Skip to content

עיקר החדשות – יום שלישי 01 במאי 2018 (מהדורת לילה מיוחדת)

כותרות המהדורה     הכנסת אישרה: הקבינט יוכל להורות על פתיחה במלחמה; בנסיבות קיצוניות ראש הממשלה יוכל להכריז מלחמה בהתייעצות עם שר הביטחון בלבד (פוליטי)     נשיא דרום קוריאה: טראמפ ראוי לפרס נובל לשלום על מאמציו מול הצפון (חוץ)      הגרעין האיראני  ארכיון הגרעין האיראני נחשף: איראן תיכננה לייצר נשק גרעיני שיורכב על טילי שיאהב-3 המגיעים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    הכנסת אישרה: הקבינט יוכל להורות על פתיחה במלחמה; בנסיבות קיצוניות ראש הממשלה יוכל להכריז מלחמה בהתייעצות עם שר הביטחון בלבד (פוליטי)

    נשיא דרום קוריאה: טראמפ ראוי לפרס נובל לשלום על מאמציו מול הצפון (חוץ)

     הגרעין האיראני  ארכיון הגרעין האיראני נחשף: איראן תיכננה לייצר נשק גרעיני שיורכב על טילי שיאהב-3 המגיעים לישראל (בטחוני)

    אחרי נאום הגרעין: נתניהו ייפגש עם פוטין בהקדם; גרמניה וצרפת ישותפו בחומר המפורט (בטחוני)

    איראן: יש לנו כיום יכולת להעשיר אורניום לרמה גבוהה יותר מלפני חתימת הסכם הגרעין; הסכם הגרעין אינו בר קיימא – גם אם ארה"ב לא תפרוש ממנו (חוץ)

    טראמפ: נאום נתניהו הוכיח שצדקתי ב-100% בביקורת על הסכם הגרעין עם איראן (בטחוני)

    אירופה: נתניהו לא הטיל ספק בעמידה של איראן בהסכם הגרעין היום (בטחוני)

    ה-FDA אישר שימוש במוצר של פלוריסטם לטיפול בנפגעי קרינה חריפה באירוע גרעיני (בריאות)

     התקיפה בסוריה  מקור בקואליציה של אסד: איראן תגיב לתקיפה בסוריה אחרי הבחירות בלבנון ביום ראשון; 200 טילים הושמדו בתקיפה (בטחוני)

    ישראל הבהירה לרוסיה ולארה"ב כי לא תבליג אם איראן תתקוף אותה משטח סוריה (בטחוני)

    דיווחים בסוריה: אותרו שרידי פצצות GBU-39 שבשימוש חיל האוויר הישראלי (בטחוני)

פוליטי

הכנסת אישרה: הקבינט יוכל להורות על פתיחה במלחמה; בנסיבות קיצוניות ראש הממשלה יוכל להכריז מלחמה בהתייעצות עם שר הביטחון בלבד

מליאת הכנסת אישרה סופית ברוב של 62 תומכים מול 41 מתנגדים את ההצעה שמסמיכה את הקבינט להכריז על יציאה למלחמה או לפעולה משמעותית אחרת, זאת בנוכחות של לפחות חצי מחברי הקבינט. * לבקשת רה"מ הוסף לחוק סעיף הקובע כי במקרים קיצוניים יוכלו הוא ושר הביטחון לקבל את ההחלטה לבד * חברי ועדות הכנסת דחו הבוקר בתחילה את בקשת נתניהו אך דיכטר העלה שוב את ההצעה ומליאת הכנסת אישרה אותה

    נדחו הצעות האי אמון בממשלה של מרצ והרשימה המשותפת * סיעות המחנה הציוני ויש עתיד הסירו את הצעות אי האמון שלהן בעקבות המצב הביטחוני. יו"ר מרצ תמר זנדברג הציעה לשר יריב לוין שסיעתה תסיר גם כן את הצעתה בתמורה להסרת חוק הלאום של הליכוד מסדר היום. לטענתה לוין סירב

בטחוני

 תוכנית עמאד  ישראל השיגה בשבועות האחרונים חצי טון מסמכים חשאיים של תוכנית הגרעין האיראני

ארכיון הגרעין האיראני נחשף: איראן תיכננה לייצר נשק גרעיני שיורכב על טילי שיאהב-3 המגיעים לישראל

12 ימים בלבד לפני ההחלטה הצפויה של הנשיא טראמפ בנוגע לפרישה מההסכם, נתניהו בנאום דרמטי המשולב במצגת ותמונות חשף הישג מודיעיני ממדרגה ראשונה, המוכיחים כי איראן שיקרה בדבריה כי מעולם לה היה לה תוכנית גרעין התקפית, לדברי נתניהו ישראל השיגה בשבועות האחרונים חצי טון חומר מתוככי הארכיון הגרעיני של איראן בלב טהרן הכולל 55 אלף עמודים, ועוד 55 אלף קבצים על 183 דיסקים. "הם החביאו את הארכיון האטומי. מעט איראנים ידעו איפה זה, ומעט מאוד ישראלים. מבחוץ זה היה מתחם תמים. זה נראה כמו מחסן הרוס אבל מבפנים הוא הכיל את הארכיון הגרעיני של איראן בכספות עצומות".

– המשימה: לעצב לייצר ולבדוק חמישה ראשי נפץ עם 10 קילוטון TNT על טיל. "ידענו שנים שיש לאיראן תכנית גרעין סודית בשם עמאד. כעת אנחנו יכולים להוכיח שמטרתה המוצהרת: נשק גרעיני. לעצב לייצר ולבחון חמישה ראשי נשק של 10 טון חומר נפץ על הטיל. זו המטרה הספציפית של פרויקט עמאד. כמו חמש פצצות הירושימה שיורכבו על טילים בליסטיים"

– הרכיב החמישי הוא שילוב ראשי נפץ גרעינים על טילים "אין לי צורך להזכיר לכם שאיראן כל הזמן מאריכה את טווח הטילים הבליסטיים שלהם. הם החלו ב1,000 ק"מ ועכשיו 2,000 ק"מ בערך. הם מגיעים לריאד, תל אביב, מוסקבה. אבל הם עובדים על טווחים הרבה יותר ארוכים כדי לשאת נשק גרעיני". * לדברי נתניהו, "חלק מרכזי בתוכנית האיראנית היה ליצור ארגונים חדשים שימשיכו את העבודה"

אחרי נאום הגרעין: נתניהו ייפגש עם פוטין בהקדם; גרמניה וצרפת ישותפו בחומר המפורט

נתניהו שוחח עם פוטין בעקבות חשיפת המסמכים של התוכנית האיראנית להשגת נשק גרעיני. השניים שוחחו גם על המצב בסוריה וקבעו להיפגש בהקדם * נתניהו שוחח בטלפון מוקדם יותר היום עם מקרון ומרקל, סיכם עם המנהיגים שהוא ישלח בימים הקרובים צוותים מקצועיים שישתפו את גרמניה וצרפת בחומר המפורט שהגיע לידי ישראל, על מאמציה של איראן להשיג נשק גרעיני

    טראמפ: נאום נתניהו הוכיח שצדקתי ב-100% בביקורת על הסכם הגרעין עם איראן * נשיא ארה"ב אמר כי המסמכים שהציג ראש הממשלה על תוכנית הגרעין הצבאית של טהראן "מעידים על מצב שאינו מתקבל על הדעת, לא מקובל עלינו שאיראן תוכל להרכיב פצצה גרעינית בתוך שבע שנים. הסכם הגרעין העשיר את קופתה של איראן בעוד שארה"ב לא קיבלה דבר בתמורה". * טראמפ הוסיף כי לדעתו עזיבה של הסכם הגרעין עם איראן תשלח מסר חיובי לקוריאה הצפונית * כשנשאל אם יפרוש מההסכם, ענה: "נראה מה יקרה", וכי אינו שולל מגעים לעדכונו.

    אירופה: נתניהו לא הטיל ספק בעמידה של איראן בהסכם הגרעין היום * שרת החוץ של האיחוד האירופי מוגריני: "מהדיווחים עולה שנתניהו לא הטיל ספק בעמידה של איראן בהסכם הגרעין היום" * במצגת המושקעת שערך נתניהו חסר דבר אחד – תאריכים. אין בה שום הוכחה לכך שאיראן עסקה בפיתוח תוכנית הגרעין שלה מאז החתימה על הסכם הגרעין לפני שלוש שנים

    איראן על נאום נתניהו: "לא נרתענו מהקריקטורה בעצרת האו"ם. אתה יכול לעבוד רק על חלק מהאנשים חלק מהזמן" * שר החוץ האיראני: "טראמפ ממהר לקפוץ על טענות ישנות, שכבר טופלו על ידי הסוכנות לאנרגיה אטומית. תיזמון מושלם לתגליות המודיעין של הילד שצועק זאב, ימים ספורים לפני ה-12 למאי. הפזיזות של טראמפ לחגוג הרסה את סיפור הכיסוי. לא נרתענו מהקריקטורה בעצרת האו"ם. אתה יכול לעבוד רק על חלק מהאנשים חלק מהזמן"

 התקיפה בסוריה  מקור בקואליציה של אסד: איראן תגיב לתקיפה בסוריה אחרי הבחירות בלבנון ביום ראשון; 200 טילים הושמדו בתקיפה

גורם רשמי בקואליציה של נשיא אסד אישר כי בתקיפה אמש בסוריה הושמדו 200 טילים ובין ההרוגים ישנם לפחות 11 איראנים. לדברי המקור, איראן תגיב לתקיפות על הכוחות של בסוריה אחרי הבחירות לפרלמנט בלבנון ביום ראשון הקרוב, בהם מתמודדים גם מועמדים של חיזבאללה (ניו יורק טיימס)

ישראל הבהירה לרוסיה ולארה"ב כי לא תבליג אם איראן תתקוף אותה משטח סוריה

גורמים מדיניים סבורים כי אם איראן תפגע במרכזי אוכלוסייה בישראל, גם אם באמצעות סוריה או חיזבאללה, יש להגיב על אדמת איראן. במערכת הביטחון טוענים כי לא יהיה נכון להוציא את העימות מחוץ לסוריה (הארץ)

דיווחים בסוריה: אותרו שרידי פצצות GBU-39 שבשימוש חיל האוויר הישראלי

מקורות בסוריה מדווחים כי באתרים שהופצצו הלילה באזור חומס נראה הרס עצום וכל מה שהיה מאוחסן באתרים אלה הושמד. בין היתר נמצאו שרידים של פצצות מסוג GBU-39. * לטענת גורמים בסוריה מדובר בפצצות חכמות שנמצאות בשימוש על ידי חיל האוויר הישראלי. עוד נמסר כי התקיפה בוצעה ככל הנראה על ידי מטוס קרב מסוג F35 ישראלי. (MivzakLive)

    שר ההסברה הירדני, הבהיר כי אין אמת בדיווחים על כך שמתקפת הטילים בסוריה הלילה בוצעה משטח ירדן

    תמונות לוויין מוכיחות: מספר מבנים הושמדו בבסיס צבאי בסוריה * חברת (ImageSat International (ISI חשפה תיעוד של אזור התקיפה בבסיס חטיבה 47 במחוז חמה, המראים סימנים להרס רב שנגרם מהפצצה.

    אסד: המעצמות שמתנגדות לסוריה עברו משלב התקיפה העקיפה, באמצעות סיוע למורדים, לתקיפה ישירה * על רקע התקיפה הנרחבת הלילה נגד בסיסים במדינה, המיוחסת לישראל, אמר נשיא סוריה במהלך פגישה עם ראש ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט האיראני כי "האזור כולו נמצא במצב של שרטוט מחודש. המעצמות שמתנגדות לסוריה עברו משלב התקיפה העקיפה, באמצעות סיוע למורדים, לתקיפה ישירה. זאת, לדבריו, התבוסה שנחלו על אדמת סוריה. לדברי אסד, "תוקפנות זו רק מגבירה את הנחישות של סוריה להמשיך במאבק נגד ארגוני הטרור ולהיאחז בריבונותם ובזכותם לקבוע את עתידם".

אבו מאזן: צעדות השיבה בעזה זו הדרך היחידה העומדת על הפרק

אבו מאזן בנאומו ברמאללה: "'צעדות השיבה' בעזה לאחרונה הן בגדר התנגדות עממית שקטה, זה דבר טוב. זו הדרך היחידה העומדת על הפרק. אבל אני אומר בכנות תרחיקו מעט את הילדים, אנחנו לא רוצים שהם יהיו בעלי נכויות"

    חיזבאללה: "חזבאללה לא יתפרק מנשקו אלא רק לאחר סילוקה של היישות הציונית והיעלמותה" * סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם: "חזבאללה לא יתפרק מנשקו אלא רק לאחר סילוקה של היישות הציונית והיעלמותה. ישראל מקווה כי היא לא תראה את חזבאללה או איראן בסוריה, וסבורה כי הפיתרון הטוב ביותר עבורה הוא שארה"ב ובני בריתה יפתחו במלחמה נגד סוריה". לדבריו: "ישראל אינה מוכנה למלחמה והיא יודעת שהיא תפסיד"

    סעודיה מאשימה: שני ערבים ישראלים אספו מודיעין עבור המוסד * הותר לפרסום כי שני האזרחים מואשמים בריגול בבית משפט לענייני ביטחון בממלכה, ואף כי תכננו לבצע פיגועים ויצרו קשר עם תומכי ארגון דאעש (מעריב)

מדיני

אבו מאזן: אם ארה"ב תצהיר תמיכה בפתרון 2 המדינות, ומזרח ירושלים בירת פלסטין נשקול כל הצעה

אחרי שמזכיר המדינה האמריקאי הנכנס אמר במסיבת עיתונאים בירדן כי על הפלסטינים להגיע לשולחן המו"מ עם הישראלים, אבו מאזן בנאום ברמאללה: אם ארה"ב תגיד שהיא בעד פתרון שתי המדינות ושירושלים המזרחית היא בירת פלסטין, אנחנו יכולים לשקול כל הצעה שתגיע * בכיר אש"ף סאאב עריקאת התייחס לדברי שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, ואמר שהפלסטינים לא יהיו צד בשום תוכנית שלום שיציע הנשיא טראמפ. "איך אפשר להשיג שלום, בשעה שמסירים את סוגיות ירושלים והפליטים משולחן המשא ומתן?", תמה עריקאת

חוץ

איראן: יש לנו כיום יכולת להעשיר אורניום לרמה גבוהה יותר מלפני חתימת הסכם הגרעין; הסכם הגרעין אינו בר קיימא – גם אם ארה"ב לא תפרוש ממנו

ראש סוכנות הגרעין האיראנית, צוטט בתקשורת האיראנית לפיו אם טראמפ יפרוש מההסכם "מבחינת טכנית, אנחנו ערוכים לחלוטין להעשיר אורניום לרמה גבוהה מזו שייצרנו לפני שההסכם הושג. אני מקווה שטראמפ יחזור לעשתונותיו וידבק בהסכם" * בתוך כך סגן שר החוץ האיראני. עבאס עראקג'י צוטט בסוכנות ידיעות איראנית כאומר שגם אם ארה"ב לא תפרוש מהסכם הגרעין אינו בר קיימא עוד מבחינת איראן "בין אם ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין ובין אם לא – המצב הקיים לא יכול להימשך ואנו שוקלים לנקוט בצעדים מיוחדים"

נשיא דרום קוריאה: טראמפ ראוי לפרס נובל לשלום על מאמציו מול הצפון

נשיא דרום קוריאה קרא היום להעניק פרס נובל לשלום לטראמפ על מאמציו לסיים את המלחמה בחצי האי הקוריאני, כך לפי הדיילי ביסט. מון אמר כי נשיא ארה"ב ראוי לפרס ואילו הוא יסתפק בשלום. * דרום קוריאה הצהירה כי תתחיל כבר מחר לפרק את הרמקולים בגבול עם הצפון, שהשמיעו דברי תעמולה נגד פיונגיאנג אל מעבר לגבול. הרמקולים שהיו אחד מכלי הנשק המרכזיים של סיאול במלחמה הקרה, שידרו ביקורת על מצב זכויות האדם בצפון קוריאה וכן מוסיקה קצבית. באחד השידורים, הרמקולים הכעיסו את המשטר כד כדי כך שצבאו ירה לעבר הגבול. לפני הפסגה, השתיקה סיאול את הרמקולים כמחווה של שלום. * אתמול החליטו בפיונגיאנג להתאים את הזמן המקומי לדרום ולבטל את "זמן פיונגיאנג", שהוחל ב-2015, והציב הבדל של חצי שעה בין הצפון לדרום. לפי סיאול, החלטה זו אינה כלולה בהסכם, והגיעה ישירות מקים.

    אוסטריה: הממשלה חוקרת תקרית שאירעה בשנת 2012, במהלכה כוח שמירת השלום של האו"ם מטעמם לא מנע כניסת שוטרים סורים למארב של מבריחים בגולן הסורי

בריאות

ה-FDA אישר שימוש במוצר של פלוריסטם לטיפול בנפגעי קרינה חריפה באירוע גרעיני

חברת תאי הגזע פלוריסטם קיבלה אישור IND, כלומר אישור לתרופה חדשה נחקרת, עבור תאי הגזע שלה לטיפול בפגיעות קרינה. משמעות האישור היא כי בעת קרות אסון גרעיני, חס וחלילה, תוכל החברה יחד עם שותפיה שירותי ההצלה ובתי החולים, לטפל בנפגעי הקרינה מיידית מבלי לקבל אישור נוסף. במידה ויסתבר שהטיפול הצליח, הוא יאושר גם להמשך הדרך.

כלכלה

    שערים יציגים (30/04/18): דולר = 3.588 ; ליש"ט = 4.9218 ; אירו = 4.3387 ; פרנק שוויצרי = 3.6261

בעולם

    ויהי אור: הודו הכריזה כי חיברה את כל 597,464 כפריה לחשמל * הממשלה הודיעה כי השלימה את היעד השאפתני, 12 ימים לפני המועד שהקציבה לכך. "זהו יום היסטורי", הכריז מודי על ההישג, שצפוי לחזק את מפלגתו בבחירות. ואולם, ההגדרה הממשלתית רחבה ואינה אומרת כי לכל אחד מתושבי אותם כפרים אכן יש חשמל בביתו (וואלה)

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן