Skip to content

זהירות – פורים לפנינו

עצות של יודעי דבר מהמרכז הרפואי הלל יפה, כדי שחג הפורים יהיה עליז ויעבור ללא כוויות, אלרגיות ונזקים קשים אחרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עצות של יודעי דבר איך להימנע מכוויות, אלרגיות, תאונות ונזקים קשים אחרים, כדי שחג הפורים אכן יהיה עליז והיתולי

מאת עמית קרטס בנין

בסוף השבוע הקרוב נחגוג את חג הפורים על שלל תחפושותיו, מאכליו ושמחותיו. רגע לפני שהחג נכנס בשערנו, מובאות לפניכם כמה עצות שימושיות של המומחים ובעלי הניסיון מבית החולים הלל יפה, שיאפשרו לאווירה ההיתולית של החג להישאר כזו.

הימנעו מתחפושות דליקות. "יש תחפושות שעשויות מחומרים דליקים במיוחד, כמו מלמלות, פלסטיקים דקים, ניירות, צמר גפן ועוד", מציין ד"ר צבי שטיינר, מנהל היחידה לכירורגיית ילדים של בית החולים. "לעניין זה, רצוי לנסות ולהימנע מתחפושות העשויות מחומרים שנוטים להידלק בקלות. אם בכל זאת נעשה שימוש בחומרים כאלו, יש להקפיד על כך שאפשר יהיה לתלוש במהירות את התחפושת מגוף הילד, במידת הצורך".

משחקים בנפצים. "בכל שנה אנו נתקלים בילדים שנפצעים כתוצאה ממשחק אסור בנפצים," מציין ד"ר שטיינר. "בהקשר זה, חשוב להבין, כי החומר הקיים בתוך הנפצים הוא חומר רגיש מאוד לתנודות חום,

נפצים רגישים לחום ומתלקחים במהירות. ד"ר שטיינר
שהתחפושת תהיה תלישה. ד"ר שטיינר

ולכן כל פעולה יכולה לגרום לעליית הטמפרטורה בסביבת הנפץ ולהפעילו ללא התראה". ההמלצה של ד"ר שטיינר היא כמובן להרחיק נפצים מטווח ידיהם ועיניהם של הילדים ולא לעודד אותם לשחק בהם, כדי להימנע מכוויות מיותרות, אפילו הקטנות ביותר.

אם בכל זאת נוצרה כווייה, ממשחק בנפצים או מתחפושת שהתלקחה, רצוי למהר ולשטוף את האזור במים קרים. בשום פנים ואופן אין להשתמש בחומרים מחטאים, כגון אלכוהול – אלו יכולים רק להגביר את הנזק שכבר נגרם. כמו כן, חשוב ביותר להגיע בהקדם למיון להערכת המצב ולקבלת טיפול מתאים.

"בנוגע לתחפושות עבור תינוקות ופעוטות", מוסיפה ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים בבית החולים, "חשוב גם להקפיד שהתחפושת לא תכלול חרוזים קטנים או חלקים שמתפרקים, כדי שהילד לא יבלע בטעות חלק מהתחפושת והדבר יגרום לחנק".

קעקועים זמניים ואיפור. "חשוב להשתמש באיפור ראוי ואיכותי, שאינו פג תוקף, כדי שלא ייגרמו אלרגיות כלשהן", מדגישה ד"ר קליין. "לכן, רצוי מאוד להימנע משימוש בקעקועי חינה, הנחשבים לקעקועים זמניים. אנשים רבים אינם מודעים לכך שקעקועי חינה עלולים לגרום להתפתחות של אלרגיה חריפה שנגרמת מהחומר הקיים בחינה. זוהי אלרגיה שמתפתחת במהירות וגורמת למעין כווייה בעור, ואף משאירה פעמים רבות צלקות לעד. בכל מקרה שבו מופיעה תגובה אלרגית אצל הילד, יש לשטוף את המקום במים ובסבון (בסיסי) בלבד, להימנע ממריחת קרמים קוסמטיים, ולגשת לרופא כדי לקבל תרופה אנטי-אלרגנית או טיפול".

שתיית אלכוהול.  ידוע שבפורים נהוגה אצל המבוגרים מצוות "עד דלא ידע", כלומר שתייה לשוכרה עד ערפול חושים. בעניין זה מבקש ד"ר אשקר ג'לאל, מנהל המחלקה לרפואה דחופה בהלל יפה, לנהוג בצורה אחראית, למרות המנהג והמסורת.

ההשפעה של שתיית אלכוהול על כל אחד מאיתנו היא אינדיווידואלית ותלויה בגורמים רבים: מין, גיל, משקל, כמות האוכל שנצרכה עם השתייה, כמות האלכוהול שלגמנו וסוגו, וגם מרכיבים כגון תרופות שהאדם נוטל והמצב הנפשי שבו הוא נמצא בזמן השתייה. מכאן שהמינונים הם חשובים ביותר במקרה זה. אם החלטתם לשתות, אל תעשו זאת על בטן ריקה וכמובן לא בהגזמה. שתיית אלכוהול לאחר ארוחה דשנה אמנם מעכבת את ספיגתו בגוף במידה מסוימת, אך האפקט שלה יהיה בדיוק אותו אפקט, גם אם לא אכלנו דבר. הווה אומר: ערפול חושים, הערכה לקויה של זמן, צמצום שדה הראייה, תחושת ביטחון מופרזת ועוד.

לכן, מדגיש ד"ר אשקר, "חשוב מאוד להיות אחראים בטרם התחלתם לשתות. זכרו שגם בקבוק בירה אחד יכול להביא לתופעות שהוזכרו לעיל, ולכן אין לנהוג ברכב לאחר שתיית אלכוהול ולו בכמות המינימלית ביותר. תנו את מפתחות הרכב למי שלא שתה, או פשוט סעו הביתה במונית או באוטובוס".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן