פסק נשימה

הפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית, ימק"א, 8.9.2018-4.9.2018

ערב הימים הנוראים חוגגת ירושלים של מטה פסק נשימה מקרבות האוכלוסייה החרדית בחילונית על צביונה של העיר: לשבוע קצרצר של חסד נושמת העיר אוויר פסגות של חדוות עשייה מוזיקאלית. מיטב האמנים המשובחים בתחום המוזיקה הקלאסית הקאמרית מגיעים לבירה מאירופה,רוסיה, ומרחבי הארץ, כדי לחגוג עם הקהל את יופייה הטהור של מוזיקה קאמרית במיטבה.

Print Friendly

הצמא למפגש עם אמנים שמשכמם ומעלה, והאווירה של עליצות חדוות העשייה – מידבקת. דומה שהקהל הופך לשותף פעיל בעשייה המוזיקאלית, ולו בעצם ההאזנה הנלהבת. כל האמנים – וגם הדגולים ורבי המוניטין שבהם – מופיעים בפסטיבל בהתנדבות, – מה שתורם לחדוות התחושה של "משפחה".

לפסטיבל חוזר השנה הכנר הנודע גדעון קרמר – מי שהיה בעלה הראשון של בשקירובה. כבר בקונצרט הראשון יעלה בבכורה ישראלית עיבוד שלו ליצירתו המרתקת של המלחין היהודי-רוסי מייצ'ילב ויינברג, "פרלודים לזמן האבוד". הפרלודים יועלו כמיצג מולטימדיה. לפסטיבל יחזרו הפסנתרן הנודע יפים ברונפמן, שישתתף בנגינת חמישיית הפסנתר בפה מינור של ברהמס. עוד אורחת אהובה היא הרביעייה הירושלמית, שתחזור הפעם לפסטיבל בהרכב מלא. רביעיית מודיליאני הצרפתית – תופיע לראשונה בפסטיבל.

בכל אחד משבעת הקונצרטים יוכל הקהל להתענג על שירים. הסופרן הנודעת דורותיאה רושמן תבצע את שירי ריקארט של מאהלר ושירים של ברהמס. אנה סמואל, שהתארחה בפסטיבל בעבר, תשיר הפעם את עיבודו של אריברט ריימן למחזור השירים של מנדלסון, והיא אף תבצע שירים פרי עטו של אריך קורנגולד, וכן שירים לסופרן ולקלרינט מתוך "פואמות מאת לואי זוקופסקי" של המלחין אליוט קרטר (1908 – 2012).  הסופרן הישראלית הילה בג'יו תעלה בביצוע בכורה את השירים ביידיש של  דסיאטניקוב.

לראשונה יופיע בפסטיבל הבריטון ששמו הולך לפניו ג'יולה אורנדט (Gyula Orendt)  שישיר "זר שירים" מאת שומן ואת העיבוד של שנברג לשירי השוליה הנודד של מאהלר. הפסנתרנית הבולגרייה המופלאה פלמנה מונגובה תשתתף בנגינת חמישיית הפסנתר בדו מינור של ברהמס. רביעיית מודיליאני תנגן את חמישיית הפסנתר של קורנגולד. מסקרן יהיה להקשיב לנוקטורנו של המלחין האיטלקי דלפיקולה (Dallapiccola) ולווריאציות האימפרסיוניסטיות של אייזלר המתארות ב-14 דרכים שונות את טיפות הגשם. כהרגלו מתמקד הפסטיבל בהעלאת יצירות פחות מוכרות נוסח שישה אפיגרפים עתיקים מאת דביסי ושש מטמורפוזות על-פי אובידיוס של בריטן. וכמובן שאי-אפשר פסטיבל קאמרי בלי רביעיית המיתרים הקסומה של דביסי (בסול מינור) וללא הסיומת הסוחפת של שמיניית המיתרים במי במול מג'ור מאת מנדלסון.

לבטח תהיה זאת חוויה של הנאה צרופה מאיכות נגינה משובחת של אמנים דגולים דווקא בצניעותם וטעימה מתכנית עשירה המשלבת פנינים קלאסיות עם חידושים מרתקים של מלחינים ויצירות פחות מוכרות.

Print Friendly
פוסט זה פורסם בקטגוריה מוזיקה, תרבות. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על פסק נשימה

  1. מאת יותם‏:

    לכתבת: תיקון קל – זו אינה הפעם הראשונה שהילה
    בג' יו משתתפת בפסטיבל הקאמרי הבינלאומי בירושלים . בעבר, עם פיירו הסהרורי של שנברג

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>