Skip to content

החופש לטייל, החירות להתענג על היופי, העצמאות לשוטט בנופי ישראל

סיגל גליל, כתבת התיירות, האמנות והתרבות של מגפון נפגשת אחד על אחד עם איציק כהן יו"ר איגוד סוכני תיירות הפנים, וחושפת מנוע טורבו של טיולים. יחד עם גאולה השותפה שלו לחיים ולטיולים הוא מתגלה כגאון שיווק שמבין את הצורך הבסיסי של הישראלים לטייל ולראות עולם. רק לאחרונה הוציא 26 טיולים לחו"ל וכ-50 טיולים בארץ. אין […]

את איציק כהן, הכרתי כמעט לפני שנה. בדיוק לאחר תקופה קשה שליוותי את אחותי במאבק קשה ומתיש על חייה. הייתי זקוקה להתאווררות ולמילוי מצברים. חברתי אלגרה סיפרה לי על קבוצת קהילה מטיילת הירושלמית שהיא חברה בה. הצטרפתי לקבוצה ונרשמתי לטיול ליומיים לגליל, בלי שאני מכירה איש מן הקבוצה. החווייה האישית שלי בטיול הזה היתה של קטרזיס. של היטהרות. של חיבור לטבע, קשר לאמא אדמה דרך הנופים המופלאים שחיכו לנו במסלול הטיול. בדיוק האנרגיות שהייתי זקוקה להם.

וזה המשיך בטיול מזמר בעקבות אהוד מנור בבנימינה. טיול שכולו שירי ארץ ישראל הטובה. איזו מן הזדככות עם המוסיקה והאתרים הקשורים לשירים הטבועים בלבנו של ענק הפזמונאות אהוד מנור בנוף מולדתו בנימינה. הבית ליד המסילה, בשנה הבאה,  אחי הצעיר יהודה, ועוד שירים רבים ואהובים שהתנגנו באוטובוס וברחובות בנימינה עם המדריכה הנפלאה מיכל אלטמן לוין.

 

קתרזיס והיטהרות... בדרך לצפון עוצרים בקאסר אל יהוד. אתר טבילה קדוש לנוצרים בירדן. אחד מן המראות בטיול לגליל . צילום: סיגל גליל

הטיולים המופלאים האלה, העיפו אותי לנופים בראשיתיים, למקומות עוצרי נשימה, לחווייה עמוקה של עונג, והשתחררות. והפכו אותי למאושרת. תוך כדי הכרותי עם אנשי הקבוצה, התוודעתי לאיציק כהן ולגאולה רעייתו המנהלים את הקבוצה ומארגנים את הטיולים.

היום שנה אחרי, ולאחר שהמראות, והנופים, הסיפורים והחוויות הרבות שצברתי יחד עם הקהילה המטיילת הזאת אני נפגשת לשיחה אישית עם איציק כהן, שבמהלך השנה האחרונה נבחר לעמוד בראש איגוד סוכני תיירות הפנים בישראל.

איציק כהן בפתח מסעדת נור ביפו ערב השקת כוסית לפסח של האיגוד. הצילום באדיבות האיגוד

אני מופתעת לגלות שהרוח החיה והתוססת בטיולים, שמפזז באנרגיות-על בערבים של הטיולים, ומיישם את "מוכרחים להיות שמח" בשירים וריקודים, בטיולים וסיורים הוא ירושלמי אסלי. איציק כהן הילד  שנולד במחנה יהודה הפך לאחד המוחות המבריקים והמשפיעים בכלכלת מערכות המידע בישראל. כמי שכיהן כמנכ"ל המחשוב הממשלתי, הוא ניהל 2,500 איש ונחשב לאוטוריטה מרכזית בנושא מחשוב השירות הציבורי.

הקהילה המטיילת באנדרטה לזכר הרוגי אסון המסוקים. רגע של התחברות לכאב הקולקטיבי בחיק הטבע. צילום: סיגל גליל

עם פרישתו מן השירות הציבורי, הקים איציק את סוכנות הטיולים ג.י.א טיולים ונופשים המבוססת על רעיון של קהילה מטיילת, קבוצה ירושלמית שהופכת לקבוצת מטיילים מלוכדת, כמו משפחה. כיו"ר וועד איגוד סוכני תיירות  בישראל הוא מנצל את כל הנסיון שצבר בעבר, ואת האנרגיות הבלתי נדלות שלו ושל רעייתו גאולה, להמציא מסלולים מרתקים, ולהכניס פלפל, טעמים, וריחות, מראות וחוויות, זכרונות ורגעים בלתי נשכחים.

לא לחינם המוטו שלו הוא: "אנו מטיילים לא כדי לברוח מהחיים, אלא כדי שהחיים לא יברחו לנו". איציק והעזר כנגדו גאולה רעייתו עלו על רעיון ענק. הם מצליחים ליצור את הטעם לחיים לקבוצת המטיילים הנלהבת שלהם, שחבריה כבר סופרים את הימים בין טיול לטיול.

מפגש עם העגורים באגמון החולה. התחברות לטבע ולארץ דרך מעוף הציפורים הנודדות. צילום: סיגל גליל

לא כל יום אני פוגשת איש רב פעלים ורב פנים כזה. למי שזוכר את הקמפיין  עם גידי גוב 'מי גנב לי את הגוב' ו'קיבלתי פטור מהתור'  – איציק כהן היה בין ההוגים של שיווק השירות הממשלתי המקוון. הוא חולה על ספורט ופעילות גופנית ומתלהב משיעורי גמרא, תלמוד וקבלה. בזמן הפנוי שלו הוא נרתם לפרויקט 'אמבולנס המשאלות' המסייע לחולים סופניים להגשים משאלות. ובאוטו שלו תמיד תהיה מחצלת המתאימה למדיטציה בחוף הים. כן, וברזומה שלו תמצאו גם ארבע פגישות עם ביל גייטס.

איציק, מהי מטרת הקהילה המטיילת שהקמתם בירושלים ובמבשרת?

מטרת הקבוצה היא לחרוש ולגלות את הארץ דרך הרגליים, לגלות שבילים, נופים ותעצומות הטבע, להגיע לניקיון הנשמה, לאחות את הנשמה דרך האוויר הנקי, להכיר מקומות אנשים וחברים, דרך אהבת הארץ והאדם .
מטרה נוספת של הקבוצה היא ליצור אחדות וקירבה בין האנשים ולא רק בשבתות אלה לכל ימי השבוע, חגים ימי כיף ובמילים אחרות גרעין הבנוי מאנשים שרוצים להיות יחד גם בארץ וגם בחו"ל…. הקבוצה מיועדת לכולם בכל מצב משפחתי ובכל גיל.

רוחניות בטיולים. קסם על ים כנרת. נוף מכושף מחלון מלון רימונים בטבריה. כמו בציורים של מונק. צילום: סיגל גליל

מי קהל היעד של הקהילה המטיילת?

שם המשחק היום זה גימלאים. מסתבר שתוחלת החיים עולה. ואנשים שפרשו ממקומות עבודה מסודרים לא רוצים להישאר בבית. הם מעדיפים להנות מן החיים בשלב הזה של חייהם. וטיולים מספקים להם גם בילוי, גם הנאה וגם חברה. מגיעים אלינו גם יחידים, וגם חבורות שמתארגנות ומגיעות אלינו.

מה הקונצפט הייחודי של הטיולים שאתם מוציאים לארץ ולחו"ל?

אנחנו מוכרים לא רק טיול. אנחנו מוכרים גם חברה איכותית של המטיילים, שדרך הטיולים איתנו מכירים והופכים לחברים. זוהי קבוצה מגובשת, כמו משפחה שכיף לנו לטייל ביחד. אצלנו יש יחס אישי לכל נוסע, ורגישות לצורך החברתי דוקא בגילאים אלה.

בטיול האחרון שבו חרשנו את נופי ואתרי הגליל, הפתעתם אותנו. נהג האוטובוס חיכה לנו לאחר הסיור הרגלי בפינת חמד שלא מן העולם הזה, עם כוס קפה מהביל, ותה צמחים, וגאולה דאגה לחלק עוגיות שהיא בעצמה אפתה לכל אחד מן הנוסעים. זו באמת היתה חווייה בטעם של בית. 

זה בדיוק הרעיון. חשוב לנו לספק למטיילים חווייה של משפחה. עם הפתעות בדרך. כך אנו מצליחים ליצור קהילת חברים מגובשת. לכן גם בערבים אנו דואגים לתכנים ובידור במקומות האירוח. אם זה ערב ריקודי עם עם מרקידים מקצועיים, אם זה סיור לילי חווייתי עם עששיות וסיפור המקום, שכל המטיילים מזדהים ומתלהבים. אם זה ארוחת ערב בסגנון אבירי ימי הביניים באולמות האבירים בעכו, ואם זה מופע אור קולי לילי בעתיקות בית שאן, ואם זה באמצעות די ג'יי, ומשחקי חברה שמרימים את החברה על הרגליים עם המוסיקה ואורות הדיסקוטק, ויוצרים היכרויות חדשות וחיבורים, וגם דרך לשמוח ולפרוק קצת אנרגיה.

פנינת החמד הקסומה ליד קיבוץ דפנה בצפון. כמו ציור נוף אנגלי של קונסטבל. בדיוק במקום הזה חיכה לנו נהג האוטובוס עם קפה מהביל, תה צמחים ועוגיות שגאולה הכינה בבית. צילום: סיגל גליל

 איך הגעת לתחום הטיולים?

אני הייתי מדריך להעצמת עובדים. הייתי עושה סדנאות . אני הילד משוק מחנה יהודה, שהייתי הבן של מוכר העופות, מרחוב האגס 1, הילד הזה הוא אני….

שאלו אותי למה אתה לא משווק את עצמך?… וכך התחלתי להוציא טיולים. סיורים במחנה יהודה בירושלים, בשכונת ילדותי… כך זה התחיל.  ומאז, במשך כ-3 שנים הוצאנו קרוב ל-50 טיולים בארץ. ו26 טיולים לחו"ל.  כאיש מחשבים אני ממציא שיטות שיווק חדשות. אני עובד בפפרלס ורלד. עולם ללא נייר. אני לא נוגע בנייר. הפרסום שלנו עובר מפה לאוזן. וחבר מביא חבר. לפעמים, כשאני מפרסם טיול, אחרי עשר דקות הטיול כבר מלא.

אנחנו משלבים חוויות קולינריות ואחרות במהלך הטיול. כך לדוגמא, אף אחד לא ישכח את משתה האבירים כיד המלך שערכנו בחדר האוכל הצלבני אשר במצודה ההוספיטלארית בעכו העתיקה.  זו היתה ארוחה בשרית שהוגשה עם גביעי יין על ידי מלצרים לבושים בבגדים ססגוניים ברוח התקופה. במשתה עצמו הופיעו שחקנים בדמויות המלך ריצ'ארד לב ארי וליצן החצר, אשר קבלו את פני הבאים לנשף ההכתרה, וליוו את הערב בשירה וריקוד. זוהי חוויה של פעם בחיים. של השתתפות במנהרת הזמן וחזרה דרך החושים אל ההיסטוריה הצלבנית שלנו, עם טעמים מסורתיים ברוח ימי הביניים.

בחזרה לחוויה הצלבנית בעכו העתיקה. משתה האבירים במצודה העתיקה בהשתתפות ריצ'ארד לב הארי ריקודים ושירים מימי הביניים. חווייה שלא תשכח מן הטיול לגליל המערבי.

איזה טרנדים אתה מזהה עכשיו בשוק הטיולים?

מאוד פופולרי עכשיו טיולים גסטרונומיים. טיולי טעימות של עדות ותרבויות. לדוגמא החווייה הכורדית, שכוללת גם טעימות גם סדנאות בישול, גם ריקוד ומוסיקה אתנית. זה יום מלא צבעים, טעמים וריחות. או החווייה הבדואית. ללמוד להכיר את התרבות והמנהגים. את הלבוש והאוכל. זו חווייה ממש יוצאת מן הכלל. הקהל שלנו מזדהה עם החוויות המפתיעות שהוא פוגש ונהנה מן הטעמים המיוחדים שבטיול.

כך לדוגמא בטיול האחרון שלנו לצפון שילבנו גם ביקור בייקב רימון שמייצר יין מרימונים, שכלל גם טעימות של יינות שונים, וכן סרטון הסברה על היינות ועל הסגולות הרפואיות של הרימון שמנוצלות גם למוצרי קוסמטיקה. אז המטיילים שלנו גם רוכשים ידע חדש, ומתענגים על ההתנסות בטעמים חדשים.   למטיילים די נמאס מסיפורים על מלחמות, הם אוהבים להנות בכל החושים במהלך הטיול.

טרנד של טיולים גסטרונומיים. בעקבות טעמים וריחות. קדירת עלי גפן ממולאים במפגש סוכני התיירות ביפו. הצילום באדיבות ארכיון איציק וגאולה כהן.

כמי שלא מזמן נבחר לתפקיד יו"ר איגוד סוכני התיירות בישראל אתה יכול לספר לי מה הן מטרות האיגוד? ולשם מה הוא הוקם?

האיגוד הוקם כדי לשתף את החברים בידע והעברת מידע בין הסוכנים, ולקדם את התיירות בישראל. ובמקביל הוא מנסה להשיג את הדילים הטובים ביותר עבור הלקוחות של הסוכנים – המטיילים. אנו מנסים לעזור לסוכנים ללמוד איך להיות מוצר מבוקש ואיך לעמוד על הרגליים מבחינה עסקית.  ההתאחדות שלנו ושיתוף המידע נותנים לנו כוח. גם בהגדלת הידע, וגם כגוף חזק מול הספקים. אנחנו יכולים להשיג הנחות במחירי הלינות, ובביקורים באתרים שונים. השיתוף בידע של כל אחד מן החברים את כל חברי האיגוד מעצים.

טעמים וריחות בצד הסטוריה מפוארת אירוע השקה במוזאון מגדל דוד בסיור החשיפה בירושלים. צילום: באדיבות ארכיון איציק וגאולה כהן

מה הפעולות שאיגוד סוכני התיירות בישראל יוזם ?

אנחנו עורכים אירועי גיבוש וכן גם סיורי חשיפה לחברי האיגוד לאתרים חדשים ולאטרקציות תיירותיות בלתי מוכרות. אנחנו יוזמים שיתופי פעולה עם גופים גדולים שיש להם אינטרס לקדם את התיירות באיזורים שלהם. בין אם זה מחלקות לתיירות בעיריות שונות, או במועצות איזוריות ברחבי הארץ. ומנסים להשיג סיטואציות עסקיות של ווין- ווין-ווין. (win-win-win), לגופי התיירות, לסוכנים ולמטיילים.

ערכנו מספר סיורי חשיפה לסוכנים, ובכל סיור כזה הסוכנים לומדים וחווים דרך העיניים ודרך הרגליים מקומות חדשים. אטרקציות תיירותיות מרגשות. מקומות בילוי לכל המשפחה. מסעדות שף, ומקומות מצויינים לאוכל מהיר.

צילום קבוצתי של סוכני התיירות בסיום סיור חשיפה מרתק בראשון לציון. צילום באדיבות ארכיון איציק וגאולה כהן

בבאר שבע למשל, עירו של אברהם אבינו, הופתענו לראות שהיא הפכה להיות עיר סייבר עתידנית. שופעת במוזאונים לאמנות עכשווית, ותרבות האיסלאם, במקביל למוזאון מדע חדשני, תוסס ומרחיב לב ודעת. עיר שמכילה את תרבות הבדואים, ועד לנוסטלגיה של הקטר ההיסטורי בתחנה בבאר שבע.

סיור חשיפה במוזאון לתרבות האיסלאם ומזאון הנגב לאמנות בבאר שבע. צילום: סיגל גליל

בראשון לציון העיר של החולות, גילינו מראות קסומים, של ים וטבע אורבני. אגמים ועופות, ומוזאונים מרהיבים כמו המוזאון החדש של האמן יעקב אגם, בצד חווייה היסטורית במוזאון לתולדות העיר.

איך ההווי בסיורי החשיפה ובאירועים שלכם?

ההווי הוא של קבוצה מלוכדת שאוהבת להיות ביחד ולעשות שמח.  המכנה המשותף לכולם הוא אהבת הארץ, הטיולים, ההנאה והעונג מן ההליכה, והסיור והגילויים החדשים בחיק הטבע או המוזאון. לפעמים מישהו מביא איתו כלי נגינה, ומנגן לנו באוטובוס ואז כולם מצטרפים בשירי ארץ ישראל היפה. זוהי חגיגה של ישראל האחרת. ארץ אהבתנו.

כשהגענו לקטר המפורסם בתחנה בבאר שבע, מישהו הוציא אקורדיאון , וכולם באופן ספונטני הצטרפו אליו בשירה וריקודים לצלילי השיר של אריק לביא בתחנה בבאר שבע עמד קטר שמספרו שבעים ארבע מאות ארבעה עשר, קטר קיטור תשוש, קטר קיטור ישן, עמד בתחנה והעלה עשן… 

הקטר הישן בעת חנוכת תחנת הרכבת הראשונה בבאר שבע בשנת 2017. צילום בתצוגה ההיסטורית במיתחם הקטר סיגל גליל

כמה חברים יש באיגוד?

כיום יש 84 סוכנים וחברים  ו-53 סוכנויות תיירות מכל הארץ.

למה כדאי למטייל להשתמש בשירותים של סוכן תיירות? 

המטרה שלנו זה למקסם את ההנאה של המטיילים ולמזער את ההוצאות. ברגע שסוכן תיירות עומד מול גוף תיירות כל שהוא, הדלתות נפתחות. מקבלים שירות טוב יותר, הספקים מתאמצים יותר. מקבלים הנחות. ויש יותר ערך ותמורה למחיר הטיול. הסוכן שומר על האינטרסים של המטיילים מול המדריכים והספקים. הוא מגן על המטיילים מול בעל המלון. הוא האבא של הטיול. ובסופו של דבר זה משתלם יותר ללקוחות.

הפתעה באמצע הטיול לחווייה הבדואית בנגב. המלטה בזמן אמיתי בדיר הכבשים. צילום: באדיבות ארכיון איציק וגאולה כהן

איזו פעילות לדוגמא ערכתם לסוכנים לאחרונה?

ערכנו סיור תערוכות חדשות במוזאונים ישראל ומגדל דוד , כולל סיור טעימות במחנה יהודה ביום חשיפה מענג בירושלים. רק היום חזרנו מסיור חשיפה במצפה רמון שם צפינו בכוכבים בפלנטריום בלב מכתש רמון, ביקרנו במרכז מורשת בן גוריון, כולל נופי בראשית של המכתשים במדבר. לא מזמן ערכנו יום גיבוש לסוכנים במיני ישראל שבסיומו היה מופע מחשמל של להקת תיסלם.

הקבוצה המלוכדת של סוכני התיירות חוגגים יחד ונהנים בהרמת כוסית, ארוחה כיד המלך, ותוכנית אמנותית משובחת במסעדת נור ביפו. צילום: באדיבות ארכיון איציק וגאולה כהן

רק השבוע התכנסו הסוכנים להרמת כוסית לחג החירות וחג האביב והתענגו על ארוחה כיד המלך במסעדת השף נור ביפו. בתוכנית האמנותית רון פרשט קרא מחשבות. להקת ברק ניגנה את להיטי אבבא וסאן רמו. צמד חשמל הופיע בקברט הרומנטי התוסס שלו. עוזי פוקס נתן כבוד והופיע בהפתעה ואסתר שחמורוב סיפרה על איך זה להיות מספר 1.

איזה טיולים עומדים עכשיו על הפרק לקבוצת הבית הירושלמית של קהילה מטיילת?

אנו עומדים להוציא במאי יום ביקור בחוויית הכפר הכורדי בירדנה, שני מחזורים של טיול טעמי מדבר בערבה ואירוח כפרי באליפז – באפריל ובמאי. ביוני נופשון של סוף שבוע איכותי של ספא במלון לוט בים המלח עם ערבי ריקודי עם.

ומה בזירת הטיולים לחו"ל?

אחרי ההצלחה בטיולים לתאילנד, למרוקו ולגיאורגיה, אנו מוציאים השנה טיולים  ליעדים הבאים: סלוניקי, רומניה, לפטרה ולסלע האדום בירדן, קוסטר ריקה, שייט בים התיכון,   לקפריסין,  קנדה ארה"ב מחוף לחוף, ארה"ב החוף המערבי וניו יורק, נופש וטיולי שייט בקריביים, קרואטיה וחבל דלמטיה, ועוד ועוד… והיד נטויה.

איציק, ספר לי על הילדות שלך
נולדתי בשוק מחנה יהודה ברחוב האגס 1 המיתולוגי, בבית הכולל שירותים משותפים עם משפחת בנאי הידועה. אני בן למשפחה ס"ט מיוחסת, אבי דוד ז"ל היה סוחר אמיד בעסקי הבשר, ולאורך כל חייו הוא היה לי כסמל ליושר, ענווה וטוב לב. ליזה אימי שתחיה היא נכדתו של הפוסק והרב הספרדי שמואל פדרו, ותמיד הייתה לצד אבי ולצידנו בטוב וברע.
בגיל שנה עברנו לנחלאות, שם גרו בהרמוניה ובאחווה תימנים עם ס"ט. היו אלה ימים של תום, ימים של ערבות הדדית, כששכן היה לעיתים יותר ממשפחה. אנשים חיו עם הרבה פחות ממה שיש היום, אבל היו מאושרים. את מרבית שנות ילדותי חוויתי כשעברנו לשכונת בית הכרם.

היום אתה חי במבשרת. מה נשאר לך מירושלים?

45 שנים חייתי בירושלים, אני 'שרוף' על כל פינה וכל אתר בעיר, ויותר מכל אני עדיין אוהב את המקום המטריף שנקרא שוק מחנה יהודה, כמו גם את שכונות זיכרון משה, גאולה, הבוכרים בערבי שישי וחג ובעיקר את שכונת נחלאות בעת ה'סליחות'.

איך אפשר סיור טעימות וריחות בירושלים בלי ביקור ברחמו האגדי? איציק כהן חוזר לכור מחצבתו עם חברים באיגוד בסיור חשיפה בירושלים. צילום באדיבות ארכיון איציק וגאולה כהן

באיזה בית ספר למדת ?
למדתי בגימנסיה רחביה, שם למדה כל האליטה של ירושלים באותם ימים. למרות שלא הייתי שייך לאותה אוכלוסיה ולא הייתי 'בן של', הצלחתי לרכוש לעצמי השכלה ותמיד לשאוף למצוינות.

בטיול האחרון לגליל היתה חווייה רוחנית שסחפה את כל המטיילים שהצטרפו בשירת אנא בכוח למדריך דניאל הניג בעוד האוטובוס מטפס במסלול המפותל על הרי צפת, וחולף בין אורות וצללים על פני עצי היער שקרנו באור השקיעה הזוהר לאחר הביקור באתר המקובלים עמוקה. איציק איך אתה מתחבר לרוחניות?
גדלתי בבית ירושלמי ספרדי ומסורתי באווירה סובלנית נעדרת קיצוניות לכאן או לכאן. בשנים האחרונות התחברתי יותר לצד הרוחני שלי, וצחוק הגורל הוא שהייתי צריך להרחיק עד הודו כדי להבין שמה שאני מחפש רחוק נמצא ממש מתחת לפנס. כיום אני הולך באופן קבוע לשמוע שיעורי קבלה באוניברסיטת בר אילן, אני לומד בבית המדרש שכונת הבוכרים בירושלים, לומד שיעור וגם מרקד עם הברסלבים בישיבת 'שובו בנים'. כעת אני מרגיש הרבה יותר שלם עצמי, מקבל ומודע יותר לעצמי, כשאני מודע יותר לצרכים ולרצונות של אחרים. אני מאוד אוהב את האוכלוסייה שמגיעה לשיעורי היהדות ולסדנאות המדיטציה בהם אני לוקח חלק. לאוכלוסייה הזאת יש דברים משותפים כמו הרצון להיות בקשר טוב יותר עם 'העצמי' ועם הסביבה".

ספר לי על המודעות שלך לאוכלוסיות מוחלשות ופעילותך בתחום אחריות חברתית
במסגרת עבודתי ותפקידיי השונים ראיתי לעצמי חובה מוסרית לדאוג לאוכלוסיה המוחלשת. בתור אחד שצמח מלמטה היה בי רצון עז למנף את היכולות שלי לטובת אלה שלא קיבלו הזדמנות שווה. אם ניקח לדוגמא את מגזר לקויי הראייה שעבורם הצלחתי להטמיע מערכות מיוחדות של שמע וקול שיאפשר להם נגישות למערכת הממוחשבת, או את אוכלוסיית הנכים שבשבילם הגעה למשרדי הממשלה היא דרך חתחתים מייסרת ומייגעת. כשהצלחנו באמצעות מחשוב המשרדים ומתן אפשרות לבצע פעולות דרך הרשתות כדי למנוע מהם את הטלטול המיותר, לא היה מאושר ממני.

לאחרונה לקחתי חלק במיזם של הבאת 3000 ילדים מהפריפריה לתל אביב  באמצעות תורם עלום שם ורב חסד. הילדים באו לחזות במופע בבית האופרה, ומה שקרה שם היה מרגש עד דמעות. הילדים, שזו הייתה להם הפעם הראשונה בכרך הגדול, קיבלו איזה טראומה חיובית, ואפילו כשעברנו דרך הים הם שאלו איך זה שלתל אביבים יש בריכה כזאת גדולה. בתחילת המופע, כשהילדים בכו מאושר וחשבו שהם בעיצומו של חלום, פרשתי הצידה ובכיתי יחד איתם.

מהו פרויקט אמבולנס המשאלות שאתה מתנדב בו?
אני מנסה לסייע לפרויקט מדהים שנקרא 'אמבולנס המשאלות'. זהו מודל שהביאו מהולנד ולפיו ציידו אמבולנס בכל הציוד הנדרש כדי לסייע לחולים סופניים להגשים משאלות. 'אמבולנס המשאלות' מאפשר לאנשים שאיבדו כבר את יכולת הניידות שלהם להגיע לאירועים משפחתיים, לבקר באתרי נוף ייחודיים או מעוררי זיכרונות, במופעי תרבות (התזמורת הפילהרמונית הודיעה שתשמח למלא כל משאלה הקשורה לקונצרטים שלה), לבקר קרובים שגם הם מוגבלי תנועה, ועוד.

 יש לך חלק טכנולוגי לא מבוטל בקריירה האישית שלך? מהו פרוייקט  Gov.il שהובלת?
הפרויקט שהחל בשנת 1996 הצליח לנפץ את חומת הבירוקרטיה של משרדי ושירותי הממשלה באינטרנט. היה לי הכבוד להיות זה שהוביל את המהפכה ששינתה סדרי בראשית והפכה את שירותי הממשלה לנגישים וידידותיים למשתמש. כשהתחבטנו איך נניע את המהלך מהבחינה הפרסומית, הבליח לי הרעיון לשלב את גידי גוב בקמפיין, ולכולם זכור לטוב המשפט 'גנבו לי את הגוב' ו'קיבלתי פטור מהתור'. ההימור על גידי הוכיח את עצמו, הקמפיין הצליח מעל לכל התחזיות, ועד היום האזרחים עוצרים את גידי בנידון, לפחות כך אני שומע".

שמעתי שנפגשת עם ביל גייטס, מה למדת ממנו?

נפגשתי עם ביל גייטס כארבע פעמים, ומעבר לתדמית הזוהרת שהיית מצפה ממיליארדר כמוהו, מדובר באדם המדבר בגובה העיניים, צנוע וביישן שמסתובב לבוש בחליפות אולד פאשן וחש קרבה מרובה לקידום אוכלוסיות במצוקה ונוער בתחום המחשוב.

ומה בקשר לסגנון חיים? בעידן הזה של מה שמוגדר כגיל הזהב?
אני חולה על ספורט ופעילות גופנית, מרבה ללכת ברגל ולרוץ באוויר הצח והצלול של מבשרת. שומר על תזונה מאוזנת ובריאה, פחמימות כבר לא נכנסות אליי לבית, רק אוכל אורגני ובריא.  ואנחנו משתדלים שגם בטיולים שלנו תהיה פעילות ספורטיבית המתאימה למטיילים. בין הליכה בטיול בנופי טבע, ובין בפיזוז על רחבת הריקודים לצלילי מוסיקה שאנחנו אוהבים.

בטיולים שלך יש דגש על קולינריה ואוכל, איזה אוכל אתה אוהב?
אין ספרדי שלא מתענג על 'אווס ירוז' (אורז ושעועית), 'יווס חמינאדוס', סופריטו ובורקיטוס של אימא. בשבילי זה הניחוח האמיתי של הבית.

 

טעמים של בית. המקלובה בערב הרמת כוסית לפסח. צילום: באדיבות ארכיון איציק וגאולה כהן

מה אפשר למצוא אצלך באוטו?

פק"ל אוטו אצלי: מכשיר ג'.פי.אס שפועל כמעט כל יום, דיסקים של שירי ארץ ישראל היפה ואהוד מנור. כיפה סרוגה, ספר תהילים, פיצוחים, סוכריות, מים, בגדים להחלפה מאלגנטי לספורט, בושם ומחצלת המתאימה לשימוש למדיטציה בחוף הים

איציק ספר לי איך זה להיות זוג שחי ועובד יחד?

ביחד גאולה ואני זה צוות מנצח. שם המשחק זה גאולה. היא עוטפת את המטיילים, מלטפת, מתקשרת איתם נפלא. נותנת לכל אחד מהם יחס אישי, קבלה והכלה רגשית. כמי שהיתה סגנית מנהל בבנק אוצר החייל, היא באופן טבעי אחראית על הצד הלוגיסטי של הרשמה וגביית הכספים. המטיילים שלנו אוהבים את החיוך שלה. אני אחראי על הצד האסטרטגי. לתכנון המסלולים, לניהול המשא ומתן מול הספקים, המדריכים, המלונות ובתי האירוח.

ולסיום, מהו המוטו שלך לחיים? 
אין דבר העומד בפני הרצון, כל אחד יכול להצליח. אני, שהתחלתי את דרכי כמפעיל מחשב, עברתי כ-18 תפקידים בכירים וסיימתי את דרכי המקצועית כאחראי על כל מערכות המחשוב והמידע של הממשלה, יודע כי אם לאדם יש באמתחתו רצון, נחישות והתמדה, השמיים הם הגבול.

 

האשה שאיתו, האיש שאיתה. איציק וגאולה כהן. מייסדי ומנהלי קהילה מטיילת בירושלים. לזוג הזה השמיים הם הגבול, בארץ וגם בחו"ל. הדימוי באדיבות הארכיון הדיגיטלי של איציק כהן .

1 Comment

  1. יעל קורלנדר
    2 ביוני 2018 @ 8:32

    כתבה נהדרת! איצי וגאולה מוציאים טיולים עם נשמה. לא צריך להיות גימלאי כדי ליהנות מהטיולים שלהם:-)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן