Skip to content

המלט הרוסי, וצ'ייקובסקי, בעד ונגד – מופעי בלט של בוריס אייפמן

להיות או לא להיות? הדילמה הנצחית של המלט, כמו זו של הנסיך הרוסי פוול, שאביו נרצח ואמו פועלת נגדו, יצירה סוחפת של להקת בוריס אייפמן. הלהקה תופיע במופע נוסף צ'ייקובסקי, בעד ונגד - בגירסה חדשה ומודרנית על חייו הטרגיים של המלחין הדגול. המופעים במסגרת סדרת המחול של האופרה הישראלית ייערכו בחודש אוקטובר .
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בלט בוריס אייפמן חוזר לישראל עם שני מופעים: צ'ייקובסקי, בעד ונגד, במוסיקה עם הצלילים האהובים של צ'ייקובסקי, והמלט הרוסי במוסיקה מאת בטהובן ומאהלר.

זהו ביקורה ה- 14 של הלהקה בארץ מאז 1999. במהלך השנים צברה לה הלהקה בישראל עשרות אלפי מעריצים הבאים לראות את מופעיה השונים שוב ושוב. את היצירות האפיות, ערב של בלט המספר סיפור עלילה דרמטית, באמצעים בימתיים עשירים ובעיקר עם כוריאוגרפיה רבת דמיון ורקדנים מן השורה הראשונה.

בביקור הפעם תציג הלהקה שתי יצירות בגרסאות מודרניות חדשות, שלושה מופעים של "צ'ייקובסקי, בעד ונגד" החל מתאריך 22 באוקטובר וארבעה מופעים של "המלט הרוסי" החל מתאריך 25 באוקטובר, סך הכל שבעה מופעים.


להקת הבלט בוריס אייפמן מגיעה לישראל שוב. זהו ביקורה ה- 14 של הלהקה בארץ מאז 1999. במהלך השנים צברה לה הלהקה בישראל עשרות אלפי מעריצים הבאים לראות את מופעיה השונים שוב ושוב. את היצירות האפיות, ערב של בלט המספר סיפור עלילה דרמטית, באמצעים בימתיים עשירים ובעיקר עם כוריאוגרפיה רבת דמיון ורקדנים מן השורה הראשונה.

בביקור הפעם תציג הלהקה שתי יצירות בגרסאות מודרניות חדשות, שלושה מופעים של "צ'ייקובסקי, בעד ונגד" החל מתאריך 22 באוקטובר וארבעה מופעים של "המלט הרוסי" החל מתאריך 25 באוקטובר, סך הכל שבעה מופעים.

צ'ייקובסקי, בעד ונגד  

בוריס אייפמן על היצירה:

"המוסיקה של צ'ייקובסקי השפיעה במשך שנים רבות והעניקה לי אנרגיות יצירתיות. יצירות הסוחפות את המאזין לזרם של רגשות, ומעוררות חלומות ופנטזיות. תמיד ניסיתי להבין את המלחין הזה שהצליח להגיע לליבותיהם של רבים כל כך, ויצר מוזיקה כל כך טרגית. אין ספק שמה שעינה את נפשו היה העובדה שהוא נאלץ להתכחש לשונות שלו. והשונות הזו פורשה על ידי צ'ייקובסקי עצמו כקללה הרובצת עליו. חייו היו דיאלוג בלתי פוסק בינו לבין עצמו. והמוסיקה שלו היא בעצם וידוי מלא בכאב וכעס".

בלט בוריס אייפמן מתוך צ'ייקובסקי בעד ונגד

היצירה הועלתה בבכורה בסנט פטרבורג בסוף מאי 2016. זמן קצר לאחר חגיגית השבעים של בוריס אייפמן. בנובמבר, באותה שנה קיבלה הסולנית, לובוב אנדרייבנה, את פרס סופיט הזהב, הפרס החשוב יותר ברוסיה לתיאטרון ולמחול הניתן בסנט פטרבורג, על גילום רעייתו של צ'ייקובסקי בבלט. בנוסף לכך, כל הצוות זכה פרס סופיט מיוחד.

היצירה מתחילה מן הסוף, כשצ'ייקובסקי על ערש דווי הזיות תוקפות אותו. משפחתו מנסה להקל על ייסוריו, ותמונות מעברו עולות במחשבתו. המלחין הצעיר בודד בסנט פטרסבורג, פון מק הופכת לפטרונית שלו, הוא פוגש את אנטוניה מיליוקובה, הספקות מייסרות אותו. הגורל, האלטר אגו שלו מלא התשוקה פועל לצידו. הוא מקביל לכמה מן הדמויות המופיעות בבלטים הגדולים. שילוב של מלאך מושע ושד מרושע. רק בעולם החלומות הוא מוצא ישועה, האלטר אגו מופיע בדמות רוטברד, הקוסם המרושע מאגם הברבורים וחלומותיו של צ'ייקובסקי מתמלאים בברבורות עדינות אבל המשיכה היא דווקא אל הנסיך.

הוא יוצר את "מפצח האגוזים". גיבוריו נאבקים ברוע כדי להגיע לאושר. והוא נותר בבדידותו, לחץ חברתי גורם לו להינשא למיל וקובה. אבל למרות ניסיונותיו להיות "רגיל", יצריו ונטיות המינית ההומוסקסואלית מייסרים אותו, חברתית ודתית.

הרצון להיות כמו כולם חורץ את גורלו. התמיכה שהוא מקבל מאפשרת לו ליצור אבל הוא בוש בתמיכה וחש שהוא חי על צדקה. הוא מוצא נחמה בעבודה, הדמויות מ"יבנגי אונייגין" קמות לתחייה מדפי התווים. החזרה לעולם מציאותי היא מלאה כאב. הוא כותב את "פיק דאם" ונכנס לעולם המסתורי של משחקי הקלפים. הטרוף אוחז ברעייתו. וצ'ייקובסקי  אחוז החרדה, מצליח להימלט מן התהום.. המלחין המיוסר עושה צעד אחד קדימה אל האל-מוות.

אייפמן הושפע מאד מן המוסיקה של צ'ייקובסקי. את יצירותיו: "האידיוט", "ג'יזל האדומה", "אנה קרנינה" ו"יבגני אונייגין" יצר תוך שימוש במוסיקה שלו. הבלט "צ'ייקובסקי" הוצג לראשונה בשנת 1993, ובשנת 2000 הוצג לראשונה בישראל. הבלט זכה להצלחה רבה בכל העולם. ועתה הוא מציג גרסה חדשה ומיוחדת, המתכתבת עם הביטוי האמנותי המודרני ואפשרויות הטכנולוגיות שהתפתחו בשנים האחרונות.


המלט הרוסי

זו גרסה מודרנית ליצירה משנת 1999. תוך שימוש באמצעים הטכנולוגיים החדשים יצר אייפמן גרסה חדשה, עדכנית ומרגשת לסיפור. המספר מספר פרק בהיסטוריה הרוסית ומציג את מאבקי הכוחות בין הצאר פאבל הראשון לאמו יקטרינה.

סיפור חייו מקביל בצורה מפתיעה לעלילת המחזה של שייקספיר "המלט". הגיבור של הבלט הוא פאבל הצעיר, אנחנו פוגשים אותו בשנים בהם היה מלא ברעיונות מבריקים, באמביציה שדחפה אותו קדימה, ושהביאה אותו לרגעים הטרגיים הראשונים של חייו. זה הוא חיפוש לשאלה הנצחית של המלט: להיות או לא להיות".

הצאר פיוטר השלישי, שיכור ופוגע תדירות באשתו קתרינה. ביחד עם אנשי החצר ומאהבה, היא קושרת קשר וגורמת למותו. בנם פאבל צופה במעשה הרצח של אביו.

להיות או לא להיות. בלט בוריס אייפמן מתוך המלט הרוסי

בלבירינת הארמון פאבל חש מאוים, ומרגיש שאינו יכול להשתחרר מכבליה של אמו. הוא חולם על ניצחונות צבאיים. החלומות על אשתו האהובה, ילדותו ומות אביו רודפים אותו. בנשף מלכותי מזמין פאבל את אמו לצפות במחזה שיזם בו מועלית תמונת רצח המלך בידי רעייתו הבוגדנית ומאהבה. הקיסרית מבינה את ההקשר, מתלאת חימה ופאבל מצליח בפעם הראשונה לעמוד מול אמו.

פאבל חש בודד בארמון, בין אנשי החצר הצבועים. האווירה מלאה בריקנות, רכילות ומשרתות. הוא לא מצליח להגיע אל אמו הקיסרית. והיא מונעת ממנו להתקרב לענייני המדינה וניהולה. היא חושבת שנישואין יסיחו את דעתו מהמחשבות על ירושת הכתר. הוא מאושר עם רעייתו. אבל לה יש תוכניות משלה והיא לוחצת על בעלה להלחם על השליטה ברוסיה. הקיסרית מגלה את התוכניות של כלתה. ומחליטה להרוס את חיי בנה ואת אושרו, ומביאה למותה של כלתה.

רוחו של אביו קורית לו לצאת לנקום, ובהזיותיו רואה פאבל את המאהב של אמו מת בזרועות רוחו של אביו. אמו מופיעה וכל שעליו לעשות הוא לתקוע בה את חרבו אבל הוא אינו מסוגל לעשות את זה. הוא נמצא בבדידות נוראה ופחד מות מחלחל אל גופו. והוא כלוא בתוך חלומותיו..

מתוך המלט הרוסי

מועדי המופעים

צ'ייקובסקי, בעד ונגד

יום ב׳ 22.10.18 20:00

יום ג' 23.10.18 20:00

יום ד' 24.10.18 16:00

הזמנת כרטיסים לצ'ייקובסקי, בעד ונגד בכניסה   לאתר האופרה הישראלית

המלט הרוסי

יום ה׳ 25.10.18 20:00

יום ו' 26.10.18 13:00 ובשעה 21:00

מוצ״ש 27.10.18 20:00

הזמנת כרטיסים להמלט הרוסי בכניסה לאתר האופרה הישראלית

כל המופעים בבית האופרה על שם שלמה להט (צ'יץ')

לצפייה בטריילר משולב לשני המופעים:

https://youtu.be/RPYizkaFdNc

כמה מילים על בוריס אייפמן ולהקת הבלט שלו

אייפמן הקים את להקת הבלט שלו בשנת 1977, כשהוא משלב בין בלט קלאסי לבלט בן זמננו בסגנונו המיוחד. אחרי שנים רבות שבהן נאבק באיסורים שונים שהגבילו את יצירתו, הצליח אייפמן לבסס את הלהקה, המונה היום כ- 60 רקדנים, והקים מרכז יצירה משלו, הפועל בעיר סנט פטרבורג.  מאז 1990 מסיירת הלהקה באסיה, גרמניה, אנגליה, דרום אפריקה, פולין, ספרד, אוסטריה, צרפת וארצות הברית. בשנת 2000 צירף בלט הבולשוי במוסקבה את יצירתו של אייפמן "המלט הרוסי" לרפרטואר הקבוע של הלהקה.


אייפמן יצר 40 בלטים. הוא וסולני הבלט צ'ייקובסקי זכו בפרס מסכת הזהב, הפרס היוקרתי הרוסי למחול. אייפמן אף זכה בפרס מסכת הזהב מיוחד, למפעל חייו. אייפמן גם זכה ארבע פעמים בפרס של סנט פטרבורג ובפרס מיוחד ברוסיה לתרומתו לקידום אמנויות הבמה, פרס אביר האמנויות מטעם ממשלת צרפת, פרס מטעם הממשלה הרוסית, אמן רוסיה ואף קיבל תואר פרופסור באקדמיית ואגנובה לבלט. באותה אקדמיה החל את לימודיו, וסיים במחלקת הכוריאוגרפיה של הקונסרבטוריון של לנינגרד. בשנת 2004 יצר בלט במערכה אחת שהוזמן על ידי ניו יורק סיטי בלט כחלק מחגיגות המאה לכוריאוגרף ג'ורג' בלנשיין. לפני שנתיים חגגו ברוסיה ברוב פאר והדר את יום הולדתו ה- 70 של אייפמן. ב- 2013 החלה לפעול בסנט פטרבורג האקדמיה למחול על שם בוריס אייפמן. ובעתיד הקרוב יבנה בעיר היכל המחול על שם בוריס אייפמן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן