Skip to content

אושרו המלצות ועדת נאמן להגבלת שכר הבכירים

חברי הכנסת שלי יחימוביץ' וחיים כץ: "זו אחיזת עיניים שלא תביא להפחתת שקל אחד בשכר הבכירים. נעלה את הצעת החוק שלנו מחדש". ההמלצות לא כוללות הגבלה מיידית של שכר הבכירים, אבל יטילו על החברות הציבוריות את החובה לאשר פרטנית את שכר המנכ"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברי הכנסת שלי יחימוביץ' וחיים כץ: "זו אחיזת עיניים שלא תביא להפחתת שקל אחד בשכר הבכירים. נעלה את הצעת החוק שלנו מחדש". ההמלצות לא כוללות הגבלה מיידית של שכר הבכירים, אבל יטילו על החברות הציבוריות את החובה לאשר פרטנית את שכר המנכ"ל 

מאת אליק מאור

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לפני שעה קלה את המלצות ועדת נאמן להגבלת שכר הבכירים בחברות הציבוריות, באמצעות עדכון חוק החברות. ההמלצות תוגשנה לכנסת עם פתיחת  מושב הקיץ, במאי הקרוב. ההמלצות אושרו בוועדה פה אחד. הצביעו בעד: יעקב נאמן, בני בגין, אורית נוקד, משולם נהרי, סטס מיסז'ניקוב, מיכאל איתן, דן מרידור ודניאל הרשקוביץ.

ההמלצות לא כוללות הגבלה מיידית של שכר הבכירים, אבל הן יטילו על החברות הציבוריות את החובה לאשר פרטנית את שכר המנכ"ל והן יחויבו להתייחס לשכר עובדי הקבלן שמועסקים בחברה. ההמלצות כוללות גם הוראות המגבילות את עצמאות הדירקטוריונים של החברות והצעה להסדרת מדיניות התגמול לנושאי משרה בחברה ציבורית.

בנוסף, אושרה הצעת חוק שתחייב להביא את אישור שכר המנכ"לים לאישור האסיפה כללית של בעלי המניות באותה חברה. אם הציבור יתנגד לשכר המנכ"ל, התנגדותו תובא לפני הדירקטוריון לדיון מחודש והאחרון יהיה זכאי לשנות את רמת השכר או לחלופין, להשאירה על כנה. ההכרעה הסופית היא של הדירקטוריון והוא זה שיבחר את מדיניות השכר.

חברי הכנסת שלי יחימוביץ' וחיים כץ, שיזמו את הצעת החוק להגבלת שכר המנכ"לים עד פי חמישים מהשכר הנמוך ביותר בחברה, הביעו היום אכזבה רבה. בהודעה משותפת שפרסמו נאמר: "צר לנו על כך שהצעת החוק להגבלת שכר הבכירים, שהועלתה היום לאישור ועדת השרים לחקיקה, היא אחיזת עיניים בלבד ולא תביא להפחתת שקל אחד בשכר הבכירים השערורייתי". הם הוסיפו, כי הם מיצרים על כך, שהצעה פשוטה והגיונית שהם הגישו לפני שנתיים טורפדה "והסתיימה בהצעה העלובה, שאושרה היום". יחימוביץ' וכץ הודיעו, כי הם יעלו מחדש את הצעת החוק שלהם ויאבקו לאישורה.

שטייניץ: (צילום: ויקימדיה)
לא נותנים לוועדה להשלים את העבודה. שטייניץ: (צילום: ויקימדיה)

ועדת נאמן הוקמה לפני כשנתיים בראשות שר המשפטים, יעקב נאמן, לאחר שבנימין נתניהו, ראש הממשלה, החליט לדחות את הצעת החוק שהגישה אז ח"כ שלי יחימוביץ', שעיקרה הגבלת שכר הבכירים במשק הציבורי. ועדת השרים קבעה אז, שתוקם ועדת שרים מיוחדת בראשות נאמן, שתבדוק את החוק המוצע.

אפשרות נוספת שעמדה בפני הוועדה היא העלאת המס מעבר לגובה שכר מסוים, באופן כזה שלא ישתלם לשלם אותו. האפשרות השלישית, והיא זו שאומצה על ידי הוועדה, היא שקביעת השכר תאושר על ידי בעלי המניות והדירקטוריון. ההליך מורכב ביותר שמסבך מעבר של מנהלים מחברה לחברה, אך זה הפתרון שנבחר. מעבר לזה, אין כאן פתרון לחברות בנות פרטיות בתאגיד ציבורי. ההנחה היא שהמדיניות שאומצה על ידי הדירקטוריון בחברה-האם תונחל גם לחברות הבנות.

יובל שטייניץ, שר האוצר, גיבה את עבודתה הוועדה ואמר: "אסור להגרר למצב בו אנו מחוקקים בבהילות בגלל לחץ פופוליסטי בכנסת או בגלל לחץ תקשורתי. בחודשים האחרונים נראה כי מספר ח"כים, בשיתוף עם התקשורת, מנסים לכפות על הממשלה החלטות בתחומים שונים, מבלי לבחון את הדברים לעומק. ועדת נאמן עשתה עד כה עבודה רצינית, אבל משום מה לא נותנים לה להשלים את עבודתה ולמצות את הבדיקה היסודית שהיא מבצעת על מנת ללמוד את נושא שכר הבכירים".

2 Comments

  1. עמית קרטס בנין
    4 במרץ 2012 @ 19:53

    באמת נראה שנבחר הפתרון הגרוע ביותר והבלתי אפשרי לביצוע. ובכל מקרה, הדירקטוריון קובע ולא בעלי המניות.

  2. הסבירו בתוכנית של אורלי וגיא
    4 במרץ 2012 @ 13:48

    כפי שהבנתי, "ההליך מורכב ביותר ומסבך מעבר של מנהלים מחברה לחברה" פירושו – שמנהל ששוקל לעבור לחברה אחרת ייאלץ לפרסם זאת ברבים, כולל את השכר בו מדובר בחברה אליה הוא שוקל לעבור. וזאת כדי שבעלי המניות יוכלו להצביע. במילים אחרות – לדעתי, הכל בלוף.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן