Skip to content

בית שאן כבר בקרת?

כשהוזמנתי לסיור בלוגרים בבית שאן חשבתי בליבי. סיור בבית שאן ? עיירת פיתוח פריפריאלית, יש עתיקות. ודוד לוי, אורלי לוי, זה מה שידעתי על העיר. הזדמנות להכיר. הפתעה נעימה צפתה לי בעיר תיירותית שעוצרת בקרבה מגוון רחב של אטרקציות תיירותיות.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות


את הסיור פתחנו בבית מאפה בניחוח הונגרי, 'רוזליה' הממוקם בבית עותומני מדהים ביופיו ובנוף הנשקף ממנו -בית קפה משפחתי חלבי וכשר. הוא מקום בילוי ומפגש מקומי וייחודי בניחוח של פעם הוא שוכן בבית העירייה הישן מהתקופה העותומנית. חנה עגיב, בעלת המקום, מספרת שגם כיום מגיעים אל המקום בכירי העיר לישיבות עבודה וגם למנוחה ובילוי. מלבד המבנה העתיק היפיפה בו הוא שוכן, בית הקפה ייחודי גם בתפריט שלו, הכל מוכן במקום ושום דבר אינו קנוי. התפריט כולל תפריט חלבי משובח, קינוחים מתוקים וייחודים, עוגות מוס עשירות, עוגות שמרים, עוגיות, טארטים ועוד. השם רוזליה ניתן לבית הקפה על שם סבתא של חנה, סבתא רוז'י, שהייתה מקור ההשראה והאהבה של חנה לאוכל ולאפייה. המטעמים שהכינה היו מיוחדים, ביתיים, והגיעו עם סבתא רוז'י שעלתה מהונגריה לישראל.

רוזילה - בית קפה בניחוח הונגרי
רוזילה - בית קפה בניחוח הונגרי

בבית הקפה התוודענו ליגאל מזור, הוא ספר על פרויקט של פנסיונרים שהם מדרכים סיורים בעיר בהתנדבות, הפנסיונרים עוברים הכשרה מתאימה ומלווים קבוצות ומשפחות הבאות לסייר בבית שאן, מאחר והם בני המקום הסיפורים שמספרים הם סיפור חייהם בעיר. עם מזור יצאנו לסיור שתחילתו בסראיה בית הממשל התורכי, המבנה הארכיטקטוני המרהיב ניצב בעיר העתיקה, ברחוב שטורמן ,סמוך לציר ירושלים טבריה,( מול קפה רוזילה) והוא סמל ליופייה ולייעודיה התיירותיים של העיר. המבנה עומד כ120 שנה ושמש בבית ממשל העות'מאני העתיק . נבנה בשנת 1892,בשלהי השלטון הטורקי בארץ ,המשיך להוות מרכז מנהלי בימי השלטון המנדטורי בארץ ישראל, מרכז ציבורי לאחר קום המדינה ומרכז תיירותי בהווה. הבניין הבנוי מאבני בזלת שחורות, מגולל פרק חשוב בסיפורה ההיסטורי של העיר השזור בתולדות המדינה . הסראיה–ארמון בשפה הפרסית ובשפות הטורקיות, ששימשה כבית הממשל המקומי וכמנהלת אדמות הסולטאן. המבנה היה חד קומתי בנוי אבני בזלת מסותתות ,מאבנים שהיו זמינות במקום. למבנה שער כניסה ראשי ועליו כתובת טורקית בצירוף סמל הסולטן . בשני צדי השער עומדים עמודי גרניט ועליהם כותרות קורינתיות שהובאו למקום מאתר עתיקות בית שאן הסמוך ,ושישה חלונות עם קמרונים,שהיוו בעבר כניסות נוספות לחצר פנימית פתוחה ובמרכזה רהט להשקיה .העיירה הפכה למרכז מסחרי עצמאי לכל האזור כולל לישובים שממזרח לירדן. גם בימי המנדט המשיכה הסראייה לתפקד כמרכז הממשל, נאטמו הקמרונות ועליהם נבנתה קומה שנייה, ששינתה את צורת המבנה. בקומה הראשונה, מימין לכניסה ,שכנו משרדי המשטרה ומשמאל היו משרדי המכס וחדרי מעצר. בקומה העליונה ,שכנו משרדי קצין המחוז ומגורי השוטרים הברטים. בעקבות מרד ערבי שהתחולל במקום ,בין השנים 1936-1939 ,נבנו עמדות הגנה ,תצפית וירי ,בפינה השמאלית של קומת הכניסה ועל הגג. בהיות בית שאן עיר מחוז הייתה המשטרה אחראית על21 כפרים ו12 שבטים בדואים.

כיום משמש המבנה לאירוח אירועים שונים מקמים במקום אגף של סדנאות של אמנים מקומיים וכן בלילות שישי( חמישי בערב) החמים מתקיים במקום "הסקיתומרקט "– יריד אוכל ואומנות ססגוני.
משם חצנו כביש אל מוזיאון בית שאן שגם הוא הוקם ע"י ותיקי בית שאן . למרות 70 שנות קיום לעיר, מוזיאון העיר בית שאן הוא מוזיאון חדש יחסית, בן 4 שנים בלבד והוא שוכן במצודה צלבנית ששימשה כבית הדואר הישן. המוזיאון קם מתוך יוזמה של תושבי העיר שביקשו לתת כבוד ולהעלות על הכתב את סיפורי העיר, את מייסדיה, את התמונות מהארכיונים, את הקשיים בייסוד עיר שמתמודדת עם מזג אוויר חם, 40 מעיינות נובעים בשטח העיר, עולים מכל קצוות העולם, וקרבה לגבול הירדני ולפעולות איבה שהגיעו ממנו. היוזמה הנפלאה הזו הצמיחה מוזיאון שפתוח כל יום בשעות הבוקר בו מדריכים מתנדבים תושבי העיר, אנשי מפתח כמו אסתר בן לולו, אשתו של ראש העיר לשעבר ויגאל מזור, מנהל בית ספר לשעבר ועוד. ביחד המדריכים המתנדבים לוקחים את המבקרים למסע בזמן, לימים שבהם הכל היה פשוט אך האתגרים היו רבים מספור. המתנדבים גם מדריכים ברחבי העיר וניתן לבקש סיור מודרך ללא תשלום, בתיאום מראש.
המשכנו לסיור בטיילת לעבר ההיפודרום התאטרון הרומי, ומזור הפליא בסיפורים על המקום ועל ילדותו וחוויותיו.
נפרדנו מיגאל מזור, ונסענו לסיור בנחל חרוד התרשמנו מאפשרויות הטיול והקמפינג סביב הנחל המשוקם והיפה.

המשכנו בטעימה קצרה ממגה קארטינג בית שאן – המסלול בבית שאן הוא ראשון ויחיד בארץ שמאושר על ידי רשות הספורט לתחרות מרוצי מכוניות. 600 מטרים מעגליים, מפותלים ומקצועיים – זהו אורכו של מסלול הקארטינג הארוך בארץ בו נוהגים על רקע נופים ירוקים. חווית הנהיגה מופלאה, היא פתוחה לילדים מגיל 8 שגובהם מעל 1.35, המקום פתוח בשבת וגם בשעות הערב – חוויה אחרת לחלוטין מנהיגה במהלך שעות היום. כלי הרכב יכולים להגיע למהירות של עד 60 קמ"ש והעניין האמיתי הוא לא לאיזה מהירות אפשר להגיע, אלא כמה מהר אפשר לסיים מסלול מפותל ואתגרי. כל רוכב מקבל הדרכה מפורטת, קסדה מותאמת, וקארט (רכב) להיכנס אליו ולנהוג בו על המסלול הסגור.
לאחר סיור שכזה החל הערב לרדת ואנו התחלנו להרגיש את הרעב מגיע . לשאלתנו היכן אוכלים קבלנו תשובה מפתיעה ומעניינת, אנחנו מתארחים במיזם שנקרא 'סירים וסיפורים' בביתם של נשות בית שאן . התוודעו לאביטל מנהלת מיזם, קיבוצניקית מעברון שהתגלגלה העקבות נשואים לבית שאן וחיה בה.
אביטל, ספרה לנו על המיזם שבו קבוצת נשים בשלניות החליטו להרים את העיר למקום הקולינרי הראוי לה והקימו מיזם בשם 'סירים וסיפורים' בו הן מארחות משפחות וקבוצות לארוחות צהריים אותנטיות, בסגנונות הבישול שספגו בילדותם, ומאפשרות הצצה גם לסירים שמתבשלים לפי הזמנה וגם הצצה לחיים ולסיפור האישי של כל אחת ואחת מהן. נאמר עליהן לא פעם, שהן מארחות כל אורח כאילו היו מינימום מלך מרוקו ופמלייתו, בכבודם ובעצמם. את האירוח אצל נשות בית שאן אפשר לעשות מתחילתו ועד סופו בבית אחד, או כסיור מתגלגל וליהנות מכל מנה בארוחה בבית אחר עם סיפור אחר.
ואנחנו הזמנו להציץ לסירים ולבתים של 3 בשלניות, את המנה הראשונה אכלנו אצל מיכל דיין נהנינו מקוסקוס מעולה, שמעולם לא טעמתי שכמותו,  סלטים טובים ומעדן מהמטבח הטונסאי קוקלה עם ניקיטוש. אומנם נזהרתי שלא להרבות באכילה בגלל מצבי ובגלל שידעתי שבפני עוד מנה עיקרית פרסית . אבל כל שהוגש לשולחן היה מעדן מיוחד עשוי היטב.

מיכל דיין, אוכל טונסאי, מבשלת ומספרת, היה טעים ומהנה
מיכל דיין, אוכל טונסאי, מבשלת ומספרת, היה טעים ומהנה

המשכנו לביתה של לילי בזמן שהיא מגישה לנו אוכל פרסי אמיתי שכלל את קציצות הגונדי קציצות עוף וקמח חומוס ואת חורשט סבזי – תבשיל בשר ועשבי תיבול פרסי מעורר תיאבון, עם שעועית אדומה ולימון פרסי חמצמץ וריחני. טעים שבא למות. ולשמוע את סיפור חייה המרתק שהחל בשיראז שבאיראן ונמשך עד היום בבית שאן,

לילי אוכל פרסי מעולה
לילי אוכל פרסי מעולה

בנוסף טעמנו לטעום מהמתוקים המרוקאיים של סוניה, מתוקים שהיו עשויים כהלכה, והזכירו שולחן ממונה, שספרה איך מרוקאית קיבלה שם לא נפוץ כמו 'סוניה'.

סוניה - מתוקים מרוקאים - הכי טעימים שאכלתי
סוניה - מתוקים מרוקאים - הכי טעימים שאכלתי

ראש העירייה, רפי בן שטרית, הגיע גם הוא וספר על פיתוחה ועתידה התיירותי של בית שאן ..
כאן נחתם הסיור שלי בבית שאן כי רכבת העמק האחרונה מבית שאן לחיפה יוצאת בשעה 21:15 דקות. חברי עוד המשכו לסייר בגן הלאומי בית שאן וצפו בחזיון האור קולי במקום
הגן הלאומי בית שאן ומיצג 'לילות שאן'
גן לאומי בית שאן אוצר בקרבו את שרידי הפאר המרהיבים של בית שאן הרומית והביזנטית. מעל כל אלה מתנשא התל הגבוה שבו שכנה בית שאן המקראית. בגן אפשר למצוא את דגם העיר כפי שהייתה בתקופה הרומית-ביזנטית, את הרחוב הרומי, הקארדו, בצדדיו נותרו שדרות עמודים ושרידי מבנים מרשימים. בימי הקיץ מתקיים בגן מופע אורקולי מרהיב שנקרא "לילות שאן" – חיזיון אור-קולי מרהיב ויחיד מסוגו בעולם ובו אמצעים וירטואליים המעניקים למבקרים תחושה שהם נמצאים בבית שאן העתיקה. החיזיון פועל בשעות הערב בימים שני עד חמישי מחודש מרס עד סוף נובמבר. הביקור בגן בשעות הלילה מקבל תחושה אחרת וההדרכות מפי צוות האתר המיומן משלימות בדמיון את כל מה שהעין רואה.
הביקור בגן הלאומי ובחזיון האור קולי זוהי חוויה שאני חייבת לעצמי. עבורי הסיור היה טעימה קטנה ולא מספקת מהעיר המופלאה , טעימה שהשאירה טעם של עוד. ובקרוב אגיע שוב לבקר ולטייל בבית שאן ..

לילות שאן (צילום: אלי פרכטר)
לילות שאן (צילום: אלי פרכטר)

מידע ופרטים
*מוזאון בית שאן
המוזיאון פתוח כל יום מ 10:00 ועד 13:00. ביקור משפחות וקבוצות בשעות אחרות מתבצע בתיאום מראש. עלות הביקור במוזיאון – 10 ₪ בלבד. מוזיאון בית שאן, כיכר העצמאות 7 בית שאן. לפרטים שייקה, 052-3136396 או איציק 050-7822252
ובאתר http://www.betshean-museum.co.il/

*רוזליה, בית מאפה
בית שאן העתיקה, רח' שטורמן 1, 04-6453366. שעות הפעילות ראשון עד חמישי מ 08:00 עד 22:30. ימי שישי מ 7:30 ועד 14:00. סגור בשבת.

*סירים וסיפורים
משך הסיור כ-4 שעות ומחירו: 120-170 ₪ לאדם, תלוי בכמות המשתתפים ובמתכונת האירוח. לפרטים: אביטל 050-6866444
כמו כן ניתן לתאם עם הבשלניות מספרות הסיפורים ארוחות מיוחדות, סדנאות ולהזמין ארוחות לקחת לקמפיינג

מיכל- אלופת האוכל הטונסאי
מיכל- אלופת האוכל הטונסאי
בישול פרסי מעולה
בישול פרסי מעולה

*לילות שאן
מחיר הכניסה למיצג לילות שאן וסיור מודרך – 55 ₪ למבוגר, 45 ₪ לילד. למנויי מטמון – 28 ₪ בלבד. לפרטים 3639*
ובאתר
https://www.tod.org.il/the-night-spectacular/

*מגה קארטינג בית שאן, מרכז צים סנטר
האתר פתוח בימים ראשון עד חמישי ושבת מ-11:00 עד 21:00, שישי 11:00 עד 17:00 (מומלץ להתקשר לפני לוודא שהמסלול זמין). עלות לאדם היא 65 ש"ח למקצה החוויתי (10 דק' נסיעה) או 90 ש"ח למקצה תחרותי (10 דק' נסיעה+ תחרות באורך 5 הקפות, המנצח מקבל מדליה!
פרטים באתר https://www.megakarting.com/beit-shean ובטלפון 04-6077011

הסיור היה מאורגן להפליא. ממליצה לכם לתאם ביקור מראש, להגיע עם נעלי הילכה ולהכיר את העיר דרך הרגליים.אני אגיע בימים הקרובים לבקר ולהכיר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן