Skip to content

הפתעות האופרה הישראלית בעונה החדשה

מוסיקה מזרחית ופופ, מחול קלאסי ועכשווי, אופרה עם כוכבים מקומיים ובינלאומיים, ומוסיקה ישראלית בביצועים מפתיעים בצד 7 אופרות שיוצגו בעונה הבאה על במות האופרה הישראלית. חשיפה ראשונה של הרפרטואר לעונת 2018-19 הפונה למינעד הרחב ביותר לקהלים, גילאים, עדות ותרבויות בשנת השבעים למדינה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האופרה הישראלית הציגה במסיבת עיתונאים את תוכנית המופעים שלה באופרה, במחול ומוסיקה לשנת 2018-2019.  בין ההפתעות לעונה החדשה בולטות הפקה חדשה של "סלומה" בבימוי איתי טיראן, והאופרה "הנוסעת" המספרת את סיפורן של אסירות באושוויץ, לצד אופרות קלאסיות של ורדי, פוצ'יני ומוצרט.  עונת המחול תציג רפרטואר של להקות המחול המובילות בעולם וביניהן להקתה של כוהנת המחול האגדית – פינה באוש, להקתו של יורי גרגורביץ' עם הבלט הגרנדיוזי – ספרטקוס, להקתה של הכוריאוגרפית הנודעת סשה וולץ ועוד. בסדרות המוסיקה מתאמצת האופרה ליצור מפגשים מפתיעים בין עולמות מוסיקליים שונים ולקלוע לטעמים מגוונים בחברה הישראלית. ביניהן סדרה חדשה עם שלומי שבן והקאמרטה, סדרה של תזמורת המהפכה וסדרה עם תזמורת ירושלים מזרח-מערב ומאסטרו תום כהן, בצד מופעי אופרה לילדים.

תיאטרון מחול פינה באוש בין מופעי המחול לעונה החדשה. צילום יחסי ציבור

בעונת האופרה הקרובה יוצגו 7 אופרות מהתקופה הקלאסית, ועד המחצית השנייה של המאה ה-20, מאת: מוצרט, ורדי, פוצ'יני, מסנה, ריכרד שטראוס ומצ'יסלב ויינברג. איתי טיראן  יביים לראשונה על במת האופרה הישראלית את האופרה "סלומה"  מאת ריכרד שטראוס על פי המחזה של אוסקר ויילד, בניצוחו של מאסטרו דן אטינגר , המנהל המוסיקלי של האופרה הישראלית. לראשונה בישראל תבוצע האופרה המצמררת "הנוסעת"  מאת המלחין מצ'יסלב ויינברג המספרת את סיפורן של אסירות מכל העולם שנשלחו לאושוויץ.

במאי הקולנוע הקנדי עטור השבחים, אטום אגויאן  ("המתיקות שאחרי", "אררט" ועוד), יגיש את גרסתו ל"כך עושות כולן"  מאת מוצרט, עליה ינצח מאסטרו דניאל כהן. האופרה "טוסקה" מאת פוצ'יני תעלה בהפקה המשחזרת את ההפקה המקורית שעלתה ברומא בשנת 1900, בניצוחו של רב המנצחים של האופרה הישראלית, מאסטרו דניאל אורן  שינצח גם על האופרה "נשף מסכות" מאת ורדי. המנצח האיטלקי הנודע ג'וליאנו קרלה  והבמאי האנגלי המצליח דיוויד פאונטני  חוזרים אל האופרה הישראלית בהפקה מרהיבה של "סימון בוקנגרה" מאת ורדי. גם הבמאי הבלגי פול אמיל פורני חוזר אל האופרה הישראלית, והפעם בגרסה מרגשת לאופרה "ורתר"  מאת ז'ול מסנה, על פי ספרו של גתה, בניצוחו של המנצח הצרפתי הנודע אלאן גוינגאל.

גם עונת המחול הבאה מבטיחה כמה שיאים מרגשים במיוחד:  ביקור היסטורי של להקת המחול של פינה באוש כוהנת המחול המודרני, הכוריאוגרף הנודע יורי גריגורוביץ' עם “ספרטקוס” – אחת מיצירות הבלט הנודעות והגרנדיוזיות ביותר, להקתו של הכוריאוגרף ויין מקרגור תעלה יצירה עטורת פרסים בליווי מוסיקה מאת ג'ון הופקינס מלהקת 'קולדפליי' והמלחין ג'ובי טלבוט, הבימאית והכוריאוגרפית הידועה סשה וולץ תגיע עם להקתה וגם הכוריאוגרף האהוב בוריס אייפמן ישוב לבמת האופרה עם להקתו ועם שתי יצירות מרהיבות.

סדרות המוסיקה ממשיכות להרחיב את הרפרטואר וליצור קשרים מרתקים בין ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים:השתקפויות – סדרה חדשה עם שלומי שבן ותזמורת הקאמרטה שתחבר בין העולם הקלאסי למוסיקה פופולרית, בהשתתפות חוה אלברשטיין, מרינה מקסימיליאן וההרכבים האלקטרוניים רד אקסס ונגה ארז. סדרת המהפכה עם תזמורת המהפכה שתארח, בין היתר, את אסתר רדא, ברי סחרוף ורע מוכיח. סדרת מזרח מערב עם תזמורת ירושלים מזרח-מערב , שתארח, בין היתר, את מירי מסיקה, רביד כחלני והזמר היווני הנודע דימיטריס באסיס. הסדרה הסימפונית של תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית ראשון לציון, עם מיטב הרפרטואר הקלאסי, ומנצחים וסולנים מהארץ ומהעולם. לסדרות אלה יצטרף מופע מיוחד של האנסמבל של פיליפ גלאס שיבצע את היצירה הסוחפת שכתב גלאס כפסקול חדש לסרטו המופתי של הבמאי ז'אן קוקטו – "היפה והחיה" מ-1946.

אופרה

בין הסולנים הבינלאומיים שיופיעו לראשונה בעונה הבאה על במת האופרה הישראלית: אליזבת סטריד ("סלומה"), דניאל סומגי ("סלומה"), כריס מריט ("סלומה") ואניהואי ארטיטה ("טוסקה"). לצידם יופיעו סולנים שכבר זכו באהבת הקהל הישראלי בהופעות קודמות, וביניהם: אלכסיי דולוגוב ("ורתר"), גוסטבו פורטה ("נשף מסכות"), יונוץ פאסקו ("נשף מסכות") ואורליה פלוריאן ("סימון בוקנגרה").

"ורתר"  מאת המלחין ז'ול מסנה הפקה חדשה בניצוחו של אלאן גוינגאל ובבימויו של פול אמיל פורני.   האופרה על פי רומן המכתבים הנודע של גתה שהשפיע על דור שלם ועיצב את פניה של התנועה הרומנטית. הפקה מרגשת המחברת בין עולם האמנות לבין המציאות הכואבת של אהבה נכזבת, שבמרכזה עומדת ההתנגשות בין הרובד החיצוני והפנימי של הדמויות בסיפור.

האופרה ורתר. צילום יחסי ציבור

"סלומה" מאת ריכרד שטראוס בבימויו של איתי טיראן  ובניצוחו של דן אטינגר – הפקה חדשה ומסקרנת של אחת מיצירות המופת האופראיות לפי המחזה של אוסקר ויילד  עם המוסיקה המסחררת בעוצמתה ובה ריקוד שבעת הצעיפים המפורסם.

"נשף מסכות" מאת ג׳וזפה ורדי בבימויו של הבמאי הפולני מיכאל זנאנייצקי , שעבודותיו מועלות בכל העולם. דניאל אורן ינצח על האופרה הססגונית שבמרכזה סיפור אהבה בלתי אפשרי הכולל נשף מסכות מפואר ורצח מתוך נקמה עיוורת.

"טוסקה" מאת ג'קומו פוצ'יני בבימויו של אלסנדרו טאלבי ובניצוחו של דניאל אורן. סקיצות שנמצאו בארכיון בית האופרה של רומא, אפשרו לשחזר את ההפקה הראשונה והמקורית בה צפה פוצ'יני שעלתה בתאטרו קונסטנצי ברומא בשנת 1900.

"הנוסעת" - לראשונה בישראל האופרה המצמררת על אסירות באושוויץ לציון יום השואה . צילום: קרל פורסטר

לקראת ציון יום השואה תעלה האופרה "הנוסעת" בביצוע ראשון בישראל לאופרה המצמררת של המלחין היהודי הרוסי (יליד פולין) מצ'יסלב ויינברג על סיפורן של אסירות מכל העולם שנשלחו לאושוויץ ומנסות לשמור על אנושיות. הבמאי הבריטי דיוויד פאונטני  הביא אל הבמה את "הפלנטה האחרת". בליל השפות שהיה באושוויץ נשמע גם באופרה אשר לכל דמות בה יש את השפה שלה – פולנית, יידיש, צרפתית, רוסית, גרמנית וצ'כית. מנצח: סטיבן מרקוריו.

"כך עושות כולן" –  מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט בבימויו של במאי הקולנוע הקנדי הנודע אטום אגויאן
('המתיקות שאחרי', שזיכה אותו בשתי מועמדויות לפרס האוסקר, "אררט" ועוד) ובניצוחו של דניאל כהן. הפקה מרעננת, מקורית ומסוגננת המאפשרת הצצה לבית הספר לאוהבים מתבגרים של האופרה מלאת ההומור על שתי אחיות נאיביות ושני גברים המהתלים בהן.

"סימון בוקנגרה" – מאת ג'וזפה ורדי בניצוחו של ג'וליאנו קרלה ובבימויו של דיוויד פאונטני. יצירת המופת של ורדי, על שודד הים שהפך למושל ועל תאוות נקם אכזרית לעתיד של שלום ושלווה.

מחול

סדרת המחול באופרה הישראלית מביאה אל הבמה יצירות ולהקות של יוצרי מחול מהשורה הראשונה בעולם:

תיאטרון מחול וופרטאל של פינה באוש  – להקת המחול של הקיסרית הבלתי מוכתרת של המחול המודרני חוזרת ארצה אחרי שנים רבות עם היצירה "מאזורקה פוגו" המוקדשת לעיר ליסבון ומלווה בצלילים הסוחפים של עמליה רודריגז, דיוק אלינגטון ומלחינים נוספים.

בלט בוריס אייפמן – הלהקה האהובה חוזרת לישראל עם שתי יצירות: "צ'ייקובסקי, בעד ונגד" על חייו הטראגיים של צ'ייקובסקי למוסיקה של המלחין ו"המלט הרוסי" למוסיקה של בטהובן ומהלר שבמרכזה הדילמה הנצחית של להיות או לא להיות.

המופע Entity בביצוע להקת המחול וויין מקרגור. צילום: ראבי דיפרס Ravi Deepres

להקת המחול של הכוריאוגרף ויין מקרגור  – תעלה את היצירה עטורת הפרסים ENTITY בליווי מוסיקה מאת ג'ון הופקינס, מסע יצרי עוצר נשימה של רקדנים בשילוב אורות, טכנולוגיה וקולנוע.

תיאטרון מחול יורי גריגורוביץ' – להקת הבלט הקלאסי המוערכת בכל העולם, מגיעה עם "ספרטקוס”, אחת מיצירות הבלט הנודעות והגרנדיוזיות ביותר בכוריאוגרפיה של יורי גריגורוביץ' למוסיקה של ארם חצ'טוריאן.

הבלט הקנדי הגדול  עם היצירה "ונדטה- סיפורי המאפיה" של הכוריאוגרפית אנאבל לופז אוחואה  הלוקחת את הקהל לתוך העולם האפל של המאפיה האיטלקית.

להקת המחול של סשה וולץ, אחת הבמאיות והכוריאוגרפיות האהובות בעולם, מגיעה עם היצירה “CONTINU” למוסיקה של יאניס קסנאקיס, אדגר וארז,קלוד ויוויה ומוצרט . יצירה מלאת מתח בין התנועה, המוסיקה והעיצוב ומביעה את ההמשכיות המתמדת של כוחות הטבע.

בלט היספניקו יגיע עם ביצוע מיוחד ל”כרמן” בכוריאוגרפיה של גוסטבו רמירז סאנסאנו – יצירה המושפעת מעולמו החזותי של פיקאסו ומהקצב הספרדי הסוחף של הפלמנקו והפסדובלה  למוסיקה מאת ז'ורז' ביזה המושפעת מיצירתו "כרמן".

מוסיקה

עונת המוסיקה של האופרה הישראלית ממשיכה להרחיב את הרפרטואר ולבחון את גבולות הז'אנרים ביצירת מפגשים מוסיקליים בלתי צפויים:

השתקפויות : שלומי שבן והקאמרטה, מרינה מקסימיליאן וסטרווינסקי, חווה אלברשטיין ופרוקופייב

שלושה קונצרטים מיוחדים בניהולם האמנותי של שלומי שבן ואבנר בירון המחברים בין העולם הקלאסי למוסיקה פופולרית ובין החדש והנצחי. בחלקו הראשון של כל מופע תבוצענה יצירות קלאסיות המתכתבות עם חלקו השני, בו יתארח אמן עכשווי עם רפרטואר אישי בהשראת חלקו הראשון של המופע.

מארינה מקסימיליאן תבצע את מיטב שיריה לצד רפרטואר רוסי שעיצב את אישיותה בעיבודים מיוחדים לערב זה, לאחר ביצוע של יצירתו הסוחפת של סטרווינסקי – "פולצ'ינלה"

חוה אלברשטיין בהופעה ראשונה עם תזמורת בישראל תבצע את אלבום המופת שלה ביידיש ״לעמעלע״ לצד שירים אהובים מן הרפרטואר שלה. בחלקו הראשון של המופע יבוצעו יצירות מאת פרוקופייב.

 "מזרח מערב" – סידרת מפגשים בין תרבויות עם תזמורת ירושלים בניצוחו ובניהולו של תום כהן

“אפריקה” – מופע מלא קצב ונשמה שיפגיש בין קצוות יבשת אפריקה – מהפולחנים השבטיים המהפנטים ועד המקצבים הלוהטים ממרוקו. בהשתתפות: נטע אלקיים  ורביד כחלני

“אתונה – ירושלים” – מופע עם דימיטריס באסיס  כוכב הענק מיוון, מלך סגנון ה״לאייקה״, שיבצע להיטים עממיים בעיבודים מיוחדים ״בשפת התזמורת״, ועם אורחת מיוחדת: מירי מסיקה

“גיברלטר “- על מיצר גיברלטר נפגשים אירופה ואפריקה, ספרד ומרוקו, גיטרה ופלמנקו. בהשתתפות זמר הפלמנקו יהודה שוויקי הוירטואוז הקולי בנימין בוזגלו ורקדניות הפלמנקו שרון שגיא וקרן פסח

“זוהר” – מופע מחווה מיוחד לזוהר ארגוב

סדרת המהפכה עם תזמורת המהפכה, בניהולם האמנותי של רועי אופנהיים וזהר שרון  חוזרת לעונה נוספת עם שלושה מופעים ייחודיים:

“Standard Revolution” – מופע מלא גרוב עם אסתר רדא  וההרכב GESHEM. יצירותיהם של מלחיני הג'אז הגדולים אלינגטון, גרשווין, מונק, קולטריין, מינגוס ואחרים, לובשות צורה חדשה.

“סימנים של חולשה” –  גרסה תזמורתית מיוחדת לאלבום המופת עם ברי סחרוף ורע מוכיח. פרשנות מוסיקלית חדשה לאלבום שהמציא מחדש את צלילי הרוק המקומי.

RE:PLAY II – הופעה חיה של אמנים מתים” – גדולי אמני המוסיקה שהלכו לעולמם – פברוטי, הנדריקס, לנון, פיאף ועוד, קמים לתחייה בהקרנות וידאו ארט מהפנטות בשילוב מוסיקה תזמורתית חיה.

 שבת של זהב

סדרת מופעי שבת בבוקר עם סולני האופרה הישראלית בלהיטי האופרה מכל הזמנים בליווי פסנתר, עם : “כרמן וחברותיה”  – חגיגה צוענית סוחפת עם קטעים מהאופרה כרמן ועם להיטים צועניים מקפיצים מאופרות נוספות, “הגיבורות של פוצ'יני”  – אריות על אהבה בלתי אפשרית מהאופרות של פוצ'יני, “משחקי אהבה”  – דואטים שכולם אהבה, “תשע הסופרניות"  – מופע של תשע זמרות סופרן בתכנית חד פעמית של להיטי אופרה ומחזות זמר ו”חגיגת קיץ” – סיום עונה חגיגי עם האריות האהובות ביותר בכל הזמנים ממיטב האופרות והאופרטות.

שיתוף פעולה מיוחד

היפה והחיה אופרה מאת פיליפ גלאס  –  לראשונה בישראל יצירת המופת של אחד מגדולי המלחינים של המאה ה-20 בביצוע חי של הפסקול הייחודי והסוחף של גלאס על רקע הקרנת סרטו המופתי של ז'אן קוקטו   משנת 1946 על הסיפור הקלאסי של היפה והחיה.

מופעי אופרה לילדים

האופרה הישראלית ממשיכה לפנות לילדים ולהקנות להם את האהבה לאופרה ולמוסיקה קלאסית. בין ההפקות לעונה הבאה לילדים: “חליל הקסמים” הפקה חדשה וצבעונית לכל המשפחה של האופרה 'חליל הקסם' מאת מוצרט בגרסה מיוחדת ובתרגום לעברית של אהוד מנור. במאית: שירית לי וייס. בהשתתפות סולני האופרה הישראלית והתזמורת הקאמרית הישראלית

באולם הקטן ימשיכו לעלות בשבתות ובחגים המופעים 'אליסה בארץ הפלאות'  – גרסה אופראית ומשעשעת לסיפורו הקלאסי של לואיס קרול, ו'מה עושות האיילות?'   – מופע משובב משירי הילדות הנוסטלגיים של לאה גולדברג, מרים ילן שטקליס ואחרים.

מופעים אלה יצטרפו אל שתי הסדרות האהובות, שילדים רבים כבר גדלו עליהן:

"צלילי קסם" עם ניצה שאול – הסדרה המספרת את סיפורם של המלחינים הגדולים ועולם המוסיקה המופלא בשירה, בנגינה ובמחול. בעונה 18/19 תוקדש הסדרה למלחינים באך, מוסורגסקי, חצ'טוריאן מוצרט וכן מופע שכולו קצב דרום אמריקאי.

שעת אופרה לילדים – שעה קלה של קסם אופראי בעיבוד מיוחד לשפה העברית, בבימוי מלא בליווי פסנתר בביצוע זמרי מיתר אופרה סטודיו. העונה עם: “סינדרלה” של רוסיני, “תיבת ההפתעות של מוצרט", "חליל הקסם" ו"נישואי פיגרו" של מוצרט ,"הנזל וגרטל" של הומפרדינק ו"שיקוי האהבה" של דוניצטי.

1 Comment

  1. פינה באוש
    13 במאי 2018 @ 15:40

    המופע "מזורקה פוגו" של פינה באוש נראה המעניין ביותר בעונת המחול הקרובה. אם אני לא טועה, הם כבר הופיעו איתו כאן לפני כמה שנים. אני טועה?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן