת המערבית, שערכיה אומצו על ידי מי שברח מאיראן, לבין האיסלם הרדיקלי, בו האשה הנחשבת לרכוש הגברים שבמשפחה, אמורה להיות מכוסה מכף רגל ועד ראש, ומצווה לציית להוראות אחיה בהיעדר האב ראש המשפחה.

צחוק הגורל , והבימוי המבריק של סו עבדי, שהופך את הסרט למותחן בלשי של מירוצי מכוניות בעיר האורות, גורם למחמוד אחיה להיכנס למלכודת של שחרזדה, מורת הדת היפהפיה שמגיעה לביתם ללמד את לילה שיעורי דת. הוא מתאהב בארמן המחופש לאשה מוסלמית דתית ומנסה לכפות עליה להינשא לו.

צילום יח"צ. אהבה תחת רעלה.

הסרט חושף את המציאות הבלתי אפשרית של מעמד הנשים הנרמסות על ידי הגברים בחברה האיסלמית הראדיקלית הקיצונית. בדיוק בחודש שבו מציינים את יום האשה הבינלאומי, חשוב לצפות בסרט שמתאר עובדות קשות מנשוא, על גורלן של מיליוני נשים בעולם שחירותן נשללת מהן, והן נשלטות בידי הגברים.

צ'רלי צ'פלין אמר: "היום האבוד ביותר הוא זה שבו אין אנו צוחקים". הסרט מומלץ בחום בימים אלה של פורים, שבו אנו מצווים ל"היית אך שמח" ו"נהפוכו".  נדמה שמישהו תכנן את הסרט במיוחד לפורים כאשר העלילה קשורה איך שהוא לפרס, מולדתו של אחשוורוש, וגם למנהג להתחפש. מגבר לאישה, מצרפתי למוסלמית, אולי גם מטרגדיה לקומדיה. תחפושתו של ארמן לשחרזדה, המורה היפהפיה לדת, המתרוצצת ברחובות פריז, יוצרת סיטואציות היסטריות של רגעי מבוכה דרמטיים ,  שגורמים לפרצי צחוק בלתי נשלטים בקהל.

אהבה אסורה בפריז. "סיפור כיסוי" הצילום באדיבות קולנוע חדש

אחרי הרגעים הקומיים, מגיעים לדמעות העצב. נישאים על גלי הצחוק נוחתים בכאב על קרקע המציאות המפוקחת. רואים פנים אל פנים, תחת רעלה וצ'אדור, בתחפושת או בלי, איך הדת הקיצונית, יכולה לפרק תא משפחתי. ואיך בחסות אללה מפעילים טרור, אלימות, ודיכוי על הנשים בתרבות האיסלאם הרדיקלי.

הסרט, עם כל הצחוקים שלו, הוא בסופו של דבר סרט פוליטי על דיכוי נשים, המבוסס בין היתר על הביוגרפיה של הבימאית שחיתה עד גיל 15 באיראן, וחוותה בגופה, כמה מן הסיטואציות המתוארות בסרט. זוהי זעקת מחאה פמיניסטית חילונית מערבית נגד משטרי הכוח הדורסניים שבשם הדתות מדירות, כולאות ורומסות נשים, ומונעות מהן את החירות לממש את עצמן כבני אדם. ותמיד ידו של המין הגברי על העליונה. מובטחת מראש העליונות והדומיננטיות בעיצוב החיים של הנשים, שאמורות להיות צייתניות ולסור למרותם.

בסוף האהבה מנצחת. סיפור כיסוי. הצילום באדיבות קולנוע חדש

הבימאית סו עבדי ממוצא איראני הצליחה בסרטה העלילתי הראשון להוציא מתחת ידיה סרט מקסים, חינני, סוחף, ומעלה אינסוף חיוכים וצחוקים, לרתק את הקהל לדרמה, ולהעביר מסר פוליטי חברתי בוטה ובועט נגד רמיסת הנשים בחסות האיסלאם הרדיקלי שמתפשט בפריז. לפעמים אנחנו זקוקים לדרכים הקלילות והמצחיקות כדי לעכל את המציאות שלפעמים היא קשה מנשוא…

לאחר שהתפוצצנו מצחוק כל הסרט, נהננו מן הקפיצה הקסומה לרחובות פריז, ולמרות ההפי הנד, יצאנו עם תחושה קשה שאיראן היא גם כאן. כמה עצוב לראות את זרעי הרוע צומחים גם אצלנו בבית שמש ומאה שערים.  הנשים השחורות לבושות האוהלים, הנשים החרדיות המכוסות מכף רגל ועד ראש בשם "כבודה בת מלך פנימה", או הצניעות הכפויה והצביעות החרדית הקיצונית שמשתלטת על חיינו דרך הכוח הפוליטי של המפלגות החרדיות בקואליציה.

לצפייה בטריילר:

https://youtu.be/6IzrMn-leqQ

תקציר העלילה 

ארמן ולילה הם שני צעירים מאוהבים. הם מתכננים לעבור לניו יורק ללימודי המשך, אבל מספר ימים לפני נסיעתם חוזר מחמוד אחיה הגדול של לילה מתימן. בתימן מחמוד עשה שינוי גדול. הוא מנסה להשפיע על חייה של לילה ולהרחיק אותה מהחבר שלה. איך יצליח ארמן לשחרר את לילה? לעיצת חברו הדרך היחידה שבה יכול ארמן להיכנס לביתה של לילה הוא במעטה של בורקה. למחרת אישה חדשה מסתובבת ברחובות פריז עטויה בבורקה ושמה בצרפת שחרזדה, האישה שבפני קסמה מחמוד לא יכול לעמוד.

Cherchez La Femme  סרטה של סו עבדי A film by Sou Abadi

 

יוצרי הסרט Cherchez La Femme סיפור כיסוי

בימוי ותסריט: סו עבדי Sou Abadi

צילום: איב אנג'לו Yves Angelo

עיצוב הפקה: דני גוטייה Denis Gautelier

עיצוב תלבושות: ג'סטין פירס Justine Pearce

עריכה: וירז'יני ברואנן Virginie Bruant

מוסיקה מקורית: ז'רום רבוטייה Jérôme Rebotier

הפקה: מיכאל ג'נטיל Michael Gentile

 

שחקנים:

ארמן: פליקס מואטי Félix Moati

לילה: קמילה ג'ורדנה Camélia Jordana

מחמוד: וויליאם לבגיל William Lebghil

מיטרה: אן אלברו Anne Alvaro

סינה: קרל מאלאפה Carl Malapa

ניקולא: לורן דלבקיו Laurent Delbecque

פבריס/פאריד: אוסקר קופ Oscar Copp

מוסטפה: אוסמה קדם Oussama Kheddam

אחמד: וואליד בן מברוק Walid Ben Mabrouk

בתפקיד אורח – דאריוס: מיקי מנולביץ  Predrag 'Miki' Manojlovic

לצפייה בטריילר:

https://youtu.be/6IzrMn-leqQ

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן