Skip to content

צוללנים נצפו שוחים בקרקעית הים בירושלים

כרישים, אלמוגים זוהרים, כוכבי ים, מדוזות יפהפיות , סוסוני ים, להקות דגים, כוכבי ים צבעוניים, שושנות ים, מורנות, סרטנים ושושנות ים, ועוד יצורים מופלאים נצפו יחד עם צוללנים במצולות הגלריות באקווריום החדש בירושלים. חשיפה לעולם הדממה בעיר הבירה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סוף סוף לירושלים יש ים. ולא אחד בלבד, אלא נציגות מרהיבה של יצורי המים שהגיעו מארבעת הימים בישראל: ים סוף, ים המלח , ים כינרת והים התיכון – שעשו רילוקשיין ומרתקים את המבקרים באקוואריום החדש שנפתח לא מכבר בירושלים.

סיור בעולם הדממה באקוואריום החדש בירושלים. צילום: Yossi Souva

לא, עדיין אי אפשר לשלוף את בגד הים מן הארון, ועדיין אי אפשר לשחות להנאתנו ולהשתכשך במימי האקווריום. וגם לצאת לשעת דייג קסומה בין הרי ירושלים עדיין לא ניתן… אבל אפשר לצפות ולהתענג על החיים הסודיים של היצורים היפהפיים שמאכלסים את הימים שלנו במזרח התיכון .

האקווריום מתערסל בוואדי היורד בין גבעת משואה, מורדות מלחה, ובין מורדות הרי גילה, והוא סמוך לגן החיות התנכי.

כבר בכניסה לרחבה המובילה לאקוואריום מקבל את פני הבאים סוסון ים ענק, זוהר וצבעוני, פסלו של האמן הירושלמי רוסלן סרגייב. ורומז לנו על המפגשים הצפויים עם היצורים הקסומים בעולם המים במהלך הסיור.

סוסון הים שמקבל את פני הבאים לאקוואריום. פסלו של רוסלן סרגייב. צילום: סיגל גליל

בהמשך הרחבה, עדיין תחת כיפת השמיים שומעים את הפכפוכים הנעימים של מפל מים אל תוך נחל צר שבו שוחים דגי זהב. מיני-חלום שמתגשם. כמו פאטה מורגנה של נוף מים בירושלים המדברית והצחיחה שמשוועת לניחוחות ולמראות של ים.

הכניסה למבנה האקוואריום עוברת דרך גשר מעל בריכת מים ובהם דגי קוי בגוונים זהובים כתומים ולבנים השוחים להנאתם בין שיחי חבצלות המים.

בריכת הדגים והנימפאות בכניסה לאקווריום. צילום סיגל גליל

 ***

האקוואריום מתוכנן כמוזאון תת ימי המחולק לגלריות של צפיה הנפתחות אל חלונות של התרחשויות בתוך אגמי המים הנמצאים מאחורי קירות פרספקס שקופים . ולמעשה פותח חלון לא רק לים התיכון, אלא מעלה מסך על במת התיאטרון של היצורים שחיים על קרקעית הים…  ובהצגה הכי מיוחדת הזאת בירושלים, ניתן לראות גם צוללנים שוחים יחד עם הכרישים ויתר חיות הים, ולתמוה איך הם לא מפחדים…  ואיך כל הדגים חיים בשלום עם הכרישים ודגי הים הארסיים האחרים בשמורת הטבע הפלאית הזאת שצצה לה פתאום. 

מסתבר שמעכשיו יש מקצוע מבוקש חדש בירושלים. צוללנים. בין יתר עבודתם, הצוללנים מנקים את האקווריום. ונותנים אוכל לדגים. ואולי גם מארחים להם לחברה…

אלמוגים זוהרים מים סוף . צילום: סיגל גליל

אקווריום ישראל שהוקם בירושלים מציג תערוכה חיה ומרגשת על הסביבה הימית של ישראל. בגלריות השקופות ניתן לצפות בבעלי חיים וצמחים שהובאו מן הכנרת , ים המלח, הים האדום והים התיכון. 

אקווריום ישראל, המשתרע על שטח של כ-6,500 מ"ר, הוא האקווריום היבשתי הראשון והיחיד במזרח התיכון והאקווריום היחיד בעולם המציג את בעלי החיים והצמחיה בסביבה הימית של ים סוף והים התיכון. 

 האקווריום שתוכנן ע"י האדריכל לני רביב ממשרד "רביב – טל", יחד עם חברת OK Bay ובסיוע צוות גן החיות ויועצים ומומחים מהעולם כולו, נבנה בתקציב של  100 מליון ₪. מטרת מקימי האקוואריום היא לשמר את בתי הגידול והסביבה הימית בישראל, ולחנך לערכי שמירת הטבע בישראל. 

חווייה מרגשת של מפגש עם הטבע הימי בישראל

הביקור באקווריום מוביל במסלול חווייתי מרתק החושף את הסביבה הימית של ישראל.  בתצוגות ניתן לפגוש מגוון של יצורי ים מרהיבים החל מאלה השוכנים בחוף הרדוד ועד למעמקי הים הפתוח. בתצוגות ים סוף מצפה למבקרים מפגש מרגש עם הדגים והאלמוגים הצבעוניים הייחודיים לים.

כריש בירושלים. שוחה להנאתו באקוואריום. צילום: סיגל גליל

האקוואריום בנוי לפי קונצפט של מוזאון תת ימי, והוא מורכב מגלריות שכל אחת מציגה תחום מיוחד מן הטבע והביולוגיה הימית מסביב לישראל.

 סיור מרגש בעולם הדממה: לרקוד עם הכרישים והמורנות, לשחות עם הדגים וסוסוני הים

באולם הכניסה הפותח את חווית הביקור ניתן ללמוד על תופעת ההתלהקות. בתצוגת התלהקות מאות דגים השוחים לכיוון ימין ומסמנים את התחלת המסלול. זוהי תופעה מיוחדת שבה מאות דגים שוחים יחדיו כגוף אחד.

ברחבי העולם וגם בים האדום ובים התיכון דגים מתקבצים ללהקות גדולות של מאות עד מיליוני דגים. הלהקה הגדולה נותנת לדגים ביטחון, שכן להקת דגים נראית לעיתים כדג גדול ומפחיד, וכך כל פרט מוגן יותר מטורפים. ההתלהקות מאפשרת לפרטים הנמצאים בה למצוא מזון בקלות, בשל ריבוי העיניים התרות אחר המזון. בתוך הלהקה קל יותר גם למצוא בני זוג.

 

כוכבי ים מהפנטים. צילום: סיגל גליל

בגלריית ארבעת הימים 4 תצוגות המייצגות את ארבעת הימים של ישראל. תצוגת ים כנרת  ממוקמת ראשונה משמאל, ובה מיני הדגים  החיים במים המתוקים של ימת הכנרת.    התפאורה לתצוגה עוצבה בהשראת סלעי הבזלת השחורים של רמת הגולן. זוהי תצוגת המים המתוקים היחידה באקווריום ישראל.

תצוגת הים התיכון ממוקמת מימין. התצוגה עוצבה בהשראת העיר ההיסטורית קיסריה שחלקים ממנה שקועים תחת מימיי הים התיכון. בתצוגה זו מינים של בעלי חיים וצמחים האופייניים לחופי הים התיכון. תצוגת הים התיכון מציגה את חוף הים הישראלי המחולק לשני בתי גידול – חוף הים הסלעי וחוף הים החולי, ומאפשרת להציץ "מעל ומתחת" למים. זוהי התצוגה היחידה באקווריום שאיננה מלאה כולה וניתן לראות בה את גלי הים המתנפצים על החוף.

מתחם הגלריה מתחלק לשלוש תצוגות: בתצוגה הראשונה ניתן לראות דגי מאכל של הים התיכון. בתצוגה השנייה ניתן לראות דגי ים שונים כמו: דקר המכמורת, טריגונים ומורנה ים תיכונית.  

תצוגת הים התיכון היא תצוגת הים הפתוח, ובה האקווריום הגדול ביותר בפארק (1,500,000 ליטר מים) ובו ניתן לראות עשרות דגים, צבי ים וכרישים שמגיעים מהים התיכון. לאקווריום יש שתי נקודות תצפית; מנהרה תת-מימית ואולם גדול עם חלון ענק באורך של 17 מטרים ובגובה של 5 מטרים. בין מיני בעלי החיים שנמצאים באקווריום ניתן גם לראות כריש חול נמרי.  כיום נמצאת הנקבה "לוליטה", שאורכה הוא מטר וחצי, ועתידה לגדול עד לאורך של שלוש מטר.

עולם הדממה: פאטה מורגנה. צלילה אל ביקור חלומי בקרקעית הים של ירושלים. צילום: סיגל גליל.

 תצוגת הים האדום העגולה ממוקמת במרכז הגלריה ובה שוחים עשרות דגי זהרון האופייניים לים האדום. דגי הזהרון ארסיים ויכולים להיות מסוכנים לבני אדם. עם חפירת תעלת סואץ, במאה ה-19, הפך הים האדום חשוב עוד יותר כיוון שהוא מאפשר תנועה ימית מאירופה לאפריקה ואסיה. שונית האלמוגים במפרץ אילת נחשבת לשונית האלמוגים הטרופית היחידה בישראל ולשונית הצפונית בעולם.

גלריה זו מאפיינת את הים האדום ומציגה מאות דגים ממינים שונים. כמו כן, גלריה זו מחולקת למספר תצוגות ובניהן: תצוגת השושנונים – ובה מאות פרטים של דגים  שהובאו מחוות גידול בערבה. בנוסף לחלון הזכוכית, ישנו חרוט תצפית הנמצאת בתוך האקווריום.

תצוגת האלמוגים – ובה אלמוגים חיים שהגיעו מאילת, שם נאספו בשיתוף עם רשות הטבע והגנים, על מנת להגן עליהם מפני עבודות פיתוח הנעשות במפרץ אילת.

אלמוגים בצבעים מרהיבים . צילום סיגל גליל

 מימין ניתן לראות את התצוגה היבשה של ים המלח. בתצוגה זו ניתן ללמוד על ים המלח הייחודי ועל הבעיות הנובעות מהתייבשות הים.

גלריית התגליות

בגלריית התגליות ניתן לראות תצוגות שונות המבקשות להציג תופעות ייחודיות של בתי הגידול הימיים: בבריכה הפתוחה שנמצאת במרכז המתחם היא בריכה פתוחה ורדודה שבה ניתן להאכיל להקת טריגוניםכל שאר התצוגות סובבות את הבריכה הפתוחה: בתצוגה הראשונה ניתן לראות ספינה טרופה וקידוח של גז או נפט.  בתצוגה השנייה ניתן לראות קבוצות של סוסוני ים מרהיבים בתנועתם בין צמחי המים. בתצוגות האחרות ניתן לפגוש יצורי ים כגון חשמלן, גד צפרדע ומורנת הסרט.  

תצוגת המדוזות

גלריה זו מציגה מינים שונים של מדוזות יפהפיות כמו האורליה הכחולה.   בחלונות שונים בגלריה הזאת מוצגים גם בעלי חיים אקזוטיים כגון ארנבות ים, קיפודי ים, וכוכבי ים צבעוניים ומהפנטים ביופיים. 

כוכבי ים זוהרים... צילום: סיגל גליל

תצוגת הענק של הים האדום 

בתצוגה מרהיבה זו שעומקה 2 מ' ואורכה 25 מ' רואים את שוניות האלמוגים של הים האדום ובעיקר את זו שלחופי העיר אילת.  בתצוגה מאות דגים ממינים שונים כגון: כרישים מהמינים זנבתן מנומר וכריש שחור סנפירים, וכן  דגים מרהיבים . 

בתצוגת הלובסטרים ניתן לראות מספר לובסטרים בצבעים מרהיבים בגווני כחול סגול זוהרים.

בתצוגת המורנות נמצאות מיני מורנות כמו מורנת ענק ומורנת טסלטה.  

בתצוגת הקונכיות והצדפות מוצג אוסף נדיר ביופיו של 1000 קונכיות וצדפות מכל העולם החל מגודל של מילימטרים בודדים ועד קונכיות בגודל של כ-60 ס"מ.

***

הכניסה לאקוואריום היא רק בתיאום מראש, ואינה כלולה במחיר הכניסה לגן החיות התנכים. בתקופת ההרצה, האקוואריום  פתוח לסיורי חשיפה לקהלי יעד תיירותיים, אקדמיים, ואוהבי ים ואיכות סביבה.

 תודות:

הביקור באקוואריום נערך במסגרת סיור החשיפה האחרון של איגוד סוכני תיירות הפנים בישראל, בראשות איציק כהן. בין יתר פינות החן התיירותיות בירושלים רבתי, היה סיור מודרך וארוחת בוקר פסטורלית בגן הלאומי עין חמד הידוע בשמו הלטיני "אקווה בלה" במבואות ירושלים. אטרקציה תיירותית קולנועית ציפתה לנו במיתחם יס פלנט, עם הצפיה בסרט על ירושלים בהפקת הנשיונאל ג׳יאוגרפיק, בטכנולוגיית איימקס חדשנית. הפסקת צהרים נערכה תוך ביקור במלון המלך שלמה המתחדש שפתח שולחן מלכים עם ארוחת צהריים מרהיבה ומענגת חיך בעשרות מנות מעוצבות וטעימות. את הסייאסטה בילו הסוכנים עם מופע מוסיקלי ותוכנית אמנותית במלון.  ולקינוח היום נחתו סוכני תיירות הפנים בתערוכת האופנה הישראלית במוזאון ישראל, שנפתחה במיוחד לכבודם.

אט זורם הנחל... ולא מגיע אל הים... המפלים והמים ודגי הזהב ברחבת הכניסה לאקוואריום. צילום: סיגל גליל

1 Comment

  1. אמנון
    25 ביוני 2018 @ 15:59

    סיגל, כל הכבוד! מאוד נהניתי לקרוא את הכתבה עם ההסברים המקיפים על כל מה שראינו באקווריום וכמובן נהנינו ושמחנו שהשתתפת איתנו בסיור של איגוד הסוכנים לתיירות פנים.נשמח לראותך עמנו בסיורים הבאים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן