Skip to content

מתנחלי יצהר איימו וצה"ל הפסיק חריש פלסטיני

חקלאים פלסטינים חרשו באדמותיהם, מתנחלי יצהר איימו לפרוע בהם, צה"ל הזדרז והפסיק עבודות הפלסטינים כדי "לשמור על שלום הציבור"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צה"ל הפסיק אתמול (שלישי) עבודה חקלאית של חקלאים פלסטינים מהכפר עוריף הסמוך להתנחלות יצהר, כשאלו עבדו את אדמותיהם הפרטיות המצויות בשטחי B , זאת לאחר שרכז הביטחון השוטף (רבש"צ) של התנחלות יצהר דרש זאת מצה"ל.מחשש למהומות מצד מתנחלי יצהר, הזדרז צה"ל ועצר את עבודות החקלאים הפלסטינם.
עבודת החקלאים הופסקה למרות שאין מניעה חוקית שהחקלאים יעבדו את אדמותיהם. אך מחשש להתנכלות מצד מתנחלי יצהר, תאמו החקלאים את כניסתם לשטחיהם לצורך חריש ושדוד הקרקע עם צה"ל מראש וקיבלו את אישורי הצבא בהתאם.
החקלאים התארגנו בהתאם ליום עבודה עם טרקטור ועובדים נוספים והחלו בעבודות. כאן המקום לציין כי אלו אדמות השייכות לחקלאים ואין למתנחלי יצהר שום נגיעה אליהן, למעט רצון המתנחלים למנוע את עבוד הקרקעות על מנת שיוכלו בבוא היום להשתלט עליהן ולו בטענה כי אלו אדמות לא מעובדות, כפי אירע במקרים אחרים.

פורעים מיצהר מיידים אבנים בחקלאים פלסטינים (ארכיון - צילום: זכריה סדה - רבנים למען זכויות אדם)
פורעים מיצהר מיידים אבנים בחקלאים פלסטינים (ארכיון - צילום: זכריה סדה - רבנים למען זכויות אדם)

למגפון נודע כי עבודת החקלאים הופסקה בידי צה"ל לאחר שרבש"צ יצהר יצר קשר עם צה"ל ותבע הפסקת העבודה לאלתר . למרות שהחלקה המעובדת מצויה בשטחי B  ובשל כך לא נדרש אישור ולמרות שהחקלאים תיאמו וקיבלו אישור צבאי לעבוד באותו יום, הזדרז כוח צה"ל שהגיע למקום להפסיק מיד את עבודת הפלסטינים מתוך "חשש לשלום הציבור". כל שיחות הפלסטינים עם מפקדי צה"ל בשטח ובחטיבה לא הועילו והחקלאים נאלצו לותר על העבודות שתואמו לאותו יום ולספוג את הנזק הכלכלי.

זו איננה הפעם הראשונה שתושבי הכפרים הסמוכים ליצהר סובלים מנחת זרוע המתנחלים שמונעים מהם לעבד קרקעות. ביום שלישי שעבר הגיעו כעשרים פורעים יהודים מתוך התנחלות יצהר לאדמות הכפר עין עבוס הסמוך להתנחלות ותקפו במטחי אבנים טרטור JCB שעבד במקום. נהג הטרקטור סיפר כי חשש שהפורעים היו מצוידים לדבריו בסכינים ינסו לדקור אותו ולכן העדיף שלא להגיב, למטר האבנים ולצאת מטרקטור שספג נזקים רבים. למקום הוזעקו קציני המנהל האזרחי שהחלו ל"חקור" את הנושא. עבודת הפלסטינים הופסקה.  וכך ביום שישי לפני כשבועיים, ב21 לפברואר החולף הגיעה קבוצה של פורעים מכיוון יצהר ותקפו רועה צאן מהכפר עינאבוס. לדברי הרועה, הוא הוכה, חמש כבשים נשחטו (תמונות קשות לצפייה מצויות במערכת) וחלק מהעדר נגנב או הוברח.
בכל פעם מגיע צה"ל לשטח ובמקרה הטוב "חוצץ" בעין הצדדים כשחיילי הכוח החוצץ נמצאים בין הפורעים היהודים ופניהם אל הפלסטינים. ירי רימוני הגז, הגומי ורימוני ההלם מופנה תמיד כלפי הפלסטינים, אם אלו מעזים להתאגד ולהגיב לפרעות הנעשות בהם

מגפון פנה לצה"ל וביקש תגובת הצבא לשאלה הבאה:
– צה"ל הפסיק אתמול בבוקר עבודה חקלאית של פלסטינים בשטח
B אחרי שרבש"צ יצהר דרש זאת.
מדובר בחלקה המדוברת נמצאת בשטח
B ליד הכפר עוריף, ולמרות  שהכניסה אליה לא דורשת תיאום  החקלאים תיאמו מראש את כניסתם לאדמתם מול צה"ל כדי להימנע מצרות צפויות מצד מתנחלי יצהר, ומהפרעות לעבודה.
למרות התיאום  הגיע לשטח רבש"צ ההתנחלות יצהר; דרש את הפסקת העבודה ויציאת הפלסטינים מאדמותיהם.  צה"ל התכופף לעמדת הרבש"צ והורה לפלסטינים לצאת.

בחודשים האחרונים מצטייר כי מתנחלי יצהר עושים לעצמם דין ועושים פרעות בתושבי הכפרים הסמוכים. לאחרונה צה"ל בא לחצוץ בינם לבין המותקפים וירה באחד מהפלסטינים שהותקפו בידי תושבי ההתנחלות.

תגובת צה"ל

מצה"ל נמסר כי "בשבועות האחרונים התקיימו מספר עימותים והפרות סדר בין מתיישבים לפלסטינים באזור יצהר. כוחות צה״ל הגיעו למקום ופעלו לפיזור הפרות הסדר. כמו כן, במקום הוכרז שטח צבאי סגור.
העבודות המדוברות בפאתי הכפר עוריף נמצאות בתוך השטח הצבאי הסגור ומצריכות אישור מקדים. אתמול, לאור הערכת המצב, הוחלט להפסיק את העבודות על מנת לשמור על הסדר והביטחון הציבורי ולמנוע חיכוך באזור. נציין כי מתוך רצון לשמור על מרקם חיים תקין, עבודות חריש אחרות שתואמו במרחב מתקיימות כמתוכנן".
דובר צה"ל לא התייחס לעובדה כי בניגוד מוחלט לדבריו בנוגע לשטח צבאי סגור, הרי שהפלסטינים ביקשו וקיבלו בדיעבד אישורי צה"ל לעבד את הקרקעות בשטח זה, בחלקה זו, וקיבלו אישורי עבודה ספציפית לאתמול, יום שלישי.

כאן המקום להוסיף שהדבר שהפך לנוהל שבשגרה. צה"ל מכריז על שטח כשטח צבאי סגור בכל עת שפורצות מהומות בין מתנחלים לפלסטינים. הכרזה שבדרך כלל פועלת  בכיוון אחד – הסתלקות הפלסטינים מהשטח כשחיילי צה"ל מנסים למנוע מהמתנחלים לזנב בפלסטינים בידויי אבנים וכדומה.
יצויין גם כי איש מהפורעים מקרב המתנחלים לא נעצר עד כה.

".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן