Skip to content

עיקר החדשות – יום ראשון 18 במרץ 2018 (מהדורת הבוקר)

כותרות המהדורה     מטען התפוצץ בגבול רצועת עזה; מנהרות ומטרות טרור של חמאס הותקפו ברצועת עזה (בטחוני)     פיגוע דריסה נגד כח צבאי בשומרון: שני הרוגים ושני פצועים קשה; המחבל נעצר (בטחוני)     דיווח: רוסיה ערכה תרגול בשיגור צוללות גרעיניות סמוך לחופי ארצות הברית (חוץ)     טורקיה השתלטה על המחוז הכורדי עפרין בצפון סוריה; הרוגים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    מטען התפוצץ בגבול רצועת עזה; מנהרות ומטרות טרור של חמאס הותקפו ברצועת עזה (בטחוני)

    פיגוע דריסה נגד כח צבאי בשומרון: שני הרוגים ושני פצועים קשה; המחבל נעצר (בטחוני)

    דיווח: רוסיה ערכה תרגול בשיגור צוללות גרעיניות סמוך לחופי ארצות הברית (חוץ)

    טורקיה השתלטה על המחוז הכורדי עפרין בצפון סוריה; הרוגים בהפצצת בית חולים; כ-200 אלף בני אדם נמלטו (חוץ)

    אסד מתקרב לכיבוש פרברי דמשק; 14 אלף נמלטו מבתיהם בתוך יממה (חוץ)

    משבר הרעלת המרגל | התגובה הרוסית: פוטין מגרש 23 דיפלומטים בריטיים; בריטניה: "סביר שפוטין הורה לחסל את המרגל"; רוסיה: ייתכן ומקור גז העצבים שפגע במרגל הוא בכלל בבריטניה (חוץ)

    צילומי לוויין חושפים: צפון קוריאה חידשה את הפעילות במתקן הפלוטוניום (חוץ)

    זקן האדמו"רים כ"ק האדמו"ר מוויזשניץ מונסי זצוקללה"ה (חרדים)

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב. תחול עלייה ניכרת בטמפרטורות, ויעשה חם מהרגיל עד שרבי. בשעות הבוקר ינשבו רוחות חזקות בהרי הצפון. הלילה: מעונן חלקית

    שני: חם מהרגיל עד שרבי. יתכן אובך.

    שלישי: בהיר עד מעונן חלקית. תחול ירידה ניכרת בטמפרטורות. הטמפרטורות עדיין יהיו גבוהות מהרגיל לעונה.

    רביעי: נאה. תחול עלייה קלה בטמפרטורות.

תחזית: עלייה ניכרת בטמפרטורות; ביום שני שרב

היום תורגש עלייה במידות החום וירידה בלחות, וייעשה חם מהרגיל. מחר ישררו תנאי שרב קל ברוב אזורי הארץ וייתכן אובך. ביום שלישי תורגש התקררות, אך עדיין יהיה חם מהרגיל. וביום רביעי שוב התחממות ניכרת

חדשות

    החל מהחודש הקרוב: שבוע העבודה יקוצר ל-42 שעות בכל המשק * אחרי שההסתדרות הגיעה להסכמות עם נשיאות הארגונים העסקיים ומשרד האוצר, השר חיים כץ אישר הבוקר את קיצור שבוע העבודה ושינוי חישוב השכר, על מנת שלא לפגוע בשכר החודשי. * ניסנקורן: "צעד חשוב בדרך ליעד של 40 שעות עבודה בלבד" (וואלה)

    המשטרה עיכבה קטין מיצהר בשל צו מעצר שפג תוקפו ותפצה אותו באלפי שקלים * אף שתוקף הצו קוצר בהוראת בית המשפט, המשטרה המשיכה להגיע לבית הוריו של הקטין ועיכבה אותו לחקירה בערב ראש השנה. המשטרה טוענת שתוקף הצו לא עודכן במערכת בשל תקלה טכנית (הארץ)

    מועצת כפר ורדים עצרה שיווק קרקעות לאחר שמחצית הזוכים במכרז היו ערבים * זכייתן של 58 משפחות ערביות במכרז קרקעות ביישוב הציתה דיון אמוציונלי ברשתות החברתיות. "חרדים לא רצו כאן כי זה ישנה את הצביון, אז למעלה מ-50% ערבים בשכונה חדשה?", אמר אחד התושבים (הארץ)
לפני זמן קצר התקבל דיווח על ניסיון הצתה של דלת עירית טבריה * אין נפגעים אך נגרם נזק.  * במקביל לדיווח שוטרי משטרת ישראל פתחו בסריקות לאיתור החשוד בתקיפת ראש העיר והוא אותר לפני זמן קצר בחדר המיון של בית החולים פוריה. * החשוד בן 58 תושב העיר טבריה נעצר בגין חשד לתקיפת ראש העיר ונבדק גם החשד כי הוא האחראי לכל ההצתות שבוצעו לפנות בוקר בעיר.

פוליטי

    משפחת נתניהו צפויה להיחקר ביום שני * בכוונת חוקרי המשטרה לקיים פעם נוספת חקירה מקבילה – במשרדי להב 433 ובמעון ראש הממשלה, וייתכן כי גם בנם יאיר ייחקר. * על פי ההערכה, הנחקרים יעומתו עם גרסה ראשונה של עדותו של עד המדינה ניר חפץ

    ח"כ איימן עודה: "נחושים להישאר מאוחדים כדי למקסם את הכוח הפוליטי שלנו"

    סקר פנימי: הליכוד בשיא של 39 מנדטים, אורלי לוי פותחת פער מול ליברמן * סקר מנדטים פנימי חדש של הליכוד מעלה כי הליכוד יצא מחוזק מהמשבר הקואליציוני עם מספר שיא של מנדטים בעידן נתניהו. המחנה הציוני והערבים עומדים על 10 מנדטים כל אחד, אורלי לוי פותחת פער מול ישראל ביתנו, וש"ס לא עוברת את אחוז החסימה *ע"פ הסקר שהתפרסם בסוף השבוע בקישראל היוקם: הליכוד 39, יש עתיד 20, המחנ"צ 10, הערבים 10, יהדוה"ת 9, הבית היהודי 8, מרצ 7, אורלי לוי 7, כולנו 5, ישראל ביתנו 5.

    היועמ"ש הגיב לעתירה נגדו: "לא קיימתי קשרי חברות עם ניר חפץ" * מנדלבליט הגיש את תשובתו לדרישה לפסול את עצמו מעיסוק בתיקים 4,000 ו-1,270 (גרסטל-קמיר). לדבריו, הטענה שייקרא לעדות בפרשת בזק נעדרת כל בסיס עובדתי * היועץ המשפטי של התנועה לטוהר המידות: "עצם העובדה שנוצר קשר בין מנדלבליט לחפץ בשנתיים האחרונות לא מאפשרת לו לדון בתיקי חפץ. חיוני שבג"ץ יתערב באופן מידי"

    אחרי הסקרים – גבאי תוקף: "לא מתכוון לזוז לשום מקום" * יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, טוען כי התקשורת בישראל היא הסיבה למצבה העגום של מפלגתו בסקרים – "מה הבעיה הכי גדולה של האופוזיציה? התקשורת מתעסקת בדבר אחד: נתניהו. לא משנה מה תעשה, תגיע לעמוד האחרון בעיתון" * יו"ר המחנה הציוני התייחס למתיחות במפלגתו בשל מצבה הקשה בסקרים ועקץ את לפיד: "יהיה שר חוץ טוב". * יו"ר האופוזיציה בוז'י הרצוג: "מתייצב מאחורי גבאי ונותן לו גיבוי. אנחנו עובדים יפה מאוד. לא נכון להטיח האשמות זה בזה"

בטחוני

מטען התפוצץ בגבול רצועת עזה; מנהרות ומטרות טרור של חמאס הותקפו ברצועת עזה

בפעם הרביעית תוך חודש: מטען חבלה התפוצץ על הגדר בצפון הרצועה. בחסדי שמים אין נפגעים * בתגובה למטען השומדה תצפית השייכת לחמאס באמצעות טנק, ומטוסי חיל האוויר הפציצו יעדי חמאס במרכז רצועת עזה. ביניהם גם "תשתית תת-קרקעית" בלב הרצועה. בנוסף, נוטרל מנהרת טרור התקפית באיזור כרם שלום, לפי הצבא, מדובר בניסיון של חמאס לחדש את תוואי המנהרה, אולם לא נשקפה סכנה לתושבים, שכן התשתית זוהתה בשלבי בנייה מוקדמים * משרד הבריאות הפלסטיני הודיע שלפחות אדם אחד נפצע באורח קל בעקבות התגובה הישראלית

פיגוע דריסה נגד כח צבאי בשומרון: שני הרוגים ושני פצועים קשה; המחבל נעצר

רכב פלסטיני פגע בער"ש בכוח צבאי שהיה במשימה של אבטחת צירים שנדרסו בכביש 585 מכיוון מבוא דותן לחרמש, 2 חיילים נהרגו, ושנים נוספים נפצעו. * המחבל, בן 26 מהכפר ברטעה שבאזור ג'נין, שוחרר מהכלא לפני פחות משנה, חלף על פני החיילים ליד עמדת השמירה, אך עשה פניית פרסה כדי לחזור ולפגוע בהם. ההערכה היא שמדובר במפגע בודד, שקיבל החלטה במקום ולא בפיגוע מתוכנן * מתחקיר ראשוני עולה כי האירוע נמשך שניות בודדות, וכי לאחר שפגע בחיילים, פגע המחבל בגדר נפצע ונעצר. במקום לא היו חיילים נוספים ולא הייתה אפשרות לפתוח באש לעברו

– בעקבות הפיגוע, מתאם פעולות הממשלה בשטחים הנחה על הקפאה מיידית של ההיתרים לכלל חמולת המפגע – 67 היתרי תעסוקה בישראל, 26 היתרי מסחר וארבעה רשיונות תעסוקה בהתיישבות

– בפשיטה על בית המחבל נעצר אחיו. * משפחת המחבל טוענת כי מדובר בתאונת דרכים ולא בפיגוע או תאונה מכוונת. לדבריהם המפגע לא השתייך לארגון טרור, על אף הודעות ברכה מצד ארגונים שונים

– משרד החוץ הגרמני: "אנחנו מגנים בתוקף את הפיגוע. הסכסוך הישראלי פלשתיני לא יפתר בכח. מתקפה פושעת כזו מובילה לעוד שנאה. צריך לשאוף לפתרון שיאפשר לישראלים ופלשתינים לחיות בשלום ובכבוד"

– דובר חמאס: "פיגוע שבא לציין 100 ימים להחלטת טראמפ על העברת השגרירות. המהפכה נגד ההחלטה של טראמפ זה לא גל זעם חולף. גבולותיה של ירושלים ייכתבו בידי הדם הפלסטיני"

– בכיר חמאס: "התנועה מברכת את הפיגוע האמיץ וההירואי שמגיע כדי להדגיש את דבקות העם הפלסטיני בהמשך דרך ההתנגדות בכל כליו ואמצעיו במטרה להגן על עצמו ולתקוף את הכיבוש ותוכניותיו – ובכל מחיר"

– הג'יהאד האסלאמי: "משבחים את הפיגוע וקוראים להמשך הפיגועים נגד הכיבוש הציוני"

– חבר הלשכה המדינית של החזית הדמורקטית ברצועת עזה: "תגובה טבעית לתכנית הפשעים של הכיבוש והיא מדגישה את המשך האינתיפאדה וההתנגדות כמנוף שמטרתו להפיל את החלטת טראמפ ולהסיר את הכיבוש"

    תחילתה של אינתיפאדה חדשה? במערכת הבטחון חוששים גל מחבלים חקיינים בפסח וברמדאן * מוקדם עדיין וקשה להעריך את תוצאות הפיגוע הקשה בשומרון, אבל ההערכה במערכת הביטחון היא שגורמי ההתססה אצל הפלסטינים לא יחלפו ואף יתעצמו בחודשים הקרובים לקראת יום האדמה והעברת שגרירות ארה"ב

    לאחר הפיגוע: הצבא בוחן שינוי בתוואי הגדר באזור הכפר של המחבל * הקו הירוק חוצה את ברטעה לשניים, וכיום מכלילה הגדר גם את חלקו הפלסטיני של הכפר בשטח ישראל. אף שהפיגוע אירע מעבר לגדר, עשוי צה"ל להמליץ לחצות את הכפר בשנית (הארץ)

    בתום מצוד של חודש וחצי: נתפס הטרוריסט שביצע את הפיגוע ליד אריאל * חודש וחצי אחרי פיגוע הדקירה בסמוך לאריאל בו נרצח איתמר בן גל ז"ל, הגיעה לידי השב"כ המידע בנוגע לבית בשכם בו הוא הסתתר. ימ"מ סגר על הבית והוא נעצר ללא התנגדות * המחבל ומספר פלסטינים נוספים ששהו עימו הועברו להמשך חקירת השב״כ * אלמנתו של הנרצח: "זה לא יחזיר אותו הביתה"

מדיני

    עוזרו ויועצו של יו"ר מועצת השורא באיראן, עבד א-להייאן, בריאיון מעניין הבוקר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד": "חרף המחלוקת בין טהרן למוסקבה בעניין ישראל, שת"פ וההבנות בין הצדדים בסוריה יכולים להימשך". (כאן)

    "מצרים וסעודיה לוחצות על אבו מאזן לקבל את 'עסקת המאה'" * העיתון הפלסטיני אל-קודס מדווח כי הרשות הפלסטינית וירדן נתונות ללחץ מצד שתי מדינות ערביות לקבל את התוכנית המדינית של טראמפ * גורמים פלסטינים בכירים אמרו לחדשות עשר כי מצרים וסעודיה מפעילות לחץ כבד על יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן ועבדאללה מלך ירדן כדי שיסכימו את עסקת השלום של הנשיא טראמפ

    צ'כיה בוחנת העברת השגרירות לירושלים * במסמך שהגיע לחדשות עשר מודיע שגריר ישראל בפראג כי בצ"כיה החלו בבדיקת האפשרויות והסיכונים למהלך. רה"מ באביש הוא שיכריע בנושא, לאחר שהנשיא זמאן הצהיר על תמיכתו (חדשות10)

    בעזה הכריזו רשמית: הקמת עיר אוהלים גדולה לאורך הגדר בגבול רצועת עזה * בעזה הכריזו רשמית על צעדת המונים, תחת הכותרת "צעדת השיבה הגדולה", נגד מדיניות ממשל טראמפ והמצב ההומניטרי ברצועה. * מארגני "תהלוכי השיבה", שיוזמים הקמת עיר אוהלים גדולה לאורך הגדר בגבול רצועת עזה במטרה לממש את זכות השיבה, הודיעו במסיבת עיתונאים כי התהלוכה תתחיל ב-30 במארס, יום האדמה ותימשך לפחות עד יום הנכבה, חודש וחצי לאחר מכן ב-15 במאי.

    שגרירות רוסיה בהודעה חריגה: "בריטניה גוררת את ישראל להיסטריה האנטי רוסית" * על רקע הודעת משרד החוץ שגינתה את הרעלת המרגל הרוסי, שגרירות רוסיה בתל אביב פרסמה הודעה חריגה ובה היא מאשימה את לונדון בגרירת ישראל לקמפיין נגד מוסקבה – "מנסים לגרור את ישראל בתואנת שווא"

    חמאס עצר עשרות חשודים לחקירה בעקבות ניסיון ההתנקשות ברה"מ הפלסטיני בעזה. בין העצורים גם פעילי חמאס * חקירת ניסיון ההתנקשות בחיי רה"מ הפלסטיני בעזה: חמאס עצר בימים האחרונים עשרות חשודים לחקירה בעקבות ניסיון ההתנקשות ברה"מ הפלסטיני. בעצורים פעילי חמאס ופעילים סלפים קיצונים. * בחמאס אומרים כי מפעילי המטען, שהונח ליד שיירת ראמי חמדאללה, השתמשו בכרטיסי סים של חברת הסלולר וטניה. הארגון סגר את המשרדים הראשיים של החברה ברצועה * בעיתון 'אל-חיאת' דווח כי מנגנוני הביטחון הפלסטינים ברמאללה מסרו לאבו מאזן שמות של אנשי חמאס הנחשדים בעמידה מאחורי ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני * מקורות פלסטינים בראמאללה: "חמאס משחק משחק כפול – מצד אחד טוען שפועל לטובת העם הפלסטיני ומצד שני פועל לערער היציבות בגדה, פוגע בפיוס הפלסטיני ולוקח את תושבי עזה בני ערובה לשם הגשמת מטרותיו החשוכות. המצב הזה אינו יכול להימשך – ההנהגה הפלסטינית תשים לזה סוף"

    יורש העצר הסעודי: "אני מתמקד בצעדים שיקדמו את האינטרסים שיובילו לשלום" * בריאיון לרשת CBS, שצפוי להתפרסם בימים הקרובים, סירב יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן להתייחס לטענה שהעברת השגרירות לירושלים תיפגע בתהליך השלום: "אנחנו לא רוצים להתמקד בשום דבר שעלול ליצור מתיחות. הטבע שלי הוא תמיד להיות חיובי"

חוץ

דיווח: רוסיה ערכה תרגול בשיגור צוללות גרעיניות סמוך לחופי ארצות הברית

רוסיה ערכה באחרונה תרגול בשיגור צוללות גרעיניות סמוך לחופי ארצות הברית, כך הכריז בכיר בצבא הרוסי בערוץ של צבא רוסיה. מטרת התרגיל, היתה להגיע סמוך למי החופים של ארה"ב בחשאי. לטענתו הצבא הרוסי המטרה הושגה. בצבא רוסיה הדגישו, כי הצוללות נותרו במים הבינלאומיים (RT)

טורקיה השתלטה על המחוז הכורדי עפרין בצפון סוריה; הרוגים בהפצצת בית חולים; כ-200 אלף בני אדם נמלטו

דיווחים בסוריה: לאחר קרבות ממושכים עם המיליציות הכורדיות, צבא טורקיה והמורדים הסורים הנאמנים לו השלימו את ההשתלטות על העיר עפרין שבצפון המדינה, * לפחות 20 בני אדם נהרגו בעפרין בהפגזות ותקיפות אוויריות של טורקיה * תשעה הרוגים בתקיפה של חיל האוויר הטורקי על בית חולים במחוז עפרין * ארגוני זכויות אדם הודיעו כי צבא אסד מנע מהאזרחים הנמלטים להכנס לחאלב הסמוכה. "לעקורים אין מחסה או מזון"

אסד מתקרב לכיבוש פרברי דמשק; 14 אלף נמלטו מבתיהם בתוך יממה

כוחות צבא סוריה בשיתוף חיל האוויר הרוסי הגבירו את התקיפות על אזור רוטה שנשלט בחלקו על ידי המורדים, ולפחות עשרת אלפים בני אדם ברחו מבתיהם במזרח רוטה שבקרבת הבירה, במה שמוגדר כאחת הבריחות הגדולות ביום אחד מתחילת המלחמה. * ע"פ הדיווח ברשת סקיי בשפה הערבית לפחות 71 נהרגו בהפצצות באזור

משבר הרעלת המרגל | התגובה הרוסית: פוטין מגרש 23 דיפלומטים בריטיים

ברקע המתח בין המדינות סביב פרשת הרעלתו של המרגל לשעבר, ובתגובה להודעת בריטניה השבוע כי תגרש 23 דיפלומטים רוסים ותקפיא את היחסים בדרגים הגבוהים עם מוסקבה הודיע משרד החוץ הרוסי על גירוש 23 דיפלומטים מבריטניה וכי על המגורשים לעזוב בתוך שבוע את המדינה * בנוסף הודיעו ברוסיה על סגירת הקונסוליה הבריטית במדינה, ועל ביטול התכנית להקמת קונסוליה כללית בסנט פטרסבורג. "שומרים לעצמנו את הזכות להמשיך לנקוט צעדים"

– משרד החוץ הבריטי בתגובה: "ציפינו לתגובה כזו"

– ראשת ממשלת בריטניה: "בימים הקרובים נחליט על צעדינו הבאים. לא נסבול איום רוסי על אזרחים בריטים ואחרים על אדמתנו"

– שרים בממשלת בריטניה מתכננים להטיל סנקציות חדשות נגד אולגרכים המקורבים לפוטין ולקרמלין

בריטניה: "סביר שפוטין הורה לחסל את המרגל"

שר החוץ של בריטניה אמר כי קיימת סבירות גבוהה שנשיא רוסיה פוטין הורה בעצמו על הרעלת המרגל הרוסי לשעבר, בגז העצבים "נוביצ'וק" על אדמת בריטניה. הוא אף הבהיר כי "המחלוקת שלנו היא עם הקרמלין, אין לנו דבר נגד העם הרוסי" * הקרמלין בתגובה: "טענה מזעזעת ובלתי נסלחת"

– שר החוץ הרוסי: "ייתכן ששר ההגנה הבריטי חסר השכלה"

– שגריר רוסיה בבריטניה: "לונדון מנסה להסית את תשומת הלב מבעיות הברקזיט"

– רוסיה: גוף החקירות הבכיר במדינה יחקור את הרעלת המרגל לשעבר בבריטניה

רוסיה: ייתכן ומקור גז העצבים שפגע במרגל הוא בכלל בבריטניה

בקרמלין טוענים כי המקור של גז העצבים נוביצ'וק, ששימש להרעלת המרגל הוא מסלובקיה, צ'כיה, שבדיה או – בריטניה * דיפלומט רוסי בכיר אמר בריאיון לרשת סקיי ניוז כי "רוסיה מעולם לא פיתחה את גז העצבים 'נוביצ'וק'. הפעם הראשונה ששמעתי עליו היה כשתרזה מיי הזכירה אותו בפרלמנט הבריטי * שגריר רוסיה באיחוד האירופי הציע כי מעבדת מחקר בבריטניה עשויה להיות המקור של גז העצבים בו נעשה שימוש בהרעלת המרגל הרוסי וביתו

יומיים לפני שהיה אמור לפרוש: סגן ראש ה-FBI לשעבר פוטר מהבולשת בטענה שהדליף מידע לכתבים

התובע הכללי של ארה"ב ג'ף סשנס הודיע על פיטוריו של אנדרו מקייב – מי ששימש כמשנה לראש ה-FBI לשעבר שפוטר על ידי טראמפ, ג'יימס קומי. * מקייב פוטר לאחר שירות של 21 שנים ב-FBI ויומיים לפני שהיה אמור לסיים את תפקידו בבולשת ולצאת לפנסיה. כעת הום עלול לאבד את הפנסיה שלו. * בבית הלבן הסבירו שאנדרו מקייב הדליף מידע לכתבים – טראמפ: היו הרבה מאוד הדלפות, שקרים ושחיתות בדרגות הגבוהות ביותר של ה-FBI – "יום גדול לדמוקרטיה". אך מקייב אמר שממשל טראמפ מתנכל אליו בעקבות תפקידו בחקירת התערבות רוסיה בבחירות – "מאמין שסימנו אותי משום שהייתי עד לאירועים שהתרחשו לאחר שטראמפ פיטר את ראש הארגון לשעבר ג'יימס קומי", "הדחתי היא חלק ממלחמתו המתמשכת של טראמפ נגד הארגון"

    דיווח: סגן ראש ה-FBI שפוטר מהבולשת מחזיק מידע אישי על טראמפ * על פי הדיווח, מקייב מחזיק במזכרים אישיים שנוגעים להתנהלות טראמפ, בדומה לאלו שהחזיק קומי לפני פיטוריו. * מקייב אמר שממשל טראמפ מתנכל אליו בעקבות תפקידו בחקירת התערבות רוסיה בבחירות (AP)

    ראש ה-FBI לשעבר גיימס קומי: "אדוני הנשיא, העם האמריקני ישמע את גרסתי בקרוב מאוד" * בעקבות פיטורי סגן ראש הבולשת והמתקפה הפומבית עליו, הודיע ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי שפוטר ע"י טראמפ: "אדוני הנשיא, אזרחי ארה"ב ישמעו את הצד של בסיפור בקרוב. הם יוכלו לשפוט בעצמם מי פעל בצורה מכובדת ומי לא"

בנסיון לשמר את הסכם הגרעין: בריטניה, צרפת וגרמניה הציעו להטיל עיצומים חדשים על איראן; דיפלומטים אמריקנים ואיראנים בכירים נפגשו בסוף השבוע בווינה

דיפלומטים אמריקנים ואיראנים בכירים נפגשו בסוף השבוע בווינה באופן חריג לדון בעתיד הסכם הגרעין, כך נחשף בחדשות עשר * מדובר בפגישה ראשונה בין נציגים אמריקנים ואיראנים מאז הדד-ליין שהציב טראמפ בינואר לפרישה אמריקנית מהסכם הגרעין אם לא יתוקן עד מאי

– במקביל, ממסמך שנחשף ברויטרס, עולה כי מעצמות האיחוד האירופי בריטניה, צרפת וגרמניה – החתומות על העסקה – מגבשות רשימת גורמים וגופים הקשורים לתכנית הטילים ולמעורבות בסוריה במטרה להטיל עליהם עיצומים. זאת כדי לשכנע את טראמפ שביום שני איים טראמפ להרחיב את העיצומים האמריקאים אם הסכם הגרעין לא יתוקן, והציב להן אולטימטום עד אמצע מאי, שלא לפרוש ממנו * טהרן: "סנקציות חדשות מצד אירופה ישפיעו על הסכם הגרעין"

– סגן שר החוץ האיראני ג'פארי על איומי הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין: "יש קונצנזוס מלא בין השותפות בהסכם נגד האיום האמריקני. עצם האיום מהווה הפרה של ההסכם"

    סין: מתנגדים בתוקף לחידוש הקשרים בין ארה"ב לטיוואן

    מומחים אמריקאים: האקרים רוסים היו מסוגלים להשבית את ארה"ב

    ביום שלישי צפוי להיפגש יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן. השניים ידונו בין השאר בתהליך השלום ובתוכנית הגרעין של איראן

    דרום אפריקה: ג'ייקוב זומה, הנשיא שהודח לאחרונה, יועמד לדין בגין 18 עבירות שחיתות

    ארה"ב: ראש הסגל של הבית הלבן ג'ון קלי הדגיש כי לא צפוי שינוי מידי בסגל בבית הלבן * דוברת הבית הלבן, על הדיווחים כי הנשיא טראמפ רוצה להדיח את היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר: "מקמאסטר הוא אדם מסור. אין לנו שינויים כרגע באיוש. אם הנשיא יחליט לעשות שינוי זה בשביל העם האמריקני"

    – הנשיא טראמפ פרסם הלילה הודעה בה כתב כי חקירתו של החוקר המיוחד, רוברט מולר, בעניין המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות "לא הייתה צריכה להתחיל ושלא היה שום פשע"

    – יומיים לפני קריסת הגשר במיאמי – מהנדס דיווח על סדק באחד מקטעיו * קריסת הגשר בעיר מיאמי שבפלורידה: רשויות התחבורה במדינה קיבלו התרעה ולפיה הגשר סדוק יומיים לפני קריסת הגשר הקטלנית. המהנדס שתכנן את הגשר השאיר במשרדי מנהל התחבורה הודעה קולית ובה הוא מתריע כי הגשר סדוק אך ההודעה נשמעה רק יום לאחר התאונה

    בריטניה: משטרת בריטניה חוקרת רצח מקורב למתנגד פוטין * המשטרה בבריטניה פתחה בחקירת הירצחו של ניקולאי גלושקוב, מתנגד של פוטין, שנמצא מת לפני 3 ימים בממלכה. * החקירה נפתחה בעקבות ניתוח שלאחר המוות שגילה כי גלושקוב לא מת בנסיבות טבעיות * בשלב זה, המשטרה לא קושרת בין המקרה להרעלת המרגל הרוסי

    גרמניה: סערה בגרמניה: שר הפנים החדש: האסלאם לא שייך למדינה * שר הפנים של גרמניה, הורסט סיהופר, העניק ראיון ל'בילד' בו הציג מדיניות תקיפה נגד מהגרים ואמר כי "האיסלאם לא שייך לגרמניה", והודיע יפעל ליישום תכנית נרחבת לגירושים המוניים. "המוסלמים צריכים לחיות עמנו, לא נגדנו" * דובר הממשל הגיב בשם הקנצלרית: בעיני מרקל, האיסלאם דווקא כן שייך לגרמניה. * בעקבות התבטאותו של שר הפנים החדש זעמו רבים במדינה, בהם הארגון שמייצג את הקהילה הטורקית בגרמניה

    טורקיה: ביהמ"ש הורה לשחרר עיתונאי שסייע בניסיון הפיכה

    יוון: 15 מהגרים, בהם לפחות חמישה ילדים, טבעו למוות בהתפכות סירה, סמוך לחופי המדינה

    סוריה: משרד ההגנה רוסי: כוחות אמריקנים ינסו ליזום מתקפות כימיות בדרום סוריה כתירוץ לתקוף במדינה

    סין: הפרלמנט הסיני הצביע פה אחד בעד המשך כהונתו של הנשיא שי ג'ינפינג. זאת כשבוע לאחר שינוי החוקה בסין, שכעת מאפשרת לשי לכהן ללא הגבלת זמן * מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, שלח את ברכותיו לנשיא סין, שי ג'ינפינג, שנבחר לכהונה נוספת בתפקידו

    סלובקיה: ראש ממשלת סלובקיה התפטר, אך המפגינים דורשים בחירות * רוברט פיקו הסכים להעביר את המושכות לסגנו, בניסיון לשכך את הזעם הציבורי. אולם, ההפגנות נמשכות זה השבוע השלישי במטרה להחליף את השלטון במדינה שחווה את גל המחאה הגדול ביותר מאז נפילת הקומוניזם (וואלה)

    סעודיה: לא ראתה את המלך במשך שנתיים: "יורש העצר הסעודי כולא את אמו" * גורמים אמריקניים בכירים סבורים כי מוחמד בן סלמאן חושש שאמו תשפיע על אביו, המלך סלמאן, כדי לבלום את מהלכיו השאפתניים לביסוס כוחו האבסולוטי. הוא אמר לאביו, שאינו צלול, כי אמו עוברת טיפולים בחו"ל. בשלב מסוים היא אף הייתה במעצר בית בארמון (וואלה)

    ספרד: מדריד: מהומות פרצו בעיר לאחר שלטענת המפגינים המשטרה הרגה מהגר מסנגל

    עיראק: 7 חיילי ארה"ב נהרגו בהתרסקות מסוק במערב המדינה

    הפיליפינים: מטוס קל התרסק לתוך בית, 7 נהרגו

    קוריאה: ארגון הביון הגרמני הזהיר את חברי הפרלמנט מפני תקיפה אפשרית של קוריאה הצפונית, והודיע כי אירופה נמצאת בטווח הטילים של הדיקטטורה

    – הבית הלבן: טראמפ ונשיא קוריאה הדרומית שוחחו. הנשיא האמריקני הביע אופטימיות זהירה אם קוריאה הצפונית תבחר "בדרך הנכונה"

    – דוברת הבית הלבן, על הפסגה הצפויה בין ארה"ב לקוריאה הצפונית: "אנחנו ממשיכים לנוע בכיוון הזה, אך אין עדיין מועד ומיקום", והוסיפה כי "ארה"ב תמשיך להפעיל לחץ על קוריאה הצפונית עד שנראה שינוי"

    – ראש הממשלה השבדי: מוכנים לסייע בגישור השיחות בין ארה"ב וקוריאה הצפונית * ברקע המגעים לפסגה עם טראמפ: הגיע שר החוץ הצפון קוריאני לביקור מפתיע בשבדיה * הביקור שפרטיו אינם ידועים, קורה במקביל להסכמתו של נשיא ארה"ב לקיים מפגש היסטורי עם קים. * ראש ממשלת שבדיה: "מוכנים לשחק תפקיד במגעים אם הצדדים ירצו בכך"

    – צילומי לוויין חושפים: צפון קוריאה חידשה את הפעילות במתקן הפלוטוניום * לוויינים תיעדו פליטה העולה מהכור, שמעידה על בדיקת המכונות באתר הממוקם במכון המחקר ביונגביון, זאת במקביל להכנות לקראת פגישה בין מנהיגה לזה של קוריאה הדרומית. * לדברי מומחים שבחנו את הצילומים, האתר יכול לשוב לפעילות עוד השנה, אך לא ברור אם לצורך ייצור חשמל או כחלק מתכנית הגרעין

    רואנדה: חוק המואזין של רואנדה: מסגדים בבירה לא יורשו להשתמש ברמקולים * הרשויות במדינה המזרח אפריקנית אוסרות על המסגדים המוסלמים לקרוא למאמיניהם, בטענה כי זהו מפגע סביבתי. בקהילה המוסלמית, שמונה כ-5% מאוכלוסיית המדינה, טוענים כי פשוט היה אפשר לבקש מהם להנמיך את העוצמה (וואלה)

    רוסיה: הבחירות לנשיאות ברוסיה: אחוז ההצבעה (נכון לשעה 10:00 שעון רוסיה): 16.55%. הרבה יותר גבוה מהנתון ב-2012 שעמד על 6.53%

    – על פי סוכנות הידיעות הרוסית, ישנה מתקפת סייבר מתמשכת על מערכת הבחירות המרכזית במדינה

    – משרד החוץ האמריקני על הבחירות ברוסיה: "החלטת ועדת הבחירות המרכזית הרוסית לשלול מעמד משקיף ליותר מ-5,000 משקיפים, מראה כי רשויות הקרמלין חוששות מפני שקיפות"

בריאות

    ביקורת פתע של מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי במחלקה ההמטואונקולגית בהדסה – "נדהם מרמת המסירות והנאמנות" * מנכ״ל ארגון הבריאות העולמי, הגיע ביום חמישי האחרון לביקור פתע בבית החולים הדסה. יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות ובכירים בבית החולים ערך סיור במחלקת המטואונקולוגיה ילדים החדשה, שוחח עם הורים, ילדים מטופלים, הצוות הרפואי, האחיות והעובדים הסוציאליים ושמע מהם על האתגרים עימם הם מתמודדים. * בתום ביקורו אמר מנכ״ל ארגון הבריאות העולמי, ״אני נדהם מרמת המסירות ומהנאמנות המרשימה למטופלים שקיימת בקרב הצוותים ומהמחשבה הבלתי פוסקת על הטיפול – לא רק בילדים החולים אלא גם במשפחותיהם, ומהמעורבות של כל איש ואשת צוות בהליך הרפואי. הדסה היא ההוכחה שטיפול רפואי מהווה גשר בין בני אדם ומהווה מרכז של תקווה״.

כלכלה

    אירופה מצטרפת למאבק נגד השתלטות סינית * באחרונה החליט נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לחסום את ההשתלטות העוינת של ברודקום הסינגפורית על מתחרתה האמריקאית, יצרנית השבבים קוואלקום. כעת נשמעים קולות דומים גם באירופה * אוסטרליה חוסמת הצעות לרכישת נכסים אסטרטגיים מצד קונים סינים, ובקנדה השתלטות סינית על חברת בנייה גדולה עומדת למבחן – "אנו מקבלים בברכה השקעות בינלאומיות שייטיבו עם הכלכלה הקנדית, אך לא על חשבון הביטחון הלאומי", אמר דוברו של השר לפיתוח כלכלי הקנדי. (ניו יורק טיימס)

    רוסיה שוקלת להזרים כ-17 מיליארד דולר לחילוץ שני בנקים * בנקים רוסיים נפגעו קשה מהסנקציות המערביות שהוטלו על רוסיה בעקבות סיפוח חצי האי קרים ב-2014, כמו גם מהמחירים הנופלים של הנפט (רויטרס)

בעולם

    נאס"א הציגה תוכניות לבניית חללית מיוחדת שאמורה לנטרל אסטרואידים שצפויים להתנגש בכדור הארץ. החללית נקראת Hammer ותכיל פצצה גרעינית. (כאן)

מקומי

    הרכבת ירדה מהפסים: בעקבות תאונה בין רכב פרטי לרכבת הקלה בירושלים, ירד קרון הרכבת מהפסים וגרם לעומסי תנועה כבדים סביב רחוב משה דיין בפסגת זאב. תנועת הרכבת הקלה באזור מושבתת * אדם אחד נפצע באורח קל

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן