Skip to content

נתניהו הורה להכין את הצבא ומוסדות הביטחון לתקוף את איראן

בתוכנית "עובדה" של העיתונאית אילנה דיין, שתתפרסם הערב בערוץ קשת 12, חושפת העיתונאית כי ראש הממשלה הורה להתכונן לתקוף את איראן תוך שבועיים. רק התנגדותם התקיפה של ראשי מערכת הביטחון מנעה תקיפה זו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להכין את הצבא לתקיפה אפשרית באיראן בהתראה של 15 כתוצאה מכך – ראש המוסד פרדו שקל להתפטר, כך  תחשוף אילנה דיין בתוכניתה "עובדה" שתשודר הערב  

על פי ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו שצולם לראיון עם גיין, מגלה פרדו כי בעקבות הוראת נתניהו הוא פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט  כדי לבדוק את חוקיות הפקודה שהנחית בשנת -2011 ראש הממשלה על מערכת הביטחון: "כשהוא אומר לך 'תיכנס לתהליך של ספירה לאחור', אתה מבין שהוא לא משחק איתך משחקים". אמר ראש המוסד לשעבר. הריאיון המלא לאילנה דיין, ישוגר כאמור הערב "בעובדה".

צילומי נתניהו ותמיר פרדו - גדעון צח לע"מ צילום אילנה דיין - יח"צ
צילומי נתניהו ותמיר פרדו - גדעון צח לע"מ צילום אילנה דיין - יח"צ

במהלך 2011 ישראל הייתה קרובה מאי פעם לתקיפה באיראן, כך חושפת אילנה דיין בראיון עם ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו במסגרת התכנית "עובדה". באותה שנה נתן ראש הממשלה בנימין נתניהו הוראה לראש המוסד פרדו ולרמטכ"ל בני גנץ להיערך לפ'+15, כלומר – לדרוך את מערכת הביטחון כך שתהיה מוכנה לתקיפה באיראן בתוך 15 יום מרגע הפקודה.

כשנשאל על ידי דיין אם האמין שהתקיפה הזו אכן תקרה, השיב ראש המוסד לשעבר: "זה לא משהו שמותר לעשות ולהשתמש בו בשביל לתרגל. זאת אומרת אם מישהו עושה את זה יש לזה שתי תכליות – תכלית אחת זה אכן שהוא מתכוון, ואפשרות שנייה זה שהוא מאותת. מישהו שם בחוץ יידע מזה. יכול להיות שגם מישהו מארצות הברית יידע מזה בצורה כזו או אחרת, וזה יניע אותו לעשות משהו. (אבל) בדברים האלה צריך להאמין לאנשים, זה הקברניטים שלך. אז כשהוא אומר לך תיכנס לתהליך של ספירה לאחור, אתה מבין שהוא לא משחק איתך משחקים. לדברים האלה יש משמעויות אדירות".

מאחורי הקלעים התחוללה באותם ימים דרמה שלא נחשפה עד עכשיו.  פרדו, שנכנס לתפקידו רק זמן קצר לפני כן, החליט בצעד חריג לבדוק אם ראש ממשלת ישראל מוסמך בכלל לתת הנחייה שעלולה לדרדר את ישראל למלחמה. "עשיתי בירורים מכל מה שיכולתי לעשות. בדקתי עם ראשי מוסד קודמים, בדקתי החל מחקה (יצחק חופי) שהיה ראש המוסד, ועד מאיר דגן ועד בכלל. בדקתי עם יועצים משפטיים. התייעצתי עם כל מי שיכולתי להתייעץ בשביל להבין מי מוסמך לתת הנחיות בכל נושא של פתיחה במלחמה". במסגרת ההתייעצות חסרת התקדים הזו פנה גם ליועץ המשפטי לממשלה.

אילנה דיין: ראש הממשלה ידע על הבירורים שאתה עושה?

תמיר פרדו: "בשלב מסוים  – כן".

דיין: אני יכולה רק לנחש שהוא לא מאוד אהב את זה.

פרדו: "בסוף אם אני מקבל פקודה, ואם אני מקבל הוראה מראש הממשלה אני אמור לבצע אותה, אני צריך להיות בטוח שאם חס וחלילה יקרה משהו לא תקין. אפילו אם הפעולה ייכשל, שלא ייווצר מצב שאני ביצעתי פעולה לא חוקית".

דיין: מבחינתך תקיפה באיראן זה כמו החלטה על פתיחה במלחמה?

פרדו: "חד וחלק".

בסופו של דבר, על רקע התנגדותם של הרמטכ"ל וראש המוסד, נסוג ראש הממשלה בפעם הזו מכוונתו לדרוך את המערכת, אולם פרדו מגלה כי בשלב מסויים כבר שקל להתפטר מתפקידו: "כשדרג מדיני נותן הנחיה, יש לך שתי אפשרויות – אפשרות אחת זה לבצע, ואפשרות אחרת זה לשים את המפתחות. טוב שלא הגעתי לנקודת ההחלטה הזאת… לא שזה לא עבר לי בראש".
ראש הממשלה טרם הגיב לידיעה זו. אם וכאשר היא תגיע תגובתו, היא תפורסם כרוחה וכלשונה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן