Skip to content

נאום הקלסרים של נתניהו – היה אקדח מעשן?

ראש הממשלה יצר דרמטיזציה ובחר לנאום נאום מדיני בקריה ולא בכנסת. הבורסה הגיבה בנפילות שערים חדות. בתום הנאום זקפו רבים גבה ותמהו היכן האקדח המעשן של נתניהו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תגובות מנהיגי העולם לנאום הקלסרים של ראש הממשלה בנימין נתניהו בו הציג הערב (שני) במסיבת עיתונאים מיוחדת מסמכים מודיעיניים, המעידים לדבריו על ניסיונה של איראן לפתח נשק גרעיני לפני החתימה על הסכם הגרעין. הגיעו כשהן פושרות עד תמהות. בצרפת, גרמניה ובאירופה התבטאו מנהיגים ופרשנים לנאום ואמרו כי ראש הממשלה לא הציג אקדח מעשן ולא חידש להם דבר אודותיו לא ידעו קודם לנאום. בישראל היו מי שזקפו גבה תמהה על חשיפת הישגי המוסד לכאורה סמוך מאוד להשגתם, עובדה שעלולה להעמיד מודיעים ומקורות אחרים בסכנה.

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

אך איש בלשכת ראש הממשלה לא הסביר את הדרמטיזציה שבה פעל נתניהו משעות הבוקר המאוחרות והאובססיביות בה נקט ביצירת הדרמה. בשלב הראשון ביטל נתניהו את נאומו בכנסת וזימן בדחיפות את חברי הקבינט הביטחוני מדיני לישיבה בקריה. לא בלשכתו ולא בביתו בירושלים. הוא העדיף את מצג הקריה הביטחוני.  נתניהו אפילו לא המתין בישיבת הקבינט לשר הביטחון אביגדור ליברמן  שעשה את דרכו ארצה מארה"ב. במדינה התפתחו במהירות שמועות מדאיגות והבורסה הגיבה בנפילת שערים חדה.

בשעות אחר הצהריים המוקדמות הצהיר נתניהו שיישא הערב נאום, שבו יציג מידע מודיעיני הנוגע לאיראן. זאת, בניסיון להשפיע על הקהילה הבינלאומית ועל נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שאמור להכריע בעוד שבועיים אם ארה"ב תישאר צד להסכם הגרעין עם איראן או תפרוש ממנו. נתניהו שוחח על המידע עם טראמפ ועם שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו. באופן חריג, נתניהו עדכן בנושא את ראשי חברות החדשות וחדשות 10, אבי וייס וגולן יוכפז.

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

קודר ולבוש בבגדים כהים, אמר הערב נתניהו "איראן שיקרה כשאמרה שאין לה תוכנית גרעין צבאית", והוסיף: "הסכם הגרעין מבוסס על שקרים ורמייה. אסור היה להגיע להסכם הזה, ואני בטוח שדונלד טראמפ יעשה את הדבר הנכון לארה"ב, הדבר הנכון לישראל והדבר הנכון לשלום העולם". לאחר הנאום אמר טראמפ, בהתייחסו להכרעה בדבר עתיד ההסכם עם איראן: "נראה מה יקרה". הוא הוסיף שאינו שולל משא ומתן להסכם חדש עם איראן. בהתייחסו למסמכים שהציג נתניהו אמר כי הם מעידים על מצב שאינו מתקבל על הדעת. טראמפ שב וטען שההסכם הקיים גרוע, וכי ארה"ב לא קיבלה כל תמורה לכסף שהעבירה לאיראן. לדבריו פרישה מהסכם הגרעין עשויה להעביר מסר חיובי לצפון קוריאה.

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי

נתניהו הבהיר מתחילה שפני מופנות לעולם כולו ולכן הודיע כי יפתח את דבריו באנגלית ולאחר מכן יעבור בקצרה לעברית. "כיוון שאני רוצה שהקהילה הבינלאומית תשמע את הדברים". הוא אמר שהמסמכים שהציג נשמרו ב"ארכיון הסודי של הגרעין האיראני" במחסן בפאתי טהראן, שאת קיומו הסתירה איראן מהעולם, ושהם נחשפו ב"הישג מודיעיני מהחשובים שידעה מדינת ישראל". כמה מקורות, ובהם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, קבעו בעבר שאיראן ניהלה תכנית גרעין צבאית חרף הכחשותיה, אך המסמכים שהציג נתניהו לא הוצגו עד כה ברבים נתניהו הוסיף עוד כי המידע שנכלל במסמכים שהשיגה ישראל מוכיח כי איראן לא השעתה את שאיפותיה הגרעיניות בשנת 2003, על אף שפרויקט "עמאד" הועבר להקפאה. לדבריו, אחד המסמכים מאותה שנה כולל הצהרה על חלוקת הפרויקט לתכנית חשאית ותכנית גלויה וכי באחר מצוטט ראש הפרויקט כי חלק מהפעילויות יימשכו תחת מעטה של מחקר מדעי. "איראן המשיכה את המאמץ הזה והיום ב-2018 העבודה הזו מתבצעת על ידי סוכנות SPND של משרד הביטחון האיראני", הוסיף.

צילום: רפי מיכאלי
צילום: רפי מיכאלי


 

עוד טען נתניהו כי המסמכים מוכיחים כי איראן תכננה להמשיך את העבודה על הפרויקט עם אותו כוח אדם. "כולכם זוכרים את מתקן פורדו להעשרת אורניום", הוסיף. "לא שמים אלפי צנטריפוגות מתחת להר כדי לייצר איזוטופים רפואיים אלא כדי להעשיר לנשק גרעיני. המתקן בפורדו נבנה כחלק מפרויקט עמאד. איראן המשיכה לבנות אותו שנים אחרי שגנזה את הפרויקט לכאורה". "לפני כמה שבועות, ישראל השיגה חצי טון של מסמכים מהכספת – 55 אלף עמודים, עוד 55 אלף קבצים, 183 דיסקים – הכל העתק מדויק של החומר המקורי", אמר נתניהו, בעודו מציג ספרייה עמוסה קלסרים וכספת סגורה. בהמשך הציג תמונות ומסמכים המתארים לדבריו את "פרויקט עמאד" החשאי לייצור נשק גרעיני. "התיקים הסודיים מתארים בבירור את הפעולות שאיראן ביצעה כדי להשיג נשק גרעיני", הוסיף. "הם מוכיחים שאיראן שיקרה לעולם במצח נחושה כדי שהמעצמות יאשרו את הסכם הגרעין עמה".

נתניהו הוסיף:  "גם אחרי הסכם הגרעין, איראן המשיכה לשמור ולהרחיב את הידע הגרעיני שלה לשימוש עתידי. למה שמשטר טרוריסטי יסתיר את התיקים הסודיים, אם לא לשימוש מאוחר יותר?". הוא הוסיף שגם כשנחתם ההסכם לא חשפה איראן את התיקים בפני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, כפי שהתחייבה."ההסכם הזה סולל את דרכה של איראן לארסנל שלם של פצצות גרעין", אמר נתניהו. "הוא גם אפשר לאיראן לקבל מיליארדי דולרים שמממנים את התוקפנות שלה נגד ישראל ומדינות אחרות במזרח התיכון. בחשיפת המסמכים הללו ישראל עושה שירות גדול, לא רק לביטחוננו אלא גם לביטחונן של מדינות רבות באזור".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן