Skip to content

"אמנות ערבית גנובה" – סתם פרובוקציה

המרכז לאמנות ופוליטיקה בתל אביב מציג עבודות של אמנים ערביים ללא רשותם, האם אלו "רכוש שנגזל"? מרכז הכנסים באבו דאבי מזמין גלריות להציג ביריד אמנות עכשווית ענק ולמכור את "רכושם". עדיף להגיע לאבו דאבי.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"…בתערוכה "אמנות ערבית גנובה", יוצג לקהל הישראלי מבחר של עבודות וידאו נבחרות מאת יוצרים בעולם הערבי המוצגות ברחבי העולם, אך טרם הוצגו בישראל. העבודות בתערוכה מוקרנות בישראל ללא ידיעת האמנים ומתוך ידיעה ברורה על מעשה גזלת קניינם זה. באמצעות התערוכה מבקש 1:1 לקדם מציאות של שיתוף והידברות במזרח התיכון, ללא מלחמות וכיבוש, וללא גבולות. 1:1 מדמה באמצעות התערוכה מצב שלהבנתו הוא הרצוי והנכון. הבחירה שלא לפרסם את שמות האמנים נובעת מתוך ההנחה שלא ירצו להציג בישראל, כחלק מהחרם התרבותי הערבי והבינלאומי על המדינה, כדי לא לכפות עליהם שיתוף פעולה לא רצוי, ובמטרה לחסוך מהם את חרב הביקורת ואת האשמתם בבגידה. התערוכה מטילה אור על הנעשה בעולם האמנות במדינות השכנות לישראל, שהוא בגדר ההעדר הסמוי, חור של ממש בנוף האמנותי והתרבותי העכשווי של ישראל. ההצבעה על גבולות פוליטיים וגיאוגרפיים מבקשת להסב את תשומת הלב לחריגותה של ישראל במשפחת המזרח התיכון."

אלו הם דברי ההודעה לעיתונות של המרכז לאמנות ופוליטיקה הנקרא 1:1, הפותח את עונת התערוכות הראשונה שלו, מתוך "אמונה ביכולתה של האמנות להרחיב אופקים, לשנות תפיסות עולם, להוביל לשינוי חברתי ופוליטי, ובשאיפה לחירות ודמוקרטיה בין נהר הירדן לים התיכון, ובעולם כולו. פעמים רבות נדרשת האמנות לחצות גבולות מוסריים, חוקיים ונורמטיביים כדי להוביל את הכיוון קדימה". בנוסף, הדיון בקניין האמנותי הגנוב גורם למחברי ההודעה לעיתונות להיזכר במשנתו הכרוכה בספר ידוע של פייר-ז׳וזף פרודון, ״מהו רכוש?״, משנת 1840. אדון פרודון היה אנרכיסט, סוציאליסט שבז לבורגנות, סבר כי הקרקע כולה שייכת למדינה ועל כן כל בעל קרקע הוא גזלן. כמו כן פרודון הביע דעות גזעניות ואנטישמיות פוגעניות. "היהודי במזגו אינו יצרני, הוא לא חקלאי ולא תעשיין ואפילו לא סוחר אמיתי. … הוא תמיד רמאי ופרזיטי בעסקים כבפילוסופיה." זו הדוגמה שבחר המרכז 1:1 "לחצות גבולות מוסריים" ולאחד כוחות בין "הירדן לים התיכון". בקיצור, סתם פרובוקציה. איפה רואים? 1:1 – רחוב השרון 4 תל-אביב-יפו.

אם מדברים על חציית גבולות, אז לאחרונה אני מקבלת אימיילים מ-The Middle East Art Collector Association המזמינים אותי להשתתף ביריד האמנות לאמנות עכשווית שיתקיים באבו דאבי ART AL AIN. האיגוד הזה שם לו למטרה, להפגיש בין  אמנים עכשוויים לאספנים מהמזרח התיכון. היריד שיתקיים במשך 3 ימים בחודש מרץ 2019, מציע ביקור מודרך ביריד, לפני כולם, לנשים בלבד, בנפרד מהגברים ושיח גלריה עם המעצבת הגרפית ואמנית הגרפיטי הלבנונית מטריפולי  Hayat Chaaban. ההרשמה לתצוגה היא לבעלי גלריות בלבד הפועלות לפחות 4 שנים ומציגות אמנות עכשווית. מוזמנים לבדוק אם ישראלים מוזמנים להציג שם. איפה רואיםAl Ain Convention Centre, Al Ain, UAE.

Ladies' first view
Hayat ChaabanHayat Chaaban - Request by The Sheikh

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן